§ 65. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 65 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Internationale forpligtelser.
Loven træder i kraft den 1. januar 1992. § 41 træder dog i kraft den 1. oktober 1991. § 67, stk. 1, nr. 5, træder i kraft ved miljøministerens bekendtgørelse for så vidt angår ophævelse af § 3, stk. 3, om nedsættelse af Tilbudspligtnævnet i lov nr. 328 af 18. juni 1969 om tilbudspligt3).
Kort sagt
§ 65 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Internationale forpligtelser. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende EU-ret, internationale aftaler, som har s...
Eksempler
Praktisk anvendelse af § 65
Kommunen behandler ansøgning vedrørende EU-ret, internationale aftaler og vurderer sagen i henhold til § 65s krav og planlovens principper.
Planlægning for Internationale forpligtelser
Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om EU-ret, internationale aftaler for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.
Tilladelse efter § 65
Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende EU-ret, internationale aftaler, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 65.
Klagesag om Internationale forpligtelser
Efter kommunal afgørelse om EU-ret, internationale aftaler klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 65s krav.
Almindelige misforståelser
- •At § 65 giver automatisk ret til EU-ret, internationale aftaler - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
- •At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
- •At § 65 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
- •At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
- •At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til EU-ret, internationale aftaler kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.
Almindelige spørgsmål
Hvad omfatter § 65 præcist?
§ 65 regulerer Internationale forpligtelser og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende EU-ret, internationale aftaler i kommunal planlægning og administration.
Hvem har ansvar for at administrere § 65?
Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.
Kan afgørelser efter § 65 påklages?
Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.
Hvilke konsekvenser har § 65 for min ejendom?
Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende EU-ret, internationale aftaler. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.
Hvordan forholder § 65 sig til lokalplaner?
Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om EU-ret, internationale aftaler.
Kræves der tilladelse efter § 65?
Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.
AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: