§ 49. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 49 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Retlig interesse.
Når det i en lokalplan eller en byplanvedtægt er bestemt, at en bebyggelse ikke må nedrives uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen, og tilladelsen nægtes, kan ejeren forlange ejendommen overtaget af kommunen mod erstatning.
Stk. 2. Overtagelsespligten efter stk. 1 påhviler dog kun kommunen, hvis der er et væsentligt misforhold mellem ejendommens afkastningsgrad og afkastningsgraden for ejendomme med en lignende beliggenhed og benyttelse, som ikke er omfattet af et nedrivningsforbud.
Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse, når en ejendom helt eller delvis er omfattet af et forbud mod større byggearbejder, jf. § 15, stk. 2, nr. 27.
Kort sagt
§ 49 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Retlig interesse. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder,...
Eksempler
Praktisk anvendelse af § 49
Kommunen behandler ansøgning vedrørende klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder og vurderer sagen i henhold til § 49s krav og planlovens principper.
Planlægning for Retlig interesse
Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.
Tilladelse efter § 49
Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 49.
Klagesag om Retlig interesse
Efter kommunal afgørelse om klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 49s krav.
Almindelige misforståelser
- •At § 49 giver automatisk ret til klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
- •At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
- •At § 49 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
- •At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
- •At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.
Almindelige spørgsmål
Hvad omfatter § 49 præcist?
§ 49 regulerer Retlig interesse og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder i kommunal planlægning og administration.
Hvem har ansvar for at administrere § 49?
Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.
Kan afgørelser efter § 49 påklages?
Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.
Hvilke konsekvenser har § 49 for min ejendom?
Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.
Hvordan forholder § 49 sig til lokalplaner?
Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om klageberettigelse, retlig interesse, klagemuligheder.
Kræves der tilladelse efter § 49?
Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.
AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: