Barnets lov § 134

Billedgenerering afventer: A Danish municipality official reviewing school attendance records and deciding to suspend child support benefits due to over 15% unexcused absence, danish context

Kort sagt

Paragraf 134 fastsætter en konkret administrativ reaktion på underretninger om ulovligt skolefravær blandt elever.

Lovtekst – § 134 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Når kommunalbestyrelsen modtager en underretning om, at en elev har ulovligt skolefravær på 15 pct. eller derover inden for 1 kvartal, jf. § 133, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om standsning af børne- og ungeydelsen. Afgørelsen er gældende for 1 kvartal.

Praktisk betydning

Paragraf 134 fastsætter en konkret administrativ reaktion på underretninger om ulovligt skolefravær blandt elever. Når skolefraværet overstiger 15 pct. inden for et kvartal, pålægger loven kommunalbestyrelsen at standse udbetalingen af børne- og ungeydelsen for samme periode. Formålet er at skabe et incitament for forældrene til at sikre skoledeltagelse, men sanktionen rammer familien økonomisk, som ofte kan være en sårbar gruppe. Dette retslige instrument illustrerer statens mix af kontrol og støtte, hvor spørgsmålet om proportionalitet og effektivitet ofte tages op. Kritik kan rettes mod, om sanktionen har den ønskede adfærdsændrende effekt, eller om den snarere skader barnets trivsel indirekte ved at belaste familien økonomisk. Paragraffen relaterer sig til underretningspligten efter §133, stk. 2, og til administrative beslutninger i kommunerne. Udformningen er enkel, hvilket til gengæld kan føre til en rigid anvendelse uden rum for skøn i individuelle forhold, en pointe der også fremhæves i praksis og vejledninger. Sammenholdt med øvrige bestemmelser om barnets tarv er det væsentligt, at kommunalbestyrelsen i sagsbehandlingen også sikrer helhedsorienterede tiltag for at forebygge skolefravær snarere end alene at sanktionere.

Eksempler

  • Forældre modtager standset ydelse pga. skolefravær

    En familie har modtaget underretning om elevens ulovlige fravær på 20 % i et kvartal. Kommunen har herefter truffet afgørelse efter § 134 om standsning af børne- og ungeydelsen for kvartalet.

  • Kommunens håndtering ved tvivl om fraværets omfang

    Kommunalbestyrelsen modtager en underretning om 16 % ulovligt fravær, men der er usikkerhed om datakvaliteten. Kommunen træffer efterfølgende afgørelse om standsning, men efterfølgende genoptages udbetaling, da fraværet dokumenteres at være under 15 %.

  • Koordineret indsats ved gentagne underretninger

    Ved gentagne underretninger om nær-straffegrænsen for ulovligt skolefravær iværksætter kommunen rådgivning og støtte ud over blot at standse ydelsen for at imødegå det reelle problem.

Almindelige misforståelser
  • At enhver underretning om skolefravær fører til standsning af ydelsen – det kræver fravær på mindst 15 % indenfor ét kvartal.
  • At standsningen kan bruges som strafferetligt middel mod barnet – den rettes mod ydelsen til familien som økonomisk sanktion.
  • At kommunalbestyrelsen kan undlade at stoppe ydelsen, hvis der er særlige individuelle forhold – loven giver ingen undtagelse.
Almindelige spørgsmål

Hvad sker der, hvis fraværet kun er lige under 15 %?

Paragraffen gælder først, når det ulovlige fravær er 15 % eller mere. Fravær under denne grænse udløser ikke automatisk standsning af børne- og ungeydelsen, men kan føre til kommunal opmærksomhed og forebyggende indsatser efter andre regler.

Kan afgørelsen om standsning påklages?

Ja, afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen efter § 134 kan som udgangspunkt indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. § 144 i barnets lov.

Hvor længe varer standsningen af børne- og ungeydelsen?

Ifølge § 134 gælder afgørelsen om standsning for 1 kvartal. Efter perioden kan ydelsen genoptages, hvis betingelserne for standsning ikke længere er opfyldt.

Er det kun børne- og ungeydelsen, der kan standses ved ulovligt skolefravær?

Ja, paragraffen regulerer kun standsning af børne- og ungeydelsen. Kommunen kan dog iværksætte andre foranstaltninger efter barnets lov eller anden relevant lovgivning for at adressere skolefraværet.

Hvordan sikrer kommunalbestyrelsen, at sanktionen ikke rammer barnet urimeligt?

Kommunalbestyrelsen bør i sit arbejde både følge reglerne om underretning og sanktion samt iværksætte rådgivning og opfølgning for at understøtte barnets tarv og sikre, at sanktionen ikke efterlader barnet i en forværret situation.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Hvordan kan jeg hjælpe med barnets lov?

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder § 134 om standsning af børne- og ungeydelse?
Hvordan håndteres ulovligt skolefravær i kommunerne?
Hvem kan klage over en standsningsafgørelse?