Barnets lov § 77
Billedgenerering afventer: A professional social worker discussing with parents in a Danish context, with paperwork and child welfare documents on the table, in a bright office environment, emphasizing thoughtful planning and support.
§ 77 fastlægger, at når kommunalbestyrelsen iværksætter støtte til forældrene efter §§ 75 eller 76 (som omhandler henholdsvis støtteperson og anden støtte for forældrene i forbindelse med barnets anbringelse uden for hjemmet), skal der altid udarbejdes en særskilt plan for denne støtte.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Når kommunalbestyrelsen iværksætter støtte efter §§ 75 eller 76, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en særskilt plan for støtten til forældrene.
Stk. 2. I forbindelse med en indstilling om anbringelse uden samtykke efter § 47 af et barn eller en ung, der har søskende under 18 år i husstanden, og hvor anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt eller andre alvorlige sociale forhold hos forældrene, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en forældrehandleplan efter stk. 1, uanset om forældrene har afvist at modtage støtten efter §§ 75 eller 76.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde, hvor det er åbenlyst unødvendigt, undlade at udarbejde en plan efter stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal begrunde, hvorfor der ikke udarbejdes en plan for støtten til forældrene.
§ 77 fastlægger, at når kommunalbestyrelsen iværksætter støtte til forældrene efter §§ 75 eller 76 (som omhandler henholdsvis støtteperson og anden støtte for forældrene i forbindelse med barnets anbringelse uden for hjemmet), skal der altid udarbejdes en særskilt plan for denne støtte. Paragraffen sikrer planlægning og dokumentation af den hjælp, der gives, med henblik på at systematisere indsatsen og tydeliggøre mål og metoder. Praktisk betyder det, at forældrene ikke blot modtager støtte, men at kommunen skal skriftligt fastlægge, hvad støtten består i, og hvordan den skal udføres. Dette styrker retssikkerheden og fremmer kontinuitet i hjælpen. Relaterede bestemmelser som § 79 nævner en pligt til revision af planen, hvilket understreger behovet for at holde støtten relevant og effektiv. En subtil kritik kan rettes mod, at loven ikke angiver en maksimal tidshorisont for planen eller detaljer om indhold, hvilket kan føre til varierede tolkninger og udførelse i kommunerne. Sammenholdt med Ankestyrelsens praksis er det vigtigt, at planen også indbefatter barnets tarv og forældrenes medvirken, som loven i øvrigt tilstræber, men uden at der gives klare, obligatoriske rammer for planens indhold og opfølgning. Fremtidige lovformuleringer kunne med fordel præcisere krav til indhold og opfølgningsprocedurer for at undgå uklarheder og sikre ensartet kvalitet på tværs af kommuner.
Eksempler
Udarbejdelse af forældrehandleplan ved støtteperson
Når en kommune vælger at tilbyde forældrene støtteperson efter § 75, udarbejdes en særskilt handleplan, som beskriver støttens omfang, metoder og mål, for at sikre tydelighed og systematik i hjælpen.
Støtte til forældre under barnets anbringelse
I en sag hvor kommunen iværksætter støtte efter § 76, fx rådgivning eller praktisk hjælp til forældrene, udarbejdes en særskilt plan, der fastlægger indhold og opfølgningsperioder, så indsatsen kan tilpasses løbende.
Revision af støtteplan efter anbringelse
Hvis barnets anbringelse varer længere, skal støtteplanen efter § 77 revideres jævnligt, således at støtten til forældrene altid er relevant og tager højde for ændringer i familieforhold eller barnets behov.
- •At § 77 giver forældrene ret til at nægte støtten uden plan – loven handler om kommunens pligt til at udarbejde planen, ikke samtykke.
- •At planen er statisk og ikke skal revideres – faktisk skal den gennemgås regelmæssigt ifølge § 79 for at forblive relevant.
- •At en mundtlig aftale er tilstrækkelig – loven kræver en særskilt, dvs. skriftlig plan.
Hvad indebærer kravet om en særskilt plan for støtte til forældrene?
Krævet indebærer, at kommunalbestyrelsen skal lave en skriftlig plan, hvor støtteindsatsen til forældrene beskrives konkret med mål og indhold, for at sikre klarhed og systematik i hjælpen.
Hvor ofte skal planen for støtten til forældrene revideres?
Selv om § 77 ikke specifikt nævner revisionshyppighed, foreskriver § 79, at revidering skal ske, når der er behov, eksempelvis senest 3 måneder efter anbringelsen, og derefter mindst hvert 12. måned. Dette skal sikre, at støtten forbliver relevant.
Kan støtten igangsættes uden en særskilt plan?
Nej, § 77 kræver planlægning før eller i forbindelse med støtte efter §§ 75 eller 76. Manglende planlægningsdokumentation kan være et markant svaghedspunkt i sagsbehandlingen og indikerer mangel på systematik.
Hvordan sikrer loven, at planen tager hensyn til barnets tarv?
Selv om § 77 ikke eksplicit nævner barnets tarv, er hele lovens grundprincip, jf. eksempelvis §§ 1 og 2, at indsatsen skal sikre barnets bedste. Planerne skal derfor altid tilrettelægges med barnets tarv som centrum, og kommunens afgørelser skal inddrage barnet og forældrene i videst muligt omfang.
- Ankestyrelsens principafgørelse R-6-02GældendeÅr: 2002
Ankestyrelsen fandt, at A kommune var forpligtet til at stille nødvendige hjælpemidler - herunder en plejeseng - til rådighed for ansøgeren også under dennes midlertidige ophold i sommerhus i B kommune, hvor ansøgeren modtog hjemmehjælp. Ankestyrelse...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 77§ 11§ 9+1 mere
Velkommen til barnets lov-assistenten.
Velkommen til barnets lov-assistenten.