Dette er ikke selve loven, men et betænkning over lovforslag
Dette dokument er en del af lovens tilblivelsesproces i Folketinget og ikke den gældende lovtekst.
Betænkning over Forslag til lov om behandling af personoplysninger
Lovtekst
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 199914L00683 af 9.8.2000
Kapitel: Lovtekst
§ 8
1) Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke: »Stk. 6. Behandling af oplysninger i de tilfælde, d...
§ 7
er opfyldt.« Stk. 6 bliver herefter stk. 7. Af justitsministeren, tiltrådt af et flert...
§ 36
2) Stk. 3 affattes således: »Stk. 3. Henvendelse til forbrugeren efter stk. 2 skal i øvrigt s...
§ 6
a og regler udstedt i medfør af markedsføringslovens...
§ 6
a, stk. 6.« 3) Stk. 4 udgår. Stk. 5 bliver herefter stk. 4. Af justitsministeren, ...
§ 63
4) Stk. 3 affattes således: »Stk. 3. En anmeldelse som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 3, anses førs...
§ 70
5) I stk. 1, nr. 1, ændres »...
§ 8
, stk. 4-6« til: »...
§ 8
, stk. 4, 5 og 7«. Til...
§ 76
6) Stk. 1 affattes således: »Loven træder i kraft den 1. juli 2000.« Bemærkninger ...
§ 6
gennemfører direktivets artikel 7, mens lovforslagets...
§ 7
fastsætter regler for adgangen til at behandle de kategorier af personoplysninger, som omfattes ...
§ 8
, stk. 1, 2, 4 og 5, en særlig regulering af adgangen til at behandle oplysninger, som efter ...
§ 8
må for at undgå, at der rejses spørgsmål om, hvorvidt direktivet er gennemført korrekt d...
§ 7
(der som nævnt vedrører de oplysninger, som efter direktivet anses for følsomme), dels respekter...
§ 8
, stk. 1, 2, 4 og 5, skal administreres således, at den behandling af personoplysninger, der ...
§ 7
, også kan finde sted efter de nævnte regler i lovforslagets...
§ 8
Registertilsynet har i en skrivelse til Justitsministeriet peget på en forskel mellem reglerne i...
§ 7
, stk. 2, nr. 1, og...
§ 8
, stk. 1, for så vidt angår offentlige myndigheders behandling, herunder navnlig registrering, a...
§ 7
, stk. 2, nr. 1, giver en offentlig myndighed adgang til at registrere de i...
§ 7
nævnte følsomme oplysninger med den registreredes samtykke. Til forskel herfra kan behandling ef...
§ 8
, stk. 1, kun finde sted, hvis det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver. Efter...
§ 8
præciseres, i hvilket omfang behandling også kan finde sted, hvis betingelserne i...
§ 7
er opfyldt. Justitsministeriet har endvidere i besvarelsen af spørgsmål nr. 3 (L 147 ...
§ 8
, således at det kommer til at fremgå af selve lovteksten, at behandling af personoplysninge...
§ 8
, stk. 1, 2, 4 og 5, også kan finde sted, hvis betingelserne herfor efter lovforslagets...
§ 7
er opfyldt. På denne baggrund foreslås det, at der i...
§ 8
som et nyt stk. 6, indsættes en bestemmelse, der udtrykkeligt fastslår, at behandling af oplysni...
§ 7
er opfyldt. En gennemførelse af ændringsforslaget vil således indebære, at forudsætningen he...
§ 6
, stk. 2-4, og...
§ 36
indeholder regler om en virksomheds adgang til at videregive oplysninger til andre virksomhe...
§ 36
regulerer den fremgangsmåde, som en virksomhed skal følge, hvis virksomheden ønsker at vider...
§ 6
, stk. 3 og 4. Det fremgår af...
§ 36
, stk. 2, at den dataansvarlige virksomhed bl.a. skal undersøge i CPR, om forbrugeren ved en mar...
§ 36
, stk. 3, at kravet om tjekkepligt i CPR ikke gælder i den særlige situation, hvor virksomhe...
§ 36
, stk. 3. Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske om at opnå et bedre samspil med de...
§ 6
a. Der henvises herved til...
§ 2
i det forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler, markedsføringsloven og visse ...
§ 6
a, stk. 1, i markedsføringsloven må bl.a. elektronisk post ikke anvendes til markedsføring o...
§ 6
, stk. 2. Det bemærkes i den forbindelse, at virksomheden på sin hjemmeside vil kunne gi...
§ 6
, stk. 2, til markedsføringslovens...
§ 6
a. Til nr. 4 Ændringsforslaget tilsigter ingen realitetsændring, men skyldes, at h...
§ 63
, stk. 3, til bestemmelsens stk. 2 indeholdt en teknisk fejl. Til nr. 5 Der er tal...
§ 76
, stk. 1, træder loven i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Med ændringsforslage...
§ 1
Lovforslaget har nær sammenhæng med reglerne i L 147. Det skyldes for det første, at best...
§ 36
(om forbrugerens ret til at gøre indsigelse mod, at en virksomhed videregiver generelle kundeopl...
§ 31
, hvorefter oplysninger i CPR og ældre folkeregistermateriale kan videregives til en anden offen...
§ 35
, hvorefter indenrigsministeren til brug i statistisk eller videnskabeligt øjemed fra CPR ka...
§ 36
, hvorefter indenrigsministeren til brug i statistisk eller videnskabeligt øjemed kan give a...
§ 37
, hvorefter en kommunalbestyrelse til brug i statistisk eller videnskabeligt øjemed kan besl...
§ 38
, stk. 6, hvorefter det er en betingelse for udlevering af nærmere angivne oplysninger til forsk...
§ 52
, stk. 1, om tilfælde, hvor en offentlig myndighed »i overensstemmelse med lov om behandling a...
§ 6
a i markedsføringsloven om uanmodet direkte markedsføring. Denne bestemmelse indeholder bl.a. re...
§ 29
, stk. 3, og...
§ 40
(samt konsekvensrettelser heraf). De foreslåede bestemmelser har følgende ordlyd: ...
§ 29
] »Stk. 3. Enhver har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune at få indsat en markerin...
§ 6
a sammenholdt med denne lovs...
§ 40
, stk. 4 og 5, dels den beskyttelse mod videregivelse m.v. til brug ved anden virksomheds marked...
§ 36
i lov om behandling af personoplysninger.« »[...
§ 40
] Stk. 4. Indenrigsministeriet udarbejder én gang i kvartalet en fortegnelse med oplysning om ...
§ 29
, stk. 3, har en markering i CPR om, at de pågældende frabeder sig henvendelser, der sker i ...
§ 29
, stk. 3, til justitsministerens forslag nr. L 147 til lov om behandling af personoplysninge...
§ 36
om videregivelse af oplysninger til andre virksomheder til brug ved markedsføring, samt just...
§ 6
a i markedsføringsloven), som er fremsat 1. marts 2000. Det forudsættes i de nævnte beste...
§ 36
, stk. 2, i lov om behandling af personoplysninger , skal ske inden virksomheden videregiver ...
§ 36
og bemærkningerne hertil i forslag nr. L 147 til lov om behandling af personoplysninger. ...
§ 6
a og bemærkningerne hertil i forslag nr. L 213 til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftal...
§ 29
, stk. 3, som følger af ændringsforslagets nr. 1, er det fundet, at der ikke som oprindeli...
§ 30
, stk. 1 også skal gives automatisk beskyttelse mod henvendelser i markedsføringsøjemed til pers...
§ 1
, stk. 3, hvorefter »forskningsministeren fastsætter regler om opbygningen, driften og brugen af...
§ 5
, stk. 2, bør nævnes i denne sammenhæng. Bestemmelsen fastslår følgende: »Stk. 2. Eft...
§ 5
, stk. 3, og...
§ 6
, stk. 3, indeholder særlige regler om behandling af personoplysninger, der har visse berøringsf...
§ 11
og i L 3 om Det Centrale Personregister. Lovforslagets...
§ 5
, stk. 3, bestemmer således, at personnumre kun må »offentliggøres ved proklamaer i dødsboer...
§ 6
, stk. 3«. Efter...
§ 6
, stk. 3, kan »masseudtræk af oplysninger, som omfatter personnumre alene ske i det omfang, an...
§ 12
, stk. 1-3, der har følgende ordlyd: »...
§ 12
Lov om behandling af personoplysninger finder anvendelse med de ændringer, der følger af den...
§ 1
, stk. 8. Stk. 2. Udstederen skal sikre, at brugerens CPR-nummer på et betalingsmiddel ik...
§ 12
regulerer alene adgangen til at behandle oplysninger om, hvor et betalingsmiddel har været a...
§ 12
regulerer til gengæld udtømmende, i hvilket omfang en udsteder af et betalingsmiddel må beha...
§ 1
, nr. 13, (forslaget til en ny...
§ 53
a i bank- og sparekasseloven), der har følgende indhold: »53 a. Bestyrelsesmedlemmer,...
§ 37
a, stk. 4, og moderselskaber, jf....
§ 37
b, stk. 1. Stk. 2. Såfremt videregivelsen er erhvervsmæssigt begrundet, kan sædvanlig...
§ 37
a, stk. 3, såfremt moderselskabet er en finansiel virksomhed, jf....
§ 37
b, stk. 1. Stk. 4. Oplysninger om rent private forhold må kun videregives med kundens sa...
§ 53
a, stk. 3) af adgangen til at videregive kundeoplysninger til finansielle virksomheders modersel...
§ 1
, nr. 22, indeholder en bestemmelse, der indholdsmæssigt svarer til den ovenfor nævnte bestemmel...
§ 1
, nr. 13, indeholder en bestemmelse, der indholdsmæssigt svarer til den ovenfor nævnte bestemmel...
