C-50-05
Resume
Ankestyrelsen fandt, at det sociale nævn havde kompetence til ændre det af amtet bevilgede almindelige lån til et udvidet lån på trods af, at ansøger alene havde klaget over afslag på særlig indretning. Kommunen var derfor berettiget til at opsige de...
Lovgrundlag
- Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område - lovbekendtgørelse nr. 847 af 8. september 2005 - § 68
- Lov om social service - lovbekendtgørelse nr. 906 af 26. september 2005 - § 99, stk. 1, § 99, stk. 2 og § 119
- Lov om social service - lovbekendtgørelse nr. 979 af 1. oktober 2008 - § 164 og § 114
Sagsfremstilling
Ansøger blev i december 2003 af amtet fundet berettiget til lån til køb af bil efter § 4 i Socialministeriets dagældende bekendtgørelse nr. 122 af 19. februar 1998 om støtte til køb af bil. Støtten blev ydet i form af et rentefrit lån på 132.000 kr., dog højst svarende til bilens pris.
Amtet fandt samtidig, at ansøger var berettiget til tilskud efter bekendtgørelsens § 9 til særlig indretning af bilen i henhold til påtegninger på hendes kørekort. Ansøger var således berettiget til tilskud til automatisk transmission.
Amtet fandt ikke, at ansøger var berettiget til tilskud til en kranlift, med henblik på at medbringe sit el-køretøj i bilen, og ansøger klagede til det sociale nævn over denne del af amtets afgørelse.
Ansøger købte samtidig en bil i overensstemmelse med amtets bevilling. Kommunen beregnede lån og tilskud til automatisk transmission.
I april 2004 ændrede nævnet amtets afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling.
Nævnet fandt, at ansøger var berettiget til udvidet lån til køb af bil efter dagældende bekendtgørelses § 6 samt tilskud til særlig indretning, så ansøger kunne medbringe sit el-køretøj.
Kommunen lavede herefter efter bekendtgørelsens § 6 en ny beregning af lånet, som medførte, at ansøger skulle tilbagebetale 40.177 kr. til kommunen.
Ansøger klagede over konsekvenserne af den økonomiske beregning. Hun ønskede det sociale nævns stillingtagen til, hvorvidt tildelingen af § 4 bevillingen kunne opretholdes samtidig med den særlige indretning i form af kran.
Nævnet fandt i sin nye afgørelse i november 2004 ikke, at ansøger var berettiget til et § 4 lån samt støtte til særlig indretning i form af kranlift til ansøgers indkøbte bil, idet nævnets tidligere afgørelse betød, at hun var berettiget til en bil med særlig indretning efter § 6 i bekendtgørelsen.
Endvidere fandt nævnet, at den foretagne beregning i forbindelse med opgørelsen af billånet var korrekt. Nævnet afviste samtidig af tage stilling til, om amtet helt eller delvist kunne pålægges at betale ansøger det opkrævede beløb på 40.177 kr.
Nævnet begrundede afgørelsen med, at der ikke var hjemmel til at "nøjes" med et § 4 lån samt tilskud til særlig indretning, når der var tale om behov, som var beskrevet i § 6. Nævnet fandt, at denne opfattelse blev understøttet af SM O-111-94 samt af en artikel i "Nyt fra Ankestyrelsen" nr. 5/1997 side 9.
Nævnet fandt ikke, at selvom ansøger ville være bedre stillet økonomisk med den af hende selv foreslåede løsning, at der var hjemmel dertil på grund af formuleringen af § 6, stk. 1 sammenholdt med § 6, stk. 2 om billigst og bedst egnede bil.
Ansøger klagede over, at hun ikke kunne beholde sin § 4 bevilling med tilskud til kranlift. Desuden klagede hun over, at nævnet ikke mente at have hjemmel til at pålægge amtet at godtgøre hende de 40.177 kr.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, hvorvidt der var hjemmel til at kræve tilbagebetaling på grund af forskellen i beregningen af lån til den i en ankesag tilkendte bil efter bilbekendtgørelsens § 6 og lån til den af amtskommunen oprindeligt tilkendte bil efter bekendtgørelsens § 4 i et tilfælde, hvor ansøger efter aftale med amtskommunen havde udnyttet lånebevillingen til "§ 4-bilen", inden ankesagen var afgjort. I den forbindelse ville vi desuden behandle spørgsmålet om tilbagebetaling af udbetalt tilskud til særlig indretning i form af automatgear.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse C-50-05 på retsinformation.dk →