Dette er ikke selve loven, men et folketingsdokument
Dette dokument er en del af lovens tilblivelsesproces i Folketinget og ikke den gældende lovtekst.
Forslag til Lov om behandling af personoplysninger
Lovtekst
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 199913L00147 af 26.5.2000
Kapitel: Lovtekst
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 26. maj
2000
Forslag
til
Lov om behandling af personoplysninger1)
Afsnit I
Indledende bestemmelser
Kapitel 1
Lovens område
§ 1. Loven gælder for behandling af personoplysninger,
som helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk
databehandling, og for ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der
er eller vil blive indeholdt i et register.
Stk. 2. Loven gælder tillige for anden ikke- elektronisk
systematisk behandling, som udføres for private, og som omfatter
oplysninger om personers private eller økonomiske forhold eller i
øvrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed kan
forlanges unddraget offentligheden. Dette gælder dog ikke reglerne i
lovens kapitel 8 og 9.
Stk. 3. Loven gælder endvidere for behandling af
oplysninger om virksomheder m.v., jf. stk. 1 og 2, hvis denne behandling
udføres for kreditoplysningsbureauer. Tilsvarende gælder for
så vidt angår behandlinger, som er omfattet af § 50,
stk. 1, nr. 2.
Stk. 4. Kapitel 5 gælder også for behandling af
oplysninger om virksomheder m.v. , jf. stk. 1.
Stk. 5. Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde
kan justitsministeren bestemme, at lovens regler helt eller delvis skal finde
anvendelse på behandling af oplysninger om virksomheder m.v., som
udføres for private.
Stk. 6. Uden for de i stk. 4 nævnte tilfælde
kan vedkommende minister bestemme, at lovens regler helt eller delvis skal
finde anvendelse på behandling af oplysninger om virksomheder m.v., som
udføres for den offentlige forvaltning.
§ 2. Regler om behandling af personoplysninger i anden
lovgivning, som giver den registrerede en bedre retsstilling, går forud
for reglerne i denne lov.
Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse, hvis det vil
være i strid med informations- og ytringsfriheden, jf. Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
Stk. 3. Loven gælder ikke for behandlinger, som en
fysisk person foretager med henblik på udøvelse af aktiviteter
af rent privat karakter.
Stk. 4. Bestemmelserne i lovens kapitel 8 og 9 og §§ 35-37 og
§ 39 finder ikke anvendelse på behandlinger, der foretages for
domstolene inden for det strafferetlige område. Bestemmelserne i lovens
kapitel 8 og §§ 35-37 og § 39 finder heller ikke anvendelse på
behandlinger, der foretages for politi og anklagemyndighed inden for det
strafferetlige område.
Stk. 5. Loven finder ikke anvendelse på behandling af
oplysninger, der foretages for Folketinget og institutioner med tilknytning
dertil.
Stk. 6. Loven finder ikke anvendelse på behandlinger,
der er omfattet af lov om massemediers informationsdatabaser.
Stk. 7. Loven finder ikke anvendelse på
informationsdatabaser, hvori der udelukkende er indlagt allerede
offentliggjorte periodiske skrifter eller lyd- og billedprogrammer, der er
omfattet af medieansvarslovens § 1, nr. 1 eller 2, eller dele heraf,
når indlæggelsen i informationsdatabasen er sket uændret i
forhold til offentliggørelsen. Dog gælder bestemmelserne i
lovens §§ 41, 42 og 69.
Stk. 8. Loven gælder endvidere ikke for
informationsdatabaser, hvori der udelukkende er indlagt allerede
offentliggjorte tekster, billeder og lydprogrammer, der omfattes af
medieansvarslovens § 1, nr. 3, eller dele heraf, når
indlæggelsen i informationsdatabasen er sket uændret i forhold
til offentliggørelsen. Dog gælder bestemmelserne i lovens
§§ 41, 42 og 69.
Stk. 9. Loven finder ikke anvendelse på manuelle arkiver
over udklip fra offentliggjorte, trykte artikler, som udelukkende behandles i
journalistisk øjemed. Dog gælder bestemmelserne i lovens
§§ 41, 42 og 69.
Stk. 10. For behandling af oplysninger, som i øvrigt
udelukkende finder sted i journalistisk øjemed, gælder alene
bestemmelserne i lovens §§ 41, 42 og 69. Det samme gælder for
behandling af oplysninger, som udelukkende sker med henblik på
kunstnerisk eller litterær virksomhed.
Stk. 11. Loven gælder ikke for behandlinger, der
udføres for politiets og forsvarets efterretningstjenester.
Kapitel 2
Definitioner
§ 3. I denne lov forstås ved:
1) Personoplysninger:
Enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk
person (den registrerede).
2) Behandling:
Enhver operation eller række af operationer med eller uden brug af
elektronisk databehandling, som oplysninger gøres til genstand
for.
3) Register med personoplysninger (register):
Enhver struktureret samling af personoplysninger, der er tilgængelige
efter bestemte kriterier, hvad enten denne samling er placeret centralt,
decentralt eller er fordelt på et funktionsbestemt eller geografisk
grundlag.
4) Den dataansvarlige:
Den fysiske eller juridiske person, offentlige myndighed, institution eller
ethvert andet organ, der alene eller sammen med andre afgør, til
hvilket formål og med hvilke hjælpemidler der må foretages
behandling af oplysninger.
5) Databehandleren:
Den fysiske eller juridiske person, offentlige myndighed, institution eller
ethvert andet organ, der behandler oplysninger på den dataansvarliges
vegne.
6) Tredjemand:
Enhver anden fysisk eller juridisk person, offentlig myndighed, institution
eller ethvert andet organ end den registrerede, den dataansvarlige,
databehandleren og de personer under den dataansvarliges eller
databehandlerens direkte myndighed, der er beføjet til at behandle
oplysninger.
7) Modtager:
Den fysiske eller juridiske person, offentlige myndighed, institution eller
ethvert andet organ, hvortil oplysningerne meddeles, uanset om der er tale om
en tredjemand. Myndigheder, som vil kunne få meddelt oplysninger som
led i en isoleret forespørgsel, betragtes ikke som modtagere.
8) Den registreredes samtykke:
Enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved den
registrerede indvilger i, at oplysninger, der vedrører den
pågældende selv, gøres til genstand for behandling.
9) Tredjeland:
En stat, som ikke indgår i Det Europæiske Fællesskab, og
som ikke har gennemført aftaler, der er indgået med Det
Europæiske Fællesskab, og som indeholder regler svarende til
direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger.
Kapitel 3
Lovens geografiske område
§ 4. Loven gælder for behandling af oplysninger, som
udføres for en dataansvarlig, der er etableret i Danmark, hvis
aktiviteterne finder sted inden for Det Europæiske Fællesskabs
område.
Stk. 2. Loven gælder endvidere for den behandling, som
udføres for danske diplomatiske repræsentationer.
Stk. 3. Loven gælder også for en dataansvarlig,
som er etableret i et tredjeland, hvis
1) behandlingen af oplysninger sker under benyttelse af
hjælpemidler, der befinder sig i Danmark, medmindre
hjælpemidlerne kun benyttes med henblik på forsendelse af
oplysninger gennem Det Europæiske Fællesskabs område
eller
2) indsamling af oplysninger i Danmark sker med henblik på
behandling i et tredjeland.
Stk. 4. Dataansvarlige, som i henhold til stk. 3, nr. 1,
er omfattet af denne lov, skal udpege en repræsentant, som er etableret
i Danmark. Den registreredes mulighed for at foretage retslige skridt mod
vedkommende dataansvarlige berøres ikke heraf.
Stk. 5. Den dataansvarlige skal skriftligt underrette
Datatilsynet om, hvem der er udpeget som repræsentant, jf.
stk. 4.
Stk. 6. Loven gælder, hvis der for en
dataansvarlig, der er etableret i et andet medlemsland, behandles oplysninger
i Danmark og behandlingen ikke er omfattet af direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Loven
gælder også, hvis der for en dataansvarlig, der er etableret i en
stat, som har gennemført en aftale med Det Europæiske
Fællesskab, der indeholder regler svarende til det i 1. pkt.
nævnte direktiv, behandles oplysninger i Danmark og behandlingen ikke
er omfattet af de nævnte regler.
Afsnit II
Behandlingsregler
Kapitel 4
Behandling af oplysninger
§ 5. Oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god
databehandlingsskik.
Stk. 2. Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt
angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke
være uforenelig med disse formål. Senere behandling af
oplysninger, der alene sker i historisk, statistisk eller videnskabeligt
øjemed, anses ikke for uforenelig med de formål, hvortil
oplysningerne er indsamlet.
Stk. 3. Oplysninger, som behandles, skal være relevante
og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til
opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de
formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Stk. 4. Behandling af oplysninger skal tilrettelægges
således, at der foretages fornøden ajourføring af
oplysningerne. Der skal endvidere foretages den fornødne kontrol for
at sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger.
Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt
slettes eller berigtiges.
Stk. 5. Indsamlede oplysninger må ikke opbevares
på en måde, der giver mulighed for at identificere den
registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af
hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted,
hvis
1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,
2) behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en
aftale, som den registrerede er part i, eller af hensyn til
gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på den
registreredes anmodning forud for indgåelsen af en sådan
aftale,
3) behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig
forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige,
4) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes
vitale interesser,
5) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave i samfundets interesse,
6) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som
den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives,
har fået pålagt, eller
7) behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller
den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en
berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne
interesse.
Stk. 2. En virksomhed må ikke videregive
oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved
markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden
virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit
udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse
med reglerne i markedsføringslovens § 6 a.
Stk. 3. Videregivelse og anvendelse som nævnt i
stk. 2 kan dog ske uden samtykke, hvis der er tale om generelle
kundeoplysninger, der danner grundlag for inddeling i kundekategorier, og
hvis betingelserne i stk. 1, nr. 7, er opfyldt.
Stk. 4. Der kan efter stk. 3 ikke videregives eller
anvendes oplysninger som nævnt i §§ 7 og 8. Justitsministeren kan
fastsætte yderligere begrænsninger i adgangen til at videregive
eller anvende bestemte typer af oplysninger efter stk. 3.
§ 7. Der må ikke behandles oplysninger om
racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller
filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og
oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse,
hvis
1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en
sådan behandling,
2) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes
eller en anden persons vitale interesser i tilfælde, hvor den
pågældende ikke fysisk eller juridisk er i stand til at give sit
samtykke,
3) behandlingen vedrører oplysninger, som er blevet
offentliggjort af den registrerede, eller
4) behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan
fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
Stk. 3. Behandling af oplysninger om fagforeningsmæssige
tilhørsforhold kan endvidere ske, hvis behandlingen er
nødvendig for overholdelsen af den dataansvarliges arbejdsretlige
forpligtelser eller specifikke rettigheder.
Stk. 4. En stiftelse, en forening eller en anden almennyttig
organisation, hvis sigte er af politisk, filosofisk, religiøs eller
faglig art, kan inden for rammerne af sin virksomhed foretage behandling af
de i stk. 1 nævnte oplysninger om organisationens medlemmer eller
personer, der på grund af organisationens formål er i
regelmæssig kontakt med denne. Videregivelse af sådanne
oplysninger kan dog kun finde sted, hvis den registrerede har meddelt sit
udtrykkelige samtykke hertil eller behandlingen er omfattet af stk. 2,
nr. 2-4, eller stk. 3.
Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse,
hvis behandlingen af oplysninger er nødvendig med henblik på
forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller
patientbehandling, eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og
behandlingen af oplysningerne foretages af en person inden for
sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt.
Stk. 6. Behandling af de i stk. 1 anførte
oplysninger kan ske, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til en
offentlig myndigheds varetagelse af sine opgaver på det strafferetlige
område.
Stk. 7. Undtagelse fra bestemmelsen i stk. 1 kan
endvidere gøres, hvis behandlingen af oplysninger sker af grunde, der
vedrører hensynet til vigtige samfundsmæssige interesser.
Tilsynsmyndigheden giver tilladelse hertil. Der kan fastsættes
nærmere vilkår for behandlingen. Hvor tilladelse meddeles, giver
tilsynsmyndigheden underretning herom til Europa-Kommissionen.
Stk. 8. For den offentlige forvaltning må der ikke
føres edb-registre med oplysninger om politiske forhold, som ikke er
offentligt tilgængelige.
§ 8. For den offentlige forvaltning må der ikke
behandles oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale
problemer og andre rent private forhold end de i § 7, stk. 1, nævnte,
medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens
opgaver.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte oplysninger må ikke
videregives. Videregivelse kan dog ske, hvis
1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til
videregivelsen,
2) videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige
interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår,
3) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en
myndigheds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som
myndigheden skal træffe, eller
4) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en
persons eller virksomheds opgaver for det offentlige.
Stk. 3. Forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver
inden for det sociale område, må kun videregive de i stk. 1
nævnte oplysninger og de oplysninger, der er nævnt i § 7, stk. 1,
hvis betingelserne i stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt, eller hvis
videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling eller
nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller
kontrolopgaver.
Stk. 4. Private må behandle oplysninger om strafbare
forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private forhold end
de i § 7, stk. 1, nævnte, hvis den registrerede har givet sit
udtrykkelige samtykke hertil. Herudover kan behandling ske, hvis det er
nødvendigt til varetagelse af en berettiget interesse og denne
interesse klart overstiger hensynet til den registrerede.
Stk. 5. De i stk. 4 nævnte oplysninger må
ikke videregives uden den registreredes udtrykkelige samtykke. Videregivelse
kan dog ske uden samtykke, når det sker til varetagelse af offentlige
eller private interesser, herunder hensynet til den pågældende
selv, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse.
Stk. 6. Behandling af oplysninger i de tilfælde,
der er reguleret i stk. 1, 2, 4 og 5, kan i øvrigt finde sted, hvis
betingelserne i § 7 er opfyldt.
Stk. 7. Et fuldstændigt register over straffedomme
må kun føres for en offentlig myndighed.
§ 9. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,
eller § 8 må behandles, hvis dette alene sker med henblik på
at føre retsinformationssystemer af væsentlig
samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er nødvendig for
førelsen af systemerne.
Stk. 2. De af stk. 1 omfattede oplysninger må ikke
senere behandles i andet øjemed. Det samme gælder behandling af
andre oplysninger, som alene foretages med henblik på at føre
retsinformationssystemer, jf. § 6.
Stk. 3. Tilsynsmyndigheden kan meddele nærmere
vilkår for de i stk. 1 nævnte behandlinger. Tilsvarende
gælder for de i § 6 nævnte oplysninger, som alene behandles
i forbindelse med førelsen af retsinformationssystemer.
§ 10. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,
eller § 8 må behandles, hvis dette alene sker med henblik på
at udføre statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er
nødvendig for udførelsen af undersøgelserne.
Stk. 2. De af stk. 1 omfattede oplysninger må ikke
senere behandles i andet end statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Det samme gælder behandling af andre oplysninger, som alene foretages i
statistisk eller videnskabeligt øjemed, jf. § 6.
Stk. 3. De af stk. 1 og 2 omfattede oplysninger må
kun videregives til tredjemand efter forudgående tilladelse fra
tilsynsmyndigheden. Tilsynsmyndigheden kan stille nærmere vilkår
for videregivelsen.
§ 11. Offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om
personnummer med henblik på en entydig identifikation eller som
journalnummer.
Stk. 2. Private må behandle oplysninger om personnummer,
når
1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til
lov,
2) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil
eller
3) behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske
formål, eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om
personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale
drift af virksomheder m.v. af den pågældende art, og når
videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en entydig
identifikation af den registrerede eller videregivelsen kræves af en
offentlig myndighed.
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 3, må der
ikke ske offentliggørelse af personnummer uden udtrykkeligt
samtykke.
§ 12. Dataansvarlige, der med henblik på
markedsføring sælger fortegnelser over grupper af personer,
eller som for tredjemand foretager adressering eller udsendelse af
meddelelser til sådanne grupper, må kun behandle
1) oplysninger om navn, adresse, stilling, erhverv, e-postadresse,
telefon- og telefaxnummer,
2) oplysninger, der indgår i erhvervsregistre, som i henhold til
lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er beregnet til at informere
offentligheden, samt
3) andre oplysninger, hvis den registrerede har givet udtrykkeligt
samtykke dertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med
markedsføringslovens § 6 a.
Stk. 2. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,
eller § 8, må dog ikke behandles. Justitsministeren kan
fastsætte yderligere begrænsninger i adgangen til at behandle
bestemte typer af oplysninger.
§ 13. Offentlige myndigheder og private virksomheder m.v.
må ikke foretage automatisk registrering af, hvilke telefonnumre der er
foretaget opkald til fra deres telefoner. Registrering må dog ske efter
forudgående tilladelse fra tilsynsmyndigheden i tilfælde, hvor
afgørende hensyn til private eller offentlige interesser taler herfor.
Tilsynsmyndigheden kan fastsætte nærmere vilkår for
registreringen.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis
andet følger af lov, eller for så vidt angår udbydere af
telenet og teletjenesters registrering af, til hvilke telefonnumre der er
foretaget opkald, enten til eget brug eller til brug ved teknisk kontrol.
§ 14. Oplysninger, der er omfattet af denne lov, kan
overføres til opbevaring i arkiv efter reglerne i
arkivlovgivningen.
Kapitel 5
Videregivelse til kreditoplysningsbureauer af
oplysninger om gæld til det offentlige
§ 15. Oplysninger om gæld til det offentlige kan efter
bestemmelserne i dette kapitel videregives til kreditoplysningsbureauer.
Stk. 2. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,
eller § 8, stk. 1, må ikke videregives.
Stk. 3. Fortrolige oplysninger videregivet efter reglerne i
dette kapitel anses ikke af den grund for offentligt tilgængelige i
øvrigt.
§ 16. Oplysninger om gæld til det offentlige kan
videregives til et kreditoplysningsbureau, hvis
1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til
lov eller
2) den samlede gæld er forfalden og overstiger 7.500 kr., idet
der dog ikke heri må indgå gældsposter, der er omfattet af
en overholdt aftale om henstand eller afdragsvis betaling.
Stk. 2. Det er en betingelse, at den samlede gæld, jf.
stk. 1, nr. 2, administreres af samme inddrivelsesmyndighed.
Stk. 3. Det er endvidere en betingelse for videregivelse efter
stk. 1, nr. 2, at
1) gælden kan inddrives ved udpantning og der er fremsendt 2
rykkere til skyldneren,
2) der er foretaget eller forsøgt foretaget udlæg for
kravet,
3) kravet er fastslået ved endelig dom eller
4) det offentlige har erhvervet skyldnerens skriftlige erkendelse af
den forfaldne gæld.
§ 17. Myndigheden skal give skyldneren skriftlig meddelelse
herom, forinden videregivelse finder sted. Videregivelse må tidligst
ske 4 uger efter, at denne meddelelse er givet.
Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte meddelelse skal
indeholde oplysninger om,
1) hvilke oplysninger der vil blive videregivet,
2) til hvilket kreditoplysningsbureau videregivelsen vil ske,
3) hvornår videregivelse vil finde sted, og
4) at videregivelse ikke vil ske, hvis betaling af gælden sker
inden videregivelsen eller der indrømmes henstand eller indgås
og overholdes en aftale om afdragsvis betaling.
§ 18. Vedkommende minister kan fastsætte nærmere
regler om fremgangsmåden ved videregivelse til kreditoplysningsbureauer
af oplysninger om gæld til det offentlige. Det kan i den forbindelse
bestemmes, at oplysninger om visse former for gæld til det offentlige
ikke må videregives eller kun må videregives, hvis yderligere
betingelser end de i § 16 nævnte er opfyldt.
Kapitel 6
Kreditoplysningsbureauer
§ 19. Den, som ønsker at drive virksomhed med
behandling af oplysninger til bedømmelse af økonomisk soliditet
og kreditværdighed med henblik på videregivelse
(kreditoplysningsbureau), skal indhente tilladelse hertil fra Datatilsynet,
inden behandlingen påbegyndes, jf. § 50, stk. 1, nr. 3.
§ 20. Kreditoplysningsbureauer må kun behandle
oplysninger, som efter deres art er af betydning for bedømmelse af
økonomisk soliditet og kreditværdighed.
Stk. 2. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,
og § 8, stk. 4, må ikke behandles.
Stk. 3. Oplysninger om forhold, der taler imod
kreditværdighed, og som er mere end 5 år gamle, må ikke
behandles, medmindre det i det enkelte tilfælde er åbenbart, at
forholdet er af afgørende betydning for bedømmelsen af den
pågældendes økonomiske soliditet og
kreditværdighed.
§ 21. Kreditoplysningsbureauer skal i overensstemmelse med
§ 28, stk. 1, eller § 29, stk. 1, meddele de oplysninger,
der er nævnt i disse bestemmelser, til den, der behandles oplysninger
om.
§ 22. Kreditoplysningsbureauer skal til enhver tid på
begæring af den registrerede inden 4 uger på en let
forståelig måde meddele denne indholdet af de oplysninger og
bedømmelser, som bureauet har videregivet om den
pågældende inden for de sidste 6 måneder, samt af de
øvrige oplysninger, som bureauet på tidspunktet for
begæringens fremsættelse opbevarer om den pågældende
i bearbejdet form eller på digitalt medium, herunder foreliggende
bedømmelser.
Stk. 2. Er bureauet i besiddelse af yderligere materiale om
den registrerede, skal dette samtidig meddeles den pågældende med
oplysning om materialets art samt om, at den registrerede kan få adgang
til at gennemgå det ved personlig henvendelse til bureauet.
Stk. 3. Bureauet skal endvidere give oplysning om kategorien
af modtagere af oplysningerne samt tilgængelig information om, hvorfra
de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger stammer.
Stk. 4. Den registrerede kan forlange, at bureauet giver
meddelelse som nævnt i stk. 1-3 skriftligt. Justitsministeren
fastsætter regler om betaling for skriftlige meddelelser.
§ 23. Oplysninger om økonomisk soliditet og
kreditværdighed må kun meddeles skriftligt, jf. dog § 22,
stk. 1-3. Bureauet kan dog til abonnenter meddele summariske oplysninger
mundtligt eller på lignende måde, såfremt spørgerens
navn og adresse noteres og opbevares i mindst 6 måneder.
Stk. 2. Kreditoplysningsbureauers publikationer må kun
indeholde oplysninger i summarisk form og kun udsendes til personer eller
virksomheder, der abonnerer på meddelelser fra bureauet.
Publikationerne må ikke indeholde oplysninger om de registreredes
personnummer.
Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun
videregives, hvis oplysningerne hidrører fra Statstidende, er
indberettet af en offentlig myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis
oplysningerne vedrører skyldforhold til samme kreditor på mere
end 1.000 kr. og kreditor enten har erhvervet den registreredes skriftlige
erkendelse af en forfalden gæld, eller hvis der er foretaget retslige
skridt mod den pågældende. Oplysninger om endeligt godkendt
gældssanering må dog ikke videregives. De i 1. og 2. pkt.
nævnte regler gælder tillige for videregivelse af summariske
oplysninger om skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse af bredere
kreditbedømmelser.
Stk. 4. Videregivelse af summariske oplysninger om
enkeltpersoners skyldforhold må kun ske på en sådan
måde, at oplysningerne ikke kan danne grundlag for vurderingen af
økonomisk soliditet og kreditværdighed for andre end de
pågældende enkeltpersoner.
§ 24. Oplysninger eller bedømmelser, der viser sig
urigtige eller vildledende, skal snarest muligt slettes eller berigtiges.
§ 25. Er en oplysning eller bedømmelse, der viser sig
urigtig eller vildledende, forinden blevet videregivet, skal bureauet straks
give skriftlig underretning om berigtigelsen til den registrerede og til
alle, der har modtaget oplysningen eller bedømmelsen inden for de
sidste 6 måneder, før bureauet er blevet bekendt med forholdet.
Den registrerede skal tillige have meddelelse om, hvem der har modtaget
underretning efter 1. pkt., og hvorfra oplysningen eller bedømmelsen
stammer.
§ 26. Henvendelser fra en registreret om sletning,
berigtigelse eller blokering af oplysninger eller bedømmelser, der
angives at være urigtige eller vildledende, eller om sletning af
oplysninger, der ikke må behandles, jf. § 37, stk. 1, skal snarest
og inden 4 uger efter modtagelsen besvares skriftligt af bureauet.
Stk. 2. Nægter bureauet at foretage den begærede
sletning, berigtigelse eller blokering, kan den registrerede inden 4 uger
efter modtagelsen af bureauets svar eller efter udløbet af den i
stk. 1 nævnte svarfrist indbringe spørgsmålet for
Datatilsynet, der træffer afgørelse om, hvorvidt der skal
foretages sletning, berigtigelse eller blokering. Bestemmelsen i § 25
gælder tilsvarende.
Stk. 3. Bureauets svar skal i de i stk. 2 nævnte
tilfælde indeholde oplysning om adgangen til at indbringe
spørgsmålet for Datatilsynet og om fristen herfor.
Kapitel 7
Overførsel af oplysninger til tredjelande
§ 27. Der må kun overføres oplysninger til et
tredjeland, såfremt dette land sikrer et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Vurderingen af, om beskyttelsesniveauet i et
tredjeland er tilstrækkeligt, sker på grundlag af samtlige de
forhold, der har indflydelse på en overførsel, herunder navnlig
oplysningernes art, behandlingens formål og varighed, oprindelseslandet
og det endelige bestemmelsesland, samt de retsregler, regler for god
forretningsskik og sikkerhedsforanstaltninger, som gælder i
tredjelandet.
Stk. 3. Ud over de i stk. 1 nævnte tilfælde
kan der overføres oplysninger til et tredjeland,
såfremt
1) den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke,
2) overførsel er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af
en aftale mellem den registrerede og den dataansvarlige eller af hensyn til
gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på den
registreredes anmodning forud for indgåelse af en sådan
aftale,
3) overførsel er nødvendig af hensyn til indgåelsen
eller udførelsen af en aftale, der i den registreredes interesse er
indgået mellem den dataansvarlige og tredjemand,
4) overførsel er nødvendig eller følger af lov
eller bestemmelser fastsat i henhold til lov for at beskytte en vigtig
samfundsmæssig interesse eller for, at et retskrav kan
fastlægges, gøres gældende eller forsvares,
5) overførsel er nødvendig for at beskytte den
registreredes vitale interesser,
6) overførsel finder sted fra et register, der ifølge lov
eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er tilgængeligt for
offentligheden eller for personer, der kan godtgøre at have en
berettiget interesse heri, i det omfang de i lovgivningen fastsatte
betingelser for offentlig tilgængelighed er opfyldt i det specifikke
tilfælde,
7) overførsel er nødvendig af hensyn til forebyggelse,
efterforskning og forfølgning af strafbare forhold samt
straffuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om
strafferetlig forfølgning eller
8) overførsel er nødvendig af hensyn til den offentlige
sikkerhed, rigets forsvar eller statens sikkerhed.
Stk. 4. Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde
kan tilsynsmyndigheden give tilladelse til, at der overføres
oplysninger til tredjelande, som ikke opfylder stk. 1, såfremt den
dataansvarlige yder tilstrækkelige garantier for beskyttelse af de
registreredes rettigheder. Der kan fastsættes nærmere
vilkår for overførslen. Tilsynsmyndigheden underretter
Europa-Kommissionen og de øvrige medlemsstater om tilladelser meddelt
i henhold til denne bestemmelse.
Stk. 5. Reglerne i denne lov finder i øvrigt anvendelse
ved overførsel af oplysninger til tredjelande efter stk. 1, 3 og
4.
Afsnit III
Registreredes rettigheder
Kapitel 8
Oplysningspligt over for den registrerede
§ 28. Ved indsamling af oplysninger hos den registrerede skal
den dataansvarlige eller dennes repræsentant give den registrerede
meddelelse om følgende:
1) Den dataansvarliges og dennes repræsentants identitet.
2) Formålene med den behandling, hvortil oplysningerne er
bestemt.
3) Alle yderligere oplysninger, der under hensyn til de særlige
omstændigheder, hvorunder oplysningerne er indsamlet, er
nødvendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser, som
f.eks.:
a) Kategorierne af modtagere.
b) Om det er obligatorisk eller frivilligt at besvare stillede
spørgsmål samt mulige følger af ikke at svare.
c) Om reglerne om indsigt i og om berigtigelse af de oplysninger, der
vedrører den registrerede.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis den
registrerede allerede er bekendt med de i nr. 1-3 nævnte
oplysninger.
§ 29. Hvor oplysninger ikke er indsamlet hos den registrerede,
påhviler det den dataansvarlige eller dennes repræsentant ved
registreringen, eller hvor de indsamlede oplysninger er bestemt til
videregivelse til tredjemand, senest når videregivelsen af
oplysningerne finder sted, at give den registrerede meddelelse om
følgende:
1) Den dataansvarliges og dennes repræsentants identitet.
2) Formålene med den behandling, hvortil oplysningerne er
bestemt.
3) Alle yderligere oplysninger, der under hensyn til de særlige
omstændigheder, hvorunder oplysningerne er indsamlet, er
nødvendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser, som
f.eks.:
a) Hvilken type oplysninger det drejer sig om.
b) Kategorierne af modtagere.
c) Om reglerne om indsigt i og om berigtigelse af de oplysninger, der
vedrører den registrerede.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis den
registrerede allerede er bekendt med de i nr. 1-3 nævnte oplysninger,
eller hvis registreringen eller videregivelsen udtrykkeligt er fastsat ved
lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 gælder heller ikke,
hvis underretning af den registrerede viser sig umulig eller er
uforholdsmæssigt vanskelig.
§ 30. Bestemmelserne i § 28, stk. 1, og § 29,
stk. 1, gælder ikke, hvis den registreredes interesse i at
få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for afgørende
hensyn til private interesser, herunder hensynet til den
pågældende selv.
Stk. 2. Undtagelse fra bestemmelserne i § 28,
stk. 1, og § 29, stk. 1, kan tillige gøres, hvis den
registreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at
burde vige for afgørende hensyn til offentlige interesser, herunder
navnlig til
1) statens sikkerhed,
2) forsvaret,
3) den offentlige sikkerhed,
4) forebyggelse, efterforskning, afsløring og
retsforfølgning i straffesager eller i forbindelse med brud på
etiske regler for lovregulerede erhverv,
5) væsentlige økonomiske eller finansielle interesser hos
en medlemsstat eller Den Europæiske Union, herunder valuta-, budget- og
skatteanliggender, og
6) kontrol-, tilsyns- eller reguleringsopgaver, herunder opgaver af
midlertidig karakter, der er et led i den offentlige
myndighedsudøvelse på de i nr. 3-5 nævnte
områder.
Kapitel 9
Den registreredes indsigtsret
§ 31. Fremsætter en person begæring herom, skal
den dataansvarlige give den pågældende meddelelse om, hvorvidt
der behandles oplysninger om vedkommende. Behandles sådanne
oplysninger, skal der på en let forståelig måde gives den
registrerede meddelelse om,
1) hvilke oplysninger der behandles,
2) behandlingens formål,
3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og
4) tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger
stammer.
Stk. 2. Den dataansvarlige skal snarest besvare
begæringer som nævnt i stk. 1. Er begæringen ikke
besvaret inden 4 uger efter modtagelsen, skal den dataansvarlige underrette
den pågældende om grunden hertil, samt om, hvornår
afgørelsen kan forventes at foreligge.
§ 32. Bestemmelserne i § 30 finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2. Oplysninger, der behandles for den offentlige
forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra
indsigtsretten i samme omfang som efter reglerne i offentlighedslovens
§ 2 samt §§ 7-11 og 14.
Stk. 3. Der er ikke ret til indsigt i oplysninger, der
behandles for domstolene, hvis oplysningerne indgår i tekst, som ikke
foreligger i endelig form. Dette gælder dog ikke, hvis oplysningerne er
videregivet til en tredjemand. Der er ikke ret til indsigt i
voteringsprotokoller og andre referater af domstolenes rådslagning samt
materiale udarbejdet af domstolene til brug for rådslagningen.
Stk. 4. Bestemmelsen i § 31, stk. 1, finder ikke
anvendelse, hvis oplysningerne udelukkende behandles i videnskabeligt
øjemed, eller hvor oplysningerne kun opbevares i form af
personoplysninger i det tidsrum, som kræves for at udarbejde
statistikker.
Stk. 5. For behandling af oplysninger på det
strafferetlige område, der foretages for den offentlige forvaltning,
kan justitsministeren fastsætte undtagelser fra retten til at få
oplysninger efter § 31, stk. 1, for så vidt bestemmelsen i
§ 32, stk. 1, jf. herved § 30, må antages at
medføre, at begæringer om ret til indsigt i almindelighed
må afslås.
§ 33. En registreret person, der har fået meddelelse
efter § 31, stk. 1, har ikke krav på ny meddelelse før
6 måneder efter sidste meddelelse, medmindre der godtgøres en
særlig interesse heri.
§ 34. Meddelelser i henhold til § 31, stk. 1, skal
på begæring gives skriftligt. I tilfælde, hvor hensynet til
den registrerede taler derfor, kan meddelelse dog gives i form af en mundtlig
underretning om indholdet af oplysningerne.
Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om
betaling for meddelelser, som gives skriftligt af private virksomheder
m.v.
Kapitel 10
Øvrige rettigheder
§ 35. Den registrerede kan til enhver tid over for den
dataansvarlige gøre indsigelse mod, at oplysninger om vedkommende
gøres til genstand for behandling.
