Planloven > 12. kapitel > § 51.

§ 51. Planloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223

§ 51 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Klagefrister.

Kommunalbestyrelsen påser overholdelsen af denne lov og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven, samt af bestemmelserne i lokalplaner og i de efter § 68, stk. 2, opretholdte vedtægter og planer m.v.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen påser, at påbud og forbud efter denne lov efterkommes, og at vilkår fastsat i tilladelser, dispensationer m.v. overholdes.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning.

Kort sagt

§ 51 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Klagefrister. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende frister, deadline, rettidig klage, som har stor betydning...

Eksempler

  • Praktisk anvendelse af § 51

    Kommunen behandler ansøgning vedrørende frister, deadline, rettidig klage og vurderer sagen i henhold til § 51s krav og planlovens principper.

  • Planlægning for Klagefrister

    Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om frister, deadline, rettidig klage for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.

  • Tilladelse efter § 51

    Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende frister, deadline, rettidig klage, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 51.

  • Klagesag om Klagefrister

    Efter kommunal afgørelse om frister, deadline, rettidig klage klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 51s krav.

Almindelige misforståelser

  • At § 51 giver automatisk ret til frister, deadline, rettidig klage - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
  • At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
  • At § 51 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
  • At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
  • At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til frister, deadline, rettidig klage kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad omfatter § 51 præcist?

§ 51 regulerer Klagefrister og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende frister, deadline, rettidig klage i kommunal planlægning og administration.

Hvem har ansvar for at administrere § 51?

Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.

Kan afgørelser efter § 51 påklages?

Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.

Hvilke konsekvenser har § 51 for min ejendom?

Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende frister, deadline, rettidig klage. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.

Hvordan forholder § 51 sig til lokalplaner?

Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om frister, deadline, rettidig klage.

Kræves der tilladelse efter § 51?

Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.

AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5

Planloven paragraf 51 Nationalparker - Spørg AI