Folkeskoleloven > 9. kapitel > § 51 d.

§ 51 d. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

§ 51d i folkeskoleloven betyder, at ministeren kan give en styrelse under Børne- og Undervisningsministeriet kompetence til at udøve ministerens beføjelser.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 51 d. fra retsinformation.dk

Kort sagt

§ 51d i folkeskoleloven betyder, at ministeren kan give en styrelse under Børne- og Undervisningsministeriet kompetence til at udøve ministerens beføjelser. Ministeren kan samtidig fastsætte procedure...

Eksempler

  • Specialpædagogisk støtte afgøres af styrelsen

    En elevs ret til specialundervisning vurderes af en styrelse, som ministeren har bemyndiget. Ministeren har samtidig fastsat, at klager først skal behandles internt i styrelsen og ikke kan indbringes for ministeren. Forældre kan derfor bruge styrelsens klageinstans eller søge domstolene, hvis sagsbehandlingen er fejlbehæftet.

  • Skoleleder får begrundet afgørelse om tilskud

    En styrelse træffer afgørelse om økonomisk tilskud til en skole. Ifølge fastsatte regler skal afgørelsen være skriftlig og begrundet efter forvaltningsloven, men ministeren har udelukket direkte klage til ministeriet. Skolen kan klage internt i styrelsen eller anlægge sag ved domstolene ved retlig tvist.

  • Tilsynssag hvor strafansvar kan blive relevant

    Hvis en embedsmand undlader at følge lovpligtige procedurer i en afgørelse, kan det medføre administrativ kritik og i ekstreme tilfælde overvejelser om strafansvar efter Straffeloven §44. Dette er dog sjældent; normalt bruges administrative klagespor og tilsynsprocedurer.

Almindelige misforståelser

  • At delegation betyder, at ministeren mister alt ansvar — ministeren kan fastsætte rammer og delegerer kompetence, men overordnet ansvar og tilsyn består.
  • At en udelukkelse af klage til ministeren betyder, at der ingen retsmidler er — domstolsprøvelse og andre klagemuligheder (fx Ombudsmanden) kan stadig være tilgængelige.
  • At forvaltningslovens krav om begrundelse, partshøring og saglig forvaltning ikke gælder ved delegation — de fleste centrale forvaltningsprincipper gælder fortsat.

Almindelige spørgsmål

Kan jeg altid klage til undervisningsministeren, hvis en styrelse træffer en afgørelse?

Nej. Ifølge § 51d kan ministeren bestemme, at afgørelsen ikke kan indbringes for ministeren. Du skal derfor følge den klagevej, ministeren har fastsat (fx intern klage i styrelsen). Retlig prøvelse ved domstolene kan stadig være mulig, og forvaltningslovens regler om partshøring og begrundelse gælder typisk stadig.

Gør delegation efter forvaltningsloven §25 styrelsens afgørelser ugyldige for ministeren?

Nej. Forvaltningsloven §25 tillader delegation, men den delegerende myndighed (ministeren) kan fastsætte rammer og bevarer overordnet ansvar. Delegation betyder, at styrelsen kan træffe afgørelser på ministerens vegne, ikke at lovens krav til korrekt sagsbehandling bortfalder.

Hvilke muligheder har jeg, hvis jeg mener, en afgørelse er ulovlig?

Du kan normalt klage efter den procedure, styrelsen har fastsat. Hvis afgørelsen er lovligt anfægtelig, kan du søge domstolene for prøvelse. Du kan også klage til Folketingets Ombudsmand eller bruge andre tilsynsinstanser. Planloven og kommunestyrelsesloven indeholder tilsvarende principper for delegation og klage i andre sagsområder.

Kan en embedsmand straffes, hvis vedkommende tilsidesætter sine pligter i en afgørelse?

I ekstreme tilfælde kan strafansvar komme på tale, jf. Straffeloven §44 om tjenesteforsømmelse. I praksis håndteres fejl ofte administrativt eller via klage- og tilsynsprocedurer, men straf er en mulighed ved grove eller bevidste overtrædelser.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 51d - Spørg AI