R-4-02
Resume
En kvinde påbegyndte, som led i en revalidering, en 3-årig uddannelse i B kommune. I revalideringsplanen var indeholdt udgifter til bibeholdelse af en bolig i A kommune. Ankestyrelsen fandt, at B kommune var opholdskommune for kvinden. Begrundelsen v...
Lovgrundlag
- Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område - lovbekendtgørelse nr. 267 af 12. april 2000 - § 9, stk. 1 og § 9a, stk. 1
Sagsfremstilling
Sagen drejede sig om en kvinde, der havde modtaget revalideringsstøtte siden 1. september 1999. I perioden 1. september 1999 til 15. juni 2000 fik hun undervisning på AOF. C kommune påbegyndte revalideringssagen, og kvinden flyttede pr. 1. september 1999 til A kommune.
Den 16. august 2000 påbegyndte kvinden som led i en revalideringsplan lagt af A kommune og kvinden, en tre-årig uddannelse i B kommune. I den forbindelse flyttede hun pr. 1. august 2000 til B kommune.
Vedrørende de helbredsmæssige forhold var det oplyst, at hun led af skizofreni og gennem 4 år havde været i behandling/individuel samtaleterapi på et psykiatrisk ambulatorium på et sygehus i A kommune. I forbindelse med flytningen til B kommune havde hun ønsket at fortsætte behandlingen på sygehuset i A kommune, hvilket støttedes af det psykiatriske ambulatorium, der ikke fandt, at behandlingsmulighederne var tilstede i samme grad i den landsdel, hvor B kommune lå.
Kvinden skulle hver 3. uge møde til behandling på det psykiatriske ambulatorium, og hun havde tillige tæt telefonisk kontakt med en socialrådgiver i ambulatoriet.
Kvinden havde ønske om at bevare sin bolig i A kommune, da hun havde brug for trygge rammer og vished for, at hun kunne vende tilbage til A kommune efter endt uddannelse. Endvidere havde hun brug for sin bolig i forbindelse med behandlingen på sygehuset.
A kommune havde beholdt revalideringssagen det første halve år til den 31. januar 2001 for at give kvinden en rimelig prøvetid. Kommunen havde således afholdt boligudgiften i A kommune som en særlig udgift, jf. § 63 i lov om aktiv socialpolitik.
A kommune anmodede i brev af 27. oktober 2000 B kommune om at påtage sig opholdskommuneforpligtelsen.
B kommune havde i brev af 12. januar 2001 anført, at man var indstillet på at påtage sig forpligtelsen som midlertidig opholdskommune i forbindelse med den revalideringsplan, som kvinden og A kommune havde aftalt, herunder udbetaling af forsørgelsesgrundlag samt betaling for bolig og rejseudgifter i forbindelse med psykiatrisk behandling i A kommune. I denne forbindelse anmodedes om en aftale jf. retssikkerhedslovens § 9a, stk. 3, efter forudgående tilsagn fra kvinden.
A kommune afslog i brev af 16. januar 2001 at yde refusion under henvisning til, at B kommune i de resterende 2½ år af revalideringsplanen var såvel opholdskommune som handlekommune, uanset at hun efter afsluttet uddannelse ønskede at flytte tilbage til A kommune og at hun havde bevaret sin bopæl i A kommune under uddannelsesforløbet.
B kommune klagede til det sociale nævn over A kommunes afgørelse og afviste at påtage sig behandlingen af sagen.
Nævnet fandt, at kvinden ikke kun midlertidigt opholdt sig i B kommune, hvorfor B kommune blev anset for at være opholds- og handlekommune. Nævnet fandt videre, at B kommune ikke var berettiget til refusion fra A kommune, da betingelserne efter retssikkerhedslovens § 9a ikke var tilstede.
Nævnet begrundede afgørelsen med, at kvinden på grund af en 3-årig uddannelse i B kommune opholdt sig i B kommune og kun periodevis opholdt sig i A kommune på grund af behandling.
I klagen til Ankestyrelsen anførte B kommune bl.a., at der ikke i lovgivning eller praksis var fastslået en nærmere definition af midlertidigt ophold, og at problemet i denne sag var, at der var enighed mellem parterne om, at kvinden ville vende tilbage til A kommune når skoleopholdet i B kommune var slut. Af samme grund, og af hensyn til fortsat behandling på sygehuset i A kommune hver 3. uge, havde kvinden bibeholdt sin bolig i A kommune. Denne udgift var det nu B kommune, der afholdt. Under hensyn til sagens omstændigheder, som var anderledes end i SM R-18-00, burde der pålægges A kommune refusionspligt efter retssikkerhedslovens § 9a.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om et flerårigt ophold i B kommune i forbindelse med en revalidering iværksat af A kommune, bevirkede at B kommune blev opholds- og handlekommune når det samtidig var oplyst, at pågældende havde bevaret boligen i A kommune og forventede at vende tilbage til A kommune efter endt revalidering.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse R-4-02 på retsinformation.dk →