Stk. 2. Hvis indsigelsen efter stk. 1 er berettiget, må
behandlingen ikke længere omfatte de pågældende
oplysninger.
§ 36. Fremsætter en forbruger indsigelse herimod,
må en virksomhed ikke videregive oplysninger om den
pågældende til en anden virksomhed med henblik på
markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden
virksomhed i dette øjemed.
Stk. 2. Inden virksomheden videregiver oplysninger om en
forbruger til en anden virksomhed med henblik på markedsføring
eller anvender oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette
øjemed, skal den undersøge i CPR, om forbrugeren har frabedt
sig henvendelser i markedsføringsøjemed. Inden oplysninger om
en forbruger, der ikke i CPR har frabedt sig sådanne henvendelser,
videregives eller anvendes som nævnt i 1. pkt., skal virksomheden
tydeligt og på en forståelig måde oplyse om retten til at
gøre indsigelse efter stk. 1. Forbrugeren skal samtidig gives adgang
til på en nem måde inden for to uger at gøre sådan
indsigelse. Oplysningerne må ikke videregives, inden fristen til at
gøre indsigelse er udløbet.
Stk. 3. Henvendelse til forbrugeren efter stk. 2 skal i
øvrigt ske i overensstemmelse med reglerne i
markedsføringslovens § 6 a og regler udstedt i medfør af
markedsføringslovens § 6 a, stk. 6.
Stk. 4. Virksomheden kan ikke kræve betaling for
behandlingen af en indsigelse.
§ 37. Den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere
oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende
måde er behandlet i strid med lov eller bestemmelser udstedt i
medfør af lov, hvis en registreret person fremsætter anmodning
herom.
Stk. 2. Den dataansvarlige skal underrette den tredjemand,
hvortil oplysningerne er videregivet, om, at de videregivne oplysninger er
berigtiget, slettet eller blokeret i henhold til stk. 1, hvis en registreret
person fremsætter anmodning herom. Dette gælder dog ikke, hvis
underretningen viser sig umulig eller er uforholdsmæssigt
vanskelig.
§ 38. Den registrerede kan tilbagekalde et samtykke.
§ 39. Fremsætter en registreret person indsigelse
herimod, kan den dataansvarlige ikke foranstalte, at den registrerede
undergives afgørelser, der har retsvirkninger for eller i
øvrigt berører den pågældende i væsentlig
grad, og som alene er truffet på grundlag af elektronisk databehandling
af oplysninger, der er bestemt til at vurdere bestemte personlige
forhold.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke,
hvis
1) den pågældende afgørelse træffes som led i
indgåelsen eller opfyldelsen af en aftale, såfremt den
registreredes anmodning om indgåelse eller opfyldelse af aftalen er
blevet efterkommet eller der findes passende foranstaltninger til at beskytte
den registreredes berettigede interesser eller
2) den pågældende afgørelse er hjemlet i en lov, der
indeholder bestemmelser til beskyttelse af den registreredes berettigede
interesser.
Stk. 3. Den registrerede har ret til hos den dataansvarlige
snarest muligt og uden ugrundet ophold at få at vide, hvilke
beslutningsregler der ligger bag en afgørelse som nævnt i
stk. 1. § 30 finder tilsvarende anvendelse.
§ 40. Den registrerede kan klage til vedkommende tilsynsmyndighed
over behandling af oplysninger vedrørende den
pågældende.
Afsnit IV
Sikkerhed
Kapitel 11
Behandlingssikkerhed
§ 41. Personer, virksomheder m.v., der udfører arbejde
under den dataansvarlige eller databehandleren, og som får adgang til
oplysninger, må kun behandle disse efter instruks fra den
dataansvarlige, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser
fastsat i henhold til lov.
Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte instruks må ikke
begrænse den journalistiske frihed eller være til hinder for
tilvejebringelsen af et kunstnerisk eller litterært produkt.
Stk. 3. Den dataansvarlige skal træffe de
fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod,
at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes
eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges
eller i øvrigt behandles i strid med loven. Tilsvarende gælder
for databehandlere.
Stk. 4. For oplysninger, som behandles for den offentlige
forvaltning, og som er af særlig interesse for fremmede magter, skal
der træffes foranstaltninger, der muliggør bortskaffelse eller
tilintetgørelse i tilfælde af krig eller lignende forhold.
Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte nærmere
regler om de i stk. 3 anførte sikkerhedsforanstaltninger.
§ 42. Når en dataansvarlig overlader en behandling af
oplysninger til en databehandler, skal den dataansvarlige sikre sig, at
databehandleren kan træffe de i § 41, stk. 3-5, nævnte
tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, og påse, at
dette sker.
Stk. 2. Gennemførelse af en behandling ved en
databehandler skal ske i henhold til en skriftlig aftale parterne imellem. Af
aftalen skal det fremgå, at databehandleren alene handler efter
instruks fra den dataansvarlige, og at reglerne i § 41, stk. 3-5,
ligeledes gælder for behandlingen ved databehandleren. Hvis
databehandleren er etableret i en anden medlemsstat, skal det fremgå af
aftalen, at de bestemmelser om sikkerhedsforanstaltninger, som er fastsat i
lovgivningen i den medlemsstat, hvor databehandleren er etableret,
gælder for denne.
Afsnit V
Anmeldelse
Kapitel 12
Anmeldelse af behandlinger, der foretages for den
offentlige forvaltning
§ 43. Forinden iværksættelse af en behandling af
oplysninger, som foretages for den offentlige forvaltning, skal der af den
dataansvarlige eller dennes repræsentant foretages anmeldelse til
Datatilsynet, jf. dog § 44. Den dataansvarlige kan bemyndige andre
myndigheder eller private til at foretage anmeldelse på dennes
vegne.
Stk. 2. Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om
følgende:
1) Navn og adresse på den dataansvarlige, dennes eventuelle
repræsentant og på en eventuel databehandler.
2) Behandlingens betegnelse og formål.
3) En generel beskrivelse af behandlingen.
4) En beskrivelse af kategorierne af registrerede og af de typer af
oplysninger, der vedrører dem.
5) Modtagere eller kategorier af modtagere, som oplysningerne kan
overføres til.
6) Påtænkte overførsler af oplysninger til
tredjelande.
7) En generel beskrivelse af de foranstaltninger, der
iværksættes af hensyn til behandlingssikkerheden.
8) Tidspunktet for påbegyndelsen af behandlingen.
9) Tidspunktet for sletning af oplysningerne.
§ 44. Behandling, som ikke omfatter oplysninger af fortrolig
karakter, er undtaget fra reglerne i § 43, jf. dog stk. 2. En
sådan behandling kan uden anmeldelse endvidere omfatte
identifikationsoplysninger, herunder personnummer, og oplysninger om betaling
til og fra en offentlig myndighed, medmindre der er tale om en behandling som
nævnt i § 45, stk. 1.
Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere
regler om de i stk. 1 nævnte behandlinger.
Stk. 3. Behandlinger, hvis eneste formål er at
føre et register, der i henhold til lov eller regler udstedt i
medfør af lov er beregnet til at informere offentligheden, og som er
tilgængeligt for offentligheden, er ligeledes undtaget fra reglerne i
§ 43.
Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
bestemte typer af behandlinger af oplysninger undtages fra bestemmelsen i
§ 43. Det gælder dog ikke behandlinger som nævnt i
§ 45, stk. 1.
§ 45. Forinden behandling, som er omfattet af
anmeldelsespligten i § 43, iværksættes, skal Datatilsynets
udtalelse indhentes, når
1) behandlingen omfatter oplysninger, der er omfattet af § 7,
stk. 1, og § 8, stk. 1,
2) behandlingen udelukkende finder sted med henblik på at
føre retsinformationssystemer,
3) behandlingen udelukkende finder sted i videnskabeligt eller
statistisk øjemed eller
4) behandlingen omfatter sammenstilling eller samkøring af
oplysninger i kontroløjemed.
Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
tilsynets udtalelse skal indhentes inden iværksættelsen af andre
end de i stk. 1 nævnte behandlinger.
§ 46. Ændringer i de i § 43, stk. 2,
nævnte oplysninger skal forud for iværksættelsen anmeldes
til tilsynet. Ændringer af mindre væsentlig betydning kan
anmeldes efterfølgende, dog senest 4 uger efter
iværksættelsen.
