Serviceloven
2017

67-17

2016-2114-34891

Resume

Kommunen skal tilbyde personlig og praktisk hjælp til personer med nedsat funktionsevne. Kommunen skal også tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefæller, forældre og andre pårørende, der passer en person med nedsat funktionsevne. Bestemmelserne ...

Afgørelse

Resultatet er: • Du har ikke ret til bevilling af et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Det betyder, at vi stadfæster kommunens afgørelse, da vi er kommet til samme resultat. Sådan vurderer vi sagen Ankestyrelsen vurderer, at du ikke opfylder betingelserne for at få bevilget et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, fordi reglerne om kontant tilskud ikke gælder for børn og unge under 18 år. Hvad er afgørende for resultatet Vi lægger vægt på, at du er bevilget personlig og praktisk hjælp til dit barn. Dit barn er født den 5. december 1999. Dit barn er dermed under 18 år. Reglerne om kontant tilskud kan ikke anvendes i forhold til mindreårige. Oplysningerne fremgår særligt af kommunens afgørelse og genvurdering og din klage. Om reglerne Det følger af servicelovens § 83, at kommunen blandt andet skal tilbyde personlig hjælp og praktisk bistand til personer med nedsat funktionsevne. Efter servicelovens § 44 finder bestemmelsen i § 83, § 84, stk. 1 og § 86, stk. 2, tilsvarende anvendelse i forhold til børn, der har behov herfor. Hjælp efter § 83 skal stilles til rådighed af kommunen, Det vil sige, at der er tale om en naturalydelse, som kommunen administrerer og ikke en kontantydelse, som modtageren selv kan administrere. Hvis kommunen undtagelsesvist ikke kan stille den nødvendige hjælp til rådighed efter servicelovens § 83 og § 84, er der hjemmel i servicelovens § 95 til, at kommunen i stedet kan udbetale et tilskud til hjælp, som ydelsesmodtageren selv antager. Reglen om kontant tilskud gælder ikke, når der bevilges hjælp til børn efter § 44, jf. § 83 og § 84, stk. 1. Det skyldes, at der ikke er henvist til § 95 i servicelovens § 44 og reglen i § 95 er placeret i servicelovens afsnit om voksne. Der er ikke i øvrigt i afsnittet om hjælp til børn indsat hjemmel til, at § 95 finder anvendelse i forhold til børn. Videre følger det af forarbejderne til § 95, at hensigten med bestemmelserne i § 95, stk. 2 og 3, har været at hjælpe den lille gruppe borgere, som ikke opfylder betingelserne for at få bevilget en BPA-ordning (borgerstyret personlig assistance) efter servicelovens § 96. Bestemmelsen i § 96 omfatter voksne. Det er derfor ikke intentionen, at § 95 om kontant tilskud skal omfatte børn. Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen. Bemærkninger til klagen Du har oplyst, at der er mange forskellige hjælpere og et ustabilt hjælperteam tilknyttet dit barn. Det er årsagen til, at du selv ønsker at administrere hjælperordningen. Du henviser også til, at Ankestyrelsen tidligere har tilkendegivet, at praktisk hjælp til dit barn er bevilget som en kontant ydelse. Vi beklager, at vi fejlagtigt i afgørelsen af den 21. september 2015, har lagt til grund, at hjælpen er bevilget som et kontant tilskud. Dine bemærkninger kan dog ikke føre til et andet resultat. Det skyldes, at reglerne om kontant tilskud kun gælder for personer, som er over 18 år. Bevilling af kontant tilskud til praktisk hjælp til en ung under 18 år vil være i strid med lovgivningen.

Nøgleord

NaturalydelseBørnAfløsningPersonlig og praktisk hjælpFunktionsnedsættelseAflastningKontant tilskud