Planloven > 12. kapitel > § 51 a.

§ 51 a. Planloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223

§ 51a er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Opsættende virkning.

Kommunalbestyrelsen skal hvert år pr. 1. november påbyde enhver, som er registreret i CPR med bopæl i en bolig i et sommerhusområde, som den pågældende ikke lovligt kan anvende til helårsbeboelse, jf. §§ 40 og 41, inden 14 dage efter påbuddets meddelelse

Stk. 2. Tilsvarende påbud skal kommunalbestyrelsen meddele enhver, som i perioden fra den 1. november til den 1. februar bliver registreret i CPR med bopæl i en bolig i et sommerhusområde, som den pågældende ikke lovligt kan anvende til helårsbeboelse, jf. §§ 40 og 41. Påbud efter 1. pkt. meddeles senest 14 dage efter, at den pågældendes bopæl er blevet registreret i CPR.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen registrerer påbud efter stk. 1 og 2 i CPR samtidig med påbuddets meddelelse og sletter denne registrering, når påbuddet er efterkommet og den pågældende er registreret i CPR med en anden bopæl. Indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om registreringen.

Stk. 4. Efterkommes et påbud efter stk. 1 eller 2 ikke rettidigt, skal kommunalbestyrelsen straks indgive anmeldelse til politiet.

Stk. 5. Efterkommes et påbud efter stk. 1 eller 2 ikke rettidigt, skal kommunalbestyrelsen endvidere pålægge den pågældende daglige tvangsbøder. Undlader den pågældende herefter fortsat at efterkomme påbuddet, skal restanceinddrivelsesmyndigheden foretage inddrivelse af tvangsbøderne. Inddrivelsen foretages mindst hver 4. uge for påløbne, ikke betalte tvangsbøder, første gang senest 4 uger efter, at pålæggelsen af tvangsbøder er påbegyndt. Tvangsbøderne tilfalder den pågældende kommune.

1) at fraflytte boligen og

2) at dokumentere fraflytningen over for kommunalbestyrelsen.

Kort sagt

§ 51a er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Opsættende virkning. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende opsættende virkning, standsning, genoptagelse, so...

Eksempler

  • Praktisk anvendelse af § 51a

    Kommunen behandler ansøgning vedrørende opsættende virkning, standsning, genoptagelse og vurderer sagen i henhold til § 51as krav og planlovens principper.

  • Planlægning for Opsættende virkning

    Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om opsættende virkning, standsning, genoptagelse for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.

  • Tilladelse efter § 51a

    Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende opsættende virkning, standsning, genoptagelse, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 51a.

  • Klagesag om Opsættende virkning

    Efter kommunal afgørelse om opsættende virkning, standsning, genoptagelse klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 51as krav.

Almindelige misforståelser

  • At § 51a giver automatisk ret til opsættende virkning, standsning, genoptagelse - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
  • At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
  • At § 51a kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
  • At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
  • At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til opsættende virkning, standsning, genoptagelse kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad omfatter § 51a præcist?

§ 51a regulerer Opsættende virkning og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende opsættende virkning, standsning, genoptagelse i kommunal planlægning og administration.

Hvem har ansvar for at administrere § 51a?

Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.

Kan afgørelser efter § 51a påklages?

Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.

Hvilke konsekvenser har § 51a for min ejendom?

Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende opsættende virkning, standsning, genoptagelse. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.

Hvordan forholder § 51a sig til lokalplaner?

Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om opsættende virkning, standsning, genoptagelse.

Kræves der tilladelse efter § 51a?

Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.

AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5

Planloven paragraf 51a Nationalparker - Spørg AI