O-108-98
Resume
Efter reglerne om søskenderabat skulle der betales fuld pris for det yngste barn, når det ældste barn var bevilget socialpædagogisk friplads, og forældrebetalingen i fuld takst var ens for børnene. Ved afgørelsen tog Ankestyrelsen udgangspunkt i, at ...
Lovgrundlag
- Lov om social bistand - lovbekendtgørelse nr. 110 af 26. februar 1996 - § 73
- Lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge - lov nr. 1148 af 3. december 2008 - § 43, nr. 1
Sagsfremstilling
En kommune havde bevilget socialpædagogisk friplads til familiens ældste barn i forbindelse med ophold i dagtilbud. Herefter fik familien også plads i dagtilbud til familiens yngste barn.
Forældrebetalingen i fuld takst efter bekendtgørelsens § 9, stk. 1, var ens for de to børn.
Familien anmodede herefter kommunen om, at søskenderabatten efter bekendtgørelsens § 7, stk. 1, blev tildelt det yngste barn.
Kommunen afslog at give søskenderabatten til det yngste barn.
Kommunen begrundede afslaget med, at efter de nye regler om søskenderabat, var det ikke muligt at give rabatten til det yngste barn. Efter de nye regler skulle der betales fuld pris for den dyreste plads og ydes 50% for betaling for øvrige pladser.
Ankenævnet tiltrådte kommunens afgørelse, hvorefter søskenderabatten skulle gives til det ældste barn.
Nævnet henviste til, at efter bekendtgørelsens § 7, stk. 1, betales der fuld pris for den dyreste plads, mens søskenderabatten skulle gives til de øvrige pladser.
Nævnet fandt, at i familiens situation, hvor pladserne i dagtilbud for begge børn var lige dyre, skulle søskenderabatten gives til det ældste barn.
Nævnet lagde herved vægt på, at pladser i dagtilbud sædvanligvis er dyrere jo yngre et barn er, og det ikke var i strid med bekendtgørelsen, at rabatten således fulgte det ældste barn.
Under behandlingen af sagen i Ankestyrelsen bad Ankestyrelsen Socialministeriet om en udtalelse vedrørende spørgsmålet.
Socialministeriet udtalte vejledende, at der efter ministeriets opfattelse kunne ydes søskenderabat til det ældste barn af de to søskende.
Socialministeriet havde på baggrund af tidligere henvendelser i sager om spørgsmål om søskenderabat som vejledende udtalelse i forskellige sammenhænge bl.a. udtalt, at reglerne om søskenderabat kan udfyldes således,
1) at søskenderabatten kunne fastsættes ud fra det ældste barns takst, medmindre det yngste barns takst er billigere,
2) at søskenderabatten beregnes ud fra den generelle fastsatte takst, der efter bekendtgørelsens § 5, 1. pkt. kan være halv ordinær takst, og
3) at der først trækkes søskenderabat fra og først derefter beregnes eventuel nedsættelse eller bortfald af forældrebetalingen efter § 9, stk. 1.
Socialministeriet mente ikke, at det forhold, at der i den konkret forelagte sag var tale om en bevilget socialpædagogisk friplads efter bekendtgørelsens § 9, stk. 2, kunne føre til en ændret opfattelse til det ovenfor nævnte, idet der ikke er tale om en ændring i takst, men om en efterfølgende ændring af forældrebetalingen.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om søskenderabat efter bekendtgørelsens § 7, stk. 1, kan gives til det ældste barn, når barnet er bevilget socialpædagogisk friplads, og betalingen i fuld takst efter bekendtgørelsens § 9, stk. 1, er ens for børnene.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse O-108-98 på retsinformation.dk →