Folkeskoleloven > 11. kapitel > § 57 g.

§ 57 g. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Bestemmelsen i § 57g betyder, at Børne- og undervisningsministeren kontrollerer, om kommunalbestyrelsen sikrer, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialundervisningstilbud samt i specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem lever op til kravene i § 22b og tilhørende regelsæt.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 57 g. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Bestemmelsen i § 57g betyder, at Børne- og undervisningsministeren kontrollerer, om kommunalbestyrelsen sikrer, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialunder...

Eksempler

  • Manglende fagligt indhold i tilbuddet

    En kommunal specialklasse på et behandlingssted har ikke dokumenterede individuelle undervisningsplaner i overensstemmelse med § 22b. Ministeren pålægger kommunen at udbedre manglen inden 3 måneder. Kommunen når ikke at efterleve pålægget, og ministeren fører tilsyn videre og forbyder brugen af tilbuddet, indtil kravene er opfyldt.

  • Uegnet personale på børne- og ungehjem

    Tilsyn afslører, at personalets pædagogiske kompetencer ikke matcher de krav, der følger af specialundervisningen. Ministeren giver kommunen påbud om kompetenceudvikling og krav om ansættelse af specialpædagogisk personale. Ved manglende handling kan ministeren forbyde anvendelse af specialundervisningstilbuddet på hjemmet.

  • Forældre klager og får ministerens opmærksomhed

    Forældre påviser systematiske kvalitetsproblemer via dokumentation og henvender sig til kommunen. Kommunens svar vurderes utilstrækkeligt, og sagen bringes til ministerens kendskab. Ministeren iværksætter tilsyn og kræver forbedringer i overensstemmelse med reglerne og vejledningerne i Barnets lov vedrørende placering og barnets tarv.

Almindelige misforståelser

  • At ministeren direkte kan styre ansættelser eller personale på et tilbud — tilsynet rettes mod kommunalbestyrelsens pligter, ikke direkte mod enkelte ansatte.
  • At ministeren straks kan lukke et tilbud uden forudgående pålæg og frist — loven kræver først pålæg med rimelig frist, før forbud kan udstedes.
  • At bestemmelsen handler om enkeltsager alene — formålet er at sikre, at kommunalbestyrelsen som myndighed overholder kravene og sikrer kvalitet i tilbuddene.

Almindelige spørgsmål

Hvad kontrollerer ministeren konkret?

Ministerens tilsyn retter sig mod, om kommunalbestyrelsen sikrer, at undervisningen i behandlings- og specialundervisningstilbud samt på børne- og ungehjem lever op til kravene i § 22b og tilhørende regler, herunder fagligt indhold, pædagogiske metoder, personalets kompetencer og dokumentation af indsatsen.

Kan ministeren lukke et tilbud med det samme?

Først kan ministeren pålægge kommunen at rette op og fastsætte en rimelig frist. Hvis kommunen ikke efterkommer pålægget, kan ministeren udstede et forbud mod kommunens brug af tilbuddet i medfør af § 57g, stk. 3. Det er således en proces med skridt forud for et forbud.

Hvad kan forældre gøre, hvis de oplever mangler i et specialtilbud?

Forældre bør først klage til kommunalbestyrelsen og bede om skriftligt svar. Hvis kommunens håndtering er utilstrækkelig, kan man orientere ministeriet om problemerne og dokumentere forholdene. I sager om barnets trivsel og placering kan vejledninger i Barnets lov være relevante, og man kan søge juridisk rådgivning eller kontakte relevante myndigheder som børne- og ungeudvalg eller Ankestyrelsen.

Sætter ministerens pålæg en bestemt tidsfrist?

Ja. Ifølge § 57g, stk. 2 fastsætter ministeren en rimelig frist for, hvornår kommunen skal have bragt undervisningen i overensstemmelse med kravene. Hvad der er 'rimeligt' vurderes konkret i den enkelte sag.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 57g - Spørg AI