Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 98

Del 98 af 200
ungepålæg, skal kommunen, når det vurderes relevant, straks underrette politiet og anmode om bistand til kommunens udøvelse af beføjelser efter § 139. I alle tilfælde af overtrædelse af et børne- og ungepålæg skal kommunen vurdere, om det vil være relevant at få bistand fra politiet til at hente og bringe barnet til stedet, hvor børne- og ungepålægget skal opfyldes, jf. § 39, stk. 7. Det vil bero på en vurdering af den konkrete situation, om bistand fra politiet VEJ nr 9480 af 27/06/202447 er relevant for at gennemføre børne- og ungepålægget. I vurderingen skal bl.a. indgå barnets ellers den unges forhold, alder og modenhed samt eventuelle fysiske og eller psykiske nedsatte funktionsniveau samt baggrunden for pålægget. Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde foretage en vurdering af indgrebets proportionalitet, dvs. om beslutningen om, at politiet skal bistå ved gennemførelsen af børne- og ungepålægget, står i rimeligt forhold til overtