Retssikkerhedsloven
2010

159-10

J.nr.: 3800058-09

Resume

Tilflytningskommunen havde ikke ret til refusion for udgifter til en borger, der efter ophold i en § 108 institution flyttede i eget hjem. I en overgangsperiode med refusion blev der ydet 25 timers bostøtte ugentlig. Hjælpen blev derefter nedsat til ...

Lovgrundlag

  • Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område - lovbekendtgørelse nr. 1203 af 10. december 2009 - § 9, stk. 1 og § 9c, stk. 2

Sagsfremstilling

Vi har afgjort sagen på grundlag af:

• De oplysninger, som forelå da Det Sociale Nævn traf afgørelse i sagen

• Nævnets afgørelse af 2. september 2009

• Klagen til Ankestyrelsen ved A kommune af 30. september 2009.

• Nævnets genvurdering

Sagen vedrører spørgsmålet om B kommune fortsat skal yde refusion til A vedrørende NN, som har været anbragt på institution i § 108 tilbud siden januar 1996. NN er pr. 1. januar 2008 flyttet i egen bolig. I en overgangsperiode blev ydet 25 ugentlige støttetimer, derefter pr. 1. oktober 2008 12½ og fra 1. januar 2009 11 støttetimer.

B kommune meddelte 11. maj 2009 A kommune, at refusion for NN ophørte 30. september 2008 med henvisning til, at NN ikke længere havde ophold i en boform men bor i egen bolig og der ydes 12½ times ugentlig støtte fra 1. oktober 2008 til 31. december 2008. Fra 1. januar 2009 ydes 11 timers ugentlig bostøtte timer.

A henviste overfor nævnet til, at der udover fast hjælp er aktivitetstilbud og mulighed for tilkald fra psykoseteam.

Nævnet tiltrådte B kommunes afgørelse og har begrundet afgørelsen med, at NNs ophold i egen bolig kombineret med 12½ timers ugentlig bostøtte efter servicelovens § 85 ikke kan sidestilles med ophold i de boliger, boformer m.v. der er nævnt i Retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 1-4. Nævnet lagde vægt på principperne i SM R-8-00 som beskriver den konkrete vurdering af, om den samlede foranstaltning i egen bolig er af en sådan karakter, at den kan sidestilles med en af de i bestemmelsen nævnte boformer.

Nævnet har henvist til den omstændighed, at NN tillige daglig har kontakt til beskæftigelsestilbud samt ugentlig kontakt til psykoseteam samt adgang til psykiatrisk hotline ikke medfører en ændret vurdering. Nævnet henviser også til Principafgørelse R-3-06.

A kommune har klaget over nævnets afgørelses afgørelse.

I klagen til Ankestyrelsen er det anført, at der er tale om en borger, hvis funktionsnedsættelse er forårsaget af psykisk sygdom, som ønsker at modtage sin støtte i egen bolig frem for i botilbud, men at der reelt er bevilget mulighed for støtte døgnets 24 timer efter udflytningen. Der henvises til at en gruppe borgere i kortere eller længere perioden modtager ad hoc hjælp i forbindelse med krisesituationer og at timer, hvor der ydes akuthjælp ikke aflæses af den løbende bevilling.

Afgørelse

Afgørelse i sag om refusion af udgifter vedrørende NN Ankestyrelsen har i møde truffet afgørelse i NNs sag om hvilken betydning omfang af og vekslende behov for hjælp har for kravene til at en bolig, boformer træder i stedet for eller sidestilles med boformer m.v, i Retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 1-4 Resultatet er • A kommune er efter 30. september 2008 ikke berettiget til refusion af udgifter vedrørende NN. Vi er således kommet til samme resultat som Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen X.

Nøgleord

AktivitetstilbudSocialpædagogisk støtteOvergangsperiodeMellemkommunal refusionBoform