§ 47. Barnets lov
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 282
§ 47 fastsætter et centralt instrument i barnets lov, hvor børne- og ungeudvalget efter konkret vurdering kan træffe afgørelse om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år.
Børne- og ungeudvalget kan uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om, at barnet eller den unge anbringes uden for hjemmet, når der er en åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af følgende, jf. dog stk. 5:
Stk. 2. Der kan kun træffes en afgørelse efter stk. 1, når der er begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet efter gennemførelse af en undersøgelse, jf. §§ 20 eller 26 i denne lov, eller en ungefaglig undersøgelse, jf. § 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Afgørelsen skal angive formålet med anbringelsen og den forventede varighed.
Stk. 3. Børne- og ungeudvalget kan træffe afgørelse om, at barnet eller den unge skal anbringes uden for hjemmet efter stk. 1, selv om forældremyndighedsindehaveren og den unge giver samtykke til anbringelse efter § 46, stk. 1, når hensynet til barnet eller den unge på afgørende måde taler for det.
Stk. 4. Børne- og ungeudvalget kan træffe afgørelse om anbringelse af en ung, der er fyldt 15 år, uden for hjemmet, uanset at betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt og at forældremyndighedsindehaveren ikke vil give samtykke til anbringelsen, hvis den unge samtykker. Det er et krav, at anbringelsen må anses for at være af væsentlig betydning for den unges særlige behov og problemerne ikke kan løses under den unges fortsatte ophold i hjemmet.
Stk. 5. Børne- og ungeudvalget kan ikke træffe afgørelse efter stk. 1-4 i sager om børn og unge, der er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. §§ 10 og 11 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
1) Utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge.
2) Overgreb, som barnet eller den unge har været udsat for.
3) Misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale vanskeligheder hos barnet eller den unge.
4) Andre adfærds- eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Kort sagt
§ 47 fastsætter et centralt instrument i barnets lov, hvor børne- og ungeudvalget efter konkret vurdering kan træffe afgørelse om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke fra forældremyndighedsindeh...
Eksempler
Anbringelse ved alvorlig omsorgssvigt
Et barn lever i hjem uden tilstrækkelig omsorg, og kommunen har dokumenteret fare for alvorlig skade. Børne- og ungeudvalget besluttes anbringelse uden samtykke for at sikre barnets tarv.
Anbringelse uden samtykke ved overgreb
Der foreligger mistanke om fysisk eller psykisk overgreb mod en ung. På baggrund af en børnefaglig undersøgelse træffer udvalget afgørelse om anbringelse uden for hjemmet uden forældrenes samtykke.
Ung med alvorlige adfærdsproblemer
En ung med kriminalitet og misbrugsproblemer, som ikke kan hjælpes frivilligt, anbringes uden for hjemmet efter § 47 uden samtykke, da videre ophold indebærer alvorlig risiko.
Almindelige misforståelser
- •At § 47 kun kan anvendes, hvis den unge selv giver samtykke, hvilket ikke er tilfældet.
- •At anbringelse uden samtykke kan ske uden forudgående undersøgelse, mens loven kræver en børnefaglig eller ungefaglig undersøgelse medmindre særlig hast.
- •At 'åbenbar risiko' er fast og entydig, men vurderingen er konkret og ofte kompleks, hvilket kan føre til forskellige fortolkninger.
Almindelige spørgsmål
Hvornår kan børne- og ungeudvalget anbringe uden samtykke?
Når der foreligger en åbenbar risiko for alvorlig skade på barnets eller den unges sundhed eller udvikling, og det er dokumenteret fx ved utilstrækkelig omsorg, overgreb, misbrug, kriminalitet eller andre alvorlige sociale problemer.
Kan den unge modsætte sig anbringelsen efter § 47?
Nej. § 47 giver udvalget hjemmel til at træffe afgørelse uden unges samtykke, hvis der er åbenbar risiko for alvorlig skade. Det konsensusbaserede samtykke fra barnet eller den unge er ikke et krav her.
Hvordan sikres barnets eller den unges retssikkerhed ved afgørelser efter § 47?
Afgørelser skal baseres på undersøgelser, herunder børnefaglig undersøgelse, og træffes af børne- og ungeudvalget, der skal følge krav i § 142 om partshøring og give adgang til regelrytterbistand efter § 140.
Kan afgørelsen om anbringelse uden samtykke påklages?
Ja, både barnet eller den unge over 10 år, forældremyndighedsindehaveren og andre relevante parter kan klage til Ankestyrelsen i henhold til §§ 144-146.
Findes der begrænsninger for anvendelse af § 47 i sager om ungdomskriminalitet?
Ja, jf. stk. 5, kan børne- og ungeudvalget ikke træffe afgørelse efter § 47 i sager, hvor barnet eller den unge er omfattet af lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse C-2-08GældendeÅr: 2008
Ansøger søgte om plejeorlov til at passe sin uhelbredeligt syge ægtefælle i hjemmet. Ansøger var berettiget til højeste dagpenge, men ikke til 1,5 gange det dagpengebeløb, som han i tilfælde af egen sygdom ville have ret til efter lov om sygedagpenge...
Relaterede paragraffer:§ 47§ 120§ 51§ 42§ 119 - Ankestyrelsens principafgørelse 222-11GældendeÅr: 2011
En borger, der inden overgangen til plejevederlag modtog sygedagpenge, skulle have satsreguleret sit plejevederlag. Årsagen var, at borgeren ellers ville blive økonomisk ringere stillet, end hvishan var fortsat med at modtage sygedagpenge. Sygedagpen...
Relaterede paragraffer:§ 47§ 41§ 120§ 50§ 43+5 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: