Barnets lov § 174
Billedgenerering afventer: Illustration of a municipal council building taking over a regional care facility in Danish context with symbolic handshake and official documents.
§ 174 fastlægger, at en kommunalbestyrelse har mulighed for at overtage regionale tilbud, som ligger fysisk i kommunen, dog kun én gang per valgperiode og i overensstemmelse med lovens rammer.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
En kommunalbestyrelse kan efter reglerne i denne lov en gang i hver valgperiode overtage regionale tilbud efter denne lov, der er beliggende i kommunen.
Stk. 2. En kommunalbestyrelse, der ønsker at overtage et regionalt tilbud efter stk. 1, skal meddele regionsrådet dette senest den 1. januar i valgperiodens tredje år. Overtagelse skal ske senest den 1. januar i valgperiodens fjerde år.
Stk. 3. Overtagelse som nævnt i stk. 1 kan dog ske på andre tidspunkter, når overtagelsen af et regionalt tilbud sker i henhold til § 178, stk. 1, efter pålæg i henhold til § 180, stk. 2, og § 181.
§ 174 fastlægger, at en kommunalbestyrelse har mulighed for at overtage regionale tilbud, som ligger fysisk i kommunen, dog kun én gang per valgperiode og i overensstemmelse med lovens rammer. Den praktiske betydning er, at denne bestemmelse understøtter en decentralisering af visse specialiserede tilbud fra regionerne til kommunerne, hvilket kan fremme nærhedsprincippet og lokal forankring. Samtidig kan det føre til øget ansvarsplacering på kommunalt niveau og byde på udfordringer i forhold til kapacitetsplanlægning, økonomi og faglighed. Fra et juridisk og administrativt perspektiv knytter bestemmelserne sig til den komplekse regulering omkring drift og finansiering af specialiserede tilbud på børne- og ungeområdet, som også behandles i kapitler om rammeaftaler (§ 173), pålæg (§§ 180-183) og overdragelse af personale og aktiver (§§ 176-177). Det er værd at notere, at denne hjemmel ikke nødvendigvis indebærer en pligt, men en mulighed, der skal afbalanceres mod regionens interesse og nødvendigheden af at sikre tilbuddenes faglige kvalitet og økonomiske bæredygtighed. Lovens ordlyd kunne med fordel oprydes for at præcisere procedurer, herunder tidsfrister og samspillet med andre kommuner og regioner, for at undgå uklarhed og administrative konflikter ved overtagelser.
Eksempler
Kommunal overtagelse af regionalt døgninstitutionstilbud
En kommune beslutter at overtage drift af en regionalt drevet døgninstitution beliggende i kommunen for at sikre tættere opfølgning og lokal styring, jf. § 174. Overtagelsen sker efter dialog med regionsrådet og efter reglerne i loven med overførsel af personale og aktiver efter § 176.
Koordinering via rammeaftale ved overtagelse af specialtilbud
Før en kommunalbestyrelse overtager et regionalt tilbud i henhold til § 174, indgås en rammeaftale efter § 173, hvor kommuner i regionen koordinerer kvalitet, kapacitet og finansiering for at imødekomme målgruppens behov.
Overdragelse begrænset til én gang pr. valgperiode
En kommune, der allerede har overtaget et regionalt tilbud i valgperioden, kan ikke på ny overtage et andet regionalt tilbud, før næste valgperiode begynder, jf. § 174, hvilket planlægges med henblik på stabilitet og ansvarlig drift.
- •At en kommune kan overtage et regionalt tilbud flere gange inden for samme valgperiode.
- •At overtagelse kan ske med det samme uden hensyntagen til overgangsprocedurer om aktiver og personale.
- •At alle typer regionale tilbud kan overdrages uden undtagelser eller forbehold.
Hvad indebærer 'én gang i hver valgperiode' i praksis?
Det betyder, at en kommunalbestyrelse maksimalt kan overtage regionale tilbud en gang inden for samme valgperiode, som typisk løber i 4 år. Formålet er at undgå hyppige, disruptive overtagelser og sikre stabil drift i tilbuddene.
Kan alle regionale tilbud overdrages til kommunen?
Nej, overtagelsen er begrænset til de regionale tilbud, som fysisk er beliggende i kommunen, og det skal ske efter reglerne i barnets lov og relaterede regler om drift, personale og finansiering.
Hvordan sikres sammenhængen mellem kommunens overtagelse og regionale interesser?
Lovens §§ 173-179 om rammeaftaler og koordinering sikrer, at kommuner og regioner samarbejder om planlægning og drift, også i sager om overtagelse, for at bevare kvalitet og økonomisk ansvarlighed.
Hvilke administrative skridt følger overtagelsen?
Overdragelse af aktiver, passiver og personale sker efter §§ 176 og 177, hvor detaljer om rettigheder, pligter og pensionsforhold reguleres for at sikre en glidende overgang.
Kan regionsrådet modsætte sig en overtagelse?
Lovteksten i § 174 fastlægger alene kommunens ret, men i praksis involverer overtagelse forhandlinger og godkendelser, hvor regionsrådet har indflydelse, ikke mindst gennem rammeaftaler og sociale styrelsers rolle.
Velkommen til rådgivning om barnets lov.
Velkommen til rådgivning om barnets lov.