Forside/Kategorier/Persondataloven

Persondataloven

Lovtekst

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 429 af 2.6.2000

Lovtekst
Lov om behandling af personoplysninger1)   

  

   

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør  

 vitterligt:  

 Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet  

 følgende lov:  

  

Afsnit I  

Indledende bestemmelser  

  



  

Kapitel 1  

Lovens område  

  

  

§ 1. Loven gælder for behandling af  

 personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved hjælp af  

 elektronisk databehandling, og for ikke-elektronisk behandling af  

 personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.  

    Stk. 2. Loven gælder tillige for anden ikke- elektronisk  

 systematisk behandling, som udføres for private, og som omfatter  

 oplysninger om personers private eller økonomiske forhold eller i  

 øvrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed kan  

 forlanges unddraget offentligheden. Dette gælder dog ikke reglerne i  

 lovens kapitel 8 og 9.  

    Stk. 3. Loven gælder endvidere for behandling af  

 oplysninger om virksomheder m.v., jf. stk. 1 og 2, hvis denne behandling  

 udføres for kreditoplysningsbureauer. Tilsvarende gælder for  

 så vidt angår behandlinger, som er omfattet af § 50,  

 stk. 1, nr. 2.  

    Stk. 4. Kapitel 5 gælder også for behandling af  

 oplysninger om virksomheder m.v. , jf. stk. 1.  

    Stk. 5. Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde  

 kan justitsministeren bestemme, at lovens regler helt eller delvis skal finde  

 anvendelse på behandling af oplysninger om virksomheder m.v., som  

 udføres for private.  

    Stk. 6. Uden for de i stk. 4 nævnte tilfælde  

 kan vedkommende minister bestemme, at lovens regler helt eller delvis skal  

 finde anvendelse på behandling af oplysninger om virksomheder m.v., som  

 udføres for den offentlige forvaltning.  

  

  

§ 2. Regler om behandling af personoplysninger i  

 anden lovgivning, som giver den registrerede en bedre retsstilling, går  

 forud for reglerne i denne lov.  

Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse, hvis det vil  

 være i strid med informations- og ytringsfriheden, jf. Den  

 Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.  

Stk. 3. Loven gælder ikke for behandlinger, som en  

 fysisk person foretager med henblik på udøvelse af aktiviteter  

 af rent privat karakter.  

    Stk. 4. Bestemmelserne i lovens kapitel 8 og 9 og §§ 35-37 og  

 § 39 finder ikke anvendelse på behandlinger, der foretages for  

 domstolene inden for det strafferetlige område. Bestemmelserne i lovens  

 kapitel 8 og §§ 35-37 og § 39 finder heller ikke anvendelse på  

 behandlinger, der foretages for politi og anklagemyndighed inden for det  

 strafferetlige område.  

    Stk. 5. Loven finder ikke anvendelse på behandling af  

 oplysninger, der foretages for Folketinget og institutioner med tilknytning  

 dertil.  

    Stk. 6. Loven finder ikke anvendelse på behandlinger,  

 der er omfattet af lov om massemediers informationsdatabaser.  

    Stk. 7. Loven finder ikke anvendelse på  

 informationsdatabaser, hvori der udelukkende er indlagt allerede  

 offentliggjorte periodiske skrifter eller lyd- og billedprogrammer, der er  

 omfattet af medieansvarslovens § 1, nr. 1 eller 2, eller dele heraf,  

 når indlæggelsen i informationsdatabasen er sket uændret i  

 forhold til offentliggørelsen. Dog gælder bestemmelserne i  

 lovens §§ 41, 42 og 69.  

    Stk. 8. Loven gælder endvidere ikke for  

 informationsdatabaser, hvori der udelukkende er indlagt allerede  

 offentliggjorte tekster, billeder og lydprogrammer, der omfattes af  

 medieansvarslovens § 1, nr. 3, eller dele heraf, når  

 indlæggelsen i informationsdatabasen er sket uændret i forhold  

 til offentliggørelsen. Dog gælder bestemmelserne i lovens  

 §§ 41, 42 og 69.  

    Stk. 9. Loven finder ikke anvendelse på manuelle arkiver  

 over udklip fra offentliggjorte, trykte artikler, som udelukkende behandles i  

 journalistisk øjemed. Dog gælder bestemmelserne i lovens  

 §§ 41, 42 og 69.   

    Stk. 10. For behandling af oplysninger, som i øvrigt  

 udelukkende finder sted i journalistisk øjemed, gælder alene  

 bestemmelserne i lovens §§ 41, 42 og 69. Det samme gælder for  

 behandling af oplysninger, som udelukkende sker med henblik på  

 kunstnerisk eller litterær virksomhed.  

    Stk. 11. Loven gælder ikke for behandlinger, der  

 udføres for politiets og forsvarets efterretningstjenester.  

  

  



  

Kapitel 2  

Definitioner  

  

  

§ 3. I denne lov forstås ved:  

1)	Personoplysninger:  

 Enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk  

 person (den registrerede).  

2)	Behandling:  

 Enhver operation eller række af operationer med eller uden brug af  

 elektronisk databehandling, som oplysninger gøres til genstand  

 for.  

3)	Register med personoplysninger (register):  

 Enhver struktureret samling af personoplysninger, der er tilgængelige  

 efter bestemte kriterier, hvad enten denne samling er placeret centralt,  

 decentralt eller er fordelt på et funktionsbestemt eller geografisk  

 grundlag.  

4)	Den dataansvarlige:  

 Den fysiske eller juridiske person, offentlige myndighed, institution eller  

 ethvert andet organ, der alene eller sammen med andre afgør, til  

 hvilket formål og med hvilke hjælpemidler der må foretages  

 behandling af oplysninger.  

5)	Databehandleren:  

 Den fysiske eller juridiske person, offentlige myndighed, institution eller  

 ethvert andet organ, der behandler oplysninger på den dataansvarliges  

 vegne.  

6)	Tredjemand:  

 Enhver anden fysisk eller juridisk person, offentlig myndighed, institution  

 eller ethvert andet organ end den registrerede, den dataansvarlige,  

 databehandleren og de personer under den dataansvarliges eller  

 databehandlerens direkte myndighed, der er beføjet til at behandle  

 oplysninger.  

7)	Modtager:  

 Den fysiske eller juridiske person, offentlige myndighed, institution eller  

 ethvert andet organ, hvortil oplysningerne meddeles, uanset om der er tale om  

 en tredjemand. Myndigheder, som vil kunne få meddelt oplysninger som  

 led i en isoleret forespørgsel, betragtes ikke som modtagere.  

8)	Den registreredes samtykke:  

 Enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved den  

 registrerede indvilger i, at oplysninger, der vedrører den  

 pågældende selv, gøres til genstand for behandling.  

9)	Tredjeland:  

 En stat, som ikke indgår i Det Europæiske Fællesskab, og  

 som ikke har gennemført aftaler, der er indgået med Det  

 Europæiske Fællesskab, og som indeholder regler svarende til  

 direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i  

 forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af  

 sådanne oplysninger.  

  

  



  

Kapitel 3  

Lovens geografiske område  

  

  

§ 4. Loven gælder for behandling af  

 oplysninger, som udføres for en dataansvarlig, der er etableret i  

 Danmark, hvis aktiviteterne finder sted inden for Det Europæiske  

 Fællesskabs område.  

    Stk. 2. Loven gælder endvidere for den behandling, som  

 udføres for danske diplomatiske repræsentationer.  

    Stk. 3. Loven gælder også for en dataansvarlig,  

 som er etableret i et tredjeland, hvis  

1)	behandlingen af oplysninger sker under benyttelse af  

 hjælpemidler, der befinder sig i Danmark, medmindre  

 hjælpemidlerne kun benyttes med henblik på forsendelse af  

 oplysninger gennem Det Europæiske Fællesskabs område  

 eller  

2)	indsamling af oplysninger i Danmark sker med henblik på  

 behandling i et tredjeland.  

    Stk. 4. Dataansvarlige, som i henhold til stk. 3, nr. 1,  

 er omfattet af denne lov, skal udpege en repræsentant, som er etableret  

 i Danmark. Den registreredes mulighed for at foretage retslige skridt mod  

 vedkommende dataansvarlige berøres ikke heraf.  

    Stk. 5. Den dataansvarlige skal skriftligt underrette  

 Datatilsynet om, hvem der er udpeget som repræsentant, jf.  

 stk. 4.  

Stk. 6. Loven gælder, hvis der for en  

 dataansvarlig, der er etableret i et andet medlemsland, behandles oplysninger  

 i Danmark og behandlingen ikke er omfattet af direktiv 95/46/EF af 24.  

 oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling  

 af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Loven  

 gælder også, hvis der for en dataansvarlig, der er etableret i en  

 stat, som har gennemført en aftale med Det Europæiske  

 Fællesskab, der indeholder regler svarende til det i 1. pkt.  

 nævnte direktiv, behandles oplysninger i Danmark og behandlingen ikke  

 er omfattet af de nævnte regler.  

  

  

  

  

Afsnit II  

Behandlingsregler  

  



  

Kapitel 4  

Behandling af oplysninger  

  

  

§ 5. Oplysninger skal behandles i overensstemmelse  

 med god databehandlingsskik.  

    Stk. 2. Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt  

 angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke  

 være uforenelig med disse formål. Senere behandling af  

 oplysninger, der alene sker i historisk, statistisk eller videnskabeligt  

 øjemed, anses ikke for uforenelig med de formål, hvortil  

 oplysningerne er indsamlet.  

    Stk. 3. Oplysninger, som behandles, skal være relevante  

 og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til  

 opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de  

 formål, hvortil oplysningerne senere behandles.  

    Stk. 4. Behandling af oplysninger skal tilrettelægges  

 således, at der foretages fornøden ajourføring af  

 oplysningerne. Der skal endvidere foretages den fornødne kontrol for  

 at sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger.  

 Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt  

 slettes eller berigtiges.  

    Stk. 5. Indsamlede oplysninger må ikke opbevares  

 på en måde, der giver mulighed for at identificere den  

 registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af  

 hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.  

  

  

§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde  

 sted, hvis  

1)	den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,  

2)	behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en  

 aftale, som den registrerede er part i, eller af hensyn til  

 gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på den  

 registreredes anmodning forud for indgåelsen af en sådan  

 aftale,  

3)	behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig  

 forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige,  

4)	behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes  

 vitale interesser,  

5)	behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af  

 en opgave i samfundets interesse,  

6)	behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af  

 en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som  

 den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives,  

 har fået pålagt, eller  

7)	behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller  

 den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en  

 berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne  

 interesse.  

Stk. 2. En virksomhed må ikke videregive  

 oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved  

 markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden  

 virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit  

 udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse  

 med reglerne i markedsføringslovens § 6 a.   

Stk. 3. Videregivelse og anvendelse som nævnt i  

 stk. 2 kan dog ske uden samtykke, hvis der er tale om generelle  

 kundeoplysninger, der danner grundlag for inddeling i kundekategorier, og  

 hvis betingelserne i stk. 1, nr. 7, er opfyldt.   

Stk. 4. Der kan efter stk. 3 ikke videregives eller  

 anvendes oplysninger som nævnt i §§ 7 og 8. Justitsministeren kan  

 fastsætte yderligere begrænsninger i adgangen til at videregive  

 eller anvende bestemte typer af oplysninger efter stk. 3.  

  

  

§ 7. Der må ikke behandles oplysninger om  

 racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller  

 filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og  

 oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold.  

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse,  

 hvis  

1)	den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en  

 sådan behandling,  

2)	behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes  

 eller en anden persons vitale interesser i tilfælde, hvor den  

 pågældende ikke fysisk eller juridisk er i stand til at give sit  

 samtykke,  

3)	behandlingen vedrører oplysninger, som er blevet  

 offentliggjort af den registrerede, eller  

4)	behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan  

 fastlægges, gøres gældende eller forsvares.  

    Stk. 3. Behandling af oplysninger om fagforeningsmæssige  

 tilhørsforhold kan endvidere ske, hvis behandlingen er  

 nødvendig for overholdelsen af den dataansvarliges arbejdsretlige  

 forpligtelser eller specifikke rettigheder.  

    Stk. 4. En stiftelse, en forening eller en anden almennyttig  

 organisation, hvis sigte er af politisk, filosofisk, religiøs eller  

 faglig art, kan inden for rammerne af sin virksomhed foretage behandling af  

 de i stk. 1 nævnte oplysninger om organisationens medlemmer eller  

 personer, der på grund af organisationens formål er i  

 regelmæssig kontakt med denne. Videregivelse af sådanne  

 oplysninger kan dog kun finde sted, hvis den registrerede har meddelt sit  

 udtrykkelige samtykke hertil eller behandlingen er omfattet af stk. 2,  

 nr. 2-4, eller stk. 3.  

    Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse,  

 hvis behandlingen af oplysninger er nødvendig med henblik på  

 forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller  

 patientbehandling, eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og  

 behandlingen af oplysningerne foretages af en person inden for  

 sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt.  

    Stk. 6. Behandling af de i stk. 1 anførte  

 oplysninger kan ske, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til en  

 offentlig myndigheds varetagelse af sine opgaver på det strafferetlige  

 område.  

    Stk. 7. Undtagelse fra bestemmelsen i stk. 1 kan  

 endvidere gøres, hvis behandlingen af oplysninger sker af grunde, der  

 vedrører hensynet til vigtige samfundsmæssige interesser.  

 Tilsynsmyndigheden giver tilladelse hertil. Der kan fastsættes  

 nærmere vilkår for behandlingen. Hvor tilladelse meddeles, giver  

 tilsynsmyndigheden underretning herom til Europa-Kommissionen.  

Stk. 8. For den offentlige forvaltning må der ikke  

 føres edb-registre med oplysninger om politiske forhold, som ikke er  

 offentligt tilgængelige.  

  

  

§ 8. For den offentlige forvaltning må der  

 ikke behandles oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale  

 problemer og andre rent private forhold end de i § 7, stk. 1, nævnte,  

 medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens  

 opgaver.  

    Stk. 2. De i stk. 1 nævnte oplysninger må ikke  

 videregives. Videregivelse kan dog ske, hvis  

1)	den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til  

 videregivelsen,  

2)	videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige  

 interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder  

 hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår,  

3)	videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en  

 myndigheds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som  

 myndigheden skal træffe, eller  

4)	videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en  

 persons eller virksomheds opgaver for det offentlige.  

    Stk. 3. Forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver  

 inden for det sociale område, må kun videregive de i stk. 1  

 nævnte oplysninger og de oplysninger, der er nævnt i § 7, stk. 1,  

 hvis betingelserne i stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt, eller hvis  

 videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling eller  

 nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller  

 kontrolopgaver.  

    Stk. 4. Private må behandle oplysninger om strafbare  

 forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private forhold end  

 de i § 7, stk. 1, nævnte, hvis den registrerede har givet sit  

 udtrykkelige samtykke hertil. Herudover kan behandling ske, hvis det er  

 nødvendigt til varetagelse af en berettiget interesse og denne  

 interesse klart overstiger hensynet til den registrerede.  

Stk. 5. De i stk. 4 nævnte oplysninger må  

 ikke videregives uden den registreredes udtrykkelige samtykke. Videregivelse  

 kan dog ske uden samtykke, når det sker til varetagelse af offentlige  

 eller private interesser, herunder hensynet til den pågældende  

 selv, der klart overstiger hensynet til de interesser, der  begrunder  

 hemmeligholdelse.  

Stk. 6. Behandling af oplysninger i de tilfælde,  

 der er reguleret i stk. 1, 2, 4 og 5, kan i øvrigt finde sted, hvis  

 betingelserne i § 7 er opfyldt.  

Stk. 7. Et fuldstændigt register over straffedomme  

 må kun føres for en offentlig myndighed.  

  

  

§ 9. Oplysninger som nævnt i § 7,  

 stk. 1, eller § 8 må behandles, hvis dette alene sker med  

 henblik på at føre retsinformationssystemer af væsentlig  

 samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er nødvendig for  

 førelsen af systemerne.  

    Stk. 2. De af stk. 1 omfattede oplysninger må ikke  

 senere behandles i andet øjemed. Det samme gælder behandling af  

 andre oplysninger, som alene foretages med henblik på at føre  

 retsinformationssystemer, jf. § 6.  

    Stk. 3. Tilsynsmyndigheden kan meddele nærmere  

 vilkår for de i stk. 1 nævnte behandlinger. Tilsvarende  

 gælder for de i § 6 nævnte oplysninger, som alene behandles  

 i forbindelse med førelsen af retsinformationssystemer.  

  

  

§ 10. Oplysninger som nævnt i § 7,  

 stk. 1, eller § 8 må behandles, hvis dette alene sker med  

 henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige  

 undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, og  

 hvis behandlingen er nødvendig for udførelsen af  

 undersøgelserne.  

    Stk. 2. De af stk. 1 omfattede oplysninger må ikke  

 senere behandles i andet end statistisk eller videnskabeligt øjemed.  

 Det samme gælder behandling af andre oplysninger, som alene foretages i  

 statistisk eller videnskabeligt øjemed, jf. § 6.  

    Stk. 3. De af stk. 1 og 2 omfattede oplysninger må  

 kun videregives til tredjemand efter forudgående tilladelse fra  

 tilsynsmyndigheden. Tilsynsmyndigheden kan stille nærmere vilkår  

 for videregivelsen.  

  

  

§ 11. Offentlige myndigheder kan behandle  

 oplysninger om personnummer med henblik på en entydig identifikation  

 eller som journalnummer.  

    Stk. 2. Private må behandle oplysninger om personnummer,  

 når  

1)	det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til  

 lov,  

2)	den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil  

 eller  

3)	behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske  

 formål, eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om  

 personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale  

 drift af virksomheder m.v. af den pågældende art, og når  

 videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en entydig  

 identifikation af den registrerede eller videregivelsen kræves af en  

 offentlig myndighed.  

    Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 3, må der  

 ikke ske offentliggørelse af personnummer uden udtrykkeligt  

 samtykke.  

  

  

§ 12. Dataansvarlige, der med henblik på  

 markedsføring sælger fortegnelser over grupper af personer,  

 eller som for tredjemand foretager adressering eller udsendelse af  

 meddelelser til sådanne grupper, må kun behandle  

1)	oplysninger om navn, adresse, stilling, erhverv, e-postadresse,  

 telefon- og telefaxnummer,  

2)	oplysninger, der indgår i erhvervsregistre, som i henhold til  

 lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er beregnet til at informere  

 offentligheden, samt  

3)	andre oplysninger, hvis den registrerede har givet udtrykkeligt  

 samtykke dertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med  

 markedsføringslovens § 6 a.  

    Stk. 2. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,  

 eller § 8, må dog ikke behandles. Justitsministeren kan  

 fastsætte yderligere begrænsninger i adgangen til at behandle  

 bestemte typer af oplysninger.   

