Forside/Kategorier/Lov om ændring af konkurrenceloven, retsplejeloven, lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren og lov om Klagenævnet for Udbud\n(Styrket indsats mod karteller, forbedrede kontrol- og efterforskningsinstrumenter og mere konkurrence om offentlige ydelser)

Lov om ændring af konkurrenceloven, retsplejeloven, lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren og lov om Klagenævnet for Udbud\n(Styrket indsats mod karteller, forbedrede kontrol- og efterforskningsinstrumenter og mere konkurrence om offentlige ydelser)

Lovtekst

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 572 af 7.6.2007

Lovtekst
Lov  

 om ændring af konkurrenceloven, retsplejeloven, lov om  

  

 indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren og lov om  

  

 Klagenævnet for Udbud  

  

  

 (Styrket indsats mod karteller, forbedrede kontrol- og  

 efterforskningsinstrumenter og mere konkurrence om offentlige ydelser)  

  

  

    

  

  

 VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks  

 Dronning, gør vitterligt:  

  

 Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:  

  

 § 1  

  

  

 I konkurrenceloven,  

 jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 8. august 2005, foretages følgende  

 ændringer:  

  

  

  

 1.  

  

 I  

  

 § 11 a  

  

 indsættes som  

  

 stk. 7:  

  

  

  

  

 »Stk. 7.  

  

 Konkurrencerådet kan undlade at behandle en sag efter stk. 1-6, hvis den  

 pågældende støtteordning kan påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne i Den  

 Europæiske Union.«  

  

  

  

 2.  

  

 Efter  

 § 11 a indsættes i  

  

 kapitel 3 a:  

  

  

  

  

 »§ 11 b.  

  

 Konkurrencerådet  

 kan undersøge, hvorvidt en offentlig myndighed tilbyder private leverandører  

 af  

 ydelser omfattet af frit valg en afregningspris, der er fastsat i  

 overensstemmelse med regler fastsat i anden lovgivning om frit valg, jf.  

 stk. 5.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Hvis den i  

 stk. 1 nævnte afregningspris er lavere eller skønnes lavere end den  

 pris,  

 som den offentlige myndighed skulle have anvendt efter de pågældende regler  

 for  

 frit valg, kan Konkurrencerådet udstede påbud til den offentlige myndighed  

 om,  

 at den offentlige myndighed skal  

  

  

 1)  

 	  

 ophøre med at beregne og fastsætte afregningspriser, der er i  

 strid med reglerne for frit valg,  

  

  

 2)  

 	  

 anvende bestemte beregningsgrundlag, beregningsmetoder eller  

 afregningspriser over for private leverandører af ydelser omfattet af frit  

 valg  

 og  

  

  

 3)  

 	  

 efterbetale et beløb til private leverandører af ydelser omfattet  

 af frit valg, der svarer til forskellen mellem den afregningspris, som  

 myndigheden  

 har anvendt, og den afregningspris, som myndigheden burde have anvendt, jf.  

 nr.  

 1.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Medmindre andet  

 fremgår af reglerne for den pågældende frit valg-ordning, kan påbud om  

 efterbetaling ikke angå betalinger, som ligger mere end 1 år forud for den  

 dag,  

 hvor Konkurrencestyrelsen påbegyndte en undersøgelse over for den pågældende  

 offentlige myndighed.  

  

  

  

 Stk. 4.  

  

 Konkurrencerådet  

 kan undlade at behandle en sag efter stk. 1-3, hvis den pågældende  

 ordning  

 kan påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne i Den Europæiske Union.  

  

  

  

 Stk. 5.  

  

 Økonomi- og  

 erhvervsministeren fastsætter efter forhandling med vedkommende minister  

 regler  

 om, hvilke ordninger om frit valg der er omfattet af Konkurrencerådets  

 kompetence.«  

  

  

  

 3.  

  

 I  

  

 § 13, stk. 1,  

  

 ændres »§ 18, stk. 7, 2.  

 pkt.« til: »§ 18, stk. 8, 2. pkt.«  

  

  

  

 4.  

  

  

 § 15  

  

 affattes således:  

  

  

  

 »§ 15.  

  

 Konkurrencerådet består af en formand  

 og 17 medlemmer. Formanden og medlemmerne udnævnes af økonomi- og  

 erhvervsministeren for en periode på op til 4 år. Rådet skal omfatte et  

 alsidigt kendskab til offentlig og privat erhvervsvirksomhed, herunder  

 juridiske, økonomiske, finansielle og forbrugermæssige forhold. Formanden og  

 otte af rådets medlemmer skal være uafhængige af erhvervs- og  

 forbrugerinteresser.  

 Et af disse medlemmer skal have særlig indsigt i statslig erhvervsvirksomhed.  

 Efter økonomi- og erhvervsministerens nærmere bestemmelse udnævnes syv  

 medlemmer efter indstilling fra erhvervsorganisationer, et medlem efter  

 indstilling fra forbrugerorganisationer og et medlem med særlig indsigt i  

 offentlig erhvervsvirksomhed efter indstilling fra KL (Kommunernes  

 Landsforening). Rådets medlemmer udnævnes på baggrund af deres personlige og  

 faglige kvalifikationer, og de skal fungere uafhængigt i deres virke.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Økonomi- og  

 erhvervsministeren udpeger faste stedfortrædere for Konkurrencerådets  

 medlemmer.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Økonomi- og  

 erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om indstilling og udnævnelse  

 af  

 Konkurrencerådets medlemmer og om indstilling og udpegning af faste  

 stedfortrædere for disse.«  

  

  

  

 5.  

  

 I  

  

 § 16  

  

 og  

  

 § 16 a, stk. 1,  

  

 ændres »§ 23 a,  

 stk. 1« til: »§ 24, stk. 1«.  

  

  

  

 6.  

  

  

 § 18, stk. 1, 2. pkt.,  

  

 affattes  

 således:  

  

  

 »I forbindelse med en  

 kontrolundersøgelse kan Konkurrencestyrelsen forlange mundtlige forklaringer  

 og  

 forlange, at personer, der er omfattet af kontrolundersøgelsen, viser  

 indholdet  

 af deres lommer, tasker og lign., med henblik på, at Konkurrencestyrelsen kan  

 gøre sig bekendt med og eventuelt tage kopi af dette.«  

  

  

  

 7.  

  

  

 § 18, stk. 4-8,  

  

 ophæves, og i stedet  

 indsættes:  

  

  

  

 »Stk. 4.  

  

 Konkurrencestyrelsen kan tage identiske elektroniske kopier (spejlinger) af  

 dataindholdet af elektroniske medier, der er omfattet af  

 kontrolundersøgelsen,  

 og kan medtage det kopierede materiale med henblik på efterfølgende at  

 gennemgå  

 dette. Det spejlede materiale skal forsegles, når styrelsen forlader  

 virksomhedens eller sammenslutningens lokaliteter. Den, der er genstand for  

 kontrolundersøgelsen,  

 kan kræve, at denne selv eller en af denne udpeget repræsentant skal være til  

 stede, når forseglingen brydes, og ved styrelsens gennemgang af det spejlede  

 materiale. Konkurrencestyrelsen har pligt til senest 25 hverdage efter  

 kontrolundersøgelsen at give et sæt kopier af de oplysninger, som styrelsen  

 måtte have taget fra det spejlede materiale, til den, der er genstand for  

 kontrolundersøgelsen. Når gennemgangen af det spejlede materiale er  

 gennemført,  

 skal det spejlede materiale opbevares i forseglet stand. Det spejlede  

 materiale  

 skal slettes, hvis styrelsen vurderer, at materialet ikke indeholder beviser  

 for en overtrædelse af konkurrencereglerne. Beslutter styrelsen at gå videre  

 med sagen, skal det spejlede materiale slettes, når sagen er endeligt  

 afgjort.  

  

  

  

 Stk. 5.  

  

 Hvis virksomhedens eller sammenslutningens forhold  

 gør, at det ikke er muligt for Konkurrencestyrelsen samme dag, som  

 kontrolundersøgelsen foretages, at få adgang til eller tage kopi af  

 oplysningerne, jf. stk. 1, 2 og 4, kan styrelsen forsegle de relevante  

 forretningslokaler og oplysninger i op til tre hverdage herefter.  

  

  

  

 Stk. 6.  

  

 Under samme betingelser som i stk. 5 kan  

 Konkurrencestyrelsen medtage de oplysninger eller det medium, hvorpå  

 oplysningerne befinder sig, med henblik på kopiering. Det materiale, som  

 Konkurrencestyrelsen har taget med, skal sammen med et sæt kopier af de  

 oplysninger, som styrelsen har taget til brug for en nærmere gennemgang,  

 tilbageleveres til virksomheden eller sammenslutningen senest tre hverdage  

 efter kontrolundersøgelsen.  

  

  

  

 Stk. 7.  

  

 Fristerne i stk. 4, 5 og 6 kan i særlige  

 tilfælde forlænges.  

  

  

  

 Stk. 8.  

  

 Politiet yder bistand ved udøvelsen af  

 beføjelserne efter stk. 1, 2 og 4-6. Økonomi- og erhvervsministeren kan  

 efter aftale med justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.  

  

  

  

 Stk. 9.  

  

 Konkurrencestyrelsen kan  

 foretage kontrolundersøgelser for at yde bistand til Europa-Kommissionen og  

 andre konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union i forbindelse med disse  

 myndigheders anvendelse af EF-traktatens artikel 81 og 82. Reglerne i  

 stk. 1-8 finder tilsvarende anvendelse.«  

  

  

  

 8.  

  

  

 § 19, stk. 1,  

  

 affattes således:  

  

  

 »Afgørelser truffet efter  

 § 2, stk. 1, § 3, 1. pkt., § 5, stk. 1, § 6,  

 stk. 1, § 7, stk. 1-3, § 8, stk. 2, 1. pkt.,  

 stk. 3, 2. pkt., og stk. 4 og 6, § 9, stk. 1, § 10,  

 stk. 2, § 10 a, stk. 1 og 6, § 11, stk. 1, 2 og 5,  

 § 11 a, stk. 1 og stk. 6, 1. pkt., § 11 b, stk. 2,  

 § 12 a, stk. 5, § 12 b, stk. 1, § 12 c,  

 stk. 1-3  

 og 6, § 12 d, stk. 3, 1. pkt., § 12 e, stk. 1 og 3,  

 § 12 f, § 12 g, § 13, stk. 4, § 16, § 16 a,  

 stk. 2 og 3, § 24, stk. 2, jf. stk. 1, og § 27,  

 stk. 4, 2. pkt., kan påklages til Konkurrenceankenævnet.«  

  

  

  

 9.  

  

  

 Kapitel 8  

  

 og  

  

 9  

  

  

 affattes  

 således:  

  

  

 »Kapitel 8  

  

  

 Bestemmelser om  

 straf og straflempelse  

  

  

  

 § 22.  

  

 Økonomi-  

 og erhvervsministeren eller den, som ministeren bemyndiger hertil, kan  

 pålægge  

 daglige eller ugentlige tvangsbøder til den, der undlader at  

  

  

 1)  

 	  

 give de oplysninger, som Konkurrencerådet kan kræve efter denne  

 lov,  

  

  

 2)  

 	  

 efterkomme et vilkår eller et påbud meddelt efter denne lov eller  

  

  

 3)  

 	  

 efterkomme et tilsagn, som er gjort bindende, jf. § 16 a,  

 stk. 1.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Tvangsbøder  

 pålagt efter stk. 1 kan inddrives ved udpantning og ved indeholdelse i  

 løn  

 m.v. efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Restanceinddrivelsesmyndigheden  

 kan eftergive krav efter stk. 1 efter reglerne i opkrævningsloven.  

  

  

  

 § 23.  

  

 Medmindre højere straf er  

 forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der forsætligt eller  

 groft uagtsomt,  

  

  

 1)  

 	  

 overtræder § 6, stk. 1,  

  

  

 2)  

 	  

 overtræder eller undlader at efterkomme et vilkår meddelt i  

 henhold til § 8, stk. 3, 2. pkt., eller stk. 4, 2. pkt.,  

  

  

 3)  

 	  

 overtræder eller undlader at efterkomme et påbud efter § 10  

 a, stk. 1 eller stk. 6,  

  

  

 4)  

 	  

 overtræder § 11, stk. 1,  

  

  

 5)  

 	  

 overtræder eller undlader at efterkomme et påbud efter § 11  

 a, stk. 1, eller § 11 b, stk. 2,  

  

  

 6)  

 	  

 undlader at anmelde en fusion i henhold til § 12 b,  

 stk. 1,  

  

  

 7)  

 	  

 gennemfører en fusion på trods af et forbud herimod i henhold til  

 § 12 c, stk. 2, overtræder forbuddet mod gennemførelse af en fusion  

 inden godkendelse heraf i henhold til § 12 c, stk. 5, 1. pkt.,  

 overtræder eller undlader at efterkomme et vilkår eller påbud efter § 12  

 c, stk. 6, eller § 12 e, stk. 1 eller stk. 3, eller  

 overtræder eller undlader at efterkomme et påbud meddelt i henhold til  

 § 12 g,  

  

  

 8)  

 	  

 overtræder eller undlader at efterkomme et påbud efter § 16,  

  

  

 9)  

 	  

 overtræder eller undlader at efterkomme et tilsagn, som er gjort  

 bindende efter § 16 a, stk. 1,  

  

  

 10)  

 	  

 overtræder eller undlader at efterkomme et påbud efter § 16 a,  

 stk. 2,  

  

  

 11)  

 	  

 undlader at efterkomme krav efter § 17,  

  

  

 12)  

 	  

 afgiver urigtige eller vildledende oplysninger til  

 Konkurrencestyrelsen, Konkurrencerådet eller Konkurrenceankenævnet eller  

 fortier forhold af betydning for den sag, hvortil oplysningerne indhentes,  

 eller  

  

  

 13)  

 	  

 overtræder EF-traktatens artikel 81, stk. 1, eller artikel 82,  

 jf. § 24, stk. 1.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse fra det  

 tidspunkt, hvor en aftale m.v. er anmeldt til Konkurrencerådet efter  

 § 8,  

 stk. 2 eller stk. 4, og indtil rådet har meddelt sin afgørelse  

 efter  

 § 8, stk. 2, stk. 4 eller stk. 5.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske  

 personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5. Ved udmåling  

 af  

 straf efter stk. 1 og 2 skal der ved fastsættelse af bødens størrelse ud  

 over  

 de almindelige regler i straffelovens kapitel 10 tages hensyn til den  

 juridiske  

 persons omsætning det seneste år forud for domsafsigelsen eller udstedelsen  

 af  

 et bødeforelæg.  

  

  

  

 Stk. 4.  

  

 Forældelsesfrist for strafansvar er 5 år.  

  

  

  

 § 23 a.  

  

 Den, der handler i strid med § 6 eller EF-traktatens artikel 81,  

 stk. 1, ved at indgå en kartelaftale, opnår efter ansøgning  

 tiltalefrafald  

 for den bøde, vedkommende ellers ville være blevet pålagt for sin deltagelse  

 i  

 kartellet, hvis ansøgeren som den første henvender sig til myndighederne og  

 fremlægger oplysninger om et kartel, som myndighederne ikke var i besiddelse  

 af  

 på ansøgningstidspunktet, og som,  

  

  

 1)  

 	  

 inden myndighederne har foretaget en kontrolundersøgelse eller  

 ransagning vedrørende det pågældende forhold, giver myndighederne konkret  

 anledning til at iværksætte en kontrolundersøgelse eller en ransagning eller  

 indgive politianmeldelse vedrørende det pågældende forhold eller,  

  

  

 2)  

 	  

 efter at myndighederne har foretaget en kontrolundersøgelse eller  

 ransagning vedrørende det pågældende forhold, sætter myndighederne i stand  

 til  

 at konstatere en overtrædelse i form af et kartel.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Tiltalefrafald  

 kan kun opnås, såfremt ansøgeren  

  

  

 1)  

 	  

 samarbejder med myndighederne under hele behandlingen af sagen,  

  

  

 2)  

 	  

 senest ved indgivelse af ansøgningen bringer sin deltagelse i  

 kartellet til ophør og  

  

  

 3)  

 	  

 ikke har tvunget andre til at deltage i kartellet.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Opfylder en  

 ansøgning om tiltalefrafald ikke de i stk. 1, nr. 1 eller nr. 2, nævnte  

 betingelser, betragtes ansøgningen som en ansøgning om strafnedsættelse, jf.  

 stk. 4.  

  

  

  

 Stk. 4.  

  

 Den, der handler  

 i strid med § 6 eller EF-traktatens artikel 81, stk. 1, ved at  

 indgå  

 en kartelaftale, opnår nedsættelse af den bøde, vedkommende ellers ville være  

 blevet pålagt for sin deltagelse i kartellet, hvis ansøgeren  

  

  

 1)  

 	  

 fremlægger oplysninger vedrørende kartellet, som repræsenterer en  

 betydelig merværdi i forhold til de oplysninger, som myndighederne er i  

 besiddelse af, og  

  

  

 2)  

 	  

 opfylder de i stk. 2 angivne betingelser.  

  

  

  

 Stk. 5.  

  

 Strafnedsættelsen for den første ansøger, der opfylder betingelserne i  

 stk. 4, udgør 50 pct. af den bøde, vedkommende ellers ville være blevet  

 pålagt for sin deltagelse i kartellet. For den anden ansøger, der opfylder  

 betingelserne i stk. 4, udgør strafnedsættelsen 30 pct. For  

 efterfølgende  

 ansøgere, der opfylder betingelserne i stk. 4, udgør strafnedsættelsen  

 op  

 til 20 pct.  

  

  

  

 Stk. 6.  

  

 Ansøgninger om  

 tiltalefrafald eller strafnedsættelse indgives til Konkurrencestyrelsen. I  

 sager,  

 hvor personer eller virksomheder er sigtede, eller hvor Statsadvokaten for  

 Særlig Økonomisk Kriminalitet har indledt en strafferetlig efterforskning af  

 en  

 formodet overtrædelse i form af et kartel, kan ansøgning om straflempelse  

 tillige indgives til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet.  

  

  

  

 Stk. 7.  

  

 En ansøgning  

 efter stk. 6 behandles efter følgende procedure:  

  

  

 1)  

 	  

 Den myndighed, der modtager ansøgningen, jf. stk. 6,  

 kvitterer for modtagelsen heraf.  

  

  

 2)  

 	  

 Den kompetente myndighed, jf. stk. 8, afgiver et foreløbigt  

 tilsagn, der indeholder oplysninger om, hvorvidt betingelserne i stk. 1  

 eller stk. 4 er opfyldt, og om, hvorvidt der på dette tidspunkt er  

 grundlag for at meddele afslag på ansøgningen, fordi betingelserne i  

 stk. 2 ikke skønnes at være opfyldt.  

  

  

 3)  

 	  

 Når sagens oplysning og vurdering er endeligt gennemført, meddeler  

 den kompetente myndighed, jf. stk. 9, om ansøgeren opfylder  

 betingelserne  

 i stk. 2, og meddeler i bekræftende fald tiltalefrafald eller  

 strafnedsættelse i overensstemmelse med det foreløbige tilsagn, som ansøgeren  

 har fået efter nr. 2.  

  

  

  

 Stk. 8.  

  

 Et foreløbigt  

 tilsagn afgives af den myndighed, som har modtaget ansøgningen i  

 overensstemmelse  

 med stk. 6. Forinden myndigheden afgiver et foreløbigt tilsagn efter  

 stk. 7, nr. 2, skal tilsagnet være drøftet mellem Konkurrencestyrelsen  

 og  

 Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet. Et foreløbigt tilsagn om  

 tiltalefrafald kan kun gives, hvis myndighederne er enige herom.  

  

  

  

 Stk. 9.  

  

 Meddelelse om  

 tiltalefrafald efter stk. 7, nr. 3, afgives af Statsadvokaten for Særlig  

 Økonomisk Kriminalitet efter høring af Konkurrencestyrelsen. Meddelelse om  

 strafnedsættelse efter stk. 7, nr. 3, afgives af den myndighed, der i  

 den  

 konkrete sag udsteder et administrativt bødeforelæg eller indbringer sagen  

 for  

 domstolene. Forinden en meddelelse om strafnedsættelse kan gives, skal den  

 anden myndighed høres.  

  

  

  

 Stk. 10.  

  

 Forskellige  

 virksomheder kan ikke indgive fælles ansøgning om straflempelse, medmindre  

 ansøgerne er koncernforbundne og ansøgningen særskilt angiver, hvilke  

 selskaber  

 ansøgningen skal omfatte.  

  

  

  

 Stk. 11.  

  

 En ansøgning  

 fra en virksomhed eller en sammenslutning omfatter automatisk nuværende og  

 tidligere bestyrelsesmedlemmer, ledende medarbejdere eller andre ansatte,  

 forudsat at personerne individuelt opfylder betingelserne i stk. 2. Når  

 sagens oplysning og vurdering er endeligt gennemført, meddeler den kompetente  

 myndighed, jf. stk. 9, om personerne opfylder betingelserne i  

 stk. 2,  

 og meddeler i bekræftende fald tiltalefrafald eller strafnedsættelse i  

 overensstemmelse med det foreløbige tilsagn, som virksomheden eller  

 sammenslutningen  

 har fået efter stk. 7, nr. 2.  

  

  

  

 § 23 b.  

  

 Konkurrencestyrelsen kan efter samtykke fra Statsadvokaten for Særlig  

 Økonomisk Kriminalitet i sager om overtrædelse af denne lov, der ikke skønnes  

 at ville medføre højere straf end bøde, i et bødeforelæg tilkendegive, at  

 sagen  

 kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer  

 sig  

 skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angiven  

 frist  

 at betale en bøde som angivet i bødeforelægget.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Retsplejelovens  

 regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet  

 ikke  

 er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på  

 bødeforelæg.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Vedtages bøden,  

 bortfalder videre forfølgning.  

  

  

 Kapitel 9  

  

  

 EU-konkurrencereglerne  

  

  

  

 § 24.  

