A-17-08
Resume
Hjælp til løbende udgifter i sommerferien til en kvinde i ubrudt uddannelsesforløb kunne ikke betragtes som en rimeligt begrundet enkeltudgift. Ankestyrelsen lagde ved afgørelsen vægt på, at udgifterne var forudselige, og at hun efter en konkret økon...
Lovgrundlag
- Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 1460 af 12. december 2007 - § 81
Sagsfremstilling
En kvinde søgte den 25. juni 2007 kommunen om hjælp i form af engangsudbetaling til dækning af faste udgifter og noget at leve for i juli og august måned.
Begrundelsen var, at hun havde afsluttet HF-enkeltfag og ikke længere modtog SU. Hun ventede på at komme ind på en videregående uddannelse, der startede til september 2007. Hun oplyste, at hun var alene med 3 børn.
Kommunen meddelte ved brev af 28. juni 2007 afslag på det ansøgte efter aktivlovens § 81.
Kommunen begrundede afgørelsen med, at det vurderedes ikke at være en rimeligt begrundet enkeltudgift, da begivenheden, som lå til grund for ansøgningen, havde været forudsigelig, herunder at kvinden havde været bekendt med, hvornår SU og uddannelsen ville ophøre.
Endvidere vurderedes efter en beregning af kvindens rådighedsbeløb, at hun over en periode havde haft mulighed for at spare sammen til at afholde udgifterne i juli og august.
Rådighedsbeløbet var af kommunen beregnet til kr. 10.673,50 og udgifterne i juli og august var opgjort til kr. 6.167,83 pr. måned.
Kommunen gjorde opmærksom på, at indtægter fra kvindens søn, som var over 18 år, ikke var medtaget i ovenstående beregninger.
Kvinden klagede over afgørelsen. Hun anførte, at det ikke kunne være rigtigt, at man regnede hendes børnepenge med i det samlede budget for hendes indtægter, samt at det ikke kunne være rigtigt, at hun skulle arbejde i sommerferien, når hun lige havde været igennem en meget hård eksamensperiode. Hun havde vel ret til at holde sommerferie sammen med sine børn.
Kommunen fastholdt afgørelsen og anførte, at børnefamilieydelsen ikke var medregnet.
Kvinden oplyste til nævnet, at hun var utilfreds med kommunens rådighedsberegning, og at udgifterne til kontaktlinser, tv-kanaler, transport til arbejde og skole, telefonabonnement og internet ikke var godkendt i rådighedsberegningen. Hun oplyste, at det ikke var muligt at spare op med SU. Hun havde yderligere taget SU-lån.
Endelig oplyste kvinden, at hun var startet uddannelse den 3. september 2007 og derfor modtog SU pr. 1. september.
Nævnet stadfæstede kommunens afgørelse, hvilket betød, at hun ikke var berettiget til økonomisk hjælp til de ansøgte udgifter i henhold til aktivlovens § 81.
Nævnet var enigt med kommunen i, at der ikke var tale om en uforudsigelig udgift, idet der var tale om faste udgifter samt almindelig forsørgelse, og hun vidste, at der ville komme en pause på 2 måneder mellem de to uddannelser.
Vedrørende børneydelserne bemærkede nævnet, at der ifølge praksis fra Ankestyrelsen ved udøvelse af skønnet over betalingsevnen måtte tages hensyn til, at udgifter, der vedrørte børnenes behov, i et vist omfang var dækket af børnetilskud, børnebidrag og børnefamilieydelse til børnene.
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at udgifter til kontaktlinser og tv-kanaler ikke kunne godkendes som rimelige udgifter i den økonomiske behovsvurdering. Nævnet fandt det ikke godtgjort, at kvinden ikke kunne se tv uden adgang til pågældende tv-kanaler, og at det ikke på det foreliggende var godtgjort, at det var nødvendigt med kontaktlinser.
Nævnet fandt, at kommunen burde have medtaget kvindens udgifter til telefonabonnement og transport til skole i beregningen. Selv når udgifterne var inddraget i rådighedsberegningen, vurderede nævnet, at hun ved rimelig tilrettelæggelse af sin økonomi kunne have sparet op til juli og august måneds udgifter.
Nævnet bemærkede, at kvinden havde en hjemmeboende søn over 18 år. Hjemmeboende børn over 18 år forudsattes at bidrage til husstandens økonomi.
I klagen til Ankestyrelsen anførte kvinden, at hun godt vidste, at der ville komme en pause på 2 måneder mellem de to uddannelser. Men sidste gang (fra januar 2006-august 2006) fik hun kontanthjælp. Det var allerede i januar 2006 planlagt, at hun skulle på VUC til august.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af studerendes muligheder for at få hjælp efter aktivloven, herunder hjælp med tilbagebetalingspligt, samt i hvilket omfang børneydelserne skulle medtages som indtægt i budgettet.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse A-17-08 på retsinformation.dk →