§ 1
, nr. 24, indeholder en bestemmelse, der indholdsmæssigt svarer til den ovenfor nævnte bestemmel...
§ 15
a). Det drejer også om regler vedrørende kortere tilgængelighedsfrist for nærmere angivent mater...
§ 22
, stk. 2). Og det drejer sig endelig om regler vedrørende tilgængelighed (forslagene til nye...
§ 24
, stk. 7,...
§ 27
, 2. pkt., og...
§ 31
, stk. 2). De nævnte bestemmelser skal ses i sammenhæng med bestemmelsen i artikel 28, s...
§ 57
, hvorefter Datatilsynets udtalelse skal indhentes ved udarbejdelse af bekendtgørelser m.v., der...
§ 24
, stk. 3). Endelig indeholder lovforslaget en bestemmelse om den fremgangsmåde, der s...
§ 32
a). Denne bestemmelse fastsætter en anden procedure for behandlingen af anmodninger om egen-...
§ 13
, stk. 3, hvorefter eleverne skal oplyse personnummer og dokumentation for statsborgerskab til s...
§ 18
, stk. 4, der indeholder en bestemmelse om, at Undervisningsministeriet til brug for tilsk...
§ 31
, stk. 3. Efter begge de nævnte bestemmelser er der hjemmel til, at undervisningsministe...
§ 31
, stk. 3, er denne bestemmelse i overensstemmelse med gældende lovs...
§ 38
, stk. 4. Sammenfattende indeholder L 160 bestemmelser, der regulerer en særlig form for ...
§ 11
, stk. 10, får undervisningsministeren adgang til at indhente oplysninger fra universitetet ...
§ 43
, stk. 5. Efter denne bestemmelse skal en forening, som modtager tilskud efter kapitel 4 ......
§ 44
, stk. 6. Efter denne bestemmelse kan undervisningsministeren beslutte, at »lov om offentlighed i...
§ 47
, stk. 4, en bestemmelse om, at undervisningsministeren kan indhente oplysninger fra Folkeun...
§ 48
, stk. 2, foreslås, at folkeuniversitetsvirksomheden »er underlagt forvaltningsloven, lov om off...
§ 1
, nr. 14, hvor følgende bestemmelse foreslås indsat i lovens...
§ 14
: »Stk. 5. Kontrolmyndigheden kan indhente oplysninger hos andre offentlige myndigheder, ...
§ 45
, stk. 1. Endvidere vil Datatilsynet efter forslagets...
§ 43
, stk. 2, nr. 3, i forbindelse med en offentlig myndigheds anmeldelse af en samkøring have mulig...
§ 12
der gennemfører det nævnte direktivs artikel 8 må et nøglecenter kun indsamle personoplysn...
§ 12
gennemfører artikel 8 i det nævnte direktiv 99/93/EF om en fællesskabsramme for elektroniske sig...
§ 12
indsnævrer adgangen for et nøglecenter til at behandle personoplysninger i forhold til de genere...
§ 1
, nr. 3 og nr. 4, foreslås følgende bestemmelser som...
§ 33
a og...
§ 35
, stk. 3 indsat i lov om social service: »...
§ 33
a. Hvis en familie med et eller flere børn under 18 år flytter fra en kommune til en anden, ...
§ 35
] Stk. 3. Socialministeren kan fastsætte regler, hvorefter personer, der udøver offentlig tj...
§ 8
i L 147 om adgangen til at behandle, herunder videregive, oplysninger om væsentlige sociale ...
§ 27
i L 147 er opfyldt. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, side 6. Samm...
§ 15
har følgende indhold: »...
§ 15
Styrelsen [for Statens Uddannelsesstøtte] kan hos den studerende, andre offentlige myndighed...
§ 8
bestemmes, at der skal fastsættes en personlig uddannelsesplan for hver enkelt ansøger. Udda...
§ 24
har følgende indhold: »...
§ 24
Undervisningsministeren kan fra amtsråd, amtskommunale uddannelsesinstitutioner, driftsoverensko...
§ 20
en enkelt bestemmelse, der i begrænset omfang kan siges at have berøringsflader til L 14...
§ 20
Styrelsen [for Statens Uddannelsesstøtte] kan hos skattemyndighederne, andre offentlige mynd...
§ 21
, stk. 1. Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til...
§ 4
, der har følgende ordlyd: »...
§ 4
Spillemyndigheden udarbejder en oversigt over tilladelsesindehavernes navne og adresser, ops...
§ 6
, stk. 2-4, og...
§ 36
og i L 213. Dette samspil er nærmere beskrevet i Erhvervsministeriets notat af 2. maj 200...
§ 5
, stk. 2, i forslaget til lov om behandling af personoplysninger skal indsamling af oplysninger ...
§ 5
ikke til hinder herfor skal virksomheden følge den fremgangsmåde, der er beskrevet i...
§ 2
i L 213, altså forslaget til en ny...
§ 6
a i markedsføringsloven. Det indebærer bl.a., at virksomheden ikke må rette henvendel...
§ 29
, stk. 3 mulighed for, at enhver kan få registreret i CPR, at vedkommende frabeder sig henvend...
§ 40
, stk. 4-5 hjemmel til, at Indenrigsministeriet udarbejder den fortegnelse, som er forudsa...
§ 6
a, og som den erhvervsdrivende skal undersøge, inden vedkommende påbegynder uanmodet markedsføri...
§ 5
, såfremt vedkommende ønsker at videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomh...
§ 6
, stk. 2-4, om videregivelse i markedsføringsøjemed være opfyldt. Efter disse bestemmelser kræve...
§ 6
, stk. 2-4, kan videregive oplysningerne uden forbrugerens udtrykkelige samtykke må videregive...
§ 36
Denne bestemmelse fastslår bl.a., at virksomheden (den dataansvarlige) skal undersøge i CPR, om ...
§ 29
, stk. 3) etableres den i L 147 forudsatte ordning, hvorefter enhver i CPR kan få indsat en mark...
§ 12
betydning for det omhandlede spørgsmål om markedsføring. Denne bestemmelse regulerer som anfør...
§ 12
, at disse oplysninger ikke må anvendes eller videregives med henblik på markedsføring. H...
§ 12
nævnte med henblik på markedsføring, vil berettigelsen heraf skulle vurderes ud fra reglerne ...
§ 6
, stk. 2-4, og...
§ 36
Hvis udstederen af betalingsmidlet er et pengeinstitut, vil pengeinstituttet herudover skulle ...
§ 53
a, stk. 1, må der ikke uberettiget videregives fortrolige oplysninger. Det gælder også oplysn...
§ 53
a bygger i lighed med den nugældende lovs...
§ 54
på den forudsætning, at et pengeinstitut alene kan videregive fortrolige kundeoplysninger, såfre...
§ 53
a og registerlovgivningen m.v. er opfyldt. Det gælder, uanset om videregivelsen skal ske til ...
§ 53
a eller andre bestemmelser i bank- og sparekasseloven regulerer adgangen for et pengeinstitu...
§ 7
og 8 i forslag til lov om behandling af personoplysninger (L 147 af 9. december 1999). ...
§ 6
, stk. 1, navnlig reglerne i nr. 6 og 7. Behandling af følsomme oplysninger, omfattet af ...
§ 7
, stk. 1, hvilket i denne sammenhæng først og fremmest vil sige oplysninger om helbredsforhold, ...
§ 7
, stk. 1, nr. 4. Tilsynet forudsætter her, at der er tale om ydelser, som de personer, om hvem ...
§ 7
, stk. 1, det vil i denne sammenhæng sige oplysninger om væsentlige sociale problemer og forskel...
§ 8
, stk. 1, når det drejer sig om den offentlige forvaltning, og med hjemmel i...
§ 8
, stk. 4, hvis der er tale om en privat virksomhed m.v. Hvad særligt angår videregivelse af diss...
§ 8
, stk. 2 og 3, når der er tale om videregivelse fra den offentlige forvaltning (...
§ 8
, stk. 3, drejer sig specifikt om videregivelse fra forvaltningsmyndigheder, der udfører opg...
§ 8
, stk. 5, hvis videregivelsen skal ske fra en privat virksomhed. Det skal for god ordens skyl...
§ 6
-8, som Registertilsynet har givet udtryk for. De nævnte bestemmelser er således heller ...
§ 7
(herunder oplysninger om helbredsmæssige forhold) forudsætter Justitsministeriet ligesom Reg...
§ 1
, nr. 21, er de formål, arbejdsministeren i arbejdsløshedsforsikringslovens...
§ 100
a har hjemmel til at oprette registre til, udvidet. Det foreslås at skabe mulighed for at et...
§ 6
, stk. 2, i den gældende lov om bygnings- og boligregistrering mod at anvende oplysningerne ...
§ 6
, stk. 2, 3 og 4 samt...
§ 12
og 36. Såfremt lovforslag nr. L 147 om behandling af personoplysninger ikke bliver vedtag...
§ 12
i L 63 regulerer særlige registerretlige problemer i forbindelse med anvendelse af betalingsmidl...
§ 12
, stk. 2-5....
§ 12
, stk. 3-5, indeholder en udtømmende angivelse af, til hvilke formål der kan ske behandling af o...
§ 6
A. Med venlig hilsen Christine Habel Besvarelse af spørgsmål 28 (L 63 bilag...
§ 12
i forslaget til lov om visse betalingsmidler (pkt. 2). Dernæst redegøres for de bestemmelser...
§ 6
a (pkt. 3). Herefter gennemgås kort den foreslåede bestemmelse i...
§ 53
a i bank- og sparekasseloven (pkt. 4). I lyset heraf gives under pkt. 5 en samlet bes...
§ 12
i forslaget til lov om visse betalingsmidler...
§ 12
i forslaget til lov om visse betalingsmidler har følgende ordlyd: »...
§ 12
Lov om behandling af personoplysninger finder anvendelse med de ændringer, der følger af den...
§ 1
, stk. 8. Stk. 2. Udstederen skal sikre, at brugerens CPR-nummer på et betalingsmidde...
§ 12
regulerer alene adgangen til at behandle oplysninger om, hvor et betalingsmiddel har været a...
§ 12
regulerer til gengæld udtømmende, i hvilket omfang en udsteder af et betalingsmiddel må beha...
§ 6
a, jf. herom nedenfor under pkt. 3. Er udstederen derimod et pengeinstitut, skal udstederen ...
§ 53
a, jf. herom nedenfor under pkt. 4. Det tilføjes, at bestemmelserne svarende til de i ban...
§ 54
, stk. 2, (...
§ 53
a) findes i de øvrige finansielle love for forsikringsselskaber, fondsmæglerselskaber og rea...
§ 5
, stk. 2, i forslaget til lov om behandling af personoplysninger skal indsamling af oplysninger ...
§ 5
ikke er til hinder herfor skal udstederen følge den fremgangsmåde, der er beskrevet i...
§ 2
i justitsministerens forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler, markedsfør...
§ 6
a i markedsføringsloven. Det indebærer bl.a., at udstederen af betalingsmidlet ikke må re...
§ 1
om god markedsføringsskik. Forbrugerombudsmanden fokuserer i den forbindelse på, hvordan opl...
§ 1
3.3. En udsteder af et betalingsmiddel skal også iagttage bestemmelsen om formålsbestemthed i lo...
§ 5
, såfremt vedkommende ønsker at videregive oplysninger om en bruger til en anden virksomhed. Det...
§ 6
, stk. 2-4, om videregivelse i markedsføringsøjemed være opfyldt. Efter disse bestemmelser kræve...
§ 6
, stk. 2-4, kan videregive oplysningerne uden brugerens udtrykkelige samtykke må videregiv...
§ 36
Denne bestemmelse fastslår bl.a., at udstederen af betalingsmidlet (den dataansvarlige) skal...
§ 53
a 4.1. Efter den foreslåede bestemmelse i bank- og sparekasselovens...
§ 53
a, stk. 1, må der ikke uberettiget videregives fortrolige oplysninger. Det gælder også oplysn...
§ 53
a bygger i lighed med den nugældende lovs...
§ 54
på den forudsætning, at et pengeinstitut alene kan videregive fortrolige kundeoplysninger, s...
§ 53
a og registerlovgivningen m.v. er opfyldt. Det gælder, uanset om videregivelsen skal ske til kon...
§ 53
a eller andre bestemmelser i bank- og sparekasseloven regulerer adgangen for et pengeinstitut ti...
§ 5
, stk. 2, om formålsbestemthed. Og det gælder, uanset om der er tale om et pengeinstitut ell...
§ 5
, stk. 2, i L 147 Hvis behandlingen (anvendelse til direkte markedsføring) kan finde sted, ...
§ 6
a iagttages.« 5.2. For så vidt angår spørgsmål nr. 11 om videregivelse af kreditvu...
§ 5
, stk. 2. Hvis behandlingen (videregivelse med henblik på markedsføring) kan finde sted, skal re...
§ 6
, stk. 2-4, og...
§ 36
iagttages.« b) Udstedes betalingsmidlet af et pengeinstitut, vil videregivelsen i d...
§ 53
a. Hvis de pågældende oplysninger har karakter af sædvanlige kundeoplysninger, vil bestem...
§ 53
a, stk. 2, ikke i sig selv være til hinder for, at oplysninger, som et pengeinstitut har mod...
§ 5
i forslaget til lov om behandling af personoplysninger, om oplysningerne vil kunne videregives t...
§ 53
a, at oplysningerne kun vil kunne videregives i det nævnte markedsføringsøjemed, såfremt den...
§ 53
a således en vis indsnævring i videregivelsesadgangen for pengeinstitutter. 5.3. For så v...
§ 5
, stk. 2. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 12. b) Er udstederen af betalingsmidl...
§ 53
a, stk. 1, indebære, at pengeinstituttet ikke uden kundens samtykke vil kunne videregive fortrol...
§ 5
, stk. 2, i forslaget til en ny lov om behandling af personoplysninger kan ikke antages at v...
§ 6
a, jf. herom ovenfor under pkt. 3.2. Det indebærer bl.a., at udstederen af betalingsmidle...
§ 53
a vil være til hinder for, at et pengeinstitut, der har udstedt et betalingsmiddel til en kunde,...
§ 36
i forslag til lov om behandling af personoplysninger, inden det videregiver oplysningerne. Der h...
§ 36
, inden det videregiver oplysningerne. b) Er udstederen af betalingsmidlet derimod et pen...
§ 53
a, stk. 1. Som anført ovenfor under pkt. 4.1 indebærer denne bestemmelse, at udsteder...
§ 5
, stk. 2, dels ud fra den generelle behandlingsregel i...
§ 6
, stk. 1. Sidstnævnte bestemmelse har følgende indhold: »...
§ 6
Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis den registrerede har givet sit udtr...
§ 53
a, stk. 2, i lov om banker og sparekasser. Denne bestemmelse viderefører den hidtidige retstilst...
§ 54
, stk. 2, 3. pkt. Om bestemmelsen henvises til pkt. 4.1 ovenfor. Forskningsministeriet ...
§ 1
, stk. 3, en bestemmelse om, at »Forskningsministeren fastsætter regler om opbygningen, drif...
§ 5
, stk. 2, at »Efter et år fra tidspunktet for offentliggørelse må personoplysninger, der i a...
§ 11
Med venlig hilsen Lene Damkjær Thorsen Fuldmægtig Spørgsmål nr. 1 stillet af Folketingets...
§ 13
om elektronisk signatur og formkrav, som sikrer en gennemførelse af hele direktivet om en fælles...
§ 12
, som stiller supplerende krav til nøglecentres behandling af personoplysninger....
§ 12
, stk. 1, regulerer nøglecentrets adgang til at indsamle personoplysninger i forbindelse med nøg...
§ 12
, stk. 2, skal et nøglecenter have den registreredes udtrykkelige samtykke for at kunne behandle...
§ 12
er en supplerende bestemmelse i den forstand, at de generelle regler i forslaget til lov om beha...
§ 12
§ 12
finder alene anvendelse i forbindelse med udøvelsen af nøglecentervirksomhed og har derfor ikke ...
§ 12
Det kan tilføjes, at forslaget ikke regulerer et nøglecenters adgang til at anvende personnumre ...
§ 12
Rent teknisk er det muligt at lave elektroniske kort, der både kan bruges til at afgive en elekt...
§ 12
finder kun anvendelse i relation til sådanne »multiapplikationskort« i det omfang kortet benytte...
§ 12
anvendelse. Denne bestemmelse regulerer, i hvilket omfang oplysninger om, hvor og til hvilke for...
§ 12
finde anvendelse på samme måde som i relation til andre nøglecentre. Det vil således ikke...
§ 12
, uanset om dette eventuelt måtte være muligt i henhold til de særlige regler herom i den fi...
§ 12
er dog ikke til hinder for, at der i den finansielle lovgivning eksisterer strengere regler vedr...
§ 12
en række krav vedrørende behandlingen af personoplysninger i forbindelse med udøvelsen af nø...
§ 12
finder desuden kun anvendelse i relation til nøglecentervirksomhed. En virksomhed, der fungerer ...
§ 12
vurderes ikke at være til hinder herfor, da den alene vedrører en afgrænset aktivitet, nemlig ...
§ 31
, 35, 36, 37, 38, stk. 6, og...
§ 52
, stk. 1, til denne lov om behandling af personoplysninger. Lovforslag nr. L 3 henviser d...
§ 38
, stk. 4, og...
§ 42
, stk. 4, til Datatilsynet, som ifølge...
§ 55
i L 147 om behandling af personoplysninger er det fremtidige navn for Registertilsynet. H...
§ 29
, stk. 3, og...
§ 40
(samt konsekvensrettelser heraf) i L 3 om Det Centrale Personregister. Disse ændringsforslag, so...
§ 36
i L 147 om behandling af personoplysninger og...
§ 6
a i L 213 om ændring af lov om visse forbrugsaftaler. Indenrigsministeriet forstår sp...
§ 1
, nr. 1, der giver mulighed for, at Statens Arkiver på et passende tidspunkt kan kræve betaling ...
§ 1
, nr. 13, til at delegere den mere detaljerede regelfastsættelse vedrørende en række forhold af ...
§ 14
en bestemmelse, der lyder: »Oplysninger, der er omfattet af denne lov, kan overføres til ...
§ 1
, dvs. nr. 2-12 og nr. 14, der således har sammenhæng med lovforslaget om behandling af personop...
§ 1
, nr. 4 og nr. 7-11, der drejer sig om de garantier, som medlemsstaterne efter EU-direktivet (ar...
§ 1
, nr. 4, omhandler fastsættelse af administrative forskrifter om offentlige arkivers opbevar...
§ 1
, nr. 7, knytter sig såvel til direktivets bestemmelser om fastsættelse af nødvendige garant...
§ 1
, nr. 8, knytter sig til direktivets bestemmelser om fastsættelse af nødvendige garantier i ...
§ 1
, nr. 9, omhandler fastsættelse af administrative forskrifter om tilgængelighed til material...
§ 1
, nr. 10-11, vedrører private arkivalier, der er omfattet af forslag til lov om personoplysninge...
§ 1
, nr. 12, vedrører den indsigtsret, som den registrerede person skal have i medfør af kapitel ...
