§ 171. Barnets lov
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 282
§ 171 fastlægger, at social- og boligministeren efter samråd med børne- og undervisningsministeren udstikker nærmere regler om organisation og drift af den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, som skal bistå kommunerne og andre aktører med specialistviden inden for socialindsatsen for børn og unge.
Social- og boligministeren fastsætter efter forhandling med børne- og undervisningsministeren nærmere regler om den nationale videns- og specialrådgivningsorganisations virksomhed og organisering på området for børn og unge.
Kort sagt
§ 171 fastlægger, at social- og boligministeren efter samråd med børne- og undervisningsministeren udstikker nærmere regler om organisation og drift af den nationale videns- og specialrådgivningsorgan...
Eksempler
Udarbejdelse af regelsæt for rådgivning
Efter § 171 har ministeren fastsat detaljerede instrukser om, hvordan den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation for børn og unge skal drive sin rådgivningsvirksomhed, herunder krav til kompetencer og kvalitet.
Koordination med kommuner
Organisationen vejleder kommunerne i sager med komplicerede sociale problemstillinger, som kommunerne alene ikke kan håndtere, f.eks. omkring børn med betydelige funktionsnedsættelser, jf. tilknytning til §§ 165-166.
Fastlæggelse af organisatorisk struktur
Social- og boligministeren fastsætter efter forhandling med børne- og undervisningsministeren organiseringen af VISO, så der sikres en effektiv tværfaglig koordination og specialiseret støtte til udsatte børn og unge.
Almindelige misforståelser
- •At den nationale organisation overtager kommunernes ansvar i sager om social støtte til børn og unge.
- •At alle afgørelser truffet af organisationen kan påklages til en højere administrativ myndighed.
- •At social- og boligministerens regler kan fastsættes uafhængigt uden samspil med børne- og undervisningsministeriet.
Almindelige spørgsmål
Hvad omfatter de nærmere regler, som social- og boligministeren fastsætter?
Reglerne omfatter organisationens opgaver, arbejdsgange, kvalitetsstandarder og samarbejdsrelationer med kommuner og andre aktører, baseret på forhandlinger med børne- og undervisningsministeriet.
Hvorfor skal der foregå forhandling med børne- og undervisningsministeren?
Da indsatsen omfatter både social- og undervisningsmæssige elementer, sikrer forhandling god koordination og sammenhæng på tværs af ministerier.
Kan kommuner direkte klage over beslutninger i den nationale organisation?
Ifølge § 168 kan afgørelser truffet af den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation ikke indbringes for anden administrativ myndighed, hvilket kan skabe en vis usikkerhed om retssikkerheden.
Hvordan hænger denne paragraf sammen med børneplaner og sagsbehandling?
Organisationen vejleder fx kommunerne i komplekse sager, som involverer barnets plan (§§ 91, 92) og opfølgning efter §§ 95-96, for at sikre kvalitet og sammenhæng i indsatsen.
Er denne organisation forpligtet til at følge op med forskning og vidensdeling?
Ja, jf. §§ 165-166 og 169 skal den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation indsamle, udvikle og formidle viden på social- og undervisningsområdet.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 56-13GældendeÅr: 2013
Hjælp til befordring efter merudgiftsbestemmelsen i servicelovens § 100 er subsidiær til befordringsydelser efter anden lovgivning og andre bestemmelser i serviceloven. Transport med taxa til og fra indlæggelser på hospital kan derfor ikke dækkes som...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 1a§ 15a§ 117§ 171+4 mere
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: