133-10
Resume
Ansøger havde ret til en hverdagsprotese, selvom hun allerede havde en arbejdsprotese. Ankestyrelsen lagde vægt på, at en hverdagsprotese er omfattet af hjælpemiddelbekendtgørelsen og derfor kan bevilges, hvis den i væsentlig grad afhjælper den nedsa...
Lovgrundlag
- Lov om social service - lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009 - § 112
Sagsfremstilling
Vi har afgjort sagen på grundlag af:
• De oplysninger, som forelå da Det Sociale Nævn traf afgørelse i sagen
• Det Sociale Nævns afgørelse af 8. juli 2009
• Klagen til Ankestyrelsen af 5. august 2009
• Det Sociale Nævns genvurdering
• Telefonnotat fra kommunen, dateret 7. april 2010
Kommunen traf den 12. marts 2009 afgørelse om afslag på en hverdagsprotese dvs. en protese som havde form som en rigtig fod. Kommunen vurderede at ansøger var kompenseret for sin funktionsnedsættelse med den bevilgede arbejdsprotese.
Nævnet stadfæstede kommunens afgørelse da nævnet ikke fandt tilstrækkelig grundlag for at tilsidesætte kommunes afgørelse.
Nævnet har begrundet afgørelsen med, at arbejdsprotesen fuldt ud kompenserer for funktionsnedsættelsen, som skyldes den amputerede forfod. Den kosmetiske virkning af hverdagsprotesen vil ikke alene kunne have en så væsentlig betydning for afhjælpningen af den nedsatte funktionsevne at betingelserne i § 112 kan anses for opfyldt.
Ansøgers mor har klaget over nævnets afgørelse.
I klagen til Ankestyrelsen er det anført, at foden og benet hvor arbejdsprotesen fasthæftes et synligt sted på kroppen da man ikke går i lange benklæder, strømper og kondisko året rundt når man er 18 år gammel. Det vil medføre en markant udskillelse fra ansøgers jævnaldrene.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse 133-10 på retsinformation.dk →