Folkeskoleloven > 2a. kapitel > § 19 b.

§ 19 b. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Parat information til forældre, elever og lærere: § 19 b fastlægger struktur og timemængde for 10.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 19 b. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Parat information til forældre, elever og lærere: § 19 b fastlægger struktur og timemængde for 10. klasse. Undervisningen består af en obligatorisk del (jf. § 19 c) og en valgfri del (jf. § 19 d). For...

Eksempler

  • Fuldt år i 10. klasse

    En elev går et helårsforløb: skolen skal tilbyde mindst 840 undervisningstimer fordelt mellem den obligatoriske og den valgfrie del i overensstemmelse med §§ 19 c og 19 d.

  • Halvt årsforløb — proportional reduktion

    Hvis 10. klasse varer 6 måneder, reduceres timetallet forholdsmæssigt. Et årligt krav på 840 timer vil i dette tilfælde blive halveret til cirka 420 timer for det konkrete forløb.

  • Omregning af lektioner

    Skolen afholder lektioner på 45 minutter. Ved opgørelse af undervisningstimer omregnes 60 minutters undervisning til 1 undervisningstime, så tre lektioner á 45 min (135 min) svarer til 2,25 undervisningstimer ved timerapportering.

Almindelige misforståelser

  • At 840 timer er et maksimum — det er et minimum for helårsforløb.
  • At 60 minutters-reglen forbyder skoler at bruge 45-minutters lektioner — reglen gælder kun for opgørelsen/omregningen af tid.
  • At valgfri del betyder, at skolen kan undlade at tilbyde fag — skolen skal stadig følge § 19 d og dokumentere tilbuddene.

Almindelige spørgsmål

Hvad dækker den obligatoriske og den valgfrie del?

Den obligatoriske del er de fag og aktiviteter, som alle elever i 10. klasse skal have (se § 19 c). Den valgfrie del består af tilbudsfag og andre aktiviteter, som skolen tilbyder, og som eleverne kan vælge at deltage i (se § 19 d). Spørg skolen om deres konkrete fagfordeling.

Hvordan beregner skolen timetallet ved kortere forløb?

Timetallet reduceres forholdsmæssigt i forhold til varigheden af forløbet. Det betyder, at skolen ganger det årlige timetal med forholdet mellem forløbets længde og et år. Bed om skriftlig dokumentation fra skolen, hvis du vil se beregningen.

Hvad betyder '60 minutters undervisning regnes lig med 1 undervisningstime' i praksis?

Det er regnemetoden ved opgørelse af undervisningstid. Hvis skemaet bruger fx 45-minutters lektioner, skal skolen omregne det samlede antal minutter til 'undervisningstimer' ved at dividere med 60.

Hvorfor nævnes § 16 c i § 19 b?

Teksten siger, at § 16 c finder anvendelse på undervisningen i 10. klasse. Det betyder, at de bestemmelser, som står i § 16 c, også gælder for 10. klasse; tjek § 16 c for detaljerede regler, fx om særlige forhold ved undervisningen eller vurdering.

Kan andre love påvirke 10. klasse, fx ved mistrivsel eller økonomiske problemer hos udbyder?

Ja. Ved bekymring for et barns trivsel kan Barnets Lov og tilhørende vejledninger blive relevante. Ved økonomiske problemer hos en privat udbyder kan Konkursloven få betydning for drift og krav, og ansættelsesretlige regler som Funktionærloven § 18 a kan være relevante for ansatte. Kontakt kommunen eller en juridisk rådgiver ved konkrete problemer.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 19b - Spørg AI