  

 Sager efter EF-traktatens  

 artikel 81 og 82, herunder sager, hvor der sker parallel anvendelse af denne  

 lovs §§ 6 og 11, kan behandles af de nationale konkurrencemyndigheder,  

 når  

 sagen har tilknytning til Danmark. Tilknytning til Danmark foreligger, når  

 aftaler mellem virksomheder, vedtagelser inden for en sammenslutning,  

 samordnet  

 praksis mellem virksomheder eller en virksomheds adfærd har skadelige  

 virkninger på konkurrencen på det danske marked, eller når en virksomhed, der  

 er beliggende i Danmark, er involveret i en aftale m.v., der har skadelige  

 virkninger på konkurrencen inden for Den Europæiske Union.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Bestemmelserne i denne lovs kapitel 5-8 finder i  

 øvrigt anvendelse på udøvelse af Konkurrencerådets kompetence, jf.  

 stk. 1,  

 i det omfang forordninger og direktiver udstedt i medfør af EF-traktatens  

 artikel 83 ikke er til hinder herfor.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Den bistand, som ydes Europa-Kommissionen og andre  

 medlemsstater i henhold til forordninger og direktiver udstedt i medfør af  

 traktatens artikel 83, ydes af Konkurrencestyrelsen.«  

  

 § 2  

  

  

 I lov om rettens  

 pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1001 af 5. oktober 2006, som ændret senest  

 ved  

 § 1 i lov nr. 395 af 30. april 2007, foretages følgende ændring:  

  

  

  

 1.  

  

 I  

  

 § 105  

  

 indsættes som  

  

 stk. 4:  

  

  

  

  

 »Stk. 4.  

  

 Rigsadvokaten  

 kan beskikke ansatte i Konkurrencestyrelsen til at varetage udførelsen af  

 straffesager for byretterne i sager vedrørende konkurrenceloven.«  

  

 § 3  

  

  

 I lov nr. 338 af  

 18.  

 maj 2005  

 om indhentning  

 af tilbud i bygge- og anlægssektoren foretages følgende ændringer:  

  

  

  

 1.  

  

 Lovens  

  

 titel  

  

 affattes således:  

  

  

 »Lov om  

 indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter«.  

  

  

  

 2.  

  

 Overskriften  

  

  

 til lovens  

  

 kapitel  

 1  

  

 ophæves, og i stedet indsættes:  

  

  

 »Afsnit I  

  

  

 Bygge- og  

 anlægskontrakter  

  

  

 Kapitel 1  

  

  

 Anvendelsesområde«.  

  

  

  

 3.  

  

 I  

  

 § 1, stk. 1  

  

 og  

  

 2,  

  

 ændres »Loven« til: »Lovens afsnit I«.  

  

  

  

 4.  

  

 I  

  

 § 1, stk. 2, nr. 1,  

  

 ændres  

 »kommunale« til: »lokale«.  

  

  

  

 5.  

  

 I  

  

 § 1, stk. 2, nr. 3,  

  

 og  

  

 stk. 3,  

  

 ændres »loven« til: »lovens afsnit  

 I«.  

  

  

  

 6.  

  

 I  

  

 § 1, stk. 4,  

  

 ændres »Lovens  

 regler« til: »Reglerne i afsnit I«.  

  

  

  

 7.  

  

 Efter § 15 indsættes som nyt afsnit:  

  

  

 »Afsnit II  

  

  

 Vare- og  

 tjenesteydelseskontrakter  

  

  

 Kapitel  

 6 a  

  

  

 Anvendelsesområde  

  

  

  

 § 15 a.  

  

 Dette afsnit gælder for indhentning af tilbud og tildeling af ordrer på  

  

  

 1)  

 	  

 offentlige vareindkøbskontrakter, hvis værdi overstiger 500.000  

 kr., men er mindre end de aktuelle tærskelværdier i udbudsdirektivet, jf.  

 § 15 b, nr. 5,  

  

  

 2)  

 	  

 offentlige tjenesteydelseskontrakter omfattet af udbudsdirektivets  

 bilag II A såsom kontrakter om vedligeholdelse og reparation, landtransport,  

 regnskab, revision og bogholderi, markeds- og opinionsundersøgelser m.v.,  

 hvis  

 værdi overstiger 500.000 kr., men er mindre end de aktuelle tærskelværdier i  

 udbudsdirektivet, jf. § 15 b, nr. 5, og  

  

  

 3)  

 	  

 offentlige tjenesteydelseskontrakter omfattet af udbudsdirektivets  

 bilag II B såsom kontrakter om hotel- og restaurationsvirksomhed,  

 jernbanetransport, sundheds- og socialvæsen, undervisning og  

 erhvervsuddannelse  

 m.v., hvis værdi overstiger 500.000 kr.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Dette afsnit  

 gælder for statslige, regionale og lokale myndigheder og offentligretlige  

 organer.  

 Afsnittet gælder dog ikke, når kontrakten indgås til brug for virksomhed  

 omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivet.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Dette afsnit  

 gælder ikke for de særlige kontrakter, som er undtaget fra udbudsdirektivet i  

 medfør af direktivets afsnit II, kapitel II, afdeling 3, eller for  

 delkontrakter, som er undtaget fra udbudsdirektivet i medfør af direktivets  

 artikel 9, stk. 5 a og b.  

  

  

  

 § 15 b.  

  

 I dette afsnit forstås ved:  

  

  

 1)  

 	  

 Udbudsdirektivet:  

  

  

 	  

 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF om samordning  

 af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter,  

 offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og  

 anlægskontrakter.  

  

  

 2)  

 	  

 Forsyningsvirksomhedsdirektivet:  

  

  

 	  

 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/17/EF om samordning  

 af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og  

 energiforsyning, transport samt posttjenester.  

  

  

 3)  

 	  

 Offentlige vareindkøbskontrakter:  

  

  

 	  

 Kontrakter om køb, leasing og leje med eller uden forkøbsret  

 af varer som defineret i udbudsdirektivet.  

  

  

 4)  

 	  

 Offentlige tjenesteydelseskontrakter:  

  

  

 	  

 Kontrakter som defineret i udbudsdirektivet og i bilag II  

 hertil.  

  

  

 5)  

 	  

 Tærskelværdier:  

  

  

 	  

 De beløbsgrænser, som angiver, hvornår udbudsdirektivet finder  

 anvendelse.  

  

  

 6)  

 	  

 Offentligretlige organer:  

  

  

 	  

 Organer som defineret i udbudsdirektivet og bilag III hertil.  

  

  

 Annonceringspligt  

  

  

  

 § 15 c.  

  

 Forud for indhentning af tilbud og tildeling af ordrer på vare- og  

 tjenesteydelseskontrakter omfattet af § 15 a skal en udbyder  

 offentliggøre  

 en annonce i pressen eller i et elektronisk medie.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Annonceringspligten gælder ikke de tilfælde, der fremgår af udbudsdirektivets  

 artikel 31.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Annonceringspligten kan fraviges, i det omfang det er nødvendigt til  

 beskyttelse af væsentlige hensyn til offentlige interesser, hvor fortrolighed  

 efter kontraktens særlige karakter er påkrævet.  

  

  

  

 Stk. 4.  

  

 Annoncen  

 skal mindst indeholde følgende oplysninger:  

  

  

 1)  

 	  

 Beskrivelse af opgaven.  

  

  

 2)  

 	  

 Kontaktoplysninger.  

  

  

 3)  

 	  

 Frist for modtagelse af tilbud eller anmodninger om deltagelse.  

  

  

 4)  

 	  

 Adresse for modtagelse af tilbud eller anmodninger om deltagelse.  

  

  

 5)  

 	  

 Kriterier for tildeling af opgaven.  

  

  

  

 Stk. 5.  

  

 Økonomi- og  

 erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at annoncering skal ske i et  

 særligt  

 elektronisk medie.  

  

  

 Procedure og  

 underretning  

  

  

  

 § 15 d.  

  

 Ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af proceduren skal udbyderen sørge  

 for, at udvælgelsen af tilbudsgivere sker på grundlag af objektive, saglige  

 og  

 ikkediskriminerende kriterier, og at der ikke finder forskelsbehandling sted  

 mellem tilbudsgiverne.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Udbyderen underretter  

 hurtigst muligt alle tilbudsgivere, der har afgivet et bud, om, hvilken  

 afgørelse der er truffet med hensyn til ordretildelingen, herunder i givet  

 fald  

 begrundelsen for at annullere proceduren. Efter anmodning underretter  

 udbyderen  

 tilbudsgiverne om begrundelsen for at forkaste tilbuddet.«  

  

  

  

 8.  

  

 Overskriften  

  

  

 til lovens  

  

 kapitel 7  

  

 ophæves, og i stedet indsættes:  

  

  

 »Afsnit III  

  

  

 Klage og  

 ikrafttræden m.v.  

  

  

 Kapitel 7  

  

  

 Klagemuligheder  

 ved bygge- og anlægs- og vare- og tjenesteydelseskontrakter«.  

  

 § 4  

  

  

 I lov nr. 415 af  

 31.  

 maj 2000  

 om Klagenævnet  

 for Udbud, som ændret bl.a. ved § 15 i lov nr. 450 af 7. juni 2001 og  

 senest ved § 36 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende  

 ændringer:  

  

  

  

 1.  

  

  

 § 1, stk. 1,  

  

 affattes således:  

  

  

 »Loven gælder for klager over  

 ordregivere for overtrædelse af  

  

  

 1)  

 	  

 fællesskabsretten vedrørende indgåelse af offentlige kontrakter og  

 kontrakter inden for forsyningsvirksomhed,  

  

  

 2)  

 	  

 lov om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af bygge- og  

 anlægskontrakter og indkøb m.v. eller regler udstedt i medfør af denne lov,  

  

  

 3)  

 	  

 lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt  

 støttede kontrakter eller  

  

  

 4)  

 	  

 andre regler, hvor der ved lov eller i henhold til lov er fastsat  

 bestemmelse om klageadgang til Klagenævnet for Udbud.«  

  

  

  

 2.  

  

  

 § 1, stk. 3,  

  

 affattes således:  

  

  

  

 »Stk. 3.  

  

 Ved ordregivere  

 forstås myndigheder, offentligretlige organer, forsyningsvirksomheder og  

 andre  

 udbydere omfattet af reglerne nævnt i stk. 1.«  

  

  

  

 3.  

  

 Efter § 6 indsættes:  

  

  

  

 »§ 6 a.  

  

 Når en klager  

 begærer opsættende virkning i en sag vedrørende udbud, hvor ordregiver er  

 forpligtet til at undlade at indgå kontrakt i en vis periode (standstill), og  

 klagen indgives inden for denne periode, underretter Klagenævnet ordregiver  

 om,  

 at kontrakten ikke må underskrives, før beslutning i henhold til § 6,  

 stk. 2, er truffet.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Klagenævnet skal  

 inden udløbet af 10 arbejdsdage underrette ordregiver om sin beslutning i  

 henhold til § 6, stk. 2. Denne frist regnes fra Klagenævnets  

 afsendelse af underretning efter stk. 1.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Underretning  

 efter stk. 1 og 2 skal ske omgående og ved brug af hurtigst mulige  

 kommunikationsmiddel.«  

  

  

  

 4.  

  

 Efter § 8 indsættes:  

  

  

 »Konkurrencestyrelsens  

 indhentning af oplysninger  

  

  

  

 § 8 a.  

  

 Konkurrencestyrelsen kan kræve alle oplysninger, som skønnes nødvendige til  

 dens vurdering af, om reglerne nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1-3, kan  

 være  

 overtrådt.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Når  

 Konkurrencestyrelsen i medfør af stk. 1 modtager arbejdsdokumenter, der  

 i  

 henhold til offentlighedsloven og forvaltningsloven er interne, mister  

 dokumenterne ikke som følge af videregivelsen deres interne karakter.«  

  

  

  

 5.  

  

 I  

  

 § 12, stk. 1,  

  

 indsættes efter  

 »§ 6, stk. 1 eller 2,«: »eller § 6 a, stk. 1,«.  

  

  

  

 6.  

  

 Efter  

 § 12 indsættes:  

  

  

  

 »§ 12 a.  

  

 Medmindre  

 højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der  

 forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende  

 oplysninger  

 til Konkurrencestyrelsen eller fortier forhold af betydning for den  

 pågældende  

 sag i henhold til § 8 a.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Der kan pålægges  

 selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i  

 straffelovens  

 5. kapitel.«  

  

  

  

 7.  

  

 Efter § 13 indsættes før overskriften »Ikrafttræden m.v.«:  

  

  

  

 »§ 13 a.  

  

 Den, der  

 undlader at give  

 Konkurrencestyrelsen oplysninger i henhold til § 8 a, kan af  

 Konkurrencestyrelsen pålægges daglige eller ugentlige tvangsbøder.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Tvangsbøder  

 pålagt efter stk. 1 kan inddrives ved udpantning og ved indeholdelse i  

 løn  

 m.v. efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Restanceinddrivelsesmyndigheden  

 kan eftergive krav efter stk. 1 efter reglerne i opkrævningsloven.«  

  

 § 5  

  

  

 Loven træder i kraft  

 den 1. juli 2007.  

  

 § 6  

  

  

 Loven gælder ikke  

 for Færøerne og Grønland.  

  

  

  

Givet på Christiansborg Slot, den 6. juni  

 2007  

Under Vor Kongelige Hånd og Segl  

Margrethe R.  

/Bendt Bendtsen
Lov om ændring af konkurrenceloven, retsplejeloven, lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren og lov om Klagenævnet for Udbud\n(Styrket indsats mod karteller, forbedrede kontrol- og efterforskningsinstrumenter og mere konkurrence om offentlige ydelser) - Læs den komplette lovtekst | regelrytter.dk