Serviceloven
2014

62-14

2013-2142-59680

Resume

Når kommunen bevilger udskiftning af en bil, hvortil der er ydet støtte, og der ved købet af den gamle bil er foretaget merkøb, skal provenuet fra salget af den gamle bil fordeles efter den samme fordelingsnøgle som kommunen og borger betalte bilen e...

Sagsfremstilling

Vi har afgjort sagen på grundlag af:

• De oplysninger, som forelå, da A Kommune traf afgørelse i sagen

• A Kommunes afgørelse af 4. november 2013 vedrørende beregning af gældsbrev

• Klagen til Ankestyrelsen af 25. november 2013

• A Kommunes genvurdering af 28. november 2013

NN får i 2007 bevilget støtte til køb af bil. A Kommune bevilger et lån på 141.740 kr. Der købes en VW Caravelle til 331.410 kr., og der foretages et merkøb på 189.710 kr., svarende til 57,22 % af bilens pris.

Den 7. juni 2013 træffer A Kommune afgørelse om, at NN har ret til førtidig udskiftning af bilen. Der ydes et lån på 162.860 kr. svarende til prisen på en Ford Transit. Halvdelen af lånet – 81.430 kr. – er afdragsfrit og nedskrives en gang om måneden i en periode på seks år. Den anden halvdel på 81.430 kr. skal afdrages over en periode på seks år.

Den 2. august 2013 underskrives slutseddel på en Fiat Ducato. Prisen for bilen er 190.638 kr. og der foretages dermed et merkøb på 27.778 kr., svarende til 15 % af bilens pris.

Kommunen udfærdiger den 4. november 2013 gældsbrev på den nyindkøbte bil på baggrund af et udateret beregningsark. Ifølge kommunens beregning er der ingen restgæld i den gamle bil. Det fremgår også, at salgsprisen for den gamle bil er 75.000 kr. 57,22 % af dette beløb, det vil sige 42.914 kr., tilfalder NN. Den resterende del af bilens salgspris er 32.086 kr., hvilket er lig med nettoprovenuet fra salget af bilen. Kommunen anvender de 32.086 kr. til at afdrage på afdragspligtige del af billånet, således at NN kun skal afdrage 49.344 kr.

Der klages over, at der ved beregningen af nettoprovenuet ved salget af den gamle bil ikke er taget højde for, at familien både har betalt 57,22 % af bilens pris og i løbet af bevillingsperioden har betalt halvdelen af de 42,78 % tilbage til kommunen.

Der klages også over, at kommunens beregning viser, at NNs andel af provenuet ved et salg af den nuværende bil er 15 %, mens kommunens andel er 85 %. Det anføres, at NNs andel bør være 15 % + halvdelen af 85 %, eftersom NN betaler halvdelen af de 85 % tilbage til kommunen i løbet af en periode på seks år.

Kommunen genvurderer sagen og fastholder beregningen.

Afgørelse

Ankestyrelsen har i møde truffet afgørelse i NNs sag om klage over A Kommunes beregning af nettoprovenu fra salget af en gammel bil, hvortil der er ydet støtte, i forbindelse med genbevilling af bil. Resultatet er: • A Kommunes beregning af nettoprovenu i forbindelse med salget af den gamle bil og købet af den nuværende bil er foretaget efter den beregningsmetode, der er fastsat i bilbekendtgørelsen. Det betyder, at nettoprovenuet på 32.086 kr. fra salget af den gamle bil skal indgå ved beregningen af lånet til den nuværende bil, således at den afdragspligtige del af lånet nedskrives fra 81.430 kr. til 49.344 kr. Der var enighed på mødet.

Nøgleord

Nettoprovenu ved salg af tidligere bilBilBeregningUdskiftning