Barnets lov § 169

Billedgenerering afventer: A professional Danish social worker consulting with a family and municipal officials in a modern office setting, highlighting cooperation and specialized knowledge in Danish context.

Kort sagt

Paragraffen fastlægger, at den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation har ansvaret for at tilbyde de mest specialiserede rådgivningsydelser rettet mod børn og unge med særlige behov, herunder også at producere relevant materiale til kommunalbestyrelser, borgere og skoler for at støtte specialundervisning og specialpædagogisk bistand.

Lovtekst – § 169 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation skal tilvejebringe de mest specialiserede rådgivningsydelser, herunder relevant materialeproduktion, til kommunalbestyrelser, borgere, skoler m.fl. til brug for specialundervisning og specialpædagogisk bistand m.v.

Stk. 2. Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation skal sikre en systematisk indsamling, udvikling, bearbejdning og formidling af den faglige viden på det sociale område for børn og unge og på området for den mest specialiserede specialundervisning og specialpædagogiske bistand m.v.

Stk. 3. Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation skal sørge for at koordinere og deltage i prøvnings-, forsknings- og informationsvirksomhed på området for hjælpemidler til børn og unge.

Praktisk betydning

Paragraffen fastlægger, at den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation har ansvaret for at tilbyde de mest specialiserede rådgivningsydelser rettet mod børn og unge med særlige behov, herunder også at producere relevant materiale til kommunalbestyrelser, borgere og skoler for at støtte specialundervisning og specialpædagogisk bistand. Praktisk betyder det, at komplicerede og sjældent forekommende sager, hvor den lokale ekspertise kan være utilstrækkelig, får adgang til højt specialiseret viden og vejledning. Dermed søger loven at sikre både faglig kvalitet og ensartethed i sagsbehandlingen, samtidig med at kommunerne får et solidt vidensgrundlag. Det er dog værd at notere, at statens rolle, som formidler af ekspertise, kan risikere at begrænse lokal innovation og fleksibilitet. Den nationale ordning kan også omfatte administrative byrder, og det kan skabe usikkerhed, når afgørelser ikke kan påklages (jf. § 168). Sammenhæng med øvrige bestemmelser i loven, bl.a. §§ 165, 166 og 167, viser et omfattende system for konsulentbistand, men det kan opleves komplekst i praksis. Principafgørelser fra Ankestyrelsen understøtter, at denne rådgivningsydelse er central for korrekt sagsbehandling og rettighedsbeskyttelse af børn og unge.

Eksempler

  • Komplekse funktionsnedsættelse-sager

    Kommuner kan i sjældne tilfælde henvise sager til den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, når et barn har særlige funktionsnedsættelser, som kræver ekspertise ud over det lokale niveau.

  • Materialeproduktion til skoler

    Organisationen fremsender informations- og undervisningsmateriale til skoler og institutioner, som benyttes til at forbedre specialpædagogiske tilbud og understøtte børn med særlige behov.

  • Rådgivning til kommunalbestyrelser

    Kommuner modtager vejledning ved håndtering af komplicerede plejefamiliersammensætninger og anbringelser, hvor juridiske og sociale aspekter skal inddrages med stor omhu.

Almindelige misforståelser
  • Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation træffer selv afgørelser – i virkeligheden rådgiver den udelukkende og støtter kommunernes beslutninger.
  • Alle sager om børn og unge skal behandles af organisationen – den håndterer kun de mest komplicerede og sjældent forekommende enkeltsager.
  • Kommunerne kan klage over organisationens afgørelser – jf. § 168 kan deres afgørelser ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Almindelige spørgsmål

Hvad er formålet med den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation?

Formålet er at levere specialiseret rådgivning og relevant materiale til kommuner, borgere og skoleinstitutioner for at sikre kvalificeret bistand til børn og unge med særlige behov.

Kan kommuner klage over afgørelser truffet af den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation?

Nej, jf. § 168 kan afgørelser truffet af organisationen ikke indbringes for anden administrativ myndighed, hvilket understreger behovet for præcis og kompetent sagsbehandling fra starten.

Hvordan adskiller denne organisation sig fra lokale kommunale tilbud?

Organisationen har et landsdækkende specialiseret mandat til at håndtere de mest sjældne og komplicerede sager, hvor lokal viden ikke er tilstrækkelig, og kan tilbyde rådgivning på et højere fagligt niveau.

Hvordan sikres sammenhæng mellem organisationens rådgivning og kommunernes ansvar?

Kommunerne træffer altid selv afgørelser efter loven, men kan bruge organisationens rådgivning som vejledning for at sikre, at beslutninger træffes på et velinformeret grundlag.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 97-19
    GældendeÅr: 2019

    Principmeddelelsen er en omskrivning af den tidligere principmeddelelse O-12-99. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Meddelelsen har til formål at give et billede af den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har slået fast principielt, og so...

    Relaterede paragraffer:§ 129§ 3§ 67§ 169§ 71+2 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til dit juridiske hjælpesystem!

Foreslåede spørgsmål
Hvad gør den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation?
Kan kommunalbestyrelser klage over dens afgørelser?
Hvordan hjælper organisationen med specialundervisning?