Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 96
Billedgenerering afventer: Illustration of a Danish job center scenario showing a citizen engaging with employment support services, highlighting the concept of activation and continuous offers in a danish context.
Paragraf 96 fastlægger en konkret forpligtelse for personer inden for målgruppen efter § 92, som modtager kontanthjælp eller starthjælp: Når disse personer har afsluttet deres første tilbud om aktivering eller anden beskæftigelsesfremmende indsats, skal de ved fortsat ledighed i en sammenhængende periode på 6 måneder påbegynde et nyt tilbud.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 742 af 16.7.2009
Når en person, der er omfattet af § 92, har afsluttet det første tilbud, har personen ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang den pågældende har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 6 måneder.
Stk. 2. Når en person, der er omfattet af § 95, har afsluttet det første tilbud, har personen ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang den pågældende har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 6 måneder. Hvis personen har modtaget og afsluttet det første tilbud, før personen har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 9 måneder, og personen efter afslutning af tilbuddet har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på mindst 6 måneder, har den pågældende dog først ret og pligt til at påbegynde et efterfølgende tilbud, når personen har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 9 måneder fra første henvendelse om hjælp til kommunen.
Paragraf 96 fastlægger en konkret forpligtelse for personer inden for målgruppen efter § 92, som modtager kontanthjælp eller starthjælp: Når disse personer har afsluttet deres første tilbud om aktivering eller anden beskæftigelsesfremmende indsats, skal de ved fortsat ledighed i en sammenhængende periode på 6 måneder påbegynde et nyt tilbud. Dette sikrer, at beskæftigelsesindsatsen opretholdes aktivt, uden lange pauser, for at undgå passivitet og fremme hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Lovens formulering kombinerer altså ret og pligt, hvilket betyder, at borgeren både kan forvente tilbuddet og samtidig er forpligtet til at deltage. I praksis er dette afgørende for at undgå uforløb, men giver også anledning til debat om, hvorvidt hyppigheden og den sammenhængende periode er hensigtsmæssig for alle borgere. Sammenhængende perioder og skærpede aktiveringskrav findes også i lov om aktiv socialpolitik og dagpengeloven. Paragraffen sætter dermed en robust ramme, men kan kritiseres for sin rigide tidsgrænse, som ikke altid tager individuelle behov tilstrækkeligt hensyn til. En mere nuanceret lovgivning kunne med fordel indføre fleksibilitet i forhold til borgernes konkrete situation, fx ved helbred, uddannelse eller særlige sociale forhold. Samtidig kræver lovens pligt-element et effektivt sagsbehandlingsapparat for at undgå sagsbehandlingssvigt og sikre borgernes retssikkerhed.
Eksempler
Gentagen aktivering efter 6 måneders kontanthjælp
En person afslutter sit første tilbud efter en periode med ledighed og modtager fortsat kontanthjælp uden afbrydelse i 6 måneder. Jobcenteret skal herefter tilbyde vedkommende et nyt aktivt tilbud, som personen både har ret og pligt til at deltage i.
Starthjælpsmodtager og jobplan
En starthjælpsmodtager har gennemført et virksomhedsrettet tilbud og modtager fortsat ydelsen i en sammenhængende 6-måneders-periode. Kommunen udarbejder et fornyet tilbud med fokus på at forbedre personens muligheder for at komme i beskæftigelse.
- •At personen kan vælge ikke at tage imod nyt tilbud efter 6 måneders sammenhængende kontanthjælp uden konsekvenser.
- •At perioden på 6 måneder kan opdeles med korte afbrydelser uden at det påvirker retten og pligten til nyt tilbud.
- •At retten til nyt tilbud er en valgfri service og ikke en forpligtelse med pligt til deltagelse.
Hvad betyder ret og pligt i § 96 for modtageren?
Ret og pligt betyder, at personen både kan kræve et nyt tilbud og samtidig er forpligtet til at deltage i det tilbud, som jobcenteret stiller til rådighed, medmindre der foreligger særlige undtagelser i lovgivningen eller regeringspraksis.
Hvordan defineres en sammenhængende periode på 6 måneder?
En sammenhængende periode betyder, at ydelsen modtages uden væsentlige afbrydelser over 6 måneder. Mere konkrete regler om opgørelsen kan findes i beskæftigelsesministerens bekendtgørelser og afgørelser, herunder regler om opgørelse af sammenhængende perioder i øvrige aktive beskæftigelsesindsatslove.
Kan personen afvise deltagelse i tilbud efter § 96?
Nej, afvisning kan medføre sanktioner, herunder nedsættelse eller bortfald af ydelse, jf. reglerne i lov om aktiv socialpolitik. Der findes dog undtagelser, eksempelvis ved sygdom eller særlige forhold.
Hvordan harmonerer § 96 med § 92?
§ 92 fastsætter retten og pligten til at modtage tilbud efter 13 ugers hhv. 9 måneders kontanthjælp, mens § 96 præciserer, at efter det første tilbud følger ret og pligt til nyt tilbud ved fortsat ydelse efter 6 måneder. Dette sikrer kontinuitet i indsatsen.
Velkommen til advokathjælp om aktiv beskæftigelsesindsats!
Velkommen til advokathjælp om aktiv beskæftigelsesindsats!