Barnets lov § 171
Billedgenerering afventer: A professional Danish government office with officials collaborating and coordinating social services for children and youth, symbolizing national advisory and specialized support in a Danish context.
§ 171 fastlægger, at social- og boligministeren efter samråd med børne- og undervisningsministeren udstikker nærmere regler om organisation og drift af den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, som skal bistå kommunerne og andre aktører med specialistviden inden for socialindsatsen for børn og unge.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Social- og boligministeren fastsætter efter forhandling med børne- og undervisningsministeren nærmere regler om den nationale videns- og specialrådgivningsorganisations virksomhed og organisering på området for børn og unge.
§ 171 fastlægger, at social- og boligministeren efter samråd med børne- og undervisningsministeren udstikker nærmere regler om organisation og drift af den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, som skal bistå kommunerne og andre aktører med specialistviden inden for socialindsatsen for børn og unge. Paragraffen sikrer en koordineret og formaliseret ekspertiseindsats på et vanskeligt område, hvor kommunernes egne ressourcer kan være utilstrækkelige. Samtidig illustrerer bestemmelsen statens centrale rolle i organiseringen af denne støttefunktion, der har til formål at styrke den kommunale indsats gennem rådgivning og vejledning. Der er dog en iboende risiko i, at centraliseringen kan føre til bureaukrati og eventuelt spild, hvis reglerne bliver for komplekse. Sammenhængen til andre love, såsom lov om social service og retssikkerhedsloven, samt de tilhørende bekendtgørelser og vejledninger, understøtter den praktiske udmøntning og giver ministeren en vigtig adgang til at fastlægge detaljerede rammer. Det er en balanceakt mellem fleksibilitet og ensartethed, hvor den nationale organisation skal undgå at overtage kommunernes ansvar, men samtidig være et afgørende videnscenter med kapacitet til at imødekomme de mest komplekse sager.
Eksempler
Udarbejdelse af regelsæt for rådgivning
Efter § 171 har ministeren fastsat detaljerede instrukser om, hvordan den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation for børn og unge skal drive sin rådgivningsvirksomhed, herunder krav til kompetencer og kvalitet.
Koordination med kommuner
Organisationen vejleder kommunerne i sager med komplicerede sociale problemstillinger, som kommunerne alene ikke kan håndtere, f.eks. omkring børn med betydelige funktionsnedsættelser, jf. tilknytning til §§ 165-166.
Fastlæggelse af organisatorisk struktur
Social- og boligministeren fastsætter efter forhandling med børne- og undervisningsministeren organiseringen af VISO, så der sikres en effektiv tværfaglig koordination og specialiseret støtte til udsatte børn og unge.
- •At den nationale organisation overtager kommunernes ansvar i sager om social støtte til børn og unge.
- •At alle afgørelser truffet af organisationen kan påklages til en højere administrativ myndighed.
- •At social- og boligministerens regler kan fastsættes uafhængigt uden samspil med børne- og undervisningsministeriet.
Hvad omfatter de nærmere regler, som social- og boligministeren fastsætter?
Reglerne omfatter organisationens opgaver, arbejdsgange, kvalitetsstandarder og samarbejdsrelationer med kommuner og andre aktører, baseret på forhandlinger med børne- og undervisningsministeriet.
Hvorfor skal der foregå forhandling med børne- og undervisningsministeren?
Da indsatsen omfatter både social- og undervisningsmæssige elementer, sikrer forhandling god koordination og sammenhæng på tværs af ministerier.
Kan kommuner direkte klage over beslutninger i den nationale organisation?
Ifølge § 168 kan afgørelser truffet af den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation ikke indbringes for anden administrativ myndighed, hvilket kan skabe en vis usikkerhed om retssikkerheden.
Hvordan hænger denne paragraf sammen med børneplaner og sagsbehandling?
Organisationen vejleder fx kommunerne i komplekse sager, som involverer barnets plan (§§ 91, 92) og opfølgning efter §§ 95-96, for at sikre kvalitet og sammenhæng i indsatsen.
Er denne organisation forpligtet til at følge op med forskning og vidensdeling?
Ja, jf. §§ 165-166 og 169 skal den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation indsamle, udvikle og formidle viden på social- og undervisningsområdet.
- Ankestyrelsens principafgørelse 56-13GældendeÅr: 2013
Hjælp til befordring efter merudgiftsbestemmelsen i servicelovens § 100 er subsidiær til befordringsydelser efter anden lovgivning og andre bestemmelser i serviceloven. Transport med taxa til og fra indlæggelser på hospital kan derfor ikke dækkes som...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 1a§ 15a§ 117§ 171+4 mere
Velkommen til barnets lov assistent.
Velkommen til barnets lov assistent.