Retssikkerhedsloven
2012

118-12

J.nr.: 5500058-12

Resume

Når en kommune yder refusion på baggrund af medvirken til en borgers ophold i en boform, institution eller lignende i en anden kommune, fortsætter denne refusionsforpligtelse, selvom borgeren flytter internt i den nye kommune. Det afgørende er, om de...

Lovgrundlag

  • Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område - lovbekendtgørelse nr. 656 af 15. juni 2011 - § 9c

Sagsfremstilling

Vi har afgjort sagen på grundlag af:

• De oplysninger, som forelå da Det Sociale Nævn, Statsforvaltningen Y traf afgørelse i sagen

• Nævnets afgørelse af 18. januar 2012

• Klagen til Ankestyrelsen af 10. februar 2012

• Nævnets genvurdering

A Kommune traf 2. marts 2011 afgørelse om afslag på mellemkommunal refusion til B og afslår at have overtaget forpligtelsen 1. januar 2011.

Det Sociale Nævn fastslår, at A Kommune er forpligtet til at yde mellemkommunal refusion vedr NN, og forpligtet til at yde hjælp efter lov om social service fra 1. jan 2011

Nævnet har begrundet afgørelsen med, at der siden NNs flytning til B har været tale om et ubrudt forløb.

A Kommune har klaget over nævnets afgørelse.

I klagen til Ankestyrelsen er det anført, at ansøger er flyttet internt uden medvirken og der er henvist til ministeriets svar.

Afgørelse

Afgørelse i sag mellemkommunal refusion for NN. Ankestyrelsen har i møde truffet afgørelse i sag om hvilken betydning det har for en tidligere opholdskommunes betalingsforpligtelse, at en borger uden kommunens eller anden myndigheds medvirken flytter internt i den nye kommune, jf. Retssikkerhedslovens § 9c. Resultatet er •A Kommune er forpligtet til at yde refusion for udgifter vedrørende NN • A Kommune er pr 1. januar 2011 både handle- og betalingskommune NN. Vi er således kommet til samme resultat som Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen Y. Der var enighed på mødet.

Nøgleord

BetalingskommuneMedvirkenFlytningOpholdskommuneMellemkommunal refusionBoform