Barnets lov § 96
Billedgenerering afventer: Illustrate social workers and a family collaborating in Denmark, showing careful follow-up and oversight in a Danish context, emphasizing child welfare and support.
§ 96 fastlægger, at den løbende opfølgning på børn og unge, som er anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47, skal ses i sammenhæng med det officielle tilsynsarbejde, jf.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Er barnet eller den unge anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47, skal den løbende opfølgning efter § 95 ses i sammenhæng med det løbende tilsyn med barnet eller den unge, jf. § 156, stk. 2 og 5, og ske efter kontakt med forældremyndighedsindehaveren.
Stk. 2. Er barnet eller den unge anbragt uden for hjemmet, skal vurderingen af behovet for revision af barnets plan eller ungeplanen eller relevante dele af den helhedsorienterede plan eller forbedringsforløbet, jf. § 95, stk. 4 og 5, ske med udgangspunkt i resultatet af den børnefaglige undersøgelse, jf. § 20 i denne lov, eller den ungefaglige undersøgelse efter § 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
§ 96 fastlægger, at den løbende opfølgning på børn og unge, som er anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47, skal ses i sammenhæng med det officielle tilsynsarbejde, jf. § 156, stk. 2 og 5. Dette sikrer, at både den individuelle vurdering af barnets eller den unges trivsel og de mere strukturelle tilsynsforhold integreres i en samlet indsats. Samtidig stilles der krav om, at kommunalbestyrelsen skal opretholde kontakt til forældremyndighedsindehaveren, hvilket afspejler lovens udgangspunkt i forældres ansvar, selv ved anbringelser. Formuleringen er dog nogenlunde sparsom og overlader i praksis til kommunerne at operationalisere, hvor tæt denne samordning skal være. Retningslinjer for opfølgning fra § 95 og tilsynsforpligtelserne i § 156 understreger vigtigheden af stabilitet og kontinuitet i indsatsen, hvilket bl.a. er fremhævet i Ankestyrelsens principafgørelser vedrørende barnets trivsel og behov for særlig støtte. Dermed adresserer paragrafen et ret centralt element i sagsbehandlingen, men kunne med fordel have en mere specifik formulering om barnet eller den unges aktive inddragelse og samspillet mellem myndigheder og familie, især i lyset af lovens mål om barnets perspektiv og bedste. En skarpere præcisering af krav til kommunernes dokumentation og ansvar for koordinering kunne styrke den praktiske anvendelse.
Eksempler
Samarbejde mellem tilsyn og opfølgning
Kommunalbestyrelsen gennemfører den løbende opfølgning af et anbragt barn og koordinerer denne med de årlige tilsynsbesøg på anbringelsesstedet, så der sikres en samlet vurdering af barnets trivsel.
Kontakt med forældremyndighedsindehaveren under anbringelse
Selvom barnet er anbragt uden for hjemmet, sørger kommunen for regelmæssig kontakt og information til forældremyndighedsindehaveren, så forældrenes rolle og ansvar fastholdes i overensstemmelse med lovens principper.
Opfølgning efter børnefaglig undersøgelse
Efter en børnefaglig undersøgelse og anbringelse sikrer kommunen, at både tilsynsmyndigheden og sagsbehandleren følger barnets udvikling med henblik på rettidig justering af støtte og indsats.
- •Opfølgning og tilsyn er det samme og kan ske uafhængigt uden koordinering.
- •Forældremyndighedsindehaverens kontakt kan altid undlades under anbringelsen.
- •Løbende opfølgning kan udføres uden inddragelse af barnets eller den unges ønsker og behov.
Hvordan sikrer kommunalbestyrelsen, at opfølgning og tilsyn koordineres?
Kommunalbestyrelsen skal integrere den løbende opfølgning jf. § 95 med tilsyn efter § 156, bl.a. ved fælles møder og informationsudveksling, for at sikre en helhedsorienteret vurdering af barnets behov.
Kan forældremyndighedsindehaveren udelukkes fra kontakten under anbringelsen?
Paragrafen foreskriver kontakt med forældremyndighedsindehaveren, men hensynet til barnets bedste kan nødvendiggøre begrænsninger. Dog fremhæves forældrenes ansvar og ret til information i lovens øvrige bestemmelser.
Hvad er forskellen på opfølgning og tilsyn ifølge loven?
Opfølgning (§ 95) fokuserer på barnets eller den unges individuelle trivsel og udvikling, mens tilsyn (§ 156) omfatter mere overordnet kvalitetskontrol af de tilbud, barnet er anbragt i.
Hvor ofte skal opfølgning ske under anbringelsen?
Ifølge § 95 skal opfølgning finde sted mindst 3 måneder efter iværksættelse af indsatsen og derefter løbende efter behov og årligt ved tilsynet, jf. § 156.
Er barnet eller den unge selv involveret i opfølgningen?
Lovens generelle principper (§ 5 og § 8) fastlægger, at barnet eller den unge skal inddrages efter modenhed og behov, hvilket også bør gælde i opfølgningerne under anbringelsen.
- Ankestyrelsens principafgørelse 3-19GældendeÅr: 2019
Kompensationsprincippet Formålet med kompensationsprincippet er, at borgere med en funktionsnedsættelse i videst muligt omfang bliver kompenseret for følgerne af funktionsnedsættelsen og stilles lige med andre borgere. Borgeren skal have mulighed for...
Relaterede paragraffer:§ 96§ 81§ 83§ 100 - Ankestyrelsens principafgørelse 18-18GældendeÅr: 2018
Borgerens hjælpebehov Kommunen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte og fleksibilitet ...
Relaterede paragraffer:§ 96§ 97§ 95§ 83
Velkommen til din juridiske vejledning om barnets lov.
Velkommen til din juridiske vejledning om barnets lov.