Barnets lov § 179
Billedgenerering afventer: Illustration of a regional committee meeting discussing transfer of social services responsibilities to a local municipality, in a danish context
Paragraffen fastsætter en forpligtelse for kontaktudvalget til mindst en gang hvert valgperiode at diskutere, om sociale tilbud i regionen med fordel kan overføres til en beliggenhedskommunes ansvar.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kontaktudvalget skal mindst én gang i hver valgperiode drøfte, om der i regionen er sociale tilbud, som mere hensigtsmæssigt kan overgå til en beliggenhedskommunes ansvar.
Stk. 2. Enhver kommunalbestyrelse i regionen kan anmode om, at et ønske fra en kommunalbestyrelse i en beliggenhedskommune om at overtage et regionalt tilbud, jf. § 174, stk. 1 og 2, drøftes i kontaktudvalget.
Paragraffen fastsætter en forpligtelse for kontaktudvalget til mindst en gang hvert valgperiode at diskutere, om sociale tilbud i regionen med fordel kan overføres til en beliggenhedskommunes ansvar. Det afspejler et ønske om optimering af serviceleverancen, idet det kan være mere hensigtsmæssigt, at ansvar placeres tættere på, hvor tilbuddene fysisk er beliggende – et skridt mod øget effektivitet og lokal forankring. Loven anerkender efterfølgende kommunernes mulighed for at rejse sådanne overtagelsesanmodninger (§ 179, stk. 2), hvilket kan skabe dynamik og variation i ansvarsfordelingen. Dog lader formuleringen spilrummet ret åbent, og det er op til det enkelte kontaktudvalg at initiere drøftelserne, uden nærmere krav til konsekvenser. Dermed kan lovens effekt begrænses, hvis den politiske vilje eller samarbejdsviljen mangler. Set i sammenhæng med bestemmelserne om overtagelse (§§ 174-178) og pålægsadgangen (§ 180-181), tegner paragraffen et system, hvor statslig styring kan træde til, hvis frivillige aftaler imellem kommuner og region svigter. Dette peger på en indirekte magtfordeling til fordel for staten, der kan intervenere for at sikre bæredygtighed og kvalitet i specialiserede tilbud. Et klart og mere operationelt formuleret mandat til kontaktudvalget kunne skabe større gennemsigtighed og handlekraft. Lovens vaghed kan give anledning til usikkerhed og varierende praksis på tværs af regionerne, hvilket i sidste ende ikke nødvendigvis tilgodeser barnets og den unges bedste.
Eksempler
Overførsel af regionalt tilbud til beliggenhedskommune
Et kontaktudvalg i en region drøfter en gang i valgperioden, at et lille døgninstitutionstilbud for børn med særlige behov fagligt og økonomisk bedre kan drives af den kommune, hvor tilbuddet fysisk er placeret. Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen anmoder derfor regionsrådet om overtagelse.
Drøftelse uden konsekvens
Kontaktudvalget gennemfører drøftelsen som foreskrevet, men vælger ikke at tage initiativ til ændringer. Regionen og kommunerne fortsætter samarbejdet uden ændring, hvilket illustrerer lovens begrænsede håndhævelsesmekanisme.
Kommunal anmodning om overtagelse initieret via kontaktudvalget
En beliggenhedskommune indsender efter drøftelse i kontaktudvalget en officiel anmodning om at overtage et regionalt specialtilbud. Regionsrådet og kommunen forhandler vilkår, og Social- og Boligstyrelsen inddrages i tilfælde af uenighed.
- •At kontaktudvalgets drøftelser automatisk fører til overførsel af tilbud – drøftelser er kun et minimumskrav og ikke bindende.
- •At en beliggenhedskommune uden videre kan overtage et regionalt tilbud – det kræver forhandling og aftaler mellem kommuner, region og eventuelt staten.
- •At kontaktudvalget træffer politiske beslutninger – det kan snarere karakteriseres som et forum for dialog uden selvstændig beslutningskompetence.
Hvad er formålet med kontaktudvalgets drøftelser efter § 179?
Formålet er at vurdere, om sociale tilbud i regionen kan overgå til ansvar i den beliggenhedskommune, hvor tilbuddene fysisk drives, med henblik på bedre faglig og økonomisk bæredygtighed.
Er kontaktudvalgets anbefaling bindende for region eller kommuner?
Nej, drøftelserne er rådgivende; det er op til kommunalbestyrelser og regionsråd at aftale konkrete overtagelser. Hvis der ikke opnås enighed, kan Social- og Boligstyrelsen undtagelsesvis pålægge overtagelse efter §§ 180-181.
Hvordan sikres borgeren bedst i tilfælde af overtagelse af tilbud?
Lovgivningen lægger vægt på faglig kvalitet og kontinuitet gennem koordination og tilsyn, bl.a. via rammeaftaler (§ 173) og tilsynsbestemmelser (§§ 156-159). Overtagelsen skal følge klare aftaler for at undgå forringelse af hjælpens kvalitet.
Kan en kommune nægte at overtage et regionalt tilbud?
Kommunen kan nægte, men det kan medføre, at Social- og Boligstyrelsen griber ind og pålægger overtagelse efter lovens bestemmelser, især hvis tilbuddet vurderes vigtigt for målgruppen og økonomisk stabilt.
Velkommen til juridisk assistance om barnets lov.
Velkommen til juridisk assistance om barnets lov.