§ 100. Barnets lov
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 282
§ 100 pålægger kommunalbestyrelsen en central rolle i beslutningen om hjemgivelse af børn og unge, der har været anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om hjemgivelse og om hjemgivelsesperiodens længde, jf. stk. 3, forud for hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47. I særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte, at der ikke skal være en hjemgivelsesperiode. I vurderingen af, om et barn eller en ung skal hjemgives, skal indgå, om hjemgivelsen vil være til barnets eller den unges bedste.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal indhente en udtalelse fra det aktuelle anbringelsessted til belysning af sagen, inden der træffes afgørelse om hjemgivelse.
Stk. 3. En hjemgivelsesperiode kan vare op til 6 måneder, og længden fastsættes under hensyn til følgende:
Stk. 4. Hjemgivelsesperioden er en videreførelse af den eksisterende anbringelse efter §§ 46, 47 eller 67.
Stk. 5. Forud for hjemgivelse skal kommunalbestyrelsen revidere barnets plan, jf. § 91, ungeplanen, jf. § 108, eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, jf. § 110, og angive den videre indsats i forbindelse med hjemgivelsen. I forbindelse med en sanktion efter straffelovens § 74 a skal revisionen særlig vedrøre, hvordan målene om uddannelse eller beskæftigelse nås.
1) Muligheden for at sikre en skånsom og planlagt hjemgivelse for barnet eller den unge.
2) Forberedelse af eventuel støttende indsats til barnet eller den unge eller forældrene efter hjemgivelsen efter § 32.
3) Kommunens mulighed for at foretage en vurdering af, om der er grundlag for at træffe afgørelse efter §§ 47 eller 67 i situationer, hvor forældrene har tilbagekaldt et samtykke til en frivillig anbringelse efter § 46.
Kort sagt
§ 100 pålægger kommunalbestyrelsen en central rolle i beslutningen om hjemgivelse af børn og unge, der har været anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47. Paragraffen fastslår, at der skal træffe...
Eksempler
Planlagt hjemgivelse med hjemgivelsesperiode
Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om at hjemgive en 12-årig pige efter flere års anbringelse og fastlægger en hjemgivelsesperiode på 6 måneder, hvor familien modtager støtte for at sikre en stabil overgang.
Hjemgivelse uden hjemgivelsesperiode i akutte situationer
I en haste-sag vurderer kommunalbestyrelsen, at en umiddelbar hjemgivelse uden hjemgivelsesperiode er til barnets bedste, fordi barnet har etableret reel tilknytning til familien, og en forlenget periode kunne skabe unødvendig usikkerhed.
Revurdering efter hjemgivelse med barnets plan
Forud for hjemgivelse reviderer kommunalbestyrelsen barnets plan for at beskrive støttebehov og sikre kontinuitet og opfølgning efter hjemgivelse i overensstemmelse med §§ 91-92.
Almindelige misforståelser
- •At hjemgivelse altid skal følges af en hjemgivelsesperiode på 6 måneder, hvor loven tillader undtagelser i særlige tilfælde.
- •At hjemgivelse betyder, at alle støtteforanstaltninger ophører, mens loven forudsætter fortsat opfølgning og støtte, hvis nødvendigt.
- •At hjemgivelse betyder automatisk, at barnet eller den unge kan vende tilbage til et tidligere truende miljø uden yderligere vurdering.
Almindelige spørgsmål
Hvornår kan kommunalbestyrelsen undlade at fastsætte en hjemgivelsesperiode?
Ifølge § 100 kan hjemgivelsesperiode undlades i særlige tilfælde, hvor det vurderes ikke nødvendigt. Dog bør dette ske med omhu og dokumentation, da det ellers kan risikere barnets trivsel. Kommunalbestyrelsen skal altid sikre, at hjemgivelsen er til barnets eller den unges bedste.
Hvilke faktorer skal indgå i vurderingen af hjemgivelsens formål?
Vurderingen skal fokusere på, om hjemgivelsen er til barnets eller den unges bedste, hvilket inkluderer hensyn til barnets aktuelle trivsel, familiesituation, risiko for tilbagefald samt muligheden for skånsom og planlagt overgang. Opdaterede barnets planer spiller typisk en væsentlig rolle.
Kan en hjemgivelse stoppes eller ændres, hvis forholdene ændrer sig?
Ja. Kommunalbestyrelsen har pligt til løbende opfølgning og kan iværksætte støttende tiltag eller reagere på ændringer i barnets situation, jf. §§ 95-96. Hvis det bliver nødvendigt, kan hjemgivelsen genovervejes og i ekstreme tilfælde anbringelse genoptages.
Hvordan sikrer paragraffen barnets retssikkerhed?
Paragraffen stiller krav om afgørelse om hjemgivelse og hjemgivelsesperiode, som skal baseres på en vurdering af barnets tarv. Beslutningen skal være fagligt begrundet og kunne påklages jf. §§ 144-148. Der henvises også til løbende revision og samarbejde med barnet og forældrene.
Relaterede principafgørelser
- Ankestyrelsens principafgørelse 77-16GældendeÅr: 2016
Kommunen skal efter serviceloven yde kompensation til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne for de merudgifter, som er en konsekvens af funktionsnedsættelsen. Der kan ikke ydes støtte efter serviceloven til behandlingsredskaber...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 6§ 100 - Ankestyrelsens principafgørelse 3-19GældendeÅr: 2019
Kompensationsprincippet Formålet med kompensationsprincippet er, at borgere med en funktionsnedsættelse i videst muligt omfang bliver kompenseret for følgerne af funktionsnedsættelsen og stilles lige med andre borgere. Borgeren skal have mulighed for...
Relaterede paragraffer:§ 96§ 81§ 83§ 100
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: