A-38-06
Resume
Der var ikke ret til kontanthjælp under forlænget barselorlov udover 46 uger, idet ansøger ved at have indgået aftale med arbejdsgiveren om forlænget barselorlov havde fraskrevet sig muligheden for at arbejde og klart havde tilkendegivet, at hun ikke...
Lovgrundlag
- Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005 - § 13, stk. 1 og § 13, stk. 4, nr. 4
Sagsfremstilling
En kvinde, der var samlevende enlig forsørger og deltidsansat fik sit tredje barn den 13. januar 2005. Hun modtog løn under barsel indtil den 30. juni 2005. Hun søgte den 18. august 2005 om supplerende kontanthjælp og oplyste i den forbindelse, at hun vendte tilbage til arbejdet, når barselorloven var slut omkring den 10. marts 2006.
Kommunen bevilgede i brev af 9. september 2005 supplerende kontanthjælp indtil 17. november 2005, hvor dagpengeafdelingen havde oplyst, at hendes barselorlov stoppede.
I november 2005 gjorde hun opmærksom på, at hun ønskede sine resterende dagpenge udstrakt, og at hun havde indgået aftale med sin arbejdsgiver om forlænget orlov.
Kommunen gav i december 2005 afslag på forlængelse af kontanthjælpen under henvisning til, at hun selv havde valgt at forlænge barselperioden og ikke at have en lønindtægt fra den 17. november 2005.
Kommunen bevilgede senere kontanthjælpen med tilbagebetalingspligt under henvisning til aktivlovens § 93, stk. 1, nr. 2, om uforsvarlig økonomi.
Det sociale nævn ændrede kommunens afgørelse og fandt, at hun var berettiget til kontanthjælp i den resterende del af barselorloven, og at kontanthjælpen ikke skulle tilbagebetales.
Nævnet begrundede afgørelsen med, at kvindens indtægtsnedgang den 17. november 2005 samt den omstændighed, at hun ikke på det tidspunkt kunne ændre den valgte orlovslængde og dermed genoptage sit arbejde, var en social begivenhed. Hun var derfor berettiget til kontanthjælp i det omfang, hun ikke kunne finde midlertidigt arbejde, og hun skulle stå til rådighed i perioden. Nævnet fandt det tvivlsomt, om manglende opsparing af dagpenge og undladelse af at sætte sig ind i reglerne kunne falde ind under begrebet uforsvarlig økonomi. Nævnet fandt endvidere, at kommunen burde have orienteret hende om hendes stilling under den forlængede orlov, og fandt ikke at betingelserne for tilbagebetaling var opfyldt.
Kommunen klagede over nævnets afgørelse.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af praksis for tilbagebetaling af kontanthjælp i forbindelse med forlænget barselorlov.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse A-38-06 på retsinformation.dk →