§ 51. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 51 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Klagefrister.
Kommunalbestyrelsen påser overholdelsen af denne lov og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven, samt af bestemmelserne i lokalplaner og i de efter § 68, stk. 2, opretholdte vedtægter og planer m.v.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen påser, at påbud og forbud efter denne lov efterkommes, og at vilkår fastsat i tilladelser, dispensationer m.v. overholdes.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning.
Kort sagt
§ 51 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Klagefrister. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende frister, deadline, rettidig klage, som har stor betydning...
Eksempler
Praktisk anvendelse af § 51
Kommunen behandler ansøgning vedrørende frister, deadline, rettidig klage og vurderer sagen i henhold til § 51s krav og planlovens principper.
Planlægning for Klagefrister
Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om frister, deadline, rettidig klage for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.
Tilladelse efter § 51
Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende frister, deadline, rettidig klage, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 51.
Klagesag om Klagefrister
Efter kommunal afgørelse om frister, deadline, rettidig klage klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 51s krav.
Almindelige misforståelser
- •At § 51 giver automatisk ret til frister, deadline, rettidig klage - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
- •At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
- •At § 51 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
- •At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
- •At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til frister, deadline, rettidig klage kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.
Almindelige spørgsmål
Hvad omfatter § 51 præcist?
§ 51 regulerer Klagefrister og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende frister, deadline, rettidig klage i kommunal planlægning og administration.
Hvem har ansvar for at administrere § 51?
Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.
Kan afgørelser efter § 51 påklages?
Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.
Hvilke konsekvenser har § 51 for min ejendom?
Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende frister, deadline, rettidig klage. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.
Hvordan forholder § 51 sig til lokalplaner?
Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om frister, deadline, rettidig klage.
Kræves der tilladelse efter § 51?
Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.
AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: