Barnets lov § 69

Billedgenerering afventer: A reflective image showing a Danish child with a caring family in a peaceful home environment, symbolizing adoption and stability in the Danish context.

Kort sagt

§ 69 fastlægger en central forpligtelse for kommunalbestyrelsen til grundigt at overveje adoption som en løsning for børn og unge, der forventes at være anbragt uden for hjemmet i lang tid.

Lovtekst – § 69 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen skal i følgende situationer overveje, om hensynet til kontinuitet og stabilitet i barnets eller den unges opvækst taler for, at barnet eller den unge gennem adoption får en ny familie, når det må antages, at barnet eller den unge vil være anbragt i en længere årrække:

1) Ved anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet efter §§ 46, 47 eller 49.

2) Ved fortsat anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet efter § 50.

3) Ved permanent anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet efter § 67.

4) Når Ungdomskriminalitetsnævnet har truffet afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.

Stk. 2. Når en forælder til et barn eller en ung, der er anbragt eller er blevet bortadopteret på grund af manglende forældreevne, venter endnu et barn, skal kommunalbestyrelsen overveje, om hensynet til kontinuitet og stabilitet i det kommende barns opvækst taler for, at dette barn gennem adoption får en ny familie.

Praktisk betydning

§ 69 fastlægger en central forpligtelse for kommunalbestyrelsen til grundigt at overveje adoption som en løsning for børn og unge, der forventes at være anbragt uden for hjemmet i lang tid. Hensigten er at sikre stabilitet og kontinuitet i barnets opvækst ved at skabe en varig familieforankring, når en midlertidig anbringelse ikke synes tilstrækkelig eller realistisk på længere sigt. Paragraffen dækker både situationer ved ny anbringelse og ved fortsat anbringelse samt permanent anbringelse. Selv om lovteksten foreskriver denne overvejelse, kan praksis ofte rammes ind af ressourcemæssige, juridiske og familiemæssige hensyn, hvor respekt for barnets rettigheder og best interests skal afbalanceres. Det bemærkes, at § 69 ikke bestemmer automatisk adoption, men en obligatorisk vurdering. Denne vurdering bør i praksis inddrage barnets, familiens og plejefamiliens perspektiv og kan afklare, om adoption faktisk vil udvikle barnets trivsel bedst muligt. Ankestyrelsens praksis understreger, at barnets holdning og netværksrelationer skal tages alvorligt, og adoption må ikke ske for tidligt eller uden fuld afvejning. Sammenhængen med bl.a. §§ 67, 68 og 70 i barnets lov, som omhandler permanent anbringelse og adoption uden samtykke, gør paragraffen til en slags indgang til mere indgribende foranstaltninger. Dog er det indlysende, at kommunalbestyrelsens rolle kan virke ambivalent; den skal både varetage barnets tarv og samtidig navigere mellem myndighedsansvar og familiens retssikkerhed. En klarere betoning af barnets perspektiv og mere konkrete vejledninger i lovteksten kunne reducere risikoen for, at adoption kun bliver et fjernt alternativ eller anvendes inkonsekvent. Endelig bør loven tydeligere afdække balancen mellem stabilitet og barnets ret til biologisk tilknytning, som er et skæringspunkt i praksis. § 69 fungerer som en påmindelse om, at det sociale system ikke må overse den langsigtede dimension i anbringelsessager, men formuleringen kunne med fordel moderniseres for større klarhed og operativ anvendelighed.

Eksempler

  • Langvarig plejefamilieanbringelse med overvejelse om adoption

    Kommunalbestyrelsen har anbragt et barn uden for hjemmet i en plejefamilie, hvor barnet har opnået tæt tilknytning. Efter 3 år foretager kommunen en vurdering efter § 69 for at undersøge, om adoption kan bidrage til mere stabilitet og tryghed i barnets opvækst.

  • Vurdering ved fortsat anbringelse efter et år

    I tilfælde hvor et barn har været anbragt i længere tid, for eksempel over et år, vurderer kommunalbestyrelsen, om adoption kan være relevant i lys af barnets behov for kontinuitet, jf. §§ 50 og 69, også når forældrene endnu ikke har fraskrevet sig omsorgen.

  • Kommunens indstilling ved adoption uden samtykke

    Når adoption skal overvejes uden forældres samtykke, indgår vurderingen af stabilitet og kontinuitet i kommunalbestyrelsens indstilling til børne- og ungeudvalget, i overensstemmelse med § 69 og relaterede regler i §§ 70-72.

Almindelige misforståelser
  • At § 69 pålægger kommunen at gennemføre adoption - i virkeligheden er der tale om en pligt til at overveje adoption, ikke en automatisk beslutning.
  • At adoption erstatter forældremyndighed straks - § 69 fordrer kun vurdering af, om adoption kan være bedst for kontinuitet og stabilitet, hvilket ofte sker efter flere år og sideløbende med andre støttetiltag.
  • At barnets perspektiv ikke er væsentligt - loven lægger vægt på barnets og den unges individuelle behov og holdning, hvilket ofte overses i praksis.
Almindelige spørgsmål

Hvornår skal kommunalbestyrelsen overveje adoption ifølge § 69?

Kommunalbestyrelsen skal overveje adoption, når det må antages, at barnet eller den unge vil være anbragt i en længere årrække, blandt andet ved anbringelse uden for hjemmet, fortsat anbringelse eller permanent anbringelse. Formålet er at sikre kontinuitet og stabilitet i barnets opvækst.

Er adoption obligatorisk, når kommunen vurderer det efter § 69?

Nej, § 69 fastlægger en pligt til at overveje adoption som en mulig løsning, men det er ikke ensbetydende med, at adoption skal ske automatisk. Vurderingen skal være grundig og tage hensyn til barnets tarv og ønsker.

Kan barnet eller den unge få indflydelse på beslutningen om adoption?

Ja, barnets eller den unges holdning skal løbende inddrages efter § 5 i barnets lov, og både barnets perspektiv og tilknytning til nuværende anbringelsessted tillægges vægt i vurderingen, jf. blandt andet §§ 67 og 68.

Hvordan relaterer § 69 sig til anbringelse og permanent anbringelse i §§ 46, 47 og 67?

§ 69 skal ses i sammenhæng med §§ 46 og 47, som omhandler anbringelse uden for hjemmet, og § 67, som regulerer permanent anbringelse. Vurderingen af adoption skal indgå i processen, når anbringelsen vurderes at være langvarig.

Kan adoption ske uden forældrenes samtykke efter § 69?

Selv om § 69 omhandler overvejelse af adoption som løsning, regulerer §§ 70-72 procedurer for adoption uden samtykke. Adoption uden samtykke vil altid kræve særligt grundlag og indstilling fra kommunen samt klubafgørelse fra børne- og ungeudvalget.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse 163-10
    GældendeÅr: 2010

    Fastsættelsen af den tilbagebetalingspligtige del af lånet ved udfærdigelse af gældsbrev er en del af afgørelsen om bevilling af støtte til udskiftning af bil. Der er således tale om en forvaltningsretlig afgørelse, som nævnet har kompetence til at b...

    Relaterede paragraffer:§ 166§ 60§ 5§ 68§ 5 +8 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Hvordan kan jeg hjælpe dig om barnets lov?

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder § 69 om adoption?
Hvornår overvejes permanent anbringelse?
Hvordan påvirker barnets rettigheder anbringelse?