§ 1
, nr. 10, i forslag til lov om ændring af varmeforsyningsloven fremsætter forslag til en ny...
§ 23
b, der i stk. 1 bestemmer, at Energitilsynet opretter et offentligt tilgængeligt register ov...
§ 23
b kan have berøringspunkter med bemyndigelsesbestemmelsen i...
§ 1
, stk. 5, i forslaget til lov om personoplysninger. Efter Miljø- og Energiministeriets op...
§ 1
, nr. 14, indeholder en bestemmelse med registerretligt indhold, idet den bestemmer, at kont...
§ 4
er foreslået, at »Spillemyndigheden udarbejder en oversigt over tilladelsesindehavernes n...
§ 1
, nr. 3 og 5, omhandler videregivelse af oplysninger. Med...
§ 1
, nr. 3, foreslås det, at der i servicelovens...
§ 33
indsættes en bestemmelse om, at hvis en familie med et eller flere børn under 18 år flytter fra ...
§ 1
, nr. 5, foreslås det, at der i servicelovens...
§ 35
, stk. 2, indsættes bemyndigelse for socialministeren til at fastsætte regler, hvorefter persone...
§ 3
, stk. 2, til brug for godkendelse eller afgørelse indhente oplysninger hos private institutione...
§ 2
Dette lovforslag er nu vedtaget og stadfæstet. Med venlig hilsen Inge Rasmussen ...
§ 13
, stk. 3. Det fremgår af bemærkningerne til...
§ 13
, at bestemmelsen er en sammenskrivning af to bestemmelser i den gældende lov. Det fremgår e...
§ 16
, stk. 3, at kurset skal gennemføres med et flertal af danske elever og personer, der efter ...
§ 15
, stk. 4. Til brug for tilskudsberegningen kan Undervisningsministeriet indhente de nødve...
§ 18
, stk. 4. Til brug for meddelelse af statslig støtte til elever på efterskoler har Styrelsen...
§ 31
, stk. 3. Efter begge bestemmelser er der hjemmel til, at undervisningsministeren kan fastsæ...
§ 31
, stk. 3, er denne bestemmelse i overensstemmelse med gældende lovs...
§ 38
, stk. 4. Skatteministeren stiller oplysninger til rådighed til brug for opgørelsen a...
§ 32
Ifølge bemærkningerne er bestemmelsen i overensstemmelse med den gældende lovs...
§ 39
L 188 (lovforslag om Danmarks Pædagogiske Universitet) (DPU) Danmarks Pædagogiske Univers...
§ 11
, stk. 10, er det foreslået, at undervisningsministeren kan indhente oplysninger fra universitet...
§ 33
, stk. 5, adgang til at indhente alle nødvendige oplysninger hos de enkelte foreninger og ti...
§ 31
, stk. 3. Ifølge forslagets...
§ 43
, stk. 5, skal en forening, som modtager tilskud efter kapitel 4 oplyse navn og adresse til ...
§ 43
fremgår, at godtgørelse for foredrag ikke længere vil indgå i den kommunale udligning, og de...
§ 44
, stk. 6, som noget nyt givet ministeren adgang til at beslutte, at offentlighedsloven, forv...
§ 47
, stk. 4, kan undervisningsministeren indhente oplysninger fra folkeuniversitetsnævnet om alle f...
§ 48
, stk. 2, foreslås det, at folkeuniversitetsvirksomheden omfattes af forvaltningsloven, offe...
§ 15
giver Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte hjemmel til at indhente og videregive de oplysning...
§ 8
bestemmes det, at der skal fastsættes en personlig uddannelsesplan for hver enkelt ansøger. ...
§ 24
tilsigtes det at sikre, at undervisningsministeren kan følge udviklingen på området og til b...
§ 8
fører undervisningsministeren tilsyn med skolerne. Til brug herfor kan undervisningsministeren f...
§ 5
skal uddannelsesinstitutionerne indberette oplysninger om blandt andet de aktiveredes personnumr...
§ 1
, nr. 13, i L 112 om ændring af bank- og sparekasseloven m.v....
§ 1
, nr. 22, i L 113 om ændring af realkreditloven....
§ 1
, nr. 13, i L 114 om ændring af lov om fondsmæglerselskaber m.fl....
§ 1
, nr. 24, i L 115 om ændring af lov om forsikringsvirksomhed. De nævnte bestemmelser inde...
§ 54
, stk. 2, indeholder et forbud mod, at der uberettiget videregives fortrolige oplysninger. Samti...
§ 53
a, stk. 3, om risikostyring af virksomheder i koncernen. Bestemmelsen i lovforslagets...
§ 53
a, stk. 3 der udvider adgangen til at videregive oplysninger til brug for risikostyring i konc...
§ 53
a bygger på den forudsætning, at et pengeinstitut alene kan videregive oplysninger det være si...
§ 53
a og registerlovgivningen m.v. er opfyldt. I lovforslagets bemærkninger er det således udtry...
§ 5
, stk. 2, i lovforslaget om behandling af personoplysninger skal indsamling af oplysninger ske t...
§ 5
ikke er til hinder herfor skal virksomheden følge den fremgangsmåde, der er beskrevet i...
§ 2
i justitsministerens forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler, markedsførings...
§ 6
a i markedsføringsloven. Det indebærer bl.a., at pengeinstituttet ikke må rette henve...
§ 5
, såfremt pengeinstituttet ønsker at videregive oplysninger om en forbruger til en anden vir...
§ 6
, stk. 2-4, om videregivelse i markedsføringsøjemed være opfyldt. Efter disse bestemmelser kræve...
§ 53
a. Det hænger sammen med L 147 s meget bredere anvendelsesområde. L 147 omfatter således al ...
§ 1
Selv om der er tale om generelle kundeoplysninger og virksomheden således efter...
§ 6
, stk. 2-4, kan videregive oplysningerne uden forbrugerens udtrykkelige samtykke må videregive...
§ 36
Særligt med henblik på besvarelsen af spørgsmål nr. 25 kan jeg på den anførte baggrund oplys...
§ 5
, stk. 2, om formålsbestemthed. Som erhvervsministeren nærmere har redegjort for i besvar...
§ 5
, stk. 2, i L 147 Hvis behandlingen (anvendelse til direkte markedsføring) kan finde sted, ska...
§ 6
a iagttages«. Spørgsmål 26: Ministeren bedes oplyse, om et finansielt institut som...
§ 53
a, stk. 2, i L 112 vil ikke i sig selv være til hinder for, at oplysninger, som et pengeinstitut...
§ 5
, stk. 2. Hvis behandlingen (videregivelse med henblik på markedsføring) kan finde sted, skal re...
§ 6
, stk. 2-4, og...
§ 36
, iagttages.« Jeg skal desuden henvise til besvarelsen af spørgsmål 25. Spørgsmål ...
§ 53
a indebærer, at et pengeinstitut ligesom i dag ikke uden kundens samtykke vil kunne videregi...
§ 53
a ikke et pengeinstituts adgang til at anvende oplysninger, som pengeinstituttet har modtage...
§ 5
, stk. 2, i forslaget til en ny lov om behandling af personoplysninger ikke vil være til hinder ...
§ 6
a, jf. herom ovenfor under pkt. 3. Det indebærer bl.a., at pengeinstituttet ikke må foretage ...
§ 53
a vil i lighed med den nugældende bestemmelse i lovens...
§ 54
, stk. 2 ikke i sig selv være til hinder for, at et pengeinstitut videregiver sædvanlige kunde...
§ 36
, inden det videregiver oplysningerne. Det indebærer bl.a., at pengeinstituttet skal undersøge i...
§ 6
, og bemærkningerne hertil der vil anses som generelle. Svar: Den foreslåede beste...
§ 53
a indebærer, at et pengeinstitut i lighed med, hvad der følger af de nugældende bestemmels...
§ 53
a, stk. 3, i lov om banker og sparekasser m.v. må andre oplysninger end oplysninger om rent ...
§ 53
a, stk. 3, eller hvor videregivelsen er erhvervsmæssigt begrundet og sker til koncernforbundne v...
§ 53
a, stk. 2. Oplysninger om privatkunder vil ikke kunne videregives til brug for koncernsty...
§ 53
a, stk. 2, videregives til koncernforbundne virksomheder, der er underlagt tavshedspligt, hvis ...
§ 53
a, stk. 3. Spørgsmål 36: Ministeren bedes oplyse, om og i givet fald under hvilke ...
§ 53
a, stk. 3, eller hvor videregivelsen er erhvervsmæssigt begrundet og sker til koncernforbundne v...
§ 53
a, stk. 2. Oplysninger om privatkunder vil ikke kunne videregives til brug for koncernsty...
§ 53
a anførte oplysninger der anses for fortrolige oplysninger og dermed omfattet af...
§ 53
a. Svar: Jeg går ud fra, at spørgsmålet vedrører de oplysninger, der i bemærkninge...
§ 53
a. Bilag 2 Justitsministerens brev til Jørgen Hoppe, ...
§ 5
, stk. 1-3. Disse grundlæggende principper vil efter min opfattelse betyde, at en vir...
§ 50
, stk. 1, nr. 4, og stk. 5 (reglerne om tilladelse til at drive kreditoplysningsvirksomhed) og...
§ 77
(overgangsreglerne for bl.a. eksisterende kreditoplysningsbureauer). I øvrigt lægger lovforsl...
§ 74
Jeg har i den forbindelse fået oplyst, at RKI overvejer at udarbejde en adfærdskodeks, som ...
Hej! Jeg kan hjælpe dig med at forstå "Betænkning over Forslag til lov om behandling af personoplysninger". Stil mig et spørgsmål, eller prøv et af forslagene. Hele lovteksten er inkluderet i min viden.