Forside/Kategorier/Forslag til Lov om behandling af personoplysninger

Dette er ikke selve loven, men et folketingsdokument

Dette dokument er en del af lovens tilblivelsesproces i Folketinget og ikke den gældende lovtekst.

Forslag til Lov om behandling af personoplysninger

Lovtekst

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 199913L00147 af 26.5.2000

Kapitel: Lovtekst

    Lovtekst

    Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 26. maj

    2000

    Forslag

    til

    Lov om behandling af personoplysninger1)

    Afsnit I

    Indledende bestemmelser

    Kapitel 1

    Lovens område

    § 1. Loven gælder for behandling af personoplysninger,

    som helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk

    databehandling, og for ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der

    er eller vil blive indeholdt i et register.

    Stk. 2. Loven gælder tillige for anden ikke- elektronisk

    systematisk behandling, som udføres for private, og som omfatter

    oplysninger om personers private eller økonomiske forhold eller i

    øvrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed kan

    forlanges unddraget offentligheden. Dette gælder dog ikke reglerne i

    lovens kapitel 8 og 9.

    Stk. 3. Loven gælder endvidere for behandling af

    oplysninger om virksomheder m.v., jf. stk. 1 og 2, hvis denne behandling

    udføres for kreditoplysningsbureauer. Tilsvarende gælder for

    så vidt angår behandlinger, som er omfattet af § 50,

    stk. 1, nr. 2.

    Stk. 4. Kapitel 5 gælder også for behandling af

    oplysninger om virksomheder m.v. , jf. stk. 1.

    Stk. 5. Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde

    kan justitsministeren bestemme, at lovens regler helt eller delvis skal finde

    anvendelse på behandling af oplysninger om virksomheder m.v., som

    udføres for private.

    Stk. 6. Uden for de i stk. 4 nævnte tilfælde

    kan vedkommende minister bestemme, at lovens regler helt eller delvis skal

    finde anvendelse på behandling af oplysninger om virksomheder m.v., som

    udføres for den offentlige forvaltning.

    § 2. Regler om behandling af personoplysninger i anden

    lovgivning, som giver den registrerede en bedre retsstilling, går forud

    for reglerne i denne lov.

    Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse, hvis det vil

    være i strid med informations- og ytringsfriheden, jf. Den

    Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.

    Stk. 3. Loven gælder ikke for behandlinger, som en

    fysisk person foretager med henblik på udøvelse af aktiviteter

    af rent privat karakter.

    Stk. 4. Bestemmelserne i lovens kapitel 8 og 9 og §§ 35-37 og

    § 39 finder ikke anvendelse på behandlinger, der foretages for

    domstolene inden for det strafferetlige område. Bestemmelserne i lovens

    kapitel 8 og §§ 35-37 og § 39 finder heller ikke anvendelse på

    behandlinger, der foretages for politi og anklagemyndighed inden for det

    strafferetlige område.

    Stk. 5. Loven finder ikke anvendelse på behandling af

    oplysninger, der foretages for Folketinget og institutioner med tilknytning

    dertil.

    Stk. 6. Loven finder ikke anvendelse på behandlinger,

    der er omfattet af lov om massemediers informationsdatabaser.

    Stk. 7. Loven finder ikke anvendelse på

    informationsdatabaser, hvori der udelukkende er indlagt allerede

    offentliggjorte periodiske skrifter eller lyd- og billedprogrammer, der er

    omfattet af medieansvarslovens § 1, nr. 1 eller 2, eller dele heraf,

    når indlæggelsen i informationsdatabasen er sket uændret i

    forhold til offentliggørelsen. Dog gælder bestemmelserne i

    lovens §§ 41, 42 og 69.

    Stk. 8. Loven gælder endvidere ikke for

    informationsdatabaser, hvori der udelukkende er indlagt allerede

    offentliggjorte tekster, billeder og lydprogrammer, der omfattes af

    medieansvarslovens § 1, nr. 3, eller dele heraf, når

    indlæggelsen i informationsdatabasen er sket uændret i forhold

    til offentliggørelsen. Dog gælder bestemmelserne i lovens

    §§ 41, 42 og 69.

    Stk. 9. Loven finder ikke anvendelse på manuelle arkiver

    over udklip fra offentliggjorte, trykte artikler, som udelukkende behandles i

    journalistisk øjemed. Dog gælder bestemmelserne i lovens

    §§ 41, 42 og 69.

    Stk. 10. For behandling af oplysninger, som i øvrigt

    udelukkende finder sted i journalistisk øjemed, gælder alene

    bestemmelserne i lovens §§ 41, 42 og 69. Det samme gælder for

    behandling af oplysninger, som udelukkende sker med henblik på

    kunstnerisk eller litterær virksomhed.

    Stk. 11. Loven gælder ikke for behandlinger, der

    udføres for politiets og forsvarets efterretningstjenester.

    Kapitel 2

    Definitioner

    § 3. I denne lov forstås ved:

    1) Personoplysninger:

    Enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk

    person (den registrerede).

    2) Behandling:

    Enhver operation eller række af operationer med eller uden brug af

    elektronisk databehandling, som oplysninger gøres til genstand

    for.

    3) Register med personoplysninger (register):

    Enhver struktureret samling af personoplysninger, der er tilgængelige

    efter bestemte kriterier, hvad enten denne samling er placeret centralt,

    decentralt eller er fordelt på et funktionsbestemt eller geografisk

    grundlag.

    4) Den dataansvarlige:

    Den fysiske eller juridiske person, offentlige myndighed, institution eller

    ethvert andet organ, der alene eller sammen med andre afgør, til

    hvilket formål og med hvilke hjælpemidler der må foretages

    behandling af oplysninger.

    5) Databehandleren:

    Den fysiske eller juridiske person, offentlige myndighed, institution eller

    ethvert andet organ, der behandler oplysninger på den dataansvarliges

    vegne.

    6) Tredjemand:

    Enhver anden fysisk eller juridisk person, offentlig myndighed, institution

    eller ethvert andet organ end den registrerede, den dataansvarlige,

    databehandleren og de personer under den dataansvarliges eller

    databehandlerens direkte myndighed, der er beføjet til at behandle

    oplysninger.

    7) Modtager:

    Den fysiske eller juridiske person, offentlige myndighed, institution eller

    ethvert andet organ, hvortil oplysningerne meddeles, uanset om der er tale om

    en tredjemand. Myndigheder, som vil kunne få meddelt oplysninger som

    led i en isoleret forespørgsel, betragtes ikke som modtagere.

    8) Den registreredes samtykke:

    Enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved den

    registrerede indvilger i, at oplysninger, der vedrører den

    pågældende selv, gøres til genstand for behandling.

    9) Tredjeland:

    En stat, som ikke indgår i Det Europæiske Fællesskab, og

    som ikke har gennemført aftaler, der er indgået med Det

    Europæiske Fællesskab, og som indeholder regler svarende til

    direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i

    forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af

    sådanne oplysninger.

    Kapitel 3

    Lovens geografiske område

    § 4. Loven gælder for behandling af oplysninger, som

    udføres for en dataansvarlig, der er etableret i Danmark, hvis

    aktiviteterne finder sted inden for Det Europæiske Fællesskabs

    område.

    Stk. 2. Loven gælder endvidere for den behandling, som

    udføres for danske diplomatiske repræsentationer.

    Stk. 3. Loven gælder også for en dataansvarlig,

    som er etableret i et tredjeland, hvis

    1) behandlingen af oplysninger sker under benyttelse af

    hjælpemidler, der befinder sig i Danmark, medmindre

    hjælpemidlerne kun benyttes med henblik på forsendelse af

    oplysninger gennem Det Europæiske Fællesskabs område

    eller

    2) indsamling af oplysninger i Danmark sker med henblik på

    behandling i et tredjeland.

    Stk. 4. Dataansvarlige, som i henhold til stk. 3, nr. 1,

    er omfattet af denne lov, skal udpege en repræsentant, som er etableret

    i Danmark. Den registreredes mulighed for at foretage retslige skridt mod

    vedkommende dataansvarlige berøres ikke heraf.

    Stk. 5. Den dataansvarlige skal skriftligt underrette

    Datatilsynet om, hvem der er udpeget som repræsentant, jf.

    stk. 4.

    Stk. 6. Loven gælder, hvis der for en

    dataansvarlig, der er etableret i et andet medlemsland, behandles oplysninger

    i Danmark og behandlingen ikke er omfattet af direktiv 95/46/EF af 24.

    oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling

    af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Loven

    gælder også, hvis der for en dataansvarlig, der er etableret i en

    stat, som har gennemført en aftale med Det Europæiske

    Fællesskab, der indeholder regler svarende til det i 1. pkt.

    nævnte direktiv, behandles oplysninger i Danmark og behandlingen ikke

    er omfattet af de nævnte regler.

    Afsnit II

    Behandlingsregler

    Kapitel 4

    Behandling af oplysninger

    § 5. Oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god

    databehandlingsskik.

