Barnets lov § 79
Billedgenerering afventer: A professional Danish social worker discussing a family support plan with parents in a modern office, emphasizing collaboration and child welfare, danish context
§ 79 fastslår kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde en revision af den udarbejdede plan for støtten til forældrene efter §§ 77 eller 78, når behov opstår.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde at revidere en udarbejdet plan for støtten til forældrene efter §§ 77 eller 78, når der er behov for det, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal, senest 3 måneder efter at barnet eller den unge har fået ophold uden for hjemmet, tilbyde en revision af forældrehandleplanen eller af relevante dele af den helhedsorienterede plan.
Stk. 3. Har kommunalbestyrelsen foretaget en revision efter stk. 1 eller 2, skal kommunalbestyrelsen herefter med højst 12 måneders mellemrum foretage en vurdering af, om der er behov for at tilbyde en revision af planen eller af relevante dele af den helhedsorienterede plan.
§ 79 fastslår kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde en revision af den udarbejdede plan for støtten til forældrene efter §§ 77 eller 78, når behov opstår. Paragraffen sikrer, at støtteindsatsen ikke blot fastlåses, men tilpasses ændringer i familiens situation og forældrenes behov. Stk. 2 redegør for, at senest 3 måneder efter en anbringelse uden for hjemmet skal der tilbydes en revision af forældrehandleplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, hvilket understreger vigtigheden af tæt opfølgning tidligt i forløbet. Stk. 3 pålægger kommunen at foretage yderligere vurderinger med højst årlige intervaller. Denne struktur skal sikre dynamik og løbende tilpasning. I praksis kan dette være udfordrende – kapacitet og kommunale ressourcer begrænser ofte muligheden for rettidig og effektiv revision. Det er væsentligt, at planen revideres med inddragelse af relevans fra barnets lovs øvrige bestemmelser, fx barnets trivsel (§ 95 og § 96). Enkelte principafgørelser, herunder Ankestyrelsens principafgørelse C-32-05, som omhandler støtte og inddragelse, understreger nødvendigheden af at holde planerne opdaterede i lyset af familiens og barnets aktuelle ressourcer og behov. Set med en snæver juridisk tilgang er udsagnet om at tilbyde revision en forpligtelse til løbende at sikre relevant, opdateret støtte, men ordvalget kan til tider virke unuanceret, idet behov kan være subjektivt og politisk determineret. En præcisering i lovteksten om klare kriterier for, hvornår en revision er nødvendig, kunne forbedre retssikkerheden og sikre mere konsekvent anvendelse i praksis.
Eksempler
Udvidelse af støtte efter anbringelse
En mor får i en sag tilbudt en forældrehandleplan efter § 77. Tre måneder efter barnets anbringelse anmoder hun om en revurdering af planen, da familiens situation har ændret sig med øgede behov. Kommunalbestyrelsen tilbyder en planrevision i tråd med § 79, stk. 2.
Årlig opfølgning på plan for støtte til forældre
Kommunen har i forbindelse med støtte til en familie foretaget udarbejdelse af en helhedsorienteret plan efter § 78. Efter første revision følger kommunen op og vurderer årligt, om planen fortsat dækker familiens behov, som foreskrevet i § 79, stk. 3.
Manglende revision af støtteplan kritiseret af Ankestyrelsen
I en principafgørelse kritiserede Ankestyrelsen en kommunalbestyrelse for ikke rettidigt at tilbyde revision af støtteplanen til forældrene, hvilket var i strid med § 79s krav om løbende vurdering. Kommunen blev pålagt at sikre bedre praksis fremadrettet.
- •At kommunen kun er forpligtet til én revision – i virkeligheden skal der løbende vurderes behov for revision.
- •At revision kun handler om ændring af omfang – den kan også medføre ophør eller ændring af støtteformen.
- •At forældrene kan afvise revision uden konsekvenser – revision skal tilbydes og kan ske uanset forældres ønske.
Hvornår skal kommunalbestyrelsen tilbyde revision af planen til forældrene?
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde revision, når der er behov for det. Desuden skal kommunen senest 3 måneder efter barnets anbringelse uden for hjemmet tilbyde en revision af planen, jf. § 79, stk. 2.
Kan kommunalbestyrelsen undlade at tilbyde revision, hvis forældrene ikke ønsker det?
Reglen pålægger kommunen at tilbyde revision, uanset forældrenes ønske. Revision er en aktiv proces, som skal sikre, at indsatsen tilpasses familiens aktuelle behov. Det er derfor kommunens ansvar at igangsætte denne vurdering.
Hvordan sikres forældrenes inddragelse i revisionsprocessen?
Forældrene skal så vidt muligt inddrages i revisonen af planen, og kommunalbestyrelsen skal respektere deres perspektiv. Dette er i tråd med lovens generelle fokus på barnets og familiens medvirken og rettigheder efter §§ 5-8.
Er der krav om hyppighed på revisioner ud over de første 3 måneder?
Ja. Efter den første revision skal kommunalbestyrelsen mindst én gang årligt vurdere, om der er behov for yderligere revision eller justering af planen, jf. § 79, stk. 3.
Kan en revision føre til ophør af støtten?
Ja. Revisionen skal blandt andet vurdere støttebehovet, og hvis indsatsen ikke længere er nødvendig, kan det føre til ophør af støtten, jf. kapitel 11 om ophør og hjemgivelse.
- Ankestyrelsens principafgørelse C-49-05GældendeÅr: 2005
Ankestyrelsen fandt, at hjælp i form af en særlig kontaktperson til personer som var døvblinde, også omfattede døvblinde, hvor der var en beskeden syns- og hørerest tilbage (funktionelt døvblinde)....
Relaterede paragraffer:§ 98§ 79 - Ankestyrelsens principafgørelse C-32-05GældendeÅr: 2005
Der kunne ydes hjælp til dækning af opholds- og fortæringsudgifter til en kontaktperson for en døvblind. Det var dog en betingelse, at deltagelse i aktiviteten var et led i at leve så normalt som muligt, og at kontaktpersonens medvirken i forbindelse...
Relaterede paragraffer:§ 48§ 98§ 77§ 78§ 8+1 mere
Velkommen til rådgivning om barnets lov!
Velkommen til rådgivning om barnets lov!