Stk. 2. Forinden iværksættelse af ændringer
i de i § 43, stk. 2, nævnte oplysninger i anmeldelser af
behandlinger, som er omfattet af § 45, stk. 1 eller 2, skal
tilsynets udtalelse indhentes. Ændringer af mindre væsentlig
betydning skal alene anmeldes. Anmeldelse kan ske efterfølgende, dog
senest 4 uger efter iværksættelsen.
§ 47. I tilfælde, hvor dataansvaret er henlagt til en
underordnet myndighed og tilsynet ikke kan tiltræde udførelsen
af en behandling, forelægges sagen for vedkommende minister, der
træffer afgørelse i sagen.
Stk. 2. Kan tilsynet ikke tiltræde udførelsen af
en behandling, som foretages for en kommunal myndighed, forelægges
sagen for indenrigsministeren, der træffer afgørelse i
sagen.
Kapitel 13
Anmeldelse af behandlinger, der foretages for en privat
dataansvarlig
§ 48. Forinden iværksættelse af en behandling af
oplysninger, som foretages for en privat dataansvarlig, skal der af den
dataansvarlige eller dennes repræsentant foretages anmeldelse til
Datatilsynet, jf. dog § 49.
Stk. 2. Anmeldelsen skal indeholde de oplysninger, som
fremgår af § 43, stk. 2.
§ 49. Behandling af oplysninger er, bortset fra de i
§ 50, stk. 2, angivne tilfælde, undtaget fra reglerne i
§ 48, når
1) behandlingen omfatter oplysninger om ansatte, i det omfang
behandlingen ikke omfatter oplysninger som nævnt i § 7,
stk. 1, og § 8, stk. 4,
2) behandlingen omfatter oplysninger om ansattes helbredsforhold, i det
omfang behandlingen af helbredsoplysningerne er nødvendig til
opfyldelse af bestemmelser i lov eller forskrifter fastsat i henhold til
lov,
3) behandlingen omfatter oplysninger om ansatte, hvis registrering er
nødvendig som følge af kollektiv overenskomst eller kollektiv
aftale på arbejdsmarkedet,
4) behandlingen omfatter oplysninger om kunder, leverandører
eller andre forretningsforbindelser, i det omfang behandlingen ikke omfatter
oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1, og § 8,
stk. 4, eller i det omfang der ikke er tale om behandlinger som omtalt i
§ 50, stk. 1, nr. 4,
5) behandlingen foretages med henblik på udførelsen af
markedsundersøgelser, i det omfang behandlingen ikke omfatter
oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1, og § 8,
stk. 4,
6) behandlingen foretages af en forening eller lignende, i det omfang
der alene behandles oplysninger om foreningens medlemmer,
7) behandlingen foretages af advokater eller revisorer som led i deres
virksomhed, i det omfang der alene behandles oplysninger vedrørende
klientforhold,
8) behandlingen foretages af læger, sygeplejersker,
tandlæger, kliniske tandteknikere, apotekere, terapiassistenter,
kiropraktorer og lignende personer med autorisation til at udøve
virksomhed inden for sundheds- og sygeplejen, i det omfang oplysningerne
alene anvendes til brug ved denne virksomhed og behandlingen af oplysningerne
ikke sker for et privat sygehus, eller
9) behandlingen foretages til brug ved en
bedriftssundhedstjeneste.
Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere
regler om de i stk. 1 nævnte behandlinger.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
andre typer af behandlinger undtages fra bestemmelsen i § 48. Det
gælder dog ikke behandlinger, der er omfattet af § 50,
stk. 1, medmindre behandlingerne undtages efter § 50, stk. 3.
§ 50. Forinden iværksættelse af en behandling, som
er omfattet af anmeldelsespligten i § 48, skal Datatilsynets tilladelse
indhentes, når
1) behandlingen omfatter oplysninger som nævnt i § 7,
stk. 1, og § 8, stk. 4,
2) behandlingen af oplysningerne sker med henblik på at advare
andre mod forretningsforbindelser med eller ansættelsesforhold til en
registreret,
3) behandlingen sker med henblik på erhvervsmæssig
videregivelse af oplysninger til bedømmelse af økonomisk
soliditet og kreditværdighed,
4) behandlingen sker med henblik på erhvervsmæssig bistand
ved stillingsbesættelse eller
5) behandlingen udelukkende finder sted med henblik på at
føre retsinformationssystemer.
Stk. 2. Ved overførsel af oplysninger som nævnt i
stk. 1 til tredjelande i medfør af § 27, stk. 1, og
stk. 3, nr. 2-4, skal Datatilsynets tilladelse indhentes til
overførslen, uanset at behandlingen i øvrigt er undtaget fra
anmeldelse i medfør af § 49, stk. 1.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte undtagelser fra
bestemmelserne i stk. 1, nr. 1, og stk. 2.
Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
der forinden iværksættelse af andre anmeldelsespligtige
behandlinger end de i stk. 1 eller 2 nævnte skal indhentes
tilladelse fra tilsynet.
Stk. 5. Tilsynet kan i forbindelse med meddelelse af
tilladelse efter stk. 1, 2 eller 4 fastsætte nærmere
vilkår for udførelsen af behandlingerne til beskyttelse af de
registreredes privatliv.
§ 51. Ændringer i de i § 48, stk. 2, jf.
§ 43, stk. 2, nævnte oplysninger skal forud for
iværksættelsen anmeldes til tilsynet. Ændringer af mindre
væsentlig betydning kan anmeldes efterfølgende, dog senest 4
uger efter iværksættelsen.
Stk. 2. Forinden iværksættelse af ændringer
i de i § 48, stk. 2, jf. § 43, stk. 2, nævnte
oplysninger i anmeldelser af behandlinger, som er omfattet af § 50,
stk. 1, 2 eller 4, skal Datatilsynets tilladelse indhentes.
Ændringer af mindre væsentlig betydning skal alene anmeldes.
Anmeldelse kan ske efterfølgende, dog senest 4 uger efter
iværksættelsen.
Kapitel 14
Anmeldelse af behandlinger, der foretages for
domstolene
§ 52. Reglerne i §§ 43-46 gælder for anmeldelse til
Domstolsstyrelsen af behandling af oplysninger, der foretages for
domstolene.
Kapitel 15
Øvrige bestemmelser
§ 53. Databehandlere, der er etableret i Danmark, og som
udøver edb-servicevirksomhed, skal forinden påbegyndelsen af
behandlingen foretage anmeldelse til Datatilsynet.
§ 54. Tilsynsmyndigheden skal føre en fortegnelse over
de behandlinger, der er anmeldt efter §§ 43, 48 og 52. Fortegnelsen, som
mindst skal indeholde de oplysninger, som er anført i § 43,
stk. 2, skal være tilgængelig for offentligheden.
Stk. 2. En dataansvarlig skal stille de i § 43,
stk. 2, nr. 1, 2 og 4-6, nævnte oplysninger om alle de
behandlinger, som udføres for vedkommende, til rådighed for
enhver, som anmoder derom.
Stk. 3. Offentlighedens adgang til indsigt i den fortegnelse,
der er nævnt i stk. 1, og de oplysninger, der er nævnt i stk. 2,
kan begrænses, i det omfang det er nødvendigt til forebyggelse,
opklaring og forfølgning af lovovertrædelser eller
afgørende hensyn til private interesser gør det
påkrævet.
Afsnit VI
Tilsyn og afsluttende bestemmelser
Kapitel 16
Datatilsynet
§ 55. Datatilsynet, der består af et råd og et
sekretariat, fører tilsyn med enhver behandling, der omfattes af
loven, jf. dog kapitel 17.
Stk. 2. Tilsynets daglige forretninger varetages af
sekretariatet, der ledes af en direktør.
Stk. 3. Rådet, der nedsættes af justitsministeren,
består af en formand, der er dommer, og af 6 andre medlemmer. Der kan
udnævnes stedfortrædere for medlemmerne. Medlemmerne og
stedfortræderne for disse udnævnes for 4 år.
Stk. 4. Rådet fastsætter sin forretningsorden og
de nærmere regler om arbejdets fordeling mellem råd og
sekretariat.
§ 56. Datatilsynet udøver sine funktioner i fuld
uafhængighed.
§ 57. Ved udarbejdelse af bekendtgørelser,
cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har betydning
for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger,
skal der indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
§ 58. Datatilsynet påser af egen drift eller efter klage
fra en registreret, at behandlingen finder sted i overensstemmelse med loven
og regler udstedt i medfør af loven.
