Barnets lov § 165
Billedgenerering afventer: A professional Danish social worker discussing specialized child welfare cases, with a backdrop of Danish municipal offices and a logo representing social services, in a danish context.
Paragraffen angiver, at den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation i Social- og Boligstyrelsen skal yde gratis vejledende specialrådgivning til kommunalbestyrelser og borgere i meget komplekse og specialiserede enkeltsager vedrørende hjælp og støtte til børn og unge.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation i Social- og Boligstyrelsen bistår kommunalbestyrelser og borgere med gratis vejledende specialrådgivning i de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager om hjælp og støtte til børn og unge.
Stk. 2. Tilsvarende yder den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation gratis specialrådgivning til kommunalbestyrelser, regioner, skoler og institutioner m.v. samt borgere om specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
Paragraffen angiver, at den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation i Social- og Boligstyrelsen skal yde gratis vejledende specialrådgivning til kommunalbestyrelser og borgere i meget komplekse og specialiserede enkeltsager vedrørende hjælp og støtte til børn og unge. Praktisk betyder dette, at kommuner kan trække på et centralt ekspertiseorgan, når de møder sager, der overstiger den lokale faglighed eller kompleksitet. Organisationen er en styrke for systemet, men samtidig rejser dens eksistens spørgsmål om lokalt ansvar og kapacitet. Der kan opstå en afhængighed af central rådgivning, hvilket risikerer at svække den decentrale myndighed og professionelle selvstændighed. Lovens ringe præcisering af organisationens rolle i forhold til kommunalbestyrelsens beslutningskompetence kan give anledning til uklarheder om ansvarsfordelingen. Dertil kommer, at der ikke foretages bindende afgørelser, hvilket efterlader kommunerne med et vist skøn og kan skabe uensartet praksis. Paragraffen er forankret i barnets lov og relaterede regler, hvor behovet for specialiseret rådgivning adresseres, men uden at overtage kommunernes forvaltningsansvar.
Eksempler
Kompleks sag om barn med sjælden funktionsnedsættelse
En kommune søger rådgivning hos den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation for at finde en specialiseret indsats til et barn med et sjældent handicap, hvor kommunen mangler ekspertise.
Tværfaglig vejledning i adoption uden samtykke
Ved fremsatte planer om adoption uden samtykke bruger kommunalbestyrelsen organisationens vejledning til at navigere lovens kompleksitet og sikre korrekt sagsbehandling.
Specialrådgivning om hjemmetræning til børn med særlige behov
Kommunen modtager vejledning om dokumenterbare træningsmetoder og sundhedsfaglig inddragelse efter § 85, da sagen involverer hjemmetræning for et barn med betydelig og varig funktionsnedsættelse.
- •At rådgivningen er bindende for kommunalbestyrelserne, hvilket ikke er tilfældet.
- •At kun kommuner kan få rådgivning, selvom borgere også har ret til det.
- •At organisationen træffer afgørelser i stedet for kommunen, mens dens rolle kun er rådgivende.
Er rådgivningen fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation bindende for kommunen?
Nej, rådgivningen er vejledende. Kommunalbestyrelsen træffer selv afgørelserne, men kan basere beslutninger på organisationens specialviden.
Kan borgere direkte henvende sig til organisationen for vejledning?
Ja, både kommunalbestyrelser og borgere kan modtage gratis vejledende specialrådgivning i komplicerede enkeltsager.
Hvordan adskiller denne rådgivningsordning sig fra almindelig kommunal rådgivning?
Organisationens rådgivning er specialiseret og målrettet de mest komplekse tilfælde, hvor lokal kompetence ikke er tilstrækkelig.
Er der krav om, at kommunen skal følge organisationens råd?
Der er ikke et juridisk krav om at følge rådgivningen, men det vil ofte indgå som et tungtvejende fagligt grundlag.
Hvordan sikres videnoverførsel fra organisationen til kommunerne?
Organisationen skal også bidrage til materialeproduktion og systematisk vidensformidling, jf. §§ 169 og 170.
Velkommen til rådgivning om barnets lov!
Velkommen til rådgivning om barnets lov!