  

  

§ 13. Offentlige myndigheder og private  

 virksomheder m.v. må ikke foretage automatisk registrering af, hvilke  

 telefonnumre der er foretaget opkald til fra deres telefoner. Registrering  

 må dog ske efter forudgående tilladelse fra tilsynsmyndigheden i  

 tilfælde, hvor afgørende hensyn til private eller offentlige  

 interesser taler herfor. Tilsynsmyndigheden kan fastsætte nærmere  

 vilkår for registreringen.  

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis  

 andet følger af lov, eller for så vidt angår udbydere af  

 telenet og teletjenesters registrering af, til hvilke telefonnumre der er  

 foretaget opkald, enten til eget brug eller til brug ved teknisk kontrol.  

  

  

§ 14. Oplysninger, der er omfattet af denne lov,  

 kan overføres til opbevaring i arkiv efter reglerne i  

 arkivlovgivningen.  

  

  



  

Kapitel 5  

Videregivelse til kreditoplysningsbureauer af  

 oplysninger om gæld til det offentlige  

  

  

§ 15. Oplysninger om gæld til det offentlige  

 kan efter bestemmelserne i dette kapitel videregives til  

 kreditoplysningsbureauer.  

    Stk. 2. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,  

 eller § 8, stk. 1, må ikke videregives.  

    Stk. 3. Fortrolige oplysninger videregivet efter reglerne i  

 dette kapitel anses ikke af den grund for offentligt tilgængelige i  

 øvrigt.  

  

  

§ 16. Oplysninger om gæld til det offentlige  

 kan videregives til et kreditoplysningsbureau, hvis  

1)	det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til  

 lov eller  

2)	den samlede gæld er forfalden og overstiger 7.500 kr., idet  

 der dog ikke heri må indgå gældsposter, der er omfattet af  

 en overholdt aftale om henstand eller afdragsvis betaling.  

    Stk. 2. Det er en betingelse, at den samlede gæld, jf.  

 stk. 1, nr. 2, administreres af samme inddrivelsesmyndighed.  

    Stk. 3. Det er endvidere en betingelse for videregivelse efter  

 stk. 1, nr. 2, at  

1)	gælden kan inddrives ved udpantning og der er fremsendt 2  

 rykkere til skyldneren,  

2)	der er foretaget eller forsøgt foretaget udlæg for  

 kravet,  

3)	kravet er fastslået ved endelig dom eller  

4)	det offentlige har erhvervet skyldnerens skriftlige erkendelse af  

 den forfaldne gæld.  

  

  

§ 17. Myndigheden skal give skyldneren skriftlig  

 meddelelse herom, forinden videregivelse finder sted. Videregivelse må  

 tidligst ske 4 uger efter, at denne meddelelse er givet.  

    Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte meddelelse skal  

 indeholde oplysninger om,  

1)	hvilke oplysninger der vil blive videregivet,  

2)	til hvilket kreditoplysningsbureau videregivelsen vil ske,  

3)	hvornår videregivelse vil finde sted, og  

4)	at videregivelse ikke vil ske, hvis betaling af gælden sker  

 inden videregivelsen eller der indrømmes henstand eller indgås  

 og overholdes en aftale om afdragsvis betaling.  

  

  

§ 18. Vedkommende minister kan fastsætte  

 nærmere regler om fremgangsmåden ved videregivelse til  

 kreditoplysningsbureauer af oplysninger om gæld til det offentlige. Det  

 kan i den forbindelse bestemmes, at oplysninger om visse former for  

 gæld til det offentlige ikke må videregives eller kun må  

 videregives, hvis yderligere betingelser end de i § 16 nævnte er  

 opfyldt.  

  

  



  

Kapitel 6  

Kreditoplysningsbureauer  

  

  

§ 19. Den, som ønsker at drive virksomhed  

 med behandling af oplysninger til bedømmelse af økonomisk  

 soliditet og kreditværdighed med henblik på videregivelse  

 (kreditoplysningsbureau), skal indhente tilladelse hertil fra Datatilsynet,  

 inden behandlingen påbegyndes, jf. § 50, stk. 1, nr. 3.  

  

  

§ 20. Kreditoplysningsbureauer må kun  

 behandle oplysninger, som efter deres art er af betydning for  

 bedømmelse af økonomisk soliditet og  

 kreditværdighed.  

    Stk. 2. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,  

 og § 8, stk. 4, må ikke behandles.  

    Stk. 3. Oplysninger om forhold, der taler imod  

 kreditværdighed, og som er mere end 5 år gamle, må ikke  

 behandles, medmindre det i det enkelte tilfælde er åbenbart, at  

 forholdet er af afgørende betydning for bedømmelsen af den  

 pågældendes økonomiske soliditet og  

 kreditværdighed.  

  

  

§ 21. Kreditoplysningsbureauer skal i  

 overensstemmelse med § 28, stk. 1, eller § 29, stk. 1,  

 meddele de oplysninger, der er nævnt i disse bestemmelser, til den, der  

 behandles oplysninger om.  

  

  

§ 22. Kreditoplysningsbureauer skal til enhver tid  

 på begæring af den registrerede inden 4 uger på en let  

 forståelig måde meddele denne indholdet af de oplysninger og  

 bedømmelser, som bureauet har videregivet om den  

 pågældende inden for de sidste 6 måneder, samt af de  

 øvrige oplysninger, som bureauet på tidspunktet for  

 begæringens fremsættelse opbevarer om den pågældende  

 i bearbejdet form eller på digitalt medium, herunder foreliggende  

 bedømmelser.  

    Stk. 2. Er bureauet i besiddelse af yderligere materiale om  

 den registrerede, skal dette samtidig meddeles den pågældende med  

 oplysning om materialets art samt om, at den registrerede kan få adgang  

 til at gennemgå det ved personlig henvendelse til bureauet.  

    Stk. 3. Bureauet skal endvidere give oplysning om kategorien  

 af modtagere af oplysningerne samt tilgængelig information om, hvorfra  

 de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger stammer.  

    Stk. 4. Den registrerede kan forlange, at bureauet giver  

 meddelelse som nævnt i stk. 1-3 skriftligt. Justitsministeren  

 fastsætter regler om betaling for skriftlige meddelelser.  

  

  

§ 23. Oplysninger om økonomisk soliditet og  

 kreditværdighed må kun meddeles skriftligt, jf. dog § 22,  

 stk. 1-3. Bureauet kan dog til abonnenter meddele summariske oplysninger  

 mundtligt eller på lignende måde, såfremt spørgerens  

 navn og adresse noteres og opbevares i mindst 6 måneder.  

    Stk. 2. Kreditoplysningsbureauers publikationer må kun  

 indeholde oplysninger i summarisk form og kun udsendes til personer eller  

 virksomheder, der abonnerer på meddelelser fra bureauet.  

 Publikationerne må ikke indeholde oplysninger om de registreredes  

 personnummer.  

    Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun  

 videregives, hvis oplysningerne hidrører fra Statstidende, er  

 indberettet af en offentlig myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis  

 oplysningerne vedrører skyldforhold til samme kreditor på mere  

 end 1.000 kr. og kreditor enten har erhvervet den registreredes skriftlige  

 erkendelse af en forfalden gæld, eller hvis der er foretaget retslige  

 skridt mod den pågældende. Oplysninger om endeligt godkendt  

 gældssanering må dog ikke videregives. De i 1. og 2. pkt.  

 nævnte regler gælder tillige for videregivelse af summariske  

 oplysninger om skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse af bredere  

 kreditbedømmelser.  

    Stk. 4. Videregivelse af summariske oplysninger om  

 enkeltpersoners skyldforhold må kun ske på en sådan  

 måde, at oplysningerne ikke kan danne grundlag for vurderingen af  

 økonomisk soliditet og kreditværdighed for andre end de  

 pågældende enkeltpersoner.  

  

  

§ 24. Oplysninger eller bedømmelser, der  

 viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt slettes eller  

 berigtiges.  

  

  

§ 25. Er en oplysning eller bedømmelse, der  

 viser sig urigtig eller vildledende, forinden blevet videregivet, skal  

 bureauet straks give skriftlig underretning om berigtigelsen til den  

 registrerede og til alle, der har modtaget oplysningen eller  

 bedømmelsen inden for de sidste 6 måneder, før bureauet  

 er blevet bekendt med forholdet. Den registrerede skal tillige have  

 meddelelse om, hvem der har modtaget underretning efter 1. pkt., og hvorfra  

 oplysningen eller bedømmelsen stammer.  

  

  

§ 26. Henvendelser fra en registreret om sletning,  

 berigtigelse eller blokering af oplysninger eller bedømmelser, der  

 angives at være urigtige eller vildledende, eller om sletning af  

 oplysninger, der ikke må behandles, jf. § 37, stk. 1, skal snarest  

 og inden 4 uger efter modtagelsen besvares skriftligt af bureauet.  

    Stk. 2. Nægter bureauet at foretage den begærede  

 sletning, berigtigelse eller blokering, kan den registrerede inden 4 uger  

 efter modtagelsen af bureauets svar eller efter udløbet af den i  

 stk. 1 nævnte svarfrist indbringe spørgsmålet for  

 Datatilsynet, der træffer afgørelse om, hvorvidt der skal  

 foretages sletning, berigtigelse eller blokering. Bestemmelsen i § 25  

 gælder tilsvarende.  

    Stk. 3. Bureauets svar skal i de i stk. 2 nævnte  

 tilfælde indeholde oplysning om adgangen til at indbringe  

 spørgsmålet for Datatilsynet og om fristen herfor.  

  

  



  

Kapitel 7  

Overførsel af oplysninger til tredjelande  

  

  

§ 27. Der må kun overføres  

 oplysninger til et tredjeland, såfremt dette land sikrer et  

 tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, jf. dog stk. 3.  

    Stk. 2. Vurderingen af, om beskyttelsesniveauet i et  

 tredjeland er tilstrækkeligt, sker på grundlag af samtlige de  

 forhold, der har indflydelse på en overførsel, herunder navnlig  

 oplysningernes art, behandlingens formål og varighed, oprindelseslandet  

 og det endelige bestemmelsesland, samt de retsregler, regler for god  

 forretningsskik og sikkerhedsforanstaltninger, som gælder i  

 tredjelandet.  

    Stk. 3. Ud over de i stk. 1 nævnte tilfælde  

 kan der overføres oplysninger til et tredjeland,  

 såfremt  

1)	den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke,  

2)	overførsel er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af  

 en aftale mellem den registrerede og den dataansvarlige eller af hensyn til  

 gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på den  

 registreredes anmodning forud for indgåelse af en sådan  

 aftale,  

3)	overførsel er nødvendig af hensyn til indgåelsen  

 eller udførelsen af en aftale, der i den registreredes interesse er  

 indgået mellem den dataansvarlige og tredjemand,  

4)	overførsel er nødvendig eller følger af lov  

 eller bestemmelser fastsat i henhold til lov for at beskytte en vigtig  

 samfundsmæssig interesse eller for, at et retskrav kan  

 fastlægges, gøres gældende eller forsvares,  

5)	overførsel er nødvendig for at beskytte den  

 registreredes vitale interesser,  

6)	overførsel finder sted fra et register, der ifølge lov  

 eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er tilgængeligt for  

 offentligheden eller for personer, der kan godtgøre at have en  

 berettiget interesse heri, i det omfang de i lovgivningen fastsatte  

 betingelser for offentlig tilgængelighed er opfyldt i det specifikke  

 tilfælde,  

7)	overførsel er nødvendig af hensyn til forebyggelse,  

 efterforskning og forfølgning af strafbare forhold samt  

 straffuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om  

 strafferetlig forfølgning eller  

8)	overførsel er nødvendig af hensyn til den offentlige  

 sikkerhed, rigets forsvar eller statens sikkerhed.  

    Stk. 4. Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde  

 kan tilsynsmyndigheden give tilladelse til, at der overføres  

 oplysninger til tredjelande, som ikke opfylder stk. 1, såfremt den  

 dataansvarlige yder tilstrækkelige garantier for beskyttelse af de  

 registreredes rettigheder. Der kan fastsættes nærmere  

 vilkår for overførslen. Tilsynsmyndigheden underretter  

 Europa-Kommissionen og de øvrige medlemsstater om tilladelser meddelt  

 i henhold til denne bestemmelse.  

    Stk. 5. Reglerne i denne lov finder i øvrigt anvendelse  

 ved overførsel af oplysninger til tredjelande efter stk. 1, 3 og  

 4.  

  

  

  

  

Afsnit III  

Registreredes rettigheder  

  



  

Kapitel 8  

Oplysningspligt over for den registrerede  

  

  

§ 28. Ved indsamling af oplysninger hos den  

 registrerede skal den dataansvarlige eller dennes repræsentant give den  

 registrerede meddelelse om følgende:  

1)	Den dataansvarliges og dennes repræsentants identitet.  

2)	Formålene med den behandling, hvortil oplysningerne er  

 bestemt.  

3)	Alle yderligere oplysninger, der under hensyn til de særlige  

 omstændigheder, hvorunder oplysningerne er indsamlet, er  

 nødvendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser, som  

 f.eks.:  

a)	Kategorierne af modtagere.  

b)	Om det er obligatorisk eller frivilligt at besvare stillede  

 spørgsmål samt mulige følger af ikke at svare.  

c)	Om reglerne om indsigt i og om berigtigelse af de oplysninger, der  

 vedrører den registrerede.  

  

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis den  

 registrerede allerede er bekendt med de i nr. 1-3 nævnte  

 oplysninger.  

  

  

§ 29. Hvor oplysninger ikke er indsamlet hos den  

 registrerede, påhviler det den dataansvarlige eller dennes  

 repræsentant ved registreringen, eller hvor de indsamlede oplysninger  

 er bestemt til videregivelse til tredjemand, senest når videregivelsen  

 af oplysningerne finder sted, at give den registrerede meddelelse om  

 følgende:  

1)	Den dataansvarliges og dennes repræsentants identitet.  

2)	Formålene med den behandling, hvortil oplysningerne er  

 bestemt.  

3)	Alle yderligere oplysninger, der under hensyn til de særlige  

 omstændigheder, hvorunder oplysningerne er indsamlet, er  

 nødvendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser, som  

 f.eks.:  

a)	Hvilken type oplysninger det drejer sig om.  

b)	Kategorierne af modtagere.  

c)	Om reglerne om indsigt i og om berigtigelse af de oplysninger, der  

 vedrører den registrerede.  

  

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis den  

 registrerede allerede er bekendt med de i nr. 1-3 nævnte oplysninger,  

 eller hvis registreringen eller videregivelsen udtrykkeligt er fastsat ved  

 lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov.  

    Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 gælder heller ikke,  

 hvis underretning af den registrerede viser sig umulig eller er  

 uforholdsmæssigt vanskelig.  

  

  

§ 30. Bestemmelserne i § 28, stk. 1, og  

 § 29, stk. 1, gælder ikke, hvis den registreredes interesse i  

 at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for  

 afgørende hensyn til private interesser, herunder hensynet til den  

 pågældende selv.  

    Stk. 2. Undtagelse fra bestemmelserne i § 28,  

 stk. 1, og § 29, stk. 1, kan tillige gøres, hvis den  

 registreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at  

 burde vige for afgørende hensyn til offentlige interesser, herunder  

 navnlig til  

1)	statens sikkerhed,  

2)	forsvaret,  

3)	den offentlige sikkerhed,  

4)	forebyggelse, efterforskning, afsløring og  

 retsforfølgning i straffesager eller i forbindelse med brud på  

 etiske regler for lovregulerede erhverv,  

5)	væsentlige økonomiske eller finansielle interesser hos  

 en medlemsstat eller Den Europæiske Union, herunder valuta-, budget- og  

 skatteanliggender, og  

6)	kontrol-, tilsyns- eller reguleringsopgaver, herunder opgaver af  

 midlertidig karakter, der er et led i den offentlige  

 myndighedsudøvelse på de i nr. 3-5 nævnte  

 områder.  

  

  



  

Kapitel 9  

Den registreredes indsigtsret  

  

  

§ 31. Fremsætter en person begæring  

 herom, skal den dataansvarlige give den pågældende meddelelse om,  

 hvorvidt der behandles oplysninger om vedkommende. Behandles sådanne  

 oplysninger, skal der på en let forståelig måde gives den  

 registrerede meddelelse om,  

1)	hvilke oplysninger der behandles,  

2)	behandlingens formål,  

3)	kategorierne af modtagere af oplysningerne og  

4)	tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger  

 stammer.  

    Stk. 2. Den dataansvarlige skal snarest besvare  

 begæringer som nævnt i stk. 1. Er begæringen ikke  

 besvaret inden 4 uger efter modtagelsen, skal den dataansvarlige underrette  

 den pågældende om grunden hertil, samt om, hvornår  

 afgørelsen kan forventes at foreligge.  

  

  

§ 32. Bestemmelserne i § 30 finder  

 tilsvarende anvendelse.  

    Stk. 2. Oplysninger, der behandles for den offentlige  

 forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra  

 indsigtsretten i samme omfang som efter reglerne i offentlighedslovens  

 § 2 samt §§ 7-11 og 14.  

    Stk. 3. Der er ikke ret til indsigt i oplysninger, der  

 behandles for domstolene, hvis oplysningerne indgår i tekst, som ikke  

 foreligger i endelig form. Dette gælder dog ikke, hvis oplysningerne er  

 videregivet til en tredjemand. Der er ikke ret til indsigt i  

 voteringsprotokoller og andre referater af domstolenes rådslagning samt  

 materiale udarbejdet af domstolene til brug for rådslagningen.  

    Stk. 4. Bestemmelsen i § 31, stk. 1, finder ikke  

 anvendelse, hvis oplysningerne udelukkende behandles i videnskabeligt  

 øjemed, eller hvor oplysningerne kun opbevares i form af  

 personoplysninger i det tidsrum, som kræves for at udarbejde  

 statistikker.  

    Stk. 5. For behandling af oplysninger på det  

 strafferetlige område, der foretages for den offentlige forvaltning,  

 kan justitsministeren fastsætte undtagelser fra retten til at få  

 oplysninger efter § 31, stk. 1, for så vidt bestemmelsen i  

 § 32, stk. 1, jf. herved § 30, må antages at  

 medføre, at begæringer om ret til indsigt i almindelighed  

 må afslås.  

  

  

§ 33. En registreret person, der har fået  

 meddelelse efter § 31, stk. 1, har ikke krav på ny meddelelse  

 før 6 måneder efter sidste meddelelse, medmindre der  

 godtgøres en særlig interesse heri.  

  

  

§ 34. Meddelelser i henhold til § 31,  

 stk. 1, skal på begæring gives skriftligt. I tilfælde,  

 hvor hensynet til den registrerede taler derfor, kan meddelelse dog gives i  

 form af en mundtlig underretning om indholdet af oplysningerne.  

    Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om  

 betaling for meddelelser, som gives skriftligt af private virksomheder  

 m.v.  

  

  



  

Kapitel 10  

Øvrige rettigheder  

  

  

§ 35. Den registrerede kan til enhver tid over for  

 den dataansvarlige gøre indsigelse mod, at oplysninger om vedkommende  

 gøres til genstand for behandling.  

    Stk. 2. Hvis indsigelsen efter stk. 1 er berettiget, må  

 behandlingen ikke længere omfatte de pågældende  

 oplysninger.  

  

  

§ 36. Fremsætter en forbruger indsigelse  

 herimod, må en virksomhed ikke videregive oplysninger om den  

 pågældende til en anden virksomhed med henblik på  

 markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden  

 virksomhed i dette øjemed.   

Stk. 2. Inden virksomheden videregiver oplysninger om en  

 forbruger til en anden virksomhed med henblik på markedsføring  

 eller anvender oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette  

 øjemed, skal den undersøge i CPR, om forbrugeren har frabedt  

 sig henvendelser i markedsføringsøjemed. Inden oplysninger om  

 en forbruger, der ikke i CPR har frabedt sig sådanne henvendelser,  

 videregives eller anvendes som nævnt i 1. pkt., skal virksomheden  

 tydeligt og på en forståelig måde oplyse om retten til at  

 gøre indsigelse efter stk. 1. Forbrugeren skal samtidig gives adgang  

 til på en nem måde inden for to uger at gøre sådan  

 indsigelse. Oplysningerne må ikke videregives, inden fristen til at  

 gøre indsigelse er udløbet.  

Stk. 3. Henvendelse til forbrugeren efter stk. 2 skal i  

 øvrigt ske i overensstemmelse med reglerne i  

 markedsføringslovens § 6 a og regler udstedt i medfør af  

 markedsføringslovens § 6 a, stk. 6.  

Stk. 4. Virksomheden kan ikke kræve betaling for  

 behandlingen af en indsigelse.  

  

  

§ 37. Den dataansvarlige skal berigtige, slette  

 eller blokere oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller  

 på lignende måde er behandlet i strid med lov eller bestemmelser  

 udstedt i medfør af lov, hvis en registreret person fremsætter  

 anmodning herom.  

    Stk. 2. Den dataansvarlige skal underrette den tredjemand,  

 hvortil oplysningerne er videregivet, om, at de videregivne oplysninger er  

 berigtiget, slettet eller blokeret i henhold til stk. 1, hvis en registreret  

 person fremsætter anmodning herom. Dette gælder dog ikke, hvis  

 underretningen viser sig umulig eller er uforholdsmæssigt  

 vanskelig.  

  

  

§ 38. Den registrerede kan tilbagekalde et  

 samtykke.  

  

  

§ 39. Fremsætter en registreret person  

 indsigelse herimod, kan den dataansvarlige ikke foranstalte, at den  

 registrerede undergives afgørelser, der har retsvirkninger for eller i  

 øvrigt berører den pågældende i væsentlig  

 grad, og som alene er truffet på grundlag af elektronisk databehandling  

 af oplysninger, der er bestemt til at vurdere bestemte personlige  

 forhold.  

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke,  

 hvis  

1)	den pågældende afgørelse træffes som led i  

 indgåelsen eller opfyldelsen af en aftale, såfremt den  

 registreredes anmodning om indgåelse eller opfyldelse af aftalen er  

 blevet efterkommet eller der findes passende foranstaltninger til at beskytte  

 den registreredes berettigede interesser eller  

2)	den pågældende afgørelse er hjemlet i en lov, der  

 indeholder bestemmelser til beskyttelse af den registreredes berettigede  

 interesser.  

    Stk. 3. Den registrerede har ret til hos den dataansvarlige  

 snarest muligt og uden ugrundet ophold at få at vide, hvilke  

 beslutningsregler der ligger bag en afgørelse som nævnt i  

 stk. 1. § 30 finder tilsvarende anvendelse.   

§ 40. Den registrerede kan klage til vedkommende tilsynsmyndighed  

 over behandling af oplysninger vedrørende den  

 pågældende.  

  

  

  

  

Afsnit IV  

Sikkerhed  

  



  

Kapitel 11  

Behandlingssikkerhed  

  

  

§ 41. Personer, virksomheder m.v., der  

 udfører arbejde under den dataansvarlige eller databehandleren, og som  

 får adgang til oplysninger, må kun behandle disse efter instruks  

 fra den dataansvarlige, medmindre andet følger af lov eller  

 bestemmelser fastsat i henhold til lov.  

    Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte instruks må ikke  

 begrænse den journalistiske frihed eller være til hinder for  

 tilvejebringelsen af et kunstnerisk eller litterært produkt.  

    Stk. 3. Den dataansvarlige skal træffe de  

 fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod,  

 at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes  

 eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges  

 eller i øvrigt behandles i strid med loven. Tilsvarende gælder  

 for databehandlere.  

    Stk. 4. For oplysninger, som behandles for den offentlige  

 forvaltning, og som er af særlig interesse for fremmede magter, skal  

 der træffes foranstaltninger, der muliggør bortskaffelse eller  

 tilintetgørelse i tilfælde af krig eller lignende forhold.  

    Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte nærmere  

 regler om de i stk. 3 anførte sikkerhedsforanstaltninger.  

  

  

§ 42. Når en dataansvarlig overlader en  

 behandling af oplysninger til en databehandler, skal den dataansvarlige sikre  

 sig, at databehandleren kan træffe de i § 41, stk. 3-5,  

 nævnte tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, og  

 påse, at dette sker.  

    Stk. 2. Gennemførelse af en behandling ved en  

 databehandler skal ske i henhold til en skriftlig aftale parterne imellem. Af  

 aftalen skal det fremgå, at databehandleren alene handler efter  

 instruks fra den dataansvarlige, og at reglerne i § 41, stk. 3-5,  

 ligeledes gælder for behandlingen ved databehandleren. Hvis  

 databehandleren er etableret i en anden medlemsstat, skal det fremgå af  

 aftalen, at de bestemmelser om sikkerhedsforanstaltninger, som er fastsat i  

 lovgivningen i den medlemsstat, hvor databehandleren er etableret,  

 gælder for denne.  

  

  

  

  

Afsnit V  

Anmeldelse  

  



  

Kapitel 12  

Anmeldelse af behandlinger, der foretages for den  

 offentlige forvaltning  

  

  

§ 43. Forinden iværksættelse af en  

 behandling af oplysninger, som foretages for den offentlige forvaltning, skal  

 der af den dataansvarlige eller dennes repræsentant foretages  

 anmeldelse til Datatilsynet, jf. dog § 44. Den dataansvarlige kan  

 bemyndige andre myndigheder eller private til at foretage anmeldelse på  

 dennes vegne.  

    Stk. 2. Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om  

 følgende:  

1)	Navn og adresse på den dataansvarlige, dennes eventuelle  

 repræsentant og på en eventuel databehandler.  

2)	Behandlingens betegnelse og formål.  

3)	En generel beskrivelse af behandlingen.  

4)	En beskrivelse af kategorierne af registrerede og af de typer af  

 oplysninger, der vedrører dem.  

5)	Modtagere eller kategorier af modtagere, som oplysningerne kan  

 overføres til.  

6)	Påtænkte overførsler af oplysninger til  

 tredjelande.  

7)	En generel beskrivelse af de foranstaltninger, der  

 iværksættes af hensyn til behandlingssikkerheden.  

8)	Tidspunktet for påbegyndelsen af behandlingen.  

9)	Tidspunktet for sletning af oplysningerne.  

  

  

§ 44. Behandling, som ikke omfatter oplysninger af  

 fortrolig karakter, er undtaget fra reglerne i § 43, jf. dog  

 stk. 2. En sådan behandling kan uden anmeldelse endvidere omfatte  

 identifikationsoplysninger, herunder personnummer, og oplysninger om betaling  

 til og fra en offentlig myndighed, medmindre der er tale om en behandling som  

 nævnt i § 45, stk. 1.  

    Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere  

 regler om de i stk. 1 nævnte behandlinger.  

    Stk. 3. Behandlinger, hvis eneste formål er at  

 føre et register, der i henhold til lov eller regler udstedt i  

 medfør af lov er beregnet til at informere offentligheden, og som er  

 tilgængeligt for offentligheden, er ligeledes undtaget fra reglerne i  

 § 43.  

    Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at  

 bestemte typer af behandlinger af oplysninger undtages fra bestemmelsen i  

 § 43. Det gælder dog ikke behandlinger som nævnt i  

 § 45, stk. 1.  

  

  

§ 45. Forinden behandling, som er omfattet af  

 anmeldelsespligten i § 43, iværksættes, skal Datatilsynets  

 udtalelse indhentes, når  

1)	behandlingen omfatter oplysninger, der er omfattet af § 7,  

 stk. 1, og § 8, stk. 1,  

2)	behandlingen udelukkende finder sted med henblik på at  

 føre retsinformationssystemer,  

3)	behandlingen udelukkende finder sted i videnskabeligt eller  

 statistisk øjemed eller  

4)	behandlingen omfatter sammenstilling eller samkøring af  

 oplysninger i kontroløjemed.  

    Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at  

 tilsynets udtalelse skal indhentes inden iværksættelsen af andre  

 end de i stk. 1 nævnte behandlinger.  

  

  

§ 46. Ændringer i de i § 43,  

 stk. 2, nævnte oplysninger skal forud for  

 iværksættelsen anmeldes til tilsynet. Ændringer af mindre  

 væsentlig betydning kan anmeldes efterfølgende, dog senest 4  

 uger efter iværksættelsen.  

    Stk. 2. Forinden iværksættelse af ændringer  

 i de i § 43, stk. 2, nævnte oplysninger i anmeldelser af  

 behandlinger, som er omfattet af § 45, stk. 1 eller 2, skal  

 tilsynets udtalelse indhentes. Ændringer af mindre væsentlig  

 betydning skal alene anmeldes. Anmeldelse kan ske efterfølgende, dog  

 senest 4 uger efter iværksættelsen.  

  

  

§ 47. I tilfælde, hvor dataansvaret er  

 henlagt til en underordnet myndighed og tilsynet ikke kan tiltræde  

 udførelsen af en behandling, forelægges sagen for vedkommende  

 minister, der træffer afgørelse i sagen.  

    Stk. 2. Kan tilsynet ikke tiltræde udførelsen af  

 en behandling, som foretages for en kommunal myndighed, forelægges  

 sagen for indenrigsministeren, der træffer afgørelse i  

 sagen.  

  

  



  

Kapitel 13  

Anmeldelse af behandlinger, der foretages for en privat  

 dataansvarlig  

  

  

§ 48. Forinden iværksættelse af en  

 behandling af oplysninger, som foretages for en privat dataansvarlig, skal  

 der af den dataansvarlige eller dennes repræsentant foretages  

 anmeldelse til Datatilsynet, jf. dog § 49.  

    Stk. 2. Anmeldelsen skal indeholde de oplysninger, som  

 fremgår af § 43, stk. 2.  

  

  

§ 49. Behandling af oplysninger er, bortset fra de  

 i § 50, stk. 2, angivne tilfælde, undtaget fra reglerne i  

 § 48, når  

1)	behandlingen omfatter oplysninger om ansatte, i det omfang  

 behandlingen ikke omfatter oplysninger som nævnt i § 7,  

 stk. 1, og § 8, stk. 4,  

2)	behandlingen omfatter oplysninger om ansattes helbredsforhold, i det  

 omfang behandlingen af helbredsoplysningerne er nødvendig til  

 opfyldelse af bestemmelser i lov eller forskrifter fastsat i henhold til  

 lov,  

3)	behandlingen omfatter oplysninger om ansatte, hvis registrering er  

 nødvendig som følge af kollektiv overenskomst eller kollektiv  

 aftale på arbejdsmarkedet,  

4)	behandlingen omfatter oplysninger om kunder, leverandører  

 eller andre forretningsforbindelser, i det omfang behandlingen ikke omfatter  

 oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1, og § 8,  

 stk. 4, eller i det omfang der ikke er tale om behandlinger som omtalt i  

 § 50, stk. 1, nr. 4,  

5)	behandlingen foretages med henblik på udførelsen af  

 markedsundersøgelser, i det omfang behandlingen ikke omfatter  

 oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1, og § 8,  

 stk. 4,  

6)	behandlingen foretages af en forening eller lignende, i det omfang  

 der alene behandles oplysninger om foreningens medlemmer,  

7)	behandlingen foretages af advokater eller revisorer som led i deres  

 virksomhed, i det omfang der alene behandles oplysninger vedrørende  

 klientforhold,  

8)	behandlingen foretages af læger, sygeplejersker,  

 tandlæger, kliniske tandteknikere, apotekere, terapiassistenter,  

 kiropraktorer og lignende personer med autorisation til at udøve  

 virksomhed inden for sundheds- og sygeplejen, i det omfang oplysningerne  

 alene anvendes til brug ved denne virksomhed og behandlingen af oplysningerne  

 ikke sker for et privat sygehus, eller  

9)	behandlingen foretages til brug ved en  

 bedriftssundhedstjeneste.  

    Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere  

 regler om de i stk. 1 nævnte behandlinger.  

    Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at  

 andre typer af behandlinger undtages fra bestemmelsen i § 48. Det  

 gælder dog ikke behandlinger, der er omfattet af § 50,  

 stk. 1, medmindre behandlingerne undtages efter § 50, stk. 3.  

  

  

§ 50. Forinden iværksættelse af en  

 behandling, som er omfattet af anmeldelsespligten i § 48, skal  

 Datatilsynets tilladelse indhentes, når  

1)	behandlingen omfatter oplysninger som nævnt i § 7,  

 stk. 1, og § 8, stk. 4,  

2)	behandlingen af oplysningerne sker med henblik på at advare  

 andre mod forretningsforbindelser med eller ansættelsesforhold til en  

 registreret,  

3)	behandlingen sker med henblik på erhvervsmæssig  

 videregivelse af oplysninger til bedømmelse af økonomisk  

 soliditet og kreditværdighed,  

4)	behandlingen sker med henblik på erhvervsmæssig bistand  

 ved stillingsbesættelse eller  

5)	behandlingen udelukkende finder sted med henblik på at  

 føre retsinformationssystemer.  

    Stk. 2. Ved overførsel af oplysninger som nævnt i  

 stk. 1 til tredjelande i medfør af § 27, stk. 1, og  

 stk. 3, nr. 2-4, skal Datatilsynets tilladelse indhentes til  

 overførslen, uanset at behandlingen i øvrigt er undtaget fra  

 anmeldelse i medfør af § 49, stk. 1.  

    Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte undtagelser fra  

 bestemmelserne i stk. 1, nr. 1, og stk. 2.  

    Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at  

 der forinden iværksættelse af andre anmeldelsespligtige  

 behandlinger end de i stk. 1 eller 2 nævnte skal indhentes  

 tilladelse fra tilsynet.  

    Stk. 5. Tilsynet kan i forbindelse med meddelelse af  

 tilladelse efter stk. 1, 2 eller 4 fastsætte nærmere  

 vilkår for udførelsen af behandlingerne til beskyttelse af de  

 registreredes privatliv.  

  

  

§ 51. Ændringer i de i § 48,  

 stk. 2, jf. § 43, stk. 2, nævnte oplysninger skal forud  

 for iværksættelsen anmeldes til tilsynet. Ændringer af  

 mindre væsentlig betydning kan anmeldes efterfølgende, dog  

 senest 4 uger efter iværksættelsen.  

    Stk. 2. Forinden iværksættelse af ændringer  

 i de i § 48, stk. 2, jf. § 43, stk. 2, nævnte  

 oplysninger i anmeldelser af behandlinger, som er omfattet af § 50,  

 stk. 1, 2 eller 4, skal Datatilsynets tilladelse indhentes.  

 Ændringer af mindre væsentlig betydning skal alene anmeldes.  

 Anmeldelse kan ske efterfølgende, dog senest 4 uger efter  

 iværksættelsen.  

  

  



  

Kapitel 14  

Anmeldelse af behandlinger, der foretages for  

 domstolene  

  

  

§ 52. Reglerne i §§ 43-46 gælder for  

 anmeldelse til Domstolsstyrelsen af behandling af oplysninger, der foretages  

 for domstolene.  

  

  



  

Kapitel 15  

Øvrige bestemmelser  

  

  

§ 53. Databehandlere, der er etableret i Danmark,  

 og som udøver edb-servicevirksomhed, skal forinden påbegyndelsen  

 af behandlingen foretage anmeldelse til Datatilsynet.  

  

  

§ 54. Tilsynsmyndigheden skal føre en  

 fortegnelse over de behandlinger, der er anmeldt efter §§ 43, 48 og 52.  

 Fortegnelsen, som mindst skal indeholde de oplysninger, som er anført  

 i § 43, stk. 2, skal være tilgængelig for  

 offentligheden.  

    Stk. 2. En dataansvarlig skal stille de i § 43,  

 stk. 2, nr. 1, 2 og 4-6, nævnte oplysninger om alle de  

 behandlinger, som udføres for vedkommende, til rådighed for  

 enhver, som anmoder derom.  

    Stk. 3. Offentlighedens adgang til indsigt i den fortegnelse,  

 der er nævnt i stk. 1, og de oplysninger, der er nævnt i stk. 2,  

 kan begrænses, i det omfang det er nødvendigt til forebyggelse,  

 opklaring og forfølgning af lovovertrædelser eller  

 afgørende hensyn til private interesser gør det  

 påkrævet.  

  

  

  

  

Afsnit VI  

Tilsyn og afsluttende bestemmelser  

  



  

Kapitel 16  

Datatilsynet  

  

  

§ 55. Datatilsynet, der består af et  

 råd og et sekretariat, fører tilsyn med enhver behandling, der  

 omfattes af loven, jf. dog kapitel 17.  

    Stk. 2. Tilsynets daglige forretninger varetages af  

 sekretariatet, der ledes af en direktør.  

    Stk. 3. Rådet, der nedsættes af justitsministeren,  

 består af en formand, der er dommer, og af 6 andre medlemmer. Der kan  

 udnævnes stedfortrædere for medlemmerne. Medlemmerne og  

 stedfortræderne for disse udnævnes for 4 år.  

    Stk. 4. Rådet fastsætter sin forretningsorden og  

 de nærmere regler om arbejdets fordeling mellem råd og  

 sekretariat.  

  

  

§ 56. Datatilsynet udøver sine funktioner i  

 fuld uafhængighed.  

  

  

§ 57. Ved udarbejdelse af bekendtgørelser,  

 cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har betydning  

 for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger,  

 skal der indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.  

  

  

§ 58. Datatilsynet påser af egen drift eller  

 efter klage fra en registreret, at behandlingen finder sted i  

 overensstemmelse med loven og regler udstedt i medfør af loven.  

    Stk. 2. Tilsynet kan til enhver tid tilbagekalde en  

 afgørelse truffet i henhold til § 27, stk. 4, eller § 50, stk. 2,  

 jf. § 27, stk. 1, eller stk. 3, nr. 2-4, såfremt Europa-Kommissionen  

 træffer afgørelse om, at der ikke må ske overførsel  

 af oplysninger til bestemte tredjelande, eller om, at der lovligt kan ske en  

 sådan overførsel. Dette gælder dog kun, såfremt  

 tilbagekaldelsen er nødvendig for at efterleve Kommissionens  

 afgørelse.  

  

  

§ 59. Datatilsynet kan påbyde en privat  

 dataansvarlig at ophøre med en behandling, der ikke må finde  

 sted efter denne lov, og at berigtige, slette eller blokere bestemte  

 oplysninger, som er omfattet af en sådan behandling.  

    Stk. 2. Tilsynet kan forbyde en privat dataansvarlig at  

 anvende en nærmere angiven fremgangsmåde i forbindelse med  

 behandlingen af oplysninger, hvis tilsynet finder, at den  

 pågældende fremgangsmåde medfører en væsentlig  

 risiko for, at der behandles oplysninger i strid med loven.  

    Stk. 3. Tilsynet kan påbyde en privat dataansvarlig at  

 træffe bestemte tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger  

 mod, at der behandles oplysninger, som ikke må behandles, at  

 oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes  

 eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges  

 eller i øvrigt behandles i strid med loven.  

    Stk. 4. Tilsynet kan i særlige tilfælde meddele  

 databehandlere påbud eller forbud, jf. stk. 1-3.  

  

  

§ 60. Datatilsynet træffer over for  

 vedkommende myndighed afgørelse i sager vedrørende § 7,  

 stk. 7, § 9, stk. 3, § 10, stk. 3, § 13,  

 stk. 1, § 27, stk. 4, §§ 28-31, § 32, stk. 1, 2  

 og 4, §§ 33-37, § 39 samt § 58, stk. 2.  

    Stk. 2. I andre tilfælde afgiver tilsynet udtalelser  

 over for den dataansvarlige myndighed.  

  

  

§ 61. Datatilsynets afgørelser efter denne  

 lov kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.  

  

  

§ 62. Datatilsynet kan kræve enhver  

 oplysning, der er af betydning for dets virksomhed, herunder til  

 afgørelse af, om et forhold falder ind under lovens bestemmelser.  

    Stk. 2. Tilsynets medlemmer og personale har til enhver tid  

 mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til alle lokaler,  

 hvorfra en behandling, som foretages for den offentlige forvaltning,  

 administreres, eller hvorfra der er adgang til de oplysninger, som behandles,  

 samt til lokaler, hvor oplysningerne eller tekniske hjælpemidler  

 opbevares eller anvendes.  

    Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 gælder tilsvarende  

 for behandlinger, som foretages for private dataansvarlige, i det omfang  

 behandlingen er omfattet af § 50.  

    Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 2 gælder også,  

 for så vidt angår den behandling, der udføres af  

 databehandlere som nævnt i § 53.  

  

  

§ 63. Datatilsynet kan bestemme, at anmeldelser og  

 ansøgninger om tilladelse efter denne lov og ændringer heri kan  

 eller skal indgives på nærmere angiven måde.  

    Stk. 2. For indgivelse af følgende anmeldelser og  

 ansøgninger om tilladelser i henhold til denne lov betales 1.000  

 kr.:  

1)	Anmeldelse i henhold til § 48.  

2)	Tilladelse i henhold til § 50.  

3)	Anmeldelse i henhold til § 53.  

    Stk. 3. En anmeldelse som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 3,  

 anses først for indgivet, når betaling er sket. Datatilsynet kan  

 bestemme, at en tilladelse som nævnt i stk. 2, nr. 2, ikke meddeles,  

 før betaling er sket.  

Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 2, nr. 1 og 2, gælder  

 ikke for behandlinger, der udelukkende finder sted i videnskabeligt eller  

 statistisk øjemed.  

    Stk. 5. Såfremt en behandling både skal anmeldes  

 efter § 48 og tillades efter § 50, betales kun ét gebyr.  

  

  

§ 64. Datatilsynet kan af egen drift eller efter  

 anmodning fra en anden medlemsstat påse, at en behandling af  

 oplysninger, som finder sted i Danmark, er lovlig, uanset at den  

 pågældende behandling er undergivet en anden medlemsstats  

 lovgivning. Bestemmelserne i §§ 59 og 62 finder tilsvarende  

 anvendelse.  

    Stk. 2. Datatilsynet kan videregive oplysninger til  

 tilsynsmyndigheder i andre medlemsstater i det omfang, det er  

 nødvendigt for at påse overholdelsen af bestemmelserne i denne  

 lov eller af den pågældende medlemsstats  

 databeskyttelseslovgivning.  

  

  

§ 65. Datatilsynet afgiver en årlig  

 beretning om sin virksomhed til Folketinget. Beretningen  

 offentliggøres. Tilsynet kan i øvrigt offentliggøre sine  

 udtalelser. Bestemmelsen i § 30 finder tilsvarende anvendelse.  

  

  

§ 66. Datatilsynet og Domstolsstyrelsen  

 samarbejder, i det omfang det er nødvendigt for at opfylde deres  

 pligter, navnlig ved at udveksle alle relevante oplysninger.  

  

  



  

Kapitel 17  

Tilsyn med domstolene  

  

  

§ 67. Domstolsstyrelsen fører tilsyn med  

 behandling af oplysninger, der foretages for domstolene.  

    Stk. 2. Tilsynet omfatter behandling af oplysninger med hensyn  

 til domstolenes administrative forhold.  

    Stk. 3. For anden behandling af oplysninger træffes  

 afgørelse af vedkommende ret. Afgørelsen kan kæres til  

 højere ret. For særlige domstole, hvis afgørelser ikke  

 kan indbringes for højere ret, kan den i 1. pkt. nævnte  

 afgørelse kæres til den landsret, i hvis kreds retten er  

 beliggende. Kærefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er  

 meddelt den pågældende.  

  

  

§ 68. For Domstolsstyrelsens udøvelse af  

 tilsyn i henhold til § 67 gælder bestemmelserne i §§ 56 og  

 58, § 62, stk. 1, 2 og 4, § 63, stk. 1, og § 66.  

 Domstolsstyrelsens afgørelser er endelige.  

    Stk. 2. Ved udarbejdelse af bekendtgørelser eller  

 lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af  

 privatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger, der foretages for  

 domstolene, skal der indhentes en udtalelse fra Domstolsstyrelsen.  

    Stk. 3. Domstolsstyrelsen offentliggør en årlig  

 beretning om dens virksomhed.  

  

  



  

Kapitel 18  

Erstatnings- og strafansvar  

  

  

§ 69. Den dataansvarlige skal erstatte skade, der  

 er forvoldt ved behandling i strid med bestemmelserne i denne lov, medmindre  

 det godtgøres, at skaden ikke kunne have været afværget  

 ved den agtpågivenhed og omhu, der må kræves i forbindelse  

 med behandling af oplysninger.  

  

  

§ 70. Medmindre højere straf er forskyldt  

 efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde eller  

 hæfte den, der i forbindelse med en behandling, som udføres for  

 private,  

1)	overtræder § 4, stk. 5, § 5, stk. 2-5,  

 § 6, § 7, stk. 1, § 8, stk. 4, 5 og 7, § 9,  

 stk. 2, § 10, stk. 2 og 3, 1. pkt., § 11, stk. 2 og  

 3, § 12, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, 1.  

 pkt., §§ 20-25, § 26, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., og  

 stk. 3, § 27, stk. 1, § 28, stk. 1, § 29,  

 stk. 1, § 31, §§ 33 og 34, § 35, stk. 2, §§ 36  

 og 37, § 39, stk. 1 og 3, § 41, stk. 1 og 3, § 42,  

 § 48, § 50, stk. 1 og 2, § 51, § 53 eller § 54,  

 stk. 2,  

2)	undlader at efterkomme Datatilsynets afgørelse efter  

 § 5, stk. 1, § 7, stk. 7, § 13, stk. 1, 2.  

 pkt., § 26, stk. 2, 1. pkt., § 27, stk. 4, §§ 28 og  

 29, § 30, stk. 1, § 31, § 32, stk. 1 og 4,  

 §§ 33-37, § 39, § 50, stk. 2, eller § 58,  

 stk. 2,  

3)	undlader at efterkomme Datatilsynets krav efter § 62,  

 stk. 1,  

4)	hindrer Datatilsynet i at få adgang efter § 62,  

 stk. 3 og 4,  

5)	tilsidesætter vilkår som nævnt i § 7,  

 stk. 7, § 9, stk. 3, § 10, stk. 3, § 13,  

 stk. 1, § 27, stk. 4, § 50, stk. 5, eller en  

 betingelse eller et vilkår for en tilladelse i henhold til regler  

 udstedt i medfør af loven eller  

6)	undlader at efterkomme forbud eller påbud, der er meddelt i  

 henhold til § 59 eller i henhold til regler udstedt i medfør af  

 loven.  

    Stk. 2. Medmindre højere straf er forskyldt efter den  

 øvrige lovgivning, straffes med bøde eller hæfte den, der  

 i forbindelse med en behandling, som udføres for offentlige  

 myndigheder, overtræder § 41, stk. 3, eller § 53 eller  

 tilsidesætter vilkår som nævnt i § 7, stk. 7,  

 § 9, stk. 3, § 10, stk. 3, § 13, stk. 1,  

 § 27, stk. 4, eller en betingelse eller et vilkår for en  

 tilladelse i henhold til regler udstedt i medfør af loven.  