Stk. 2. Tilsynet kan til enhver tid tilbagekalde en
afgørelse truffet i henhold til § 27, stk. 4, eller § 50, stk. 2,
jf. § 27, stk. 1, eller stk. 3, nr. 2-4, såfremt Europa-Kommissionen
træffer afgørelse om, at der ikke må ske overførsel
af oplysninger til bestemte tredjelande, eller om, at der lovligt kan ske en
sådan overførsel. Dette gælder dog kun, såfremt
tilbagekaldelsen er nødvendig for at efterleve Kommissionens
afgørelse.
§ 59. Datatilsynet kan påbyde en privat dataansvarlig at
ophøre med en behandling, der ikke må finde sted efter denne
lov, og at berigtige, slette eller blokere bestemte oplysninger, som er
omfattet af en sådan behandling.
Stk. 2. Tilsynet kan forbyde en privat dataansvarlig at
anvende en nærmere angiven fremgangsmåde i forbindelse med
behandlingen af oplysninger, hvis tilsynet finder, at den
pågældende fremgangsmåde medfører en væsentlig
risiko for, at der behandles oplysninger i strid med loven.
Stk. 3. Tilsynet kan påbyde en privat dataansvarlig at
træffe bestemte tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger
mod, at der behandles oplysninger, som ikke må behandles, at
oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes
eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges
eller i øvrigt behandles i strid med loven.
Stk. 4. Tilsynet kan i særlige tilfælde meddele
databehandlere påbud eller forbud, jf. stk. 1-3.
§ 60. Datatilsynet træffer over for vedkommende
myndighed afgørelse i sager vedrørende § 7, stk. 7,
§ 9, stk. 3, § 10, stk. 3, § 13, stk. 1,
§ 27, stk. 4, §§ 28-31, § 32, stk. 1, 2 og 4,
§§ 33-37, § 39 samt § 58, stk. 2.
Stk. 2. I andre tilfælde afgiver tilsynet udtalelser
over for den dataansvarlige myndighed.
§ 61. Datatilsynets afgørelser efter denne lov kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 62. Datatilsynet kan kræve enhver oplysning, der er af
betydning for dets virksomhed, herunder til afgørelse af, om et
forhold falder ind under lovens bestemmelser.
Stk. 2. Tilsynets medlemmer og personale har til enhver tid
mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til alle lokaler,
hvorfra en behandling, som foretages for den offentlige forvaltning,
administreres, eller hvorfra der er adgang til de oplysninger, som behandles,
samt til lokaler, hvor oplysningerne eller tekniske hjælpemidler
opbevares eller anvendes.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 gælder tilsvarende
for behandlinger, som foretages for private dataansvarlige, i det omfang
behandlingen er omfattet af § 50.
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 2 gælder også,
for så vidt angår den behandling, der udføres af
databehandlere som nævnt i § 53.
§ 63. Datatilsynet kan bestemme, at anmeldelser og
ansøgninger om tilladelse efter denne lov og ændringer heri kan
eller skal indgives på nærmere angiven måde.
Stk. 2. For indgivelse af følgende anmeldelser og
ansøgninger om tilladelser i henhold til denne lov betales 1.000
kr.:
1) Anmeldelse i henhold til § 48.
2) Tilladelse i henhold til § 50.
3) Anmeldelse i henhold til § 53.
Stk. 3. En anmeldelse som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 3,
anses først for indgivet, når betaling er sket. Datatilsynet kan
bestemme, at en tilladelse som nævnt i stk. 2, nr. 2, ikke meddeles,
før betaling er sket.
Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 2, nr. 1 og 2, gælder
ikke for behandlinger, der udelukkende finder sted i videnskabeligt eller
statistisk øjemed.
Stk. 5. Såfremt en behandling både skal anmeldes
efter § 48 og tillades efter § 50, betales kun ét gebyr.
§ 64. Datatilsynet kan af egen drift eller efter anmodning fra
en anden medlemsstat påse, at en behandling af oplysninger, som finder
sted i Danmark, er lovlig, uanset at den pågældende behandling er
undergivet en anden medlemsstats lovgivning. Bestemmelserne i §§ 59 og
62 finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Datatilsynet kan videregive oplysninger til
tilsynsmyndigheder i andre medlemsstater i det omfang, det er
nødvendigt for at påse overholdelsen af bestemmelserne i denne
lov eller af den pågældende medlemsstats
databeskyttelseslovgivning.
§ 65. Datatilsynet afgiver en årlig beretning om sin
virksomhed til Folketinget. Beretningen offentliggøres. Tilsynet kan i
øvrigt offentliggøre sine udtalelser. Bestemmelsen i § 30
finder tilsvarende anvendelse.
§ 66. Datatilsynet og Domstolsstyrelsen samarbejder, i det
omfang det er nødvendigt for at opfylde deres pligter, navnlig ved at
udveksle alle relevante oplysninger.
Kapitel 17
Tilsyn med domstolene
§ 67. Domstolsstyrelsen fører tilsyn med behandling af
oplysninger, der foretages for domstolene.
Stk. 2. Tilsynet omfatter behandling af oplysninger med hensyn
til domstolenes administrative forhold.
Stk. 3. For anden behandling af oplysninger træffes
afgørelse af vedkommende ret. Afgørelsen kan kæres til
højere ret. For særlige domstole, hvis afgørelser ikke
kan indbringes for højere ret, kan den i 1. pkt. nævnte
afgørelse kæres til den landsret, i hvis kreds retten er
beliggende. Kærefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er
meddelt den pågældende.
§ 68. For Domstolsstyrelsens udøvelse af tilsyn i
henhold til § 67 gælder bestemmelserne i §§ 56 og 58,
§ 62, stk. 1, 2 og 4, § 63, stk. 1, og § 66.
Domstolsstyrelsens afgørelser er endelige.
Stk. 2. Ved udarbejdelse af bekendtgørelser eller
lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af
privatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger, der foretages for
domstolene, skal der indhentes en udtalelse fra Domstolsstyrelsen.
Stk. 3. Domstolsstyrelsen offentliggør en årlig
beretning om dens virksomhed.
Kapitel 18
Erstatnings- og strafansvar
§ 69. Den dataansvarlige skal erstatte skade, der er forvoldt
ved behandling i strid med bestemmelserne i denne lov, medmindre det
godtgøres, at skaden ikke kunne have været afværget ved
den agtpågivenhed og omhu, der må kræves i forbindelse med
behandling af oplysninger.
§ 70. Medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning, straffes med bøde eller hæfte den, der
i forbindelse med en behandling, som udføres for private,
1) overtræder § 4, stk. 5, § 5, stk. 2-5,
§ 6, § 7, stk. 1, § 8, stk. 4, 5 og 7, § 9,
stk. 2, § 10, stk. 2 og 3, 1. pkt., § 11, stk. 2 og
3, § 12, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, 1.
pkt., §§ 20-25, § 26, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., og
stk. 3, § 27, stk. 1, § 28, stk. 1, § 29,
stk. 1, § 31, §§ 33 og 34, § 35, stk. 2, §§ 36
og 37, § 39, stk. 1 og 3, § 41, stk. 1 og 3, § 42,
§ 48, § 50, stk. 1 og 2, § 51, § 53 eller § 54,
stk. 2,
2) undlader at efterkomme Datatilsynets afgørelse efter
§ 5, stk. 1, § 7, stk. 7, § 13, stk. 1, 2.
pkt., § 26, stk. 2, 1. pkt., § 27, stk. 4, §§ 28 og
29, § 30, stk. 1, § 31, § 32, stk. 1 og 4,
§§ 33-37, § 39, § 50, stk. 2, eller § 58,
stk. 2,
3) undlader at efterkomme Datatilsynets krav efter § 62,
stk. 1,
4) hindrer Datatilsynet i at få adgang efter § 62,
stk. 3 og 4,
5) tilsidesætter vilkår som nævnt i § 7,
stk. 7, § 9, stk. 3, § 10, stk. 3, § 13,
stk. 1, § 27, stk. 4, § 50, stk. 5, eller en
betingelse eller et vilkår for en tilladelse i henhold til regler
udstedt i medfør af loven eller
6) undlader at efterkomme forbud eller påbud, der er meddelt i
henhold til § 59 eller i henhold til regler udstedt i medfør af
loven.
Stk. 2. Medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning, straffes med bøde eller hæfte den, der
i forbindelse med en behandling, som udføres for offentlige
myndigheder, overtræder § 41, stk. 3, eller § 53 eller
tilsidesætter vilkår som nævnt i § 7, stk. 7,
§ 9, stk. 3, § 10, stk. 3, § 13, stk. 1,
§ 27, stk. 4, eller en betingelse eller et vilkår for en
tilladelse i henhold til regler udstedt i medfør af loven.
