Planloven > 16. kapitel > § 66.

§ 66. Planloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223

§ 66 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Bemyndigelsesbestemmelser.

(Overgangsbestemmelse, udeladt)

Kort sagt

§ 66 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Bemyndigelsesbestemmelser. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende bemyndigelse, regeludstedelse, som har stor ...

Eksempler

  • Praktisk anvendelse af § 66

    Kommunen behandler ansøgning vedrørende bemyndigelse, regeludstedelse og vurderer sagen i henhold til § 66s krav og planlovens principper.

  • Planlægning for Bemyndigelsesbestemmelser

    Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om bemyndigelse, regeludstedelse for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.

  • Tilladelse efter § 66

    Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende bemyndigelse, regeludstedelse, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 66.

  • Klagesag om Bemyndigelsesbestemmelser

    Efter kommunal afgørelse om bemyndigelse, regeludstedelse klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 66s krav.

Almindelige misforståelser

  • At § 66 giver automatisk ret til bemyndigelse, regeludstedelse - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
  • At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
  • At § 66 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
  • At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
  • At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til bemyndigelse, regeludstedelse kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad omfatter § 66 præcist?

§ 66 regulerer Bemyndigelsesbestemmelser og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende bemyndigelse, regeludstedelse i kommunal planlægning og administration.

Hvem har ansvar for at administrere § 66?

Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.

Kan afgørelser efter § 66 påklages?

Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.

Hvilke konsekvenser har § 66 for min ejendom?

Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende bemyndigelse, regeludstedelse. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.

Hvordan forholder § 66 sig til lokalplaner?

Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om bemyndigelse, regeludstedelse.

Kræves der tilladelse efter § 66?

Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.

AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5

Planloven paragraf 66 Ikrafttræden - Spørg AI