    Stk. 2. Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt

    angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke

    være uforenelig med disse formål. Senere behandling af

    oplysninger, der alene sker i historisk, statistisk eller videnskabeligt

    øjemed, anses ikke for uforenelig med de formål, hvortil

    oplysningerne er indsamlet.

    Stk. 3. Oplysninger, som behandles, skal være relevante

    og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til

    opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de

    formål, hvortil oplysningerne senere behandles.

    Stk. 4. Behandling af oplysninger skal tilrettelægges

    således, at der foretages fornøden ajourføring af

    oplysningerne. Der skal endvidere foretages den fornødne kontrol for

    at sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger.

    Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt

    slettes eller berigtiges.

    Stk. 5. Indsamlede oplysninger må ikke opbevares

    på en måde, der giver mulighed for at identificere den

    registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af

    hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.

    § 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted,

    hvis

    1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

    2) behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en

    aftale, som den registrerede er part i, eller af hensyn til

    gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på den

    registreredes anmodning forud for indgåelsen af en sådan

    aftale,

    3) behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig

    forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige,

    4) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes

    vitale interesser,

    5) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af

    en opgave i samfundets interesse,

    6) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af

    en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som

    den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives,

    har fået pålagt, eller

    7) behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller

    den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en

    berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne

    interesse.

    Stk. 2. En virksomhed må ikke videregive

    oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved

    markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden

    virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit

    udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse

    med reglerne i markedsføringslovens § 6 a.

    Stk. 3. Videregivelse og anvendelse som nævnt i

    stk. 2 kan dog ske uden samtykke, hvis der er tale om generelle

    kundeoplysninger, der danner grundlag for inddeling i kundekategorier, og

    hvis betingelserne i stk. 1, nr. 7, er opfyldt.

    Stk. 4. Der kan efter stk. 3 ikke videregives eller

    anvendes oplysninger som nævnt i §§ 7 og 8. Justitsministeren kan

    fastsætte yderligere begrænsninger i adgangen til at videregive

    eller anvende bestemte typer af oplysninger efter stk. 3.

    § 7. Der må ikke behandles oplysninger om

    racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller

    filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og

    oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold.

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse,

    hvis

    1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en

    sådan behandling,

    2) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes

    eller en anden persons vitale interesser i tilfælde, hvor den

    pågældende ikke fysisk eller juridisk er i stand til at give sit

    samtykke,

    3) behandlingen vedrører oplysninger, som er blevet

    offentliggjort af den registrerede, eller

    4) behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan

    fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

    Stk. 3. Behandling af oplysninger om fagforeningsmæssige

    tilhørsforhold kan endvidere ske, hvis behandlingen er

    nødvendig for overholdelsen af den dataansvarliges arbejdsretlige

    forpligtelser eller specifikke rettigheder.

    Stk. 4. En stiftelse, en forening eller en anden almennyttig

    organisation, hvis sigte er af politisk, filosofisk, religiøs eller

    faglig art, kan inden for rammerne af sin virksomhed foretage behandling af

    de i stk. 1 nævnte oplysninger om organisationens medlemmer eller

    personer, der på grund af organisationens formål er i

    regelmæssig kontakt med denne. Videregivelse af sådanne

    oplysninger kan dog kun finde sted, hvis den registrerede har meddelt sit

    udtrykkelige samtykke hertil eller behandlingen er omfattet af stk. 2,

    nr. 2-4, eller stk. 3.

    Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse,

    hvis behandlingen af oplysninger er nødvendig med henblik på

    forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller

    patientbehandling, eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og

    behandlingen af oplysningerne foretages af en person inden for

    sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt.

    Stk. 6. Behandling af de i stk. 1 anførte

    oplysninger kan ske, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til en

    offentlig myndigheds varetagelse af sine opgaver på det strafferetlige

    område.

    Stk. 7. Undtagelse fra bestemmelsen i stk. 1 kan

    endvidere gøres, hvis behandlingen af oplysninger sker af grunde, der

    vedrører hensynet til vigtige samfundsmæssige interesser.

    Tilsynsmyndigheden giver tilladelse hertil. Der kan fastsættes

    nærmere vilkår for behandlingen. Hvor tilladelse meddeles, giver

    tilsynsmyndigheden underretning herom til Europa-Kommissionen.

    Stk. 8. For den offentlige forvaltning må der ikke

    føres edb-registre med oplysninger om politiske forhold, som ikke er

    offentligt tilgængelige.

    § 8. For den offentlige forvaltning må der ikke

    behandles oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale

    problemer og andre rent private forhold end de i § 7, stk. 1, nævnte,

    medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens

    opgaver.

    Stk. 2. De i stk. 1 nævnte oplysninger må ikke

    videregives. Videregivelse kan dog ske, hvis

    1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til

    videregivelsen,

    2) videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige

    interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder

    hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår,

    3) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en

    myndigheds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som

    myndigheden skal træffe, eller

    4) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en

    persons eller virksomheds opgaver for det offentlige.

    Stk. 3. Forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver

    inden for det sociale område, må kun videregive de i stk. 1

    nævnte oplysninger og de oplysninger, der er nævnt i § 7, stk. 1,

    hvis betingelserne i stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt, eller hvis

    videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling eller

    nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller

    kontrolopgaver.

    Stk. 4. Private må behandle oplysninger om strafbare

    forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private forhold end

    de i § 7, stk. 1, nævnte, hvis den registrerede har givet sit

    udtrykkelige samtykke hertil. Herudover kan behandling ske, hvis det er

    nødvendigt til varetagelse af en berettiget interesse og denne

    interesse klart overstiger hensynet til den registrerede.

    Stk. 5. De i stk. 4 nævnte oplysninger må

    ikke videregives uden den registreredes udtrykkelige samtykke. Videregivelse

    kan dog ske uden samtykke, når det sker til varetagelse af offentlige

    eller private interesser, herunder hensynet til den pågældende

    selv, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder

    hemmeligholdelse.

    Stk. 6. Behandling af oplysninger i de tilfælde,

    der er reguleret i stk. 1, 2, 4 og 5, kan i øvrigt finde sted, hvis

    betingelserne i § 7 er opfyldt.

    Stk. 7. Et fuldstændigt register over straffedomme

    må kun føres for en offentlig myndighed.

    § 9. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,

    eller § 8 må behandles, hvis dette alene sker med henblik på

    at føre retsinformationssystemer af væsentlig

    samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er nødvendig for

    førelsen af systemerne.

    Stk. 2. De af stk. 1 omfattede oplysninger må ikke

    senere behandles i andet øjemed. Det samme gælder behandling af

    andre oplysninger, som alene foretages med henblik på at føre

    retsinformationssystemer, jf. § 6.

    Stk. 3. Tilsynsmyndigheden kan meddele nærmere

    vilkår for de i stk. 1 nævnte behandlinger. Tilsvarende

    gælder for de i § 6 nævnte oplysninger, som alene behandles

    i forbindelse med førelsen af retsinformationssystemer.

    § 10. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,

    eller § 8 må behandles, hvis dette alene sker med henblik på

    at udføre statistiske eller videnskabelige undersøgelser af

    væsentlig samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er

    nødvendig for udførelsen af undersøgelserne.

    Stk. 2. De af stk. 1 omfattede oplysninger må ikke

    senere behandles i andet end statistisk eller videnskabeligt øjemed.

    Det samme gælder behandling af andre oplysninger, som alene foretages i

    statistisk eller videnskabeligt øjemed, jf. § 6.

    Stk. 3. De af stk. 1 og 2 omfattede oplysninger må

    kun videregives til tredjemand efter forudgående tilladelse fra

    tilsynsmyndigheden. Tilsynsmyndigheden kan stille nærmere vilkår

    for videregivelsen.

    § 11. Offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om

    personnummer med henblik på en entydig identifikation eller som

    journalnummer.

    Stk. 2. Private må behandle oplysninger om personnummer,

    når

    1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til

    lov,

    2) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil

    eller

    3) behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske

    formål, eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om

    personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale

    drift af virksomheder m.v. af den pågældende art, og når

    videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en entydig

    identifikation af den registrerede eller videregivelsen kræves af en

    offentlig myndighed.

    Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 3, må der

    ikke ske offentliggørelse af personnummer uden udtrykkeligt

    samtykke.

    § 12. Dataansvarlige, der med henblik på

    markedsføring sælger fortegnelser over grupper af personer,

    eller som for tredjemand foretager adressering eller udsendelse af

    meddelelser til sådanne grupper, må kun behandle

    1) oplysninger om navn, adresse, stilling, erhverv, e-postadresse,

    telefon- og telefaxnummer,

    2) oplysninger, der indgår i erhvervsregistre, som i henhold til

    lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er beregnet til at informere

    offentligheden, samt

    3) andre oplysninger, hvis den registrerede har givet udtrykkeligt

    samtykke dertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med

    markedsføringslovens § 6 a.

    Stk. 2. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,

    eller § 8, må dog ikke behandles. Justitsministeren kan

    fastsætte yderligere begrænsninger i adgangen til at behandle

    bestemte typer af oplysninger.

    § 13. Offentlige myndigheder og private virksomheder m.v.

    må ikke foretage automatisk registrering af, hvilke telefonnumre der er

    foretaget opkald til fra deres telefoner. Registrering må dog ske efter

    forudgående tilladelse fra tilsynsmyndigheden i tilfælde, hvor

    afgørende hensyn til private eller offentlige interesser taler herfor.

    Tilsynsmyndigheden kan fastsætte nærmere vilkår for

    registreringen.

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis

    andet følger af lov, eller for så vidt angår udbydere af

    telenet og teletjenesters registrering af, til hvilke telefonnumre der er

    foretaget opkald, enten til eget brug eller til brug ved teknisk kontrol.

    § 14. Oplysninger, der er omfattet af denne lov, kan

    overføres til opbevaring i arkiv efter reglerne i

    arkivlovgivningen.

    Kapitel 5

    Videregivelse til kreditoplysningsbureauer af

    oplysninger om gæld til det offentlige

    § 15. Oplysninger om gæld til det offentlige kan efter

    bestemmelserne i dette kapitel videregives til kreditoplysningsbureauer.

    Stk. 2. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,

    eller § 8, stk. 1, må ikke videregives.

    Stk. 3. Fortrolige oplysninger videregivet efter reglerne i

    dette kapitel anses ikke af den grund for offentligt tilgængelige i

    øvrigt.

    § 16. Oplysninger om gæld til det offentlige kan

    videregives til et kreditoplysningsbureau, hvis

    1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til

    lov eller

    2) den samlede gæld er forfalden og overstiger 7.500 kr., idet

    der dog ikke heri må indgå gældsposter, der er omfattet af

    en overholdt aftale om henstand eller afdragsvis betaling.

    Stk. 2. Det er en betingelse, at den samlede gæld, jf.

    stk. 1, nr. 2, administreres af samme inddrivelsesmyndighed.

    Stk. 3. Det er endvidere en betingelse for videregivelse efter

    stk. 1, nr. 2, at

    1) gælden kan inddrives ved udpantning og der er fremsendt 2

    rykkere til skyldneren,

    2) der er foretaget eller forsøgt foretaget udlæg for

    kravet,

    3) kravet er fastslået ved endelig dom eller

    4) det offentlige har erhvervet skyldnerens skriftlige erkendelse af

    den forfaldne gæld.

    § 17. Myndigheden skal give skyldneren skriftlig meddelelse

    herom, forinden videregivelse finder sted. Videregivelse må tidligst

    ske 4 uger efter, at denne meddelelse er givet.

    Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte meddelelse skal

    indeholde oplysninger om,

    1) hvilke oplysninger der vil blive videregivet,

    2) til hvilket kreditoplysningsbureau videregivelsen vil ske,

    3) hvornår videregivelse vil finde sted, og

    4) at videregivelse ikke vil ske, hvis betaling af gælden sker

    inden videregivelsen eller der indrømmes henstand eller indgås

    og overholdes en aftale om afdragsvis betaling.

    § 18. Vedkommende minister kan fastsætte nærmere

    regler om fremgangsmåden ved videregivelse til kreditoplysningsbureauer

    af oplysninger om gæld til det offentlige. Det kan i den forbindelse

    bestemmes, at oplysninger om visse former for gæld til det offentlige

    ikke må videregives eller kun må videregives, hvis yderligere

    betingelser end de i § 16 nævnte er opfyldt.

    Kapitel 6

    Kreditoplysningsbureauer

    § 19. Den, som ønsker at drive virksomhed med

    behandling af oplysninger til bedømmelse af økonomisk soliditet

    og kreditværdighed med henblik på videregivelse

    (kreditoplysningsbureau), skal indhente tilladelse hertil fra Datatilsynet,

    inden behandlingen påbegyndes, jf. § 50, stk. 1, nr. 3.

    § 20. Kreditoplysningsbureauer må kun behandle

    oplysninger, som efter deres art er af betydning for bedømmelse af

    økonomisk soliditet og kreditværdighed.

    Stk. 2. Oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1,

    og § 8, stk. 4, må ikke behandles.

    Stk. 3. Oplysninger om forhold, der taler imod

    kreditværdighed, og som er mere end 5 år gamle, må ikke

    behandles, medmindre det i det enkelte tilfælde er åbenbart, at

    forholdet er af afgørende betydning for bedømmelsen af den

    pågældendes økonomiske soliditet og

    kreditværdighed.

    § 21. Kreditoplysningsbureauer skal i overensstemmelse med

    § 28, stk. 1, eller § 29, stk. 1, meddele de oplysninger,

    der er nævnt i disse bestemmelser, til den, der behandles oplysninger

    om.

    § 22. Kreditoplysningsbureauer skal til enhver tid på

    begæring af den registrerede inden 4 uger på en let

    forståelig måde meddele denne indholdet af de oplysninger og

    bedømmelser, som bureauet har videregivet om den

    pågældende inden for de sidste 6 måneder, samt af de

    øvrige oplysninger, som bureauet på tidspunktet for

    begæringens fremsættelse opbevarer om den pågældende

    i bearbejdet form eller på digitalt medium, herunder foreliggende

    bedømmelser.

    Stk. 2. Er bureauet i besiddelse af yderligere materiale om

    den registrerede, skal dette samtidig meddeles den pågældende med

    oplysning om materialets art samt om, at den registrerede kan få adgang

    til at gennemgå det ved personlig henvendelse til bureauet.

    Stk. 3. Bureauet skal endvidere give oplysning om kategorien

    af modtagere af oplysningerne samt tilgængelig information om, hvorfra

    de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger stammer.

    Stk. 4. Den registrerede kan forlange, at bureauet giver

    meddelelse som nævnt i stk. 1-3 skriftligt. Justitsministeren

    fastsætter regler om betaling for skriftlige meddelelser.

    § 23. Oplysninger om økonomisk soliditet og

    kreditværdighed må kun meddeles skriftligt, jf. dog § 22,

    stk. 1-3. Bureauet kan dog til abonnenter meddele summariske oplysninger

    mundtligt eller på lignende måde, såfremt spørgerens

    navn og adresse noteres og opbevares i mindst 6 måneder.

    Stk. 2. Kreditoplysningsbureauers publikationer må kun

    indeholde oplysninger i summarisk form og kun udsendes til personer eller

    virksomheder, der abonnerer på meddelelser fra bureauet.

    Publikationerne må ikke indeholde oplysninger om de registreredes

    personnummer.

    Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun

    videregives, hvis oplysningerne hidrører fra Statstidende, er

    indberettet af en offentlig myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis

    oplysningerne vedrører skyldforhold til samme kreditor på mere

    end 1.000 kr. og kreditor enten har erhvervet den registreredes skriftlige

    erkendelse af en forfalden gæld, eller hvis der er foretaget retslige

    skridt mod den pågældende. Oplysninger om endeligt godkendt

    gældssanering må dog ikke videregives. De i 1. og 2. pkt.

    nævnte regler gælder tillige for videregivelse af summariske

    oplysninger om skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse af bredere

    kreditbedømmelser.

    Stk. 4. Videregivelse af summariske oplysninger om

    enkeltpersoners skyldforhold må kun ske på en sådan

    måde, at oplysningerne ikke kan danne grundlag for vurderingen af

    økonomisk soliditet og kreditværdighed for andre end de

    pågældende enkeltpersoner.

    § 24. Oplysninger eller bedømmelser, der viser sig

    urigtige eller vildledende, skal snarest muligt slettes eller berigtiges.

    § 25. Er en oplysning eller bedømmelse, der viser sig

    urigtig eller vildledende, forinden blevet videregivet, skal bureauet straks

    give skriftlig underretning om berigtigelsen til den registrerede og til

    alle, der har modtaget oplysningen eller bedømmelsen inden for de

    sidste 6 måneder, før bureauet er blevet bekendt med forholdet.

    Den registrerede skal tillige have meddelelse om, hvem der har modtaget

    underretning efter 1. pkt., og hvorfra oplysningen eller bedømmelsen

    stammer.

    § 26. Henvendelser fra en registreret om sletning,

    berigtigelse eller blokering af oplysninger eller bedømmelser, der

    angives at være urigtige eller vildledende, eller om sletning af

    oplysninger, der ikke må behandles, jf. § 37, stk. 1, skal snarest

    og inden 4 uger efter modtagelsen besvares skriftligt af bureauet.

    Stk. 2. Nægter bureauet at foretage den begærede

    sletning, berigtigelse eller blokering, kan den registrerede inden 4 uger

    efter modtagelsen af bureauets svar eller efter udløbet af den i

    stk. 1 nævnte svarfrist indbringe spørgsmålet for

    Datatilsynet, der træffer afgørelse om, hvorvidt der skal

    foretages sletning, berigtigelse eller blokering. Bestemmelsen i § 25

    gælder tilsvarende.

    Stk. 3. Bureauets svar skal i de i stk. 2 nævnte

    tilfælde indeholde oplysning om adgangen til at indbringe

    spørgsmålet for Datatilsynet og om fristen herfor.

    Kapitel 7

    Overførsel af oplysninger til tredjelande

    § 27. Der må kun overføres oplysninger til et

    tredjeland, såfremt dette land sikrer et tilstrækkeligt

    beskyttelsesniveau, jf. dog stk. 3.

    Stk. 2. Vurderingen af, om beskyttelsesniveauet i et

    tredjeland er tilstrækkeligt, sker på grundlag af samtlige de

    forhold, der har indflydelse på en overførsel, herunder navnlig

    oplysningernes art, behandlingens formål og varighed, oprindelseslandet

    og det endelige bestemmelsesland, samt de retsregler, regler for god

    forretningsskik og sikkerhedsforanstaltninger, som gælder i

    tredjelandet.

    Stk. 3. Ud over de i stk. 1 nævnte tilfælde

    kan der overføres oplysninger til et tredjeland,

    såfremt

    1) den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke,

    2) overførsel er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af

    en aftale mellem den registrerede og den dataansvarlige eller af hensyn til

    gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på den

    registreredes anmodning forud for indgåelse af en sådan

    aftale,

    3) overførsel er nødvendig af hensyn til indgåelsen

    eller udførelsen af en aftale, der i den registreredes interesse er

    indgået mellem den dataansvarlige og tredjemand,

    4) overførsel er nødvendig eller følger af lov

    eller bestemmelser fastsat i henhold til lov for at beskytte en vigtig

    samfundsmæssig interesse eller for, at et retskrav kan

    fastlægges, gøres gældende eller forsvares,

    5) overførsel er nødvendig for at beskytte den

    registreredes vitale interesser,

    6) overførsel finder sted fra et register, der ifølge lov

    eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er tilgængeligt for

    offentligheden eller for personer, der kan godtgøre at have en

    berettiget interesse heri, i det omfang de i lovgivningen fastsatte

    betingelser for offentlig tilgængelighed er opfyldt i det specifikke

    tilfælde,

    7) overførsel er nødvendig af hensyn til forebyggelse,

    efterforskning og forfølgning af strafbare forhold samt

    straffuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om

    strafferetlig forfølgning eller

    8) overførsel er nødvendig af hensyn til den offentlige

    sikkerhed, rigets forsvar eller statens sikkerhed.

    Stk. 4. Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde

    kan tilsynsmyndigheden give tilladelse til, at der overføres

    oplysninger til tredjelande, som ikke opfylder stk. 1, såfremt den

    dataansvarlige yder tilstrækkelige garantier for beskyttelse af de

    registreredes rettigheder. Der kan fastsættes nærmere

    vilkår for overførslen. Tilsynsmyndigheden underretter

    Europa-Kommissionen og de øvrige medlemsstater om tilladelser meddelt

    i henhold til denne bestemmelse.

    Stk. 5. Reglerne i denne lov finder i øvrigt anvendelse

    ved overførsel af oplysninger til tredjelande efter stk. 1, 3 og

    4.

    Afsnit III

    Registreredes rettigheder

    Kapitel 8

    Oplysningspligt over for den registrerede

    § 28. Ved indsamling af oplysninger hos den registrerede skal

    den dataansvarlige eller dennes repræsentant give den registrerede

    meddelelse om følgende:

    1) Den dataansvarliges og dennes repræsentants identitet.

    2) Formålene med den behandling, hvortil oplysningerne er

    bestemt.

    3) Alle yderligere oplysninger, der under hensyn til de særlige

    omstændigheder, hvorunder oplysningerne er indsamlet, er

    nødvendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser, som

    f.eks.:

    a) Kategorierne af modtagere.

    b) Om det er obligatorisk eller frivilligt at besvare stillede

    spørgsmål samt mulige følger af ikke at svare.

    c) Om reglerne om indsigt i og om berigtigelse af de oplysninger, der

    vedrører den registrerede.

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis den

    registrerede allerede er bekendt med de i nr. 1-3 nævnte

    oplysninger.

    § 29. Hvor oplysninger ikke er indsamlet hos den registrerede,

    påhviler det den dataansvarlige eller dennes repræsentant ved

    registreringen, eller hvor de indsamlede oplysninger er bestemt til

    videregivelse til tredjemand, senest når videregivelsen af

    oplysningerne finder sted, at give den registrerede meddelelse om

    følgende:

    1) Den dataansvarliges og dennes repræsentants identitet.

    2) Formålene med den behandling, hvortil oplysningerne er

    bestemt.

    3) Alle yderligere oplysninger, der under hensyn til de særlige

    omstændigheder, hvorunder oplysningerne er indsamlet, er

    nødvendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser, som

    f.eks.:

    a) Hvilken type oplysninger det drejer sig om.

    b) Kategorierne af modtagere.

    c) Om reglerne om indsigt i og om berigtigelse af de oplysninger, der

    vedrører den registrerede.

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis den

    registrerede allerede er bekendt med de i nr. 1-3 nævnte oplysninger,

    eller hvis registreringen eller videregivelsen udtrykkeligt er fastsat ved

    lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov.

    Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 gælder heller ikke,

    hvis underretning af den registrerede viser sig umulig eller er

    uforholdsmæssigt vanskelig.

    § 30. Bestemmelserne i § 28, stk. 1, og § 29,

    stk. 1, gælder ikke, hvis den registreredes interesse i at

    få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for afgørende

    hensyn til private interesser, herunder hensynet til den

    pågældende selv.

    Stk. 2. Undtagelse fra bestemmelserne i § 28,

    stk. 1, og § 29, stk. 1, kan tillige gøres, hvis den

    registreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at

    burde vige for afgørende hensyn til offentlige interesser, herunder

    navnlig til

    1) statens sikkerhed,

    2) forsvaret,

    3) den offentlige sikkerhed,

    4) forebyggelse, efterforskning, afsløring og

    retsforfølgning i straffesager eller i forbindelse med brud på

    etiske regler for lovregulerede erhverv,

    5) væsentlige økonomiske eller finansielle interesser hos

    en medlemsstat eller Den Europæiske Union, herunder valuta-, budget- og

    skatteanliggender, og

    6) kontrol-, tilsyns- eller reguleringsopgaver, herunder opgaver af

    midlertidig karakter, der er et led i den offentlige

    myndighedsudøvelse på de i nr. 3-5 nævnte

    områder.

    Kapitel 9

    Den registreredes indsigtsret

    § 31. Fremsætter en person begæring herom, skal

    den dataansvarlige give den pågældende meddelelse om, hvorvidt

    der behandles oplysninger om vedkommende. Behandles sådanne

    oplysninger, skal der på en let forståelig måde gives den

    registrerede meddelelse om,

    1) hvilke oplysninger der behandles,

    2) behandlingens formål,

    3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og

    4) tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger

    stammer.

    Stk. 2. Den dataansvarlige skal snarest besvare

    begæringer som nævnt i stk. 1. Er begæringen ikke

    besvaret inden 4 uger efter modtagelsen, skal den dataansvarlige underrette

    den pågældende om grunden hertil, samt om, hvornår

    afgørelsen kan forventes at foreligge.

    § 32. Bestemmelserne i § 30 finder tilsvarende

    anvendelse.

    Stk. 2. Oplysninger, der behandles for den offentlige

    forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra

    indsigtsretten i samme omfang som efter reglerne i offentlighedslovens

    § 2 samt §§ 7-11 og 14.

    Stk. 3. Der er ikke ret til indsigt i oplysninger, der

    behandles for domstolene, hvis oplysningerne indgår i tekst, som ikke

    foreligger i endelig form. Dette gælder dog ikke, hvis oplysningerne er

    videregivet til en tredjemand. Der er ikke ret til indsigt i

    voteringsprotokoller og andre referater af domstolenes rådslagning samt

    materiale udarbejdet af domstolene til brug for rådslagningen.

    Stk. 4. Bestemmelsen i § 31, stk. 1, finder ikke

    anvendelse, hvis oplysningerne udelukkende behandles i videnskabeligt

    øjemed, eller hvor oplysningerne kun opbevares i form af

    personoplysninger i det tidsrum, som kræves for at udarbejde

    statistikker.

    Stk. 5. For behandling af oplysninger på det

    strafferetlige område, der foretages for den offentlige forvaltning,

    kan justitsministeren fastsætte undtagelser fra retten til at få

    oplysninger efter § 31, stk. 1, for så vidt bestemmelsen i

    § 32, stk. 1, jf. herved § 30, må antages at

    medføre, at begæringer om ret til indsigt i almindelighed

    må afslås.

    § 33. En registreret person, der har fået meddelelse

    efter § 31, stk. 1, har ikke krav på ny meddelelse før

    6 måneder efter sidste meddelelse, medmindre der godtgøres en

    særlig interesse heri.

    § 34. Meddelelser i henhold til § 31, stk. 1, skal

    på begæring gives skriftligt. I tilfælde, hvor hensynet til

    den registrerede taler derfor, kan meddelelse dog gives i form af en mundtlig

    underretning om indholdet af oplysningerne.

    Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om

    betaling for meddelelser, som gives skriftligt af private virksomheder

    m.v.

    Kapitel 10

    Øvrige rettigheder

    § 35. Den registrerede kan til enhver tid over for den

    dataansvarlige gøre indsigelse mod, at oplysninger om vedkommende

    gøres til genstand for behandling.

    Stk. 2. Hvis indsigelsen efter stk. 1 er berettiget, må

    behandlingen ikke længere omfatte de pågældende

    oplysninger.

    § 36. Fremsætter en forbruger indsigelse herimod,

    må en virksomhed ikke videregive oplysninger om den

    pågældende til en anden virksomhed med henblik på

    markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden

    virksomhed i dette øjemed.

    Stk. 2. Inden virksomheden videregiver oplysninger om en

    forbruger til en anden virksomhed med henblik på markedsføring

    eller anvender oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette

    øjemed, skal den undersøge i CPR, om forbrugeren har frabedt

    sig henvendelser i markedsføringsøjemed. Inden oplysninger om

    en forbruger, der ikke i CPR har frabedt sig sådanne henvendelser,

    videregives eller anvendes som nævnt i 1. pkt., skal virksomheden

    tydeligt og på en forståelig måde oplyse om retten til at

    gøre indsigelse efter stk. 1. Forbrugeren skal samtidig gives adgang

    til på en nem måde inden for to uger at gøre sådan

    indsigelse. Oplysningerne må ikke videregives, inden fristen til at

    gøre indsigelse er udløbet.

    Stk. 3. Henvendelse til forbrugeren efter stk. 2 skal i

    øvrigt ske i overensstemmelse med reglerne i

    markedsføringslovens § 6 a og regler udstedt i medfør af

    markedsføringslovens § 6 a, stk. 6.

    Stk. 4. Virksomheden kan ikke kræve betaling for

    behandlingen af en indsigelse.

    § 37. Den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere

    oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende

    måde er behandlet i strid med lov eller bestemmelser udstedt i

    medfør af lov, hvis en registreret person fremsætter anmodning

    herom.

    Stk. 2. Den dataansvarlige skal underrette den tredjemand,

    hvortil oplysningerne er videregivet, om, at de videregivne oplysninger er

    berigtiget, slettet eller blokeret i henhold til stk. 1, hvis en registreret

    person fremsætter anmodning herom. Dette gælder dog ikke, hvis

    underretningen viser sig umulig eller er uforholdsmæssigt

    vanskelig.

    § 38. Den registrerede kan tilbagekalde et samtykke.

    § 39. Fremsætter en registreret person indsigelse

    herimod, kan den dataansvarlige ikke foranstalte, at den registrerede

    undergives afgørelser, der har retsvirkninger for eller i

    øvrigt berører den pågældende i væsentlig

    grad, og som alene er truffet på grundlag af elektronisk databehandling

    af oplysninger, der er bestemt til at vurdere bestemte personlige

    forhold.

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke,

    hvis

    1) den pågældende afgørelse træffes som led i

    indgåelsen eller opfyldelsen af en aftale, såfremt den

    registreredes anmodning om indgåelse eller opfyldelse af aftalen er

    blevet efterkommet eller der findes passende foranstaltninger til at beskytte

    den registreredes berettigede interesser eller

    2) den pågældende afgørelse er hjemlet i en lov, der

    indeholder bestemmelser til beskyttelse af den registreredes berettigede

    interesser.

    Stk. 3. Den registrerede har ret til hos den dataansvarlige

    snarest muligt og uden ugrundet ophold at få at vide, hvilke

    beslutningsregler der ligger bag en afgørelse som nævnt i

    stk. 1. § 30 finder tilsvarende anvendelse.

    § 40. Den registrerede kan klage til vedkommende tilsynsmyndighed

    over behandling af oplysninger vedrørende den

    pågældende.

    Afsnit IV

    Sikkerhed

    Kapitel 11

    Behandlingssikkerhed

    § 41. Personer, virksomheder m.v., der udfører arbejde

    under den dataansvarlige eller databehandleren, og som får adgang til

    oplysninger, må kun behandle disse efter instruks fra den

    dataansvarlige, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser

    fastsat i henhold til lov.

    Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte instruks må ikke

    begrænse den journalistiske frihed eller være til hinder for

    tilvejebringelsen af et kunstnerisk eller litterært produkt.

    Stk. 3. Den dataansvarlige skal træffe de

    fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod,

    at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes

    eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges

    eller i øvrigt behandles i strid med loven. Tilsvarende gælder

    for databehandlere.

    Stk. 4. For oplysninger, som behandles for den offentlige

    forvaltning, og som er af særlig interesse for fremmede magter, skal

    der træffes foranstaltninger, der muliggør bortskaffelse eller

    tilintetgørelse i tilfælde af krig eller lignende forhold.

    Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte nærmere

    regler om de i stk. 3 anførte sikkerhedsforanstaltninger.

    § 42. Når en dataansvarlig overlader en behandling af

    oplysninger til en databehandler, skal den dataansvarlige sikre sig, at

    databehandleren kan træffe de i § 41, stk. 3-5, nævnte

    tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, og påse, at

    dette sker.

    Stk. 2. Gennemførelse af en behandling ved en

    databehandler skal ske i henhold til en skriftlig aftale parterne imellem. Af

    aftalen skal det fremgå, at databehandleren alene handler efter

    instruks fra den dataansvarlige, og at reglerne i § 41, stk. 3-5,

    ligeledes gælder for behandlingen ved databehandleren. Hvis

    databehandleren er etableret i en anden medlemsstat, skal det fremgå af

    aftalen, at de bestemmelser om sikkerhedsforanstaltninger, som er fastsat i

    lovgivningen i den medlemsstat, hvor databehandleren er etableret,

    gælder for denne.

    Afsnit V

    Anmeldelse

    Kapitel 12

    Anmeldelse af behandlinger, der foretages for den

    offentlige forvaltning

    § 43. Forinden iværksættelse af en behandling af

    oplysninger, som foretages for den offentlige forvaltning, skal der af den

    dataansvarlige eller dennes repræsentant foretages anmeldelse til

    Datatilsynet, jf. dog § 44. Den dataansvarlige kan bemyndige andre

    myndigheder eller private til at foretage anmeldelse på dennes

    vegne.

    Stk. 2. Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om

    følgende:

    1) Navn og adresse på den dataansvarlige, dennes eventuelle

    repræsentant og på en eventuel databehandler.

    2) Behandlingens betegnelse og formål.

    3) En generel beskrivelse af behandlingen.

    4) En beskrivelse af kategorierne af registrerede og af de typer af

    oplysninger, der vedrører dem.

    5) Modtagere eller kategorier af modtagere, som oplysningerne kan

    overføres til.

    6) Påtænkte overførsler af oplysninger til

    tredjelande.

    7) En generel beskrivelse af de foranstaltninger, der

    iværksættes af hensyn til behandlingssikkerheden.

    8) Tidspunktet for påbegyndelsen af behandlingen.

    9) Tidspunktet for sletning af oplysningerne.

    § 44. Behandling, som ikke omfatter oplysninger af fortrolig

    karakter, er undtaget fra reglerne i § 43, jf. dog stk. 2. En

    sådan behandling kan uden anmeldelse endvidere omfatte

    identifikationsoplysninger, herunder personnummer, og oplysninger om betaling

    til og fra en offentlig myndighed, medmindre der er tale om en behandling som

    nævnt i § 45, stk. 1.

    Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere

    regler om de i stk. 1 nævnte behandlinger.

    Stk. 3. Behandlinger, hvis eneste formål er at

    føre et register, der i henhold til lov eller regler udstedt i

    medfør af lov er beregnet til at informere offentligheden, og som er

    tilgængeligt for offentligheden, er ligeledes undtaget fra reglerne i

    § 43.

    Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at

    bestemte typer af behandlinger af oplysninger undtages fra bestemmelsen i

    § 43. Det gælder dog ikke behandlinger som nævnt i

    § 45, stk. 1.

    § 45. Forinden behandling, som er omfattet af

    anmeldelsespligten i § 43, iværksættes, skal Datatilsynets

    udtalelse indhentes, når

    1) behandlingen omfatter oplysninger, der er omfattet af § 7,

    stk. 1, og § 8, stk. 1,

    2) behandlingen udelukkende finder sted med henblik på at

    føre retsinformationssystemer,

    3) behandlingen udelukkende finder sted i videnskabeligt eller

    statistisk øjemed eller

    4) behandlingen omfatter sammenstilling eller samkøring af

    oplysninger i kontroløjemed.

    Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at

    tilsynets udtalelse skal indhentes inden iværksættelsen af andre

    end de i stk. 1 nævnte behandlinger.

    § 46. Ændringer i de i § 43, stk. 2,

    nævnte oplysninger skal forud for iværksættelsen anmeldes

    til tilsynet. Ændringer af mindre væsentlig betydning kan

    anmeldes efterfølgende, dog senest 4 uger efter

    iværksættelsen.

    Stk. 2. Forinden iværksættelse af ændringer

    i de i § 43, stk. 2, nævnte oplysninger i anmeldelser af

    behandlinger, som er omfattet af § 45, stk. 1 eller 2, skal

    tilsynets udtalelse indhentes. Ændringer af mindre væsentlig

    betydning skal alene anmeldes. Anmeldelse kan ske efterfølgende, dog

    senest 4 uger efter iværksættelsen.

    § 47. I tilfælde, hvor dataansvaret er henlagt til en

    underordnet myndighed og tilsynet ikke kan tiltræde udførelsen

    af en behandling, forelægges sagen for vedkommende minister, der

    træffer afgørelse i sagen.

    Stk. 2. Kan tilsynet ikke tiltræde udførelsen af

    en behandling, som foretages for en kommunal myndighed, forelægges

    sagen for indenrigsministeren, der træffer afgørelse i

    sagen.

    Kapitel 13

    Anmeldelse af behandlinger, der foretages for en privat

    dataansvarlig

    § 48. Forinden iværksættelse af en behandling af

    oplysninger, som foretages for en privat dataansvarlig, skal der af den

    dataansvarlige eller dennes repræsentant foretages anmeldelse til

    Datatilsynet, jf. dog § 49.

    Stk. 2. Anmeldelsen skal indeholde de oplysninger, som

    fremgår af § 43, stk. 2.

    § 49. Behandling af oplysninger er, bortset fra de i

    § 50, stk. 2, angivne tilfælde, undtaget fra reglerne i

    § 48, når

    1) behandlingen omfatter oplysninger om ansatte, i det omfang

    behandlingen ikke omfatter oplysninger som nævnt i § 7,

    stk. 1, og § 8, stk. 4,

    2) behandlingen omfatter oplysninger om ansattes helbredsforhold, i det

    omfang behandlingen af helbredsoplysningerne er nødvendig til

    opfyldelse af bestemmelser i lov eller forskrifter fastsat i henhold til

    lov,

    3) behandlingen omfatter oplysninger om ansatte, hvis registrering er

    nødvendig som følge af kollektiv overenskomst eller kollektiv

    aftale på arbejdsmarkedet,

    4) behandlingen omfatter oplysninger om kunder, leverandører

    eller andre forretningsforbindelser, i det omfang behandlingen ikke omfatter

    oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1, og § 8,

    stk. 4, eller i det omfang der ikke er tale om behandlinger som omtalt i

    § 50, stk. 1, nr. 4,

    5) behandlingen foretages med henblik på udførelsen af

    markedsundersøgelser, i det omfang behandlingen ikke omfatter

    oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1, og § 8,

    stk. 4,

    6) behandlingen foretages af en forening eller lignende, i det omfang

    der alene behandles oplysninger om foreningens medlemmer,

    7) behandlingen foretages af advokater eller revisorer som led i deres

    virksomhed, i det omfang der alene behandles oplysninger vedrørende

    klientforhold,

    8) behandlingen foretages af læger, sygeplejersker,

    tandlæger, kliniske tandteknikere, apotekere, terapiassistenter,

    kiropraktorer og lignende personer med autorisation til at udøve

    virksomhed inden for sundheds- og sygeplejen, i det omfang oplysningerne

    alene anvendes til brug ved denne virksomhed og behandlingen af oplysningerne

    ikke sker for et privat sygehus, eller

    9) behandlingen foretages til brug ved en

    bedriftssundhedstjeneste.

    Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere

    regler om de i stk. 1 nævnte behandlinger.

    Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at

    andre typer af behandlinger undtages fra bestemmelsen i § 48. Det

    gælder dog ikke behandlinger, der er omfattet af § 50,

    stk. 1, medmindre behandlingerne undtages efter § 50, stk. 3.

    § 50. Forinden iværksættelse af en behandling, som

    er omfattet af anmeldelsespligten i § 48, skal Datatilsynets tilladelse

    indhentes, når

    1) behandlingen omfatter oplysninger som nævnt i § 7,

    stk. 1, og § 8, stk. 4,

    2) behandlingen af oplysningerne sker med henblik på at advare

    andre mod forretningsforbindelser med eller ansættelsesforhold til en

    registreret,

    3) behandlingen sker med henblik på erhvervsmæssig

    videregivelse af oplysninger til bedømmelse af økonomisk

    soliditet og kreditværdighed,

    4) behandlingen sker med henblik på erhvervsmæssig bistand

    ved stillingsbesættelse eller

    5) behandlingen udelukkende finder sted med henblik på at

    føre retsinformationssystemer.

    Stk. 2. Ved overførsel af oplysninger som nævnt i

    stk. 1 til tredjelande i medfør af § 27, stk. 1, og

    stk. 3, nr. 2-4, skal Datatilsynets tilladelse indhentes til

    overførslen, uanset at behandlingen i øvrigt er undtaget fra

    anmeldelse i medfør af § 49, stk. 1.

    Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte undtagelser fra

    bestemmelserne i stk. 1, nr. 1, og stk. 2.

    Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at

    der forinden iværksættelse af andre anmeldelsespligtige

    behandlinger end de i stk. 1 eller 2 nævnte skal indhentes

    tilladelse fra tilsynet.

    Stk. 5. Tilsynet kan i forbindelse med meddelelse af

    tilladelse efter stk. 1, 2 eller 4 fastsætte nærmere

    vilkår for udførelsen af behandlingerne til beskyttelse af de

    registreredes privatliv.

    § 51. Ændringer i de i § 48, stk. 2, jf.

    § 43, stk. 2, nævnte oplysninger skal forud for

    iværksættelsen anmeldes til tilsynet. Ændringer af mindre

    væsentlig betydning kan anmeldes efterfølgende, dog senest 4

    uger efter iværksættelsen.

    Stk. 2. Forinden iværksættelse af ændringer

    i de i § 48, stk. 2, jf. § 43, stk. 2, nævnte

    oplysninger i anmeldelser af behandlinger, som er omfattet af § 50,

    stk. 1, 2 eller 4, skal Datatilsynets tilladelse indhentes.

    Ændringer af mindre væsentlig betydning skal alene anmeldes.

    Anmeldelse kan ske efterfølgende, dog senest 4 uger efter

    iværksættelsen.

    Kapitel 14

    Anmeldelse af behandlinger, der foretages for

    domstolene

    § 52. Reglerne i §§ 43-46 gælder for anmeldelse til

    Domstolsstyrelsen af behandling af oplysninger, der foretages for

    domstolene.

    Kapitel 15

    Øvrige bestemmelser

    § 53. Databehandlere, der er etableret i Danmark, og som

    udøver edb-servicevirksomhed, skal forinden påbegyndelsen af

    behandlingen foretage anmeldelse til Datatilsynet.

    § 54. Tilsynsmyndigheden skal føre en fortegnelse over

    de behandlinger, der er anmeldt efter §§ 43, 48 og 52. Fortegnelsen, som

    mindst skal indeholde de oplysninger, som er anført i § 43,

    stk. 2, skal være tilgængelig for offentligheden.

    Stk. 2. En dataansvarlig skal stille de i § 43,

    stk. 2, nr. 1, 2 og 4-6, nævnte oplysninger om alle de

    behandlinger, som udføres for vedkommende, til rådighed for

    enhver, som anmoder derom.

    Stk. 3. Offentlighedens adgang til indsigt i den fortegnelse,

    der er nævnt i stk. 1, og de oplysninger, der er nævnt i stk. 2,

    kan begrænses, i det omfang det er nødvendigt til forebyggelse,

    opklaring og forfølgning af lovovertrædelser eller

    afgørende hensyn til private interesser gør det

    påkrævet.

    Afsnit VI

    Tilsyn og afsluttende bestemmelser

    Kapitel 16

    Datatilsynet

    § 55. Datatilsynet, der består af et råd og et

    sekretariat, fører tilsyn med enhver behandling, der omfattes af

    loven, jf. dog kapitel 17.

    Stk. 2. Tilsynets daglige forretninger varetages af

    sekretariatet, der ledes af en direktør.

    Stk. 3. Rådet, der nedsættes af justitsministeren,

    består af en formand, der er dommer, og af 6 andre medlemmer. Der kan

    udnævnes stedfortrædere for medlemmerne. Medlemmerne og

    stedfortræderne for disse udnævnes for 4 år.

    Stk. 4. Rådet fastsætter sin forretningsorden og

    de nærmere regler om arbejdets fordeling mellem råd og

    sekretariat.

    § 56. Datatilsynet udøver sine funktioner i fuld

    uafhængighed.

    § 57. Ved udarbejdelse af bekendtgørelser,

    cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har betydning

    for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger,

    skal der indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.

    § 58. Datatilsynet påser af egen drift eller efter klage

    fra en registreret, at behandlingen finder sted i overensstemmelse med loven

    og regler udstedt i medfør af loven.

    Stk. 2. Tilsynet kan til enhver tid tilbagekalde en

    afgørelse truffet i henhold til § 27, stk. 4, eller § 50, stk. 2,

    jf. § 27, stk. 1, eller stk. 3, nr. 2-4, såfremt Europa-Kommissionen

    træffer afgørelse om, at der ikke må ske overførsel

    af oplysninger til bestemte tredjelande, eller om, at der lovligt kan ske en

    sådan overførsel. Dette gælder dog kun, såfremt

    tilbagekaldelsen er nødvendig for at efterleve Kommissionens

    afgørelse.