Stk. 3. Medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning, straffes med bøde eller hæfte den, der
i forbindelse med en behandling, som er undergivet en anden medlemsstats
lovgivning, undlader at efterkomme Datatilsynets afgørelser efter
§ 59 eller at opfylde Datatilsynets krav efter § 62, stk. 1,
eller hindrer Datatilsynet i at få adgang efter § 62, stk. 3
og 4.
Stk. 4. I regler, der udstedes i medfør af loven, kan
der fastsættes straf af bøde eller hæfte.
Stk. 5. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 71. Den, der driver eller er beskæftiget med
virksomhed som nævnt i § 50, stk. 1, nr. 2-5, eller
§ 53, kan ved dom for strafbart forhold frakendes retten hertil,
såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for
misbrug. I øvrigt finder straffelovens § 79, stk. 3 og 4,
anvendelse.
Kapitel 19
Afsluttende bestemmelser, herunder
ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
§ 72. Vedkommende minister kan i særlige tilfælde
fastsætte nærmere regler for behandlinger, som udføres for
den offentlige forvaltning.
§ 73. Justitsministeren kan fastsætte nærmere
regler for bestemte typer af behandlinger, som udføres for private
dataansvarlige, herunder at bestemte typer oplysninger ikke må
behandles.
§ 74. Brancheforeninger eller andre organer, som
repræsenterer andre kategorier af private dataansvarlige, kan i
samarbejde med Datatilsynet udarbejde adfærdskodekser, der skal bidrage
til en korrekt anvendelse af reglerne i denne lov.
§ 75. Justitsministeren kan fastsætte regler, som er
nødvendige for at gennemføre de af Det Europæiske
Fællesskab udstedte beslutninger, som træffes med henblik
på gennemførelse af direktivet om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger, eller regler, som er
nødvendige for at anvende de af Fællesskabet udstedte retsakter
på direktivets område.
§ 76. Loven træder i kraft den 1. juli 2000.
Stk. 2. Lov om offentlige myndigheders registre, jf.
lovbekendtgørelse nr. 654 af 20. september 1991, og lov om private
registre m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 622 af 2. oktober 1987,
ophæves.
Stk. 3. Registerrådets medlemmer indtræder
som medlemmer af Datarådet, indtil justitsministeren har udnævnt
Datarådets medlemmer.
Stk. 4. Bekendtgørelse nr. 160 af 20. april 1979
om forretningsorden for registerrådet m.v. gælder for
Datatilsynets virksomhed, indtil den ophæves eller erstattes af regler
udstedt i medfør af denne lov.
Stk. 5. Anordning nr. 73 af 5. marts 1979 om, at
forskrifter for registre m.v., der udfærdiges i medfør af loven
om offentlige myndigheders registre, ikke indføres i Lovtidende,
ophæves.
Stk. 6. Klage- eller tilsynssager, der er oprettet
før den 24. oktober 1998, færdigbehandles efter de hidtil
gældende regler. Datatilsynet udøver den kompetence, som efter
disse regler tilkommer Registertilsynet.
Stk. 7. Datatilsynet udfører i øvrigt de
opgaver, som efter lovgivningen udføres af Registertilsynet.
§ 77. For behandlinger, der foretages for private, og som er
iværksat før den 24. oktober 1998, skal reglerne i kapitel 13
være opfyldt senest den 1. oktober 2000.
Stk. 2. For behandlinger, der foretages for offentlige
myndigheder, og som er iværksat før den 24. oktober 1998, skal
reglerne i kapitel 12 og 14 være opfyldt senest den 1. april 2001.
Stk. 3. Behandlinger, der er iværksat før
den 24. oktober 1998, kan fortsætte uden tilladelse i 16 uger efter
lovens ikrafttræden, hvis der skal indhentes tilladelse hertil efter
reglerne i lovens afsnit II eller bestemmelsen i stk. 7.
Stk. 4. Behandlinger, der er iværksat den 24.
oktober 1998 eller senere, men inden lovens ikrafttræden, kan
fortsætte uden forudgående anmeldelse, udtalelse eller tilladelse
i 16 uger efter lovens ikrafttræden.
Stk. 5. Der skal senest 16 uger efter lovens
ikrafttræden foretages anmeldelse efter bestemmelsen i § 53.
Stk. 6. Justitsministeren kan fastsætte regler om,
at den i stk. 1 og 2 nævnte frist forlænges.
Stk. 7. Tilsynsmyndigheden kan i ganske særlige
tilfælde efter ansøgning bestemme, at behandlinger, der er
iværksat før lovens ikrafttræden, kan fortsætte
uanset behandlingsreglerne i afsnit II.
§ 78. Behandlinger, som før lovens ikrafttræden
er anmeldt efter § 2, stk. 3, 2. pkt., i lov om private registre m.v., kan
fortsætte efter de hidtil gældende regler indtil den 1. oktober
2001. Datatilsynet udøver den kompetence, som efter disse regler
tilkommer Registertilsynet.
Stk. 2. Behandlinger som nævnt i stk. 1 skal
overholde lovens § 5 og §§ 41 og 42. For disse behandlinger kan den
registrerede kræve berigtigelse, sletning eller blokering af
oplysninger, der er urigtige eller vildledende, eller som opbevares på
en måde, der er uforenelig med de legitime formål, som den
dataansvarlige forfølger. Datatilsynet fører tilsyn efter
reglerne i lovens kapitel 16.
§ 79. Et samtykke, som er givet i overensstemmelse med de
hidtil gældende regler, gælder for behandlinger, der foretages
efter lovens ikrafttræden, såfremt samtykket opfylder kravene i
denne lovs § 3, nr. 8, sammenholdt med § 6, nr. 1, § 7,
stk. 2, nr. 1, § 8, stk. 2-5, § 11, stk. 2, nr. 2, eller
stk. 3, eller § 27, stk. 3, nr. 1.
§ 80. I lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i
forvaltningen, som senest ændret ved lov nr. 276 af 13. maj 1998,
foretages følgende ændring:
1. § 5, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Vedkommende minister kan fastsætte regler om
offentlighedens adgang til at blive gjort bekendt med fortegnelser som
nævnt i stk. 2, der ikke er omfattet af lov om behandling af
personoplysninger. Der kan herunder fastsættes regler om betaling.«
§ 81. I lov nr. 430 af 1. juni 1994 om massemediers
informationsdatabaser foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 1 og 3, og § 6,
stk. 1, ændres »Registertilsynet« til: »Datatilsynet«.
2. Som ny § 11 a indsættes
følgende bestemmelse:
»§ 11 a. Der skal træffes de fornødne
sikkerhedsforanstaltninger mod, at informationer i offentligt
tilgængelige informationsdatabaser ændres af uvedkommende.«
3. § 16, stk. 1, nr. 1, affattes på følgende
måde:
»1) overtræder § 4, § 5, § 7, § 8, stk. 1, § 9, nr. 2 og 3, § 11,
stk. 1 og 3, eller § 11 a.«
4. § 17 affattes således:
»§ 17. Et massemedie skal erstatte skade, der er forvoldt ved
behandling i strid med bestemmelserne i denne lov, medmindre det
godtgøres, at skaden ikke kunne have været afværget ved
den agtpågivenhed og omhu, der må kræves i forbindelse med
behandling af oplysninger. Lovgivningens almindelige erstatningsregler finder
i øvrigt anvendelse.
Stk. 2. Lovgivningens almindelige regler om straf finder
anvendelse på sager omfattet af denne lov.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 82. I tinglysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
622 af 15. september 1986, som senest ændret ved § 2 i lov nr.
1019 af 23. december 1998, foretages følgende ændringer:
1. I § 50 d, stk. 1, indsættes i stedet for
»Registertilsynet«: »Domstolsstyrelsen«.
2. § 50 d, stk. 2 og 3, affattes således:
»Stk. 2. Domstolsstyrelsen fører tilsyn med
tinglysningsregistrene. Domstolsstyrelsens afgørelser er endelige.
Stk. 3. Justitsministeren fastsætter nærmere
regler om dette tilsyn efter forhandling med Domstolsstyrelsen.«
§ 83. Loven gælder ikke for Færøerne, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for rigsmyndighedernes
behandling af oplysninger med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger. Loven gælder heller ikke for
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Officielle noter
1) Loven
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af
24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger (EF-Tidende 1995 L 281, side 31 ff.).
Hej! Jeg kan hjælpe dig med at forstå "Forslag til Lov om behandling af personoplysninger". Stil mig et spørgsmål, eller prøv et af forslagene. Hele lovteksten er inkluderet i min viden.