Barnets lov § 105

Billedgenerering afventer: A serious Danish child welfare committee meeting discussing restrictive measures for the child's welfare, emphasizing protection and care in a danish context

Kort sagt

§ 105 giver børne- og ungeudvalget en skarp beføjelse til at beskytte børn og unge, når deres sundhed eller udvikling er i fare ved kontakt med forældre eller andre i netværket.

Lovtekst – § 105 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Når det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhed eller udvikling, kan børne- og ungeudvalget for en bestemt periode træffe afgørelse om følgende:

1) At samvær kun må foregå under tilstedeværelse af en repræsentant for kommunen.

2) At afbryde forbindelsen i form af samvær eller brev-, e-mail- eller telefonforbindelse eller anden kommunikation mellem forældrene eller netværket og barnet eller den unge.

3) At barnets eller den unges anbringelsessted ikke må oplyses over for forældrene eller netværket.

Stk. 2. Ved viden eller formodning om, at den person, som barnet eller den unge skal have samvær med, har begået overgreb mod et barn eller en ung, skal børne- og ungeudvalget, medmindre særlige forhold taler imod det, for en bestemt periode træffe afgørelse om at afbryde den pågældendes forbindelse med barnet eller den unge i form af samvær eller brev-, e-mail- eller telefonforbindelse eller anden kommunikation eller om, at samvær kun må foregå under tilstedeværelse af en repræsentant for kommunen.

Praktisk betydning

§ 105 giver børne- og ungeudvalget en skarp beføjelse til at beskytte børn og unge, når deres sundhed eller udvikling er i fare ved kontakt med forældre eller andre i netværket. Lovens anvendelse omfatter tre konkrete foranstaltninger: samvær kun under kommunens repræsentants tilstedeværelse, afbrydelse af forbindelsen til familien eller netværket, og hemmeligholdelse af anbringelsesstedet. Denne paragraf udgør således en radikal indsats, som kun bør anvendes, når mindre indgribende midler er utilstrækkelige. At kaste disse værktøjer i spil kan have alvorlige konsekvenser for familien og barnets kontakt til nære relationer, hvilket stiller store krav til en grundig, fagligt vurderet beslutningsproces. Historisk set er loven en konsekvens af ønsket om at balance mellem barnets ret til beskyttelse og behovet for stabile familierelationer. Praktiske erfaringer og principafgørelser understreger nødvendigheden af skriftlighed, partshøring og mulighed for klage, for at sikre retssikkerhed. Der er dog en vis vaghed i lovteksten om varighed og nærmere kriterier, hvilket kan åbne for forskellig fortolkning og praksis i kommunerne. En præcisering af kriterier og kontrolmekanismer for disse indgreb kunne øge både transparens og tillid til myndighedsudøvelsen.

Eksempler

  • Afbrydelse af samvær ved overgrebsmistanke

    Børne- og ungeudvalget træffer afgørelse om at afbryde samvær mellem barn og en forælder, hvor der foreligger formodning om overgreb, for at beskytte barnets sundhed og udvikling.

  • Samvær under opsyn

    Kommunalbestyrelsen fastsætter, at et barns samvær med en utryghedsskabende forælder kun må ske i tilstedeværelse af en socialrådgiver for at sikre barnets trivsel.

  • Hemmelighedskræmmeri om anbringelsessted

    Udvalget beslutter, at anbringelsesstedet for et barn holdes skjult for en voldelig forælder for at forhindre risiko for barnets skade.

Almindelige misforståelser
  • Afgørelser efter § 105 er permanent – de skal altid være tidsbegrænsede og revurderes.
  • Alle samværsindskrænkninger skal træffes af retten – faktisk kan børne- og ungeudvalget træffe visse beslutninger alene.
  • Anbringelsesstedet kan holdes hemmeligt uden begrundelse – loven kræver en vurdering om nødvendig beskyttelse.
  • Samvær kan suspenderes uden hensyntagen til barnets perspektiv – tværtimod skal barnets tarv altid vejlede beslutningen.
Almindelige spørgsmål

Hvor lang tid kan en afgørelse efter § 105 gælde?

Loven angiver ikke en konkret maksimal varighed. Afgørelser skal dog være tidsbegrænsede og revurderes løbende for at sikre proportionalitet og børns tarv.

Kan barnet eller forældrene klage over afgørelser truffet efter § 105?

Ja. Afgørelser kan klages til Ankestyrelsen i henhold til § 144 og efterfølgende forelægges retten, jf. §§ 146-149, hvilket sikrer retssikkerhed og mulighed for at få prøvet indgrebsmidlerne juridisk.

Kan samvær kun foregå under tilstedeværelse af kommunal repræsentant uden forældrenes samtykke?

Ja, hvis børne- og ungeudvalget vurderer, at det er nødvendigt af hensyn til barnets sundhed eller udvikling, jf. § 105, stk. 1, nr. 1. Det skal dog være en velbegrundet og forholdsmæssig foranstaltning.

Hvorfor kan anbringelsesstedet holdes hemmeligt for forældrene?

Det skal beskytte barnet mod fare, for eksempel ved vold eller overgreb, og bruges kun i særlige tilfælde, hvor kontakt kan skade barnets sundhed eller udvikling, jf. § 105, stk. 1, nr. 3.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-51-03
    GældendeÅr: 2003

    En kommune kunne ikke frit vælge om den alene ville yde hjælp til nogle af de ydelser som måtte anses for omfattet af servicelovens § 107. Ankestyrelsen fandt, at udtrykket "kan yde hjælp" skulle fortolkes således, at hjælpen skulle ydes efter en kon...

    Relaterede paragraffer:§ 76§ 105§ 107§ 57d§ 104+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 72-14
    GældendeÅr: 2014

    En borger med nedsat funktionsevne i så betydelig grad, at det ikke kunne forenes med et botilbud omfattet af lejelovens regler, kunne ikke anvises et botilbud efter almenboliglovens § 105 om almene ældreboliger. Ankestyrelsen har behandlet 3 sager, ...

    Relaterede paragraffer:§ 129§ 105§ 124a§ 108
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til din juridiske rådgiver!

Foreslåede spørgsmål
Hvad siger § 105 om samvær?
Hvornår kan samvær suspenderes?
Hvordan beskytter loven barnet mod overgreb?