    Stk. 3. Medmindre højere straf er forskyldt efter den  

 øvrige lovgivning, straffes med bøde eller hæfte den, der  

 i forbindelse med en behandling, som er undergivet en anden medlemsstats  

 lovgivning, undlader at efterkomme Datatilsynets afgørelser efter  

 § 59 eller at opfylde Datatilsynets krav efter § 62, stk. 1,  

 eller hindrer Datatilsynet i at få adgang efter § 62, stk. 3  

 og 4.  

    Stk. 4. I regler, der udstedes i medfør af loven, kan  

 der fastsættes straf af bøde eller hæfte.  

    Stk. 5. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske  

 personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.  

  

  

§ 71. Den, der driver eller er beskæftiget  

 med virksomhed som nævnt i § 50, stk. 1, nr. 2-5, eller  

 § 53, kan ved dom for strafbart forhold frakendes retten hertil,  

 såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for  

 misbrug. I øvrigt finder straffelovens § 79, stk. 3 og 4,  

 anvendelse.  

  

  



  

Kapitel 19  

Afsluttende bestemmelser, herunder  

 ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.  

  

  

§ 72. Vedkommende minister kan i særlige  

 tilfælde fastsætte nærmere regler for behandlinger, som  

 udføres for den offentlige forvaltning.  

  

  

§ 73. Justitsministeren kan fastsætte  

 nærmere regler for bestemte typer af behandlinger, som udføres  

 for private dataansvarlige, herunder at bestemte typer oplysninger ikke  

 må behandles.  

  

  

§ 74. Brancheforeninger eller andre organer, som  

 repræsenterer andre kategorier af private dataansvarlige, kan i  

 samarbejde med Datatilsynet udarbejde adfærdskodekser, der skal bidrage  

 til en korrekt anvendelse af reglerne i denne lov.  

  

  

§ 75. Justitsministeren kan fastsætte  

 regler, som er nødvendige for at gennemføre de af Det  

 Europæiske Fællesskab udstedte beslutninger, som træffes  

 med henblik på gennemførelse af direktivet om beskyttelse af  

 fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri  

 udveksling af sådanne oplysninger, eller regler, som er  

 nødvendige for at anvende de af Fællesskabet udstedte retsakter  

 på direktivets område.  

  

  

§ 76. Loven træder i kraft den 1. juli  

 2000.  

Stk. 2. Lov om offentlige myndigheders registre, jf.  

 lovbekendtgørelse nr. 654 af 20. september 1991, og lov om private  

 registre m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 622 af 2. oktober 1987,  

 ophæves.  

Stk. 3. Registerrådets medlemmer indtræder  

 som medlemmer af Datarådet, indtil justitsministeren har udnævnt  

 Datarådets medlemmer.  

Stk. 4. Bekendtgørelse nr. 160 af 20. april 1979  

 om forretningsorden for registerrådet m.v. gælder for  

 Datatilsynets virksomhed, indtil den ophæves eller erstattes af regler  

 udstedt i medfør af denne lov.  

Stk. 5. Anordning nr. 73 af 5. marts 1979 om, at  

 forskrifter for registre m.v., der udfærdiges i medfør af loven  

 om offentlige myndigheders registre, ikke indføres i Lovtidende,  

 ophæves.  

Stk. 6. Klage- eller tilsynssager, der er oprettet  

 før den 24. oktober 1998, færdigbehandles efter de hidtil  

 gældende regler. Datatilsynet udøver den kompetence, som efter  

 disse regler tilkommer Registertilsynet.  

Stk. 7. Datatilsynet udfører i øvrigt de  

 opgaver, som efter lovgivningen udføres af Registertilsynet.  

  

  

§ 77. For behandlinger, der foretages for private,  

 og som er iværksat før den 24. oktober 1998, skal reglerne i  

 kapitel 13 være opfyldt senest den 1. oktober 2000.  

Stk. 2. For behandlinger, der foretages for offentlige  

 myndigheder, og som er iværksat før den 24. oktober 1998, skal  

 reglerne i kapitel 12 og 14 være opfyldt senest den 1. april 2001.  

Stk. 3. Behandlinger, der er iværksat før  

 den 24. oktober 1998, kan fortsætte uden tilladelse i 16 uger efter  

 lovens ikrafttræden, hvis der skal indhentes tilladelse hertil efter  

 reglerne i lovens afsnit II eller bestemmelsen i stk. 7.  

Stk. 4. Behandlinger, der er iværksat den 24.  

 oktober 1998 eller senere, men inden lovens ikrafttræden, kan  

 fortsætte uden forudgående anmeldelse, udtalelse eller tilladelse  

 i 16 uger efter lovens ikrafttræden.  

Stk. 5. Der skal senest 16 uger efter lovens  

 ikrafttræden foretages anmeldelse efter bestemmelsen i § 53.  

Stk. 6. Justitsministeren kan fastsætte regler om,  

 at den i stk. 1 og 2 nævnte frist forlænges.  

Stk. 7. Tilsynsmyndigheden kan i ganske særlige  

 tilfælde efter ansøgning bestemme, at behandlinger, der er  

 iværksat før lovens ikrafttræden, kan fortsætte  

 uanset behandlingsreglerne i afsnit II.  

  

  

§ 78. Behandlinger, som før lovens  

 ikrafttræden er anmeldt efter § 2, stk. 3, 2. pkt., i lov om private  

 registre m.v., kan fortsætte efter de hidtil gældende regler  

 indtil den 1. oktober 2001. Datatilsynet udøver den kompetence, som  

 efter disse regler tilkommer Registertilsynet.  

Stk. 2. Behandlinger som nævnt i stk. 1 skal  

 overholde lovens § 5 og §§ 41 og 42. For disse behandlinger kan den  

 registrerede kræve berigtigelse, sletning eller blokering af  

 oplysninger, der er urigtige eller vildledende, eller som opbevares på  

 en måde, der er uforenelig med de legitime formål, som den  

 dataansvarlige forfølger. Datatilsynet fører tilsyn efter  

 reglerne i lovens kapitel 16.  

  

  

§ 79. Et samtykke, som er givet i overensstemmelse  

 med de hidtil gældende regler, gælder for behandlinger, der  

 foretages efter lovens ikrafttræden, såfremt samtykket opfylder  

 kravene i denne lovs § 3, nr. 8, sammenholdt med § 6, nr. 1,  

 § 7, stk. 2, nr. 1, § 8, stk. 2-5, § 11, stk. 2, nr. 2,  

 eller stk. 3, eller § 27, stk. 3, nr. 1.  

  

  

§ 80. I lov nr. 572 af 19. december 1985 om  

 offentlighed i forvaltningen, som senest ændret ved lov nr. 276 af 13.  

 maj 1998, foretages følgende ændring:  

1. § 5, stk. 3, affattes således:  

»Stk. 3. Vedkommende minister kan fastsætte regler om  

 offentlighedens adgang til at blive gjort bekendt med fortegnelser som  

 nævnt i stk. 2, der ikke er omfattet af lov om behandling af  

 personoplysninger. Der kan herunder fastsættes regler om betaling.«  

  

  

§ 81. I lov nr. 430 af 1. juni 1994 om  

 massemediers informationsdatabaser foretages følgende  

 ændringer:  

1. I § 3, stk. 1 og 3, og § 6,  

 stk. 1, ændres »Registertilsynet« til: »Datatilsynet«.  

2. Som ny § 11 a indsættes  

 følgende bestemmelse:  

»§ 11 a. Der skal træffes de fornødne  

 sikkerhedsforanstaltninger mod, at informationer i offentligt  

 tilgængelige informationsdatabaser ændres af uvedkommende.«  

3. § 16, stk. 1, nr. 1, affattes på følgende  

 måde:  

»1)	overtræder § 4, § 5, § 7, § 8, stk. 1, § 9, nr. 2 og 3, § 11,  

 stk. 1 og 3, eller § 11 a.«  

4. § 17 affattes således:  

»§ 17. Et massemedie skal erstatte skade, der er forvoldt ved  

 behandling i strid med bestemmelserne i denne lov, medmindre det  

 godtgøres, at skaden ikke kunne have været afværget ved  

 den agtpågivenhed og omhu, der må kræves i forbindelse med  

 behandling af oplysninger. Lovgivningens almindelige erstatningsregler finder  

 i øvrigt anvendelse.  

    Stk. 2. Lovgivningens almindelige regler om straf finder  

 anvendelse på sager omfattet af denne lov.  

    Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske  

 personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«  

  

  

§ 82. I tinglysningsloven, jf.  

 lovbekendtgørelse nr. 622 af 15. september 1986, som senest  

 ændret ved § 2 i lov nr. 1019 af 23. december 1998, foretages  

 følgende ændringer:  

1. I § 50 d, stk. 1, indsættes i stedet for  

 »Registertilsynet«: »Domstolsstyrelsen«.  

2. § 50 d, stk. 2 og 3, affattes således:  

»Stk. 2. Domstolsstyrelsen fører tilsyn med  

 tinglysningsregistrene. Domstolsstyrelsens afgørelser er endelige.  

Stk. 3. Justitsministeren fastsætter nærmere  

 regler om dette tilsyn efter forhandling med Domstolsstyrelsen.«  

  

  

§ 83. Loven gælder ikke for  

 Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft  

 for rigsmyndighedernes behandling af oplysninger med de afvigelser, som de  

 særlige færøske forhold tilsiger. Loven gælder  

 heller ikke for Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes  

 i kraft med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold  

 tilsiger.  

  

  

  

  

Givet på Christiansborg Slot, den 31. maj  

 2000  

Under Vor Kongelige Hånd og Segl  

Margrethe R.  

/Frank Jensen  

  

  

Officielle noter 


1)   Loven  

 gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af  

 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med  

 behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne  

 oplysninger (EF-Tidende 1995 L 281, side 31 ff.).