    § 59. Datatilsynet kan påbyde en privat dataansvarlig at

    ophøre med en behandling, der ikke må finde sted efter denne

    lov, og at berigtige, slette eller blokere bestemte oplysninger, som er

    omfattet af en sådan behandling.

    Stk. 2. Tilsynet kan forbyde en privat dataansvarlig at

    anvende en nærmere angiven fremgangsmåde i forbindelse med

    behandlingen af oplysninger, hvis tilsynet finder, at den

    pågældende fremgangsmåde medfører en væsentlig

    risiko for, at der behandles oplysninger i strid med loven.

    Stk. 3. Tilsynet kan påbyde en privat dataansvarlig at

    træffe bestemte tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger

    mod, at der behandles oplysninger, som ikke må behandles, at

    oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes

    eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges

    eller i øvrigt behandles i strid med loven.

    Stk. 4. Tilsynet kan i særlige tilfælde meddele

    databehandlere påbud eller forbud, jf. stk. 1-3.

    § 60. Datatilsynet træffer over for vedkommende

    myndighed afgørelse i sager vedrørende § 7, stk. 7,

    § 9, stk. 3, § 10, stk. 3, § 13, stk. 1,

    § 27, stk. 4, §§ 28-31, § 32, stk. 1, 2 og 4,

    §§ 33-37, § 39 samt § 58, stk. 2.

    Stk. 2. I andre tilfælde afgiver tilsynet udtalelser

    over for den dataansvarlige myndighed.

    § 61. Datatilsynets afgørelser efter denne lov kan ikke

    indbringes for anden administrativ myndighed.

    § 62. Datatilsynet kan kræve enhver oplysning, der er af

    betydning for dets virksomhed, herunder til afgørelse af, om et

    forhold falder ind under lovens bestemmelser.

    Stk. 2. Tilsynets medlemmer og personale har til enhver tid

    mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til alle lokaler,

    hvorfra en behandling, som foretages for den offentlige forvaltning,

    administreres, eller hvorfra der er adgang til de oplysninger, som behandles,

    samt til lokaler, hvor oplysningerne eller tekniske hjælpemidler

    opbevares eller anvendes.

    Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 gælder tilsvarende

    for behandlinger, som foretages for private dataansvarlige, i det omfang

    behandlingen er omfattet af § 50.

    Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 2 gælder også,

    for så vidt angår den behandling, der udføres af

    databehandlere som nævnt i § 53.

    § 63. Datatilsynet kan bestemme, at anmeldelser og

    ansøgninger om tilladelse efter denne lov og ændringer heri kan

    eller skal indgives på nærmere angiven måde.

    Stk. 2. For indgivelse af følgende anmeldelser og

    ansøgninger om tilladelser i henhold til denne lov betales 1.000

    kr.:

    1) Anmeldelse i henhold til § 48.

    2) Tilladelse i henhold til § 50.

    3) Anmeldelse i henhold til § 53.

    Stk. 3. En anmeldelse som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 3,

    anses først for indgivet, når betaling er sket. Datatilsynet kan

    bestemme, at en tilladelse som nævnt i stk. 2, nr. 2, ikke meddeles,

    før betaling er sket.

    Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 2, nr. 1 og 2, gælder

    ikke for behandlinger, der udelukkende finder sted i videnskabeligt eller

    statistisk øjemed.

    Stk. 5. Såfremt en behandling både skal anmeldes

    efter § 48 og tillades efter § 50, betales kun ét gebyr.

    § 64. Datatilsynet kan af egen drift eller efter anmodning fra

    en anden medlemsstat påse, at en behandling af oplysninger, som finder

    sted i Danmark, er lovlig, uanset at den pågældende behandling er

    undergivet en anden medlemsstats lovgivning. Bestemmelserne i §§ 59 og

    62 finder tilsvarende anvendelse.

    Stk. 2. Datatilsynet kan videregive oplysninger til

    tilsynsmyndigheder i andre medlemsstater i det omfang, det er

    nødvendigt for at påse overholdelsen af bestemmelserne i denne

    lov eller af den pågældende medlemsstats

    databeskyttelseslovgivning.

    § 65. Datatilsynet afgiver en årlig beretning om sin

    virksomhed til Folketinget. Beretningen offentliggøres. Tilsynet kan i

    øvrigt offentliggøre sine udtalelser. Bestemmelsen i § 30

    finder tilsvarende anvendelse.

    § 66. Datatilsynet og Domstolsstyrelsen samarbejder, i det

    omfang det er nødvendigt for at opfylde deres pligter, navnlig ved at

    udveksle alle relevante oplysninger.

    Kapitel 17

    Tilsyn med domstolene

    § 67. Domstolsstyrelsen fører tilsyn med behandling af

    oplysninger, der foretages for domstolene.

    Stk. 2. Tilsynet omfatter behandling af oplysninger med hensyn

    til domstolenes administrative forhold.

    Stk. 3. For anden behandling af oplysninger træffes

    afgørelse af vedkommende ret. Afgørelsen kan kæres til

    højere ret. For særlige domstole, hvis afgørelser ikke

    kan indbringes for højere ret, kan den i 1. pkt. nævnte

    afgørelse kæres til den landsret, i hvis kreds retten er

    beliggende. Kærefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er

    meddelt den pågældende.

    § 68. For Domstolsstyrelsens udøvelse af tilsyn i

    henhold til § 67 gælder bestemmelserne i §§ 56 og 58,

    § 62, stk. 1, 2 og 4, § 63, stk. 1, og § 66.

    Domstolsstyrelsens afgørelser er endelige.

    Stk. 2. Ved udarbejdelse af bekendtgørelser eller

    lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af

    privatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger, der foretages for

    domstolene, skal der indhentes en udtalelse fra Domstolsstyrelsen.

    Stk. 3. Domstolsstyrelsen offentliggør en årlig

    beretning om dens virksomhed.

    Kapitel 18

    Erstatnings- og strafansvar

    § 69. Den dataansvarlige skal erstatte skade, der er forvoldt

    ved behandling i strid med bestemmelserne i denne lov, medmindre det

    godtgøres, at skaden ikke kunne have været afværget ved

    den agtpågivenhed og omhu, der må kræves i forbindelse med

    behandling af oplysninger.

    § 70. Medmindre højere straf er forskyldt efter den

    øvrige lovgivning, straffes med bøde eller hæfte den, der

    i forbindelse med en behandling, som udføres for private,

    1) overtræder § 4, stk. 5, § 5, stk. 2-5,

    § 6, § 7, stk. 1, § 8, stk. 4, 5 og 7, § 9,

    stk. 2, § 10, stk. 2 og 3, 1. pkt., § 11, stk. 2 og

    3, § 12, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, 1.

    pkt., §§ 20-25, § 26, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., og

    stk. 3, § 27, stk. 1, § 28, stk. 1, § 29,

    stk. 1, § 31, §§ 33 og 34, § 35, stk. 2, §§ 36

    og 37, § 39, stk. 1 og 3, § 41, stk. 1 og 3, § 42,

    § 48, § 50, stk. 1 og 2, § 51, § 53 eller § 54,

    stk. 2,

    2) undlader at efterkomme Datatilsynets afgørelse efter

    § 5, stk. 1, § 7, stk. 7, § 13, stk. 1, 2.

    pkt., § 26, stk. 2, 1. pkt., § 27, stk. 4, §§ 28 og

    29, § 30, stk. 1, § 31, § 32, stk. 1 og 4,

    §§ 33-37, § 39, § 50, stk. 2, eller § 58,

    stk. 2,

    3) undlader at efterkomme Datatilsynets krav efter § 62,

    stk. 1,

    4) hindrer Datatilsynet i at få adgang efter § 62,

    stk. 3 og 4,

    5) tilsidesætter vilkår som nævnt i § 7,

    stk. 7, § 9, stk. 3, § 10, stk. 3, § 13,

    stk. 1, § 27, stk. 4, § 50, stk. 5, eller en

    betingelse eller et vilkår for en tilladelse i henhold til regler

    udstedt i medfør af loven eller

    6) undlader at efterkomme forbud eller påbud, der er meddelt i

    henhold til § 59 eller i henhold til regler udstedt i medfør af

    loven.

    Stk. 2. Medmindre højere straf er forskyldt efter den

    øvrige lovgivning, straffes med bøde eller hæfte den, der

    i forbindelse med en behandling, som udføres for offentlige

    myndigheder, overtræder § 41, stk. 3, eller § 53 eller

    tilsidesætter vilkår som nævnt i § 7, stk. 7,

    § 9, stk. 3, § 10, stk. 3, § 13, stk. 1,

    § 27, stk. 4, eller en betingelse eller et vilkår for en

    tilladelse i henhold til regler udstedt i medfør af loven.

    Stk. 3. Medmindre højere straf er forskyldt efter den

    øvrige lovgivning, straffes med bøde eller hæfte den, der

    i forbindelse med en behandling, som er undergivet en anden medlemsstats

    lovgivning, undlader at efterkomme Datatilsynets afgørelser efter

    § 59 eller at opfylde Datatilsynets krav efter § 62, stk. 1,

    eller hindrer Datatilsynet i at få adgang efter § 62, stk. 3

    og 4.

    Stk. 4. I regler, der udstedes i medfør af loven, kan

    der fastsættes straf af bøde eller hæfte.

    Stk. 5. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske

    personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

    § 71. Den, der driver eller er beskæftiget med

    virksomhed som nævnt i § 50, stk. 1, nr. 2-5, eller

    § 53, kan ved dom for strafbart forhold frakendes retten hertil,

    såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for

    misbrug. I øvrigt finder straffelovens § 79, stk. 3 og 4,

    anvendelse.

    Kapitel 19

    Afsluttende bestemmelser, herunder

    ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.

    § 72. Vedkommende minister kan i særlige tilfælde

    fastsætte nærmere regler for behandlinger, som udføres for

    den offentlige forvaltning.

    § 73. Justitsministeren kan fastsætte nærmere

    regler for bestemte typer af behandlinger, som udføres for private

    dataansvarlige, herunder at bestemte typer oplysninger ikke må

    behandles.

    § 74. Brancheforeninger eller andre organer, som

    repræsenterer andre kategorier af private dataansvarlige, kan i

    samarbejde med Datatilsynet udarbejde adfærdskodekser, der skal bidrage

    til en korrekt anvendelse af reglerne i denne lov.

    § 75. Justitsministeren kan fastsætte regler, som er

    nødvendige for at gennemføre de af Det Europæiske

    Fællesskab udstedte beslutninger, som træffes med henblik

    på gennemførelse af direktivet om beskyttelse af fysiske

    personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri

    udveksling af sådanne oplysninger, eller regler, som er

    nødvendige for at anvende de af Fællesskabet udstedte retsakter

    på direktivets område.

    § 76. Loven træder i kraft den 1. juli 2000.

    Stk. 2. Lov om offentlige myndigheders registre, jf.

    lovbekendtgørelse nr. 654 af 20. september 1991, og lov om private

    registre m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 622 af 2. oktober 1987,

    ophæves.

    Stk. 3. Registerrådets medlemmer indtræder

    som medlemmer af Datarådet, indtil justitsministeren har udnævnt

    Datarådets medlemmer.

    Stk. 4. Bekendtgørelse nr. 160 af 20. april 1979

    om forretningsorden for registerrådet m.v. gælder for

    Datatilsynets virksomhed, indtil den ophæves eller erstattes af regler

    udstedt i medfør af denne lov.

    Stk. 5. Anordning nr. 73 af 5. marts 1979 om, at

    forskrifter for registre m.v., der udfærdiges i medfør af loven

    om offentlige myndigheders registre, ikke indføres i Lovtidende,

    ophæves.

    Stk. 6. Klage- eller tilsynssager, der er oprettet

    før den 24. oktober 1998, færdigbehandles efter de hidtil

    gældende regler. Datatilsynet udøver den kompetence, som efter

    disse regler tilkommer Registertilsynet.

    Stk. 7. Datatilsynet udfører i øvrigt de

    opgaver, som efter lovgivningen udføres af Registertilsynet.

    § 77. For behandlinger, der foretages for private, og som er

    iværksat før den 24. oktober 1998, skal reglerne i kapitel 13

    være opfyldt senest den 1. oktober 2000.

    Stk. 2. For behandlinger, der foretages for offentlige

    myndigheder, og som er iværksat før den 24. oktober 1998, skal

    reglerne i kapitel 12 og 14 være opfyldt senest den 1. april 2001.

    Stk. 3. Behandlinger, der er iværksat før

    den 24. oktober 1998, kan fortsætte uden tilladelse i 16 uger efter

    lovens ikrafttræden, hvis der skal indhentes tilladelse hertil efter

    reglerne i lovens afsnit II eller bestemmelsen i stk. 7.

    Stk. 4. Behandlinger, der er iværksat den 24.

    oktober 1998 eller senere, men inden lovens ikrafttræden, kan

    fortsætte uden forudgående anmeldelse, udtalelse eller tilladelse

    i 16 uger efter lovens ikrafttræden.

    Stk. 5. Der skal senest 16 uger efter lovens

    ikrafttræden foretages anmeldelse efter bestemmelsen i § 53.

    Stk. 6. Justitsministeren kan fastsætte regler om,

    at den i stk. 1 og 2 nævnte frist forlænges.

    Stk. 7. Tilsynsmyndigheden kan i ganske særlige

    tilfælde efter ansøgning bestemme, at behandlinger, der er

    iværksat før lovens ikrafttræden, kan fortsætte

    uanset behandlingsreglerne i afsnit II.

    § 78. Behandlinger, som før lovens ikrafttræden

    er anmeldt efter § 2, stk. 3, 2. pkt., i lov om private registre m.v., kan

    fortsætte efter de hidtil gældende regler indtil den 1. oktober

    2001. Datatilsynet udøver den kompetence, som efter disse regler

    tilkommer Registertilsynet.

    Stk. 2. Behandlinger som nævnt i stk. 1 skal

    overholde lovens § 5 og §§ 41 og 42. For disse behandlinger kan den

    registrerede kræve berigtigelse, sletning eller blokering af

    oplysninger, der er urigtige eller vildledende, eller som opbevares på

    en måde, der er uforenelig med de legitime formål, som den

    dataansvarlige forfølger. Datatilsynet fører tilsyn efter

    reglerne i lovens kapitel 16.

    § 79. Et samtykke, som er givet i overensstemmelse med de

    hidtil gældende regler, gælder for behandlinger, der foretages

    efter lovens ikrafttræden, såfremt samtykket opfylder kravene i

    denne lovs § 3, nr. 8, sammenholdt med § 6, nr. 1, § 7,

    stk. 2, nr. 1, § 8, stk. 2-5, § 11, stk. 2, nr. 2, eller

    stk. 3, eller § 27, stk. 3, nr. 1.

    § 80. I lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i

    forvaltningen, som senest ændret ved lov nr. 276 af 13. maj 1998,

    foretages følgende ændring:

    1. § 5, stk. 3, affattes således:

    »Stk. 3. Vedkommende minister kan fastsætte regler om

    offentlighedens adgang til at blive gjort bekendt med fortegnelser som

    nævnt i stk. 2, der ikke er omfattet af lov om behandling af

    personoplysninger. Der kan herunder fastsættes regler om betaling.«

    § 81. I lov nr. 430 af 1. juni 1994 om massemediers

    informationsdatabaser foretages følgende ændringer:

    1. I § 3, stk. 1 og 3, og § 6,

    stk. 1, ændres »Registertilsynet« til: »Datatilsynet«.

    2. Som ny § 11 a indsættes

    følgende bestemmelse:

    »§ 11 a. Der skal træffes de fornødne

    sikkerhedsforanstaltninger mod, at informationer i offentligt

    tilgængelige informationsdatabaser ændres af uvedkommende.«

    3. § 16, stk. 1, nr. 1, affattes på følgende

    måde:

    »1) overtræder § 4, § 5, § 7, § 8, stk. 1, § 9, nr. 2 og 3, § 11,

    stk. 1 og 3, eller § 11 a.«

    4. § 17 affattes således:

    »§ 17. Et massemedie skal erstatte skade, der er forvoldt ved

    behandling i strid med bestemmelserne i denne lov, medmindre det

    godtgøres, at skaden ikke kunne have været afværget ved

    den agtpågivenhed og omhu, der må kræves i forbindelse med

    behandling af oplysninger. Lovgivningens almindelige erstatningsregler finder

    i øvrigt anvendelse.

    Stk. 2. Lovgivningens almindelige regler om straf finder

    anvendelse på sager omfattet af denne lov.

    Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske

    personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«

    § 82. I tinglysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.

    622 af 15. september 1986, som senest ændret ved § 2 i lov nr.

    1019 af 23. december 1998, foretages følgende ændringer:

    1. I § 50 d, stk. 1, indsættes i stedet for

    »Registertilsynet«: »Domstolsstyrelsen«.

    2. § 50 d, stk. 2 og 3, affattes således:

    »Stk. 2. Domstolsstyrelsen fører tilsyn med

    tinglysningsregistrene. Domstolsstyrelsens afgørelser er endelige.

    Stk. 3. Justitsministeren fastsætter nærmere

    regler om dette tilsyn efter forhandling med Domstolsstyrelsen.«

    § 83. Loven gælder ikke for Færøerne, men

    kan ved kongelig anordning sættes i kraft for rigsmyndighedernes

    behandling af oplysninger med de afvigelser, som de særlige

    færøske forhold tilsiger. Loven gælder heller ikke for

    Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft med de

    afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.

    Officielle noter


    1) Loven

    gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af

    24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med

    behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne

    oplysninger (EF-Tidende 1995 L 281, side 31 ff.).

    Forslag til Lov om behandling af personoplysninger - Læs den komplette lovtekst | regelrytter.dk