§ 13 b. Folkeskoleloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100
Folkeskolelovens §13b kræver en skriftlig meddelelsesbog for hver elev fra børnehaveklasse til 9.
Kort sagt
Folkeskolelovens §13b kræver en skriftlig meddelelsesbog for hver elev fra børnehaveklasse til 9. klasse. Formålet er at understøtte dialogen mellem skole og hjem ved at opsummere få, væsentlige fokus...
Eksempler
3. klasse — klar status og konkrete næste skridt
Meddelelsesbogen indeholder to faglige fokuspunkter: læseforståelse (dansk) og tabeller/aflæsning (matematik). Der står konkrete mål for næste 6 uger, forslag til hjemmearbejde og tid for opfølgning med læreren.
Børnehaveklassen — sproglig opmærksomhed og talforståelse
Fokus på sprog (ordforråd og fortælleevne) og matematisk opmærksomhed (tælleøvelser). Indeholder konkrete lege/situationer for forældre at støtte op om hjemme og tidspunkt for status.
8. klasse — uddannelsesovervejelser og støtteplan
Ud over faglige fokuspunkter beskrives elevens tanker om uddannelsesvalg, de faglige krav og en igangsat støtteindsats i matematik med ansvarlig lærer, mål og opfølgningsdatoer.
Almindelige misforståelser
- •Meddelelsesbogen er ikke et karakterpapir — den skal indeholde få, væsentlige fokuspunkter og udviklingsmål, ikke fuld karakteroversigt.
- •Meddelelsesbogen er ikke kun for elever med problemer — alle elever fra børnehaveklasse til 9. klasse skal have en.
- •At det kun er læreren alene, der bestemmer indholdet — eleven og forældrene skal inddrages i dialogen, og elevens perspektiv er vigtigt, især i 7.-9. klasse.
Almindelige spørgsmål
Hvem udarbejder meddelelsesbogen?
Skolen har ansvaret for, at meddelelsesbogen udarbejdes. Typisk er klasselæreren ansvarlig for formulering og opdatering, men elever og forældre kan bidrage, og relevante faglærere og vejleder kan inddrages.
Hvor ofte skal vi modtage meddelelsesbogen?
Meddelelsesbogen skal anvendes regelmæssigt og gøres tilgængelig for eleven og forældrene mindst én gang om året. I praksis udleveres eller gøres den ofte tilgængelig ved skole/hjem-samtaler og ved skift mellem år.
Hvad gør jeg, hvis jeg er uenig i indholdet eller vurderingen?
Bed om et møde med klasselæreren eller skolelederen for at få præciseringer og dokumentation. Du kan anmode om ændringer, at elevens eget perspektiv indskrives, og få aftalt opfølgning. Ved uenighed om støtteindsatser kan vejledende afsnit i barnets-lov være relevante for koordinering og dokumentation.
Kan meddelelsesbogen være digital?
Ja. Loven kræver skriftlighed, men accepterer digitale løsninger, så længe indholdet er skriftligt tilgængeligt for elev og forældre mindst én gang om året og opbevares i overensstemmelse med databeskyttelsesregler.
AI-forklaring genereret af gpt-5-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
