Barnets lov § 164
Billedgenerering afventer: A professional illustration showing a digital platform or portal with Danish child welfare services offerings in a danish context, including social service facilities, regional and private providers, focusing on transparency and accessibility.
§ 164 fastslår, at de regelsæt, som i lov om social service gælder for Tilbudsportalen – en digital oversigt og formidling af sociale tilbud – også gælder tilsvarende for kommunale, regionale og private tilbud efter barnets lov, når disse er omfattet af socialtilsynsreglerne.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Reglerne i § 14 i lov om social service om Tilbudsportalen finder tilsvarende anvendelse for kommunale, regionale og private tilbud efter denne lov, der er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, og for kommunale, regionale og private tilbud efter denne lovs §§ 83 og 84.
§ 164 fastslår, at de regelsæt, som i lov om social service gælder for Tilbudsportalen – en digital oversigt og formidling af sociale tilbud – også gælder tilsvarende for kommunale, regionale og private tilbud efter barnets lov, når disse er omfattet af socialtilsynsreglerne. Dette sikrer en vis ensartethed og gennemsigtighed i udbuddet af sociale tilbud til børn og unge, herunder særligt dag- og klubtilbud efter §§ 83 og 84. Praktisk betyder det, at tilbud efter barnets lov skal være tilgængelige og transparente for brugere og myndigheder via Tilbudsportalen, hvilket understøtter valgfrihed og koordinering. Lovens brug af henvisninger frem for selvstændige bestemmelser lever op til ønsket om at undgå parallelregulering, men kan også bidrage til en vis kompleksitet for nye aktører. Den profil harmonerer med den generelle tendens i dansk sociallovgivning om at samle information og sikre adgang til tilbud, uden at løfte civilretlige rettigheder i sig selv. Dog kunne lovformuleringen med fordel være klarere i at redegøre for rammerne og eventuelle undtagelser ved Tilbudsportalens anvendelse, da der fortsat kan være utydeligheder om adgang, opdatering og sanktioner, især for private leverandører. I den praktiske administration er det vigtigt, at både kommuner og tilbud systematisk sikrer korrekt og rettidig indberetning til Tilbudsportalen for at undgå problemer, som Ankestyrelsen har adresseret i relaterede principafgørelser vedrørende oplysninger og afstemning mellem sagsbehandling og udbud. Det er også væsentligt, at socialtilsynets krav ikke opleves som en urimelig byrde, men som en kvalitetssikring, der støtter barnets eller den unges bedste.
Eksempler
Kommunal godkendelse og registrering af dagtilbud
Et kommunalt særligt dagtilbud efter § 83 skal godkendes af socialtilsynet og registreres på Tilbudsportalen. Det sikrer, at tilbuddet synliggøres for familier og myndigheder, som søger støtte til børn med nedsat funktionsevne.
Private klubtilbud på Tilbudsportalen
En privat aktør driver et særligt klubtilbud efter § 84 til børn med særlige behov. For at være omfattet af barnets lov og kunne modtage offentlige midler skal tilbuddet være godkendt og tilknyttet Tilbudsportalen, hvilket fremmer transparens over for brugerne.
Sagsbehandling og samspil med Tilbudsportalen
Kommuner bruger Tilbudsportalen til at identificere egnede tilbud til børn og unge under sagsbehandling efter barnets lov. Portalens opdaterede oplysninger om godkendelser og kapacitet er afgørende for valg af tilbud og behandlingstider.
- •At alle tilbud efter barnets lov automatisk skal stå på Tilbudsportalen – kun dem omfattet af socialtilsynet og §§ 83 og 84.
- •At Tilbudsportalen skaber nye borgerrettigheder – det er en informationsplatform og har ikke selv retlig bindende virkning.
- •At private tilbud ikke omfattes af disse regler – de er også omfattet, hvis de er godkendt efter socialtilsynsreglerne.
Hvad sikrer henvisningen til Tilbudsportalen i § 164 konkret?
Henvisningen sikrer, at de samme regler om registrering, information og offentlig tilgængelighed, som gælder for sociale tilbud efter social service-loven, også gælder for tilbud efter barnets lov, der er omfattet af socialtilsynet. Det fremmer gennemsigtighed og ensartet dokumentation, så brugere nemt kan finde tilbuddene.
Gælder kravet om godkendelse og registrering for alle tilbud efter barnets lov?
Nej, kun for tilbud som er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn og for særlige dag- og klubtilbud efter §§ 83 og 84 i barnets lov. Andre former for støtte efter barnets lov er ikke direkte nævnt. Det betyder, at ikke alle tilbud skal være på Tilbudsportalen.
Kan oplysninger på Tilbudsportalen generere retlige konsekvenser for kommuner eller tilbud?
Selve registreringen og synligheden på Tilbudsportalen skaber ikke direkte rettigheder eller pligter for borgerne, men den understøtter myndighedernes forvaltning og sikrer, at tilbuddene er reelt tilgængelige. Manglende opdatering kan dog udløse kontrol og kritik fra tilsynsmyndigheder.
Hvorfor valgte lovgiver at henvise til regler i social service-loven i stedet for at skrive egen regel om Tilbudsportalen?
Henvisning til eksisterende regelsæt fremmer lovteknisk konsistens og undgår dobbeltregulering. Det sikrer, at barnets lov trækker på en allerede etableret ramme i social service-loven, som er velkendt for kommuner og tilbud.
- Ankestyrelsens principafgørelse C-50-05GældendeÅr: 2005
Ankestyrelsen fandt, at det sociale nævn havde kompetence til ændre det af amtet bevilgede almindelige lån til et udvidet lån på trods af, at ansøger alene havde klaget over afslag på særlig indretning. Kommunen var derfor berettiget til at opsige de...
Relaterede paragraffer:§ 164§ 68§ 4§ 15§ 6+4 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-52-00GældendeÅr: 2000
Der var ikke adgang til at kræve tilbagebetaling af et fejlagtigt udbetalt beløb i kørselsgodtgørelse til en mor, der havde et barn anbragt uden for hjemmet. Ved den vurdering lagde Ankestyrelsen vægt på, at det ikke var godtgjort, at moderen havde m...
Relaterede paragraffer:§ 164§ 40§ 119
Velkommen til din lovguide om barnets lov!
Velkommen til din lovguide om barnets lov!