§ 13 a. Folkeskoleloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100
§ 13a i folkeskoleloven fastlægger, at Børne- og Undervisningsministeren udarbejder obligatoriske og øvrige test som led i den løbende evaluering (jf.
Kort sagt
§ 13a i folkeskoleloven fastlægger, at Børne- og Undervisningsministeren udarbejder obligatoriske og øvrige test som led i den løbende evaluering (jf. § 13). Ministeren bestemmer bl.a. i hvilke fag og...
Eksempler
4. klasses læsetest
Ministeriet har fastsat en obligatorisk læsetest i 4. klasse. Testen afvikles i klassen på et fastsat tidspunkt, men elever med dokumenterede læsevanskeligheder kan få forlænget tid eller anden tilpasning.
Fritagelse ved omfattende specialundervisning
En elev i en specialklasse, hvor standardtest ikke kan give relevant information om elevens udvikling, kan efter reglerne blive fritaget fra at aflægge den obligatoriske test, hvis kommunen/sko-le vurderer det i overensstemmelse med ministerens regler.
Skolerapport med socialbaggrundsjustering
Kommunalbestyrelsen og skolelederen modtager årligt en rapport, der viser skolens testresultater sammenlignet med landsresultatet og med en vurdering, som tager højde for elevernes sociale baggrund, så man kan tolke resultaterne bedre.
Almindelige misforståelser
- •At obligatoriske test automatisk er afgørende for elevens standpunktskarakterer — tests er primært evaluering i læringsarbejdet, ikke altid slutkarakter.
- •At offentliggjorte resultater identificerer enkelte elever — landsresultater er aggregerede, og enkeltpersoners data er underlagt beskyttelse.
- •At kommunalbestyrelsens og skolelederens sammenligning af skoleresultater alene siger noget om skolens kvalitet uden hensyntagen til elevernes sociale baggrund.
Almindelige spørgsmål
Hvem beslutter, hvilke test der er obligatoriske?
Børne- og Undervisningsministeren udarbejder og fastsætter regler for obligatoriske og øvrige test efter § 13a, herunder fag, klassetrin og afviklingsformer.
Kan mit barn blive fritaget for en obligatorisk test?
Ja. § 13a åbner mulighed for, at visse elever kan fritages, og at test gennemføres på særlige vilkår for elever med særlige behov. De konkrete regler og procedurer fastsættes af ministeren og administreres i praksis af kommune og skole.
Hvem får adgang til testresultaterne, og bliver enkelt-elever offentligt identificeret?
Ministeriet offentliggør landsresultater. Kommunalbestyrelsen og skolelederen får oplyst skolens resultater i forhold til landsresultatet og med vurdering i forhold til social baggrund. Offentliggørelse af landsresultater sker normalt uden identifikation af enkeltpersoner; behandlingen af personoplysninger skal følge gældende regler om børn, tavshedspligt og persondatabeskyttelse (jf. bl.a. barnets-lov og øvrig relevant lovgivning).
Kan lærere bruge testmaterialer frivilligt i undervisningen?
Børne- og Undervisningsministeren kan fastsætte regler om frivillig anvendelse af testene, så i nogle tilfælde kan testmaterialer anvendes frivilligt efter de nærmere bestemmelser.
AI-forklaring genereret af gpt-5-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
