§ 24. Lejeloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 341
§ 24 fastslår klart, at kun nødvendige driftsudgifter kan medtages, når huslejen beregnes i omkostningsbestemte ejendomme.
De nødvendige driftsudgifter omfatter udgifter til skatter, afgifter, renholdelse, administration og forsikring i det omfang, det er rimeligt under hensyn til ejendommens og det lejedes karakter. De nødvendige driftsudgifter omfatter endvidere de beløb, der afsættes til vedligeholdelse m.v. efter §§ 117, 119 og 120, jf. dog § 113, stk. 2.
Stk. 2. Udgifter til konsulentbistand som omfattet af § 47, stk. 3, optages ikke på budgettet.
Stk. 3. Beboerrepræsentanterne kan indhente tilbud på renholdelse, forsikringer og udfærdigelse af varme- og vandregnskaber og forelægge disse for udlejeren. Såfremt udlejeren afviser at antage et forelagt tilbud efter 1. pkt., kan beboerrepræsentanterne indbringe sagen for huslejenævnet, der kan pålægge udlejeren at antage et af beboerrepræsentanterne indhentet tilbud, såfremt huslejenævnet vurderer, at tilbuddet med hensyn til pris og kvalitet er bedre end det af udlejeren antagne.
Stk. 4. Stk. 3 gælder ikke for ejendomme, der er opdelt i ejerlejligheder.
Stk. 5. I fredede ejendomme, hvorpå der er tinglyst en særlig bevaringsdeklaration i henhold til lovgivningen om bygningsfredning, kan et beløb svarende til den ejendomsskat, der til enhver tid kunne have været opkrævet, optages som driftsudgift, uanset om ejendommen er fritaget for ejendomsbeskatning.
Kort sagt
§ 24 fastslår klart, at kun nødvendige driftsudgifter kan medtages, når huslejen beregnes i omkostningsbestemte ejendomme. Det vil sige, at udgifter til f.eks. skatter, afgifter, renholdelse, administ...
Eksempler
Skatteforhøjelse overvæltes på lejerne
En kommune hæver ejendomsskatterne. Udlejeren må kun lade stigningen indgå i lejen, fordi den anses som en nødvendig driftsudgift efter § 24.
Urealistisk høj forsikring afvises
Udlejeren vil sørge for en dyr specialforsikring. Huslejenævnet vurderer, at forsikringen overstiger, hvad der er rimeligt for ejendommens type, og nægter udgiften medregnet i lejens beregning.
Vedligeholdelsesmidler skal afsættes
Udlejeren forsøger at undgå at afsætte midler til vedligeholdelse. Huslejenævnet påpeger, at afsætning efter §§ 117, 119, 120 er en nødvendig udgift under § 24.
Almindelige misforståelser
- •Udlejeren må altid lægge alle sine udgifter over på lejen.
- •Udgifter til renovering eller forbedring tæller automatisk som 'drift'.
- •Lejerne kan ikke få indsigt i udlejerens budgetposter.
Almindelige spørgsmål
Kan udlejeren selv bestemme, hvad der er nødvendige driftsudgifter?
Nej, udgifterne skal både være nødvendige og rimelige i forhold til ejendommen. Huslejenævnet kan tilsidesætte tvivlsomme eller urimelige poster.
Hvad hvis udlejeren undlader at afsætte til vedligeholdelse?
Manglende afsætning er en overtrædelse. Lejerne kan kræve, at pengene afsættes, ellers kan det føre til nedsættelse af lejen.
Kan konsulentudgifter medtages som driftsudgift?
Som udgangspunkt ikke. Konsulentudgifter er specifikt undtaget fra at kunne indregnes i budgettet, ifølge § 24, stk. 2.
Kan lejerne udfordre udlejerens udgifter?
Ja, lejerne kan indbringe tvivlsomme udgifter for huslejenævnet og kræve dokumentation for udgifternes nødvendighed og rimelighed.
Gælder reglen også for fredede ejendomme?
Ja, men særlige regler gælder, så en udgift svarende til ejendomsskatten kan medregnes, selv om ejendommen er skattefritaget.
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: