Folkeskoleloven > 2. kapitel > § 10.

§ 10. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Parter: Børne- og Undervisningsministeren har to typer indgreb i §10: "fastsætter regler" om formål og kompetencemål (og opmærksomhedspunkter i dansk og matematik) samt "udsender vejledende" materiale som færdigheds- og vidensområder, læseplaner og opgavesæt.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 10. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Parter: Børne- og Undervisningsministeren har to typer indgreb i §10: "fastsætter regler" om formål og kompetencemål (og opmærksomhedspunkter i dansk og matematik) samt "udsender vejledende" materiale...

Eksempler

  • Læseplanen anvendt i undervisningen

    Ministeriets vejledende læseplaner for et klassetrin bruges af skolen til at planlægge læseundervisningen over året. Forældre kan få den lokale læseplan og se, hvilke mål og teksttyper der prioriteres, og hvordan hjemmestøtte kan målrettes.

  • Tværfagligt projekt der fremmer alsidig udvikling

    Et lærerkollegium bruger kompetencemål og opmærksomhedspunkter fra ministeriet til at lave et tværfagligt tema (fx bæredygtighed), hvor fagligt indhold kombineres med sociale og personlige læringsmål, så eleverne arbejder med problemløsning, samarbejde og presentation.

  • Skolens årsplan med udfordringsmål

    Skolen bygger en årsplan og tidsfordeling på ministeriets eksempler på timeplaner og vejledende udfordringsmål, så elever med særlige forudsætninger får supplerende opgaver og mål for at sikre progression.

Almindelige misforståelser

  • At alt ministerielt materiale er bindende – mange dokumenter er vejledende og giver plads til lokal tilpasning og lærernes professionelle skøn.
  • At kompetencemål alene handler om karakterer – de omfatter også sociale og personlige færdigheder som en del af elevernes alsidige udvikling.
  • At læseplaner erstatter lærerens pædagogiske frihed – de er rammer, ikke detaljerede instrukser for hver undervisningslektion.

Almindelige spørgsmål

Er ministerens vejledende materiale bindende for skolen?

Nej — vejledende materialer (færdigheds- og vidensområder, læseplaner, opgavesæt mv.) er ikke bindende, men anbefalede rammer. Dog fastsætter ministeren også bindende regler om undervisningens formål og visse kompetencemål/opmærksomhedspunkter, som skoler og lærere skal forholde sig til.

Hvem fastsætter kompetencemål for et klassetrin?

Børne- og Undervisningsministeren fastsætter regler om kompetencemål for bestemte klassetrin efter §10. Skolen anvender disse mål i sin lokale planlægning.

Hvordan sikrer undervisningen elevernes alsidige udvikling?

Undervisningen skal efter §10, stk. 4, fremme elevernes alsidige udvikling jf. §1. Det sker gennem faglige mål kombineret med tværgående emner, sociale aktiviteter, trivselstiltag og opgaver, der træner samarbejde, kreativitet og ansvarlighed.

Hvor kan forældre finde dokumentation for barnets udvikling?

Forældre kan bede om skolens lokale læreplaner, beskrivelser af elevens alsidige udvikling og eksempler på opgaver. Barnets-lovens vejledninger (fx afsnit 18, 33, 112, 25, 143) indeholder desuden råd om dokumentation og forældresamarbejde, som skolen ofte inddrager.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 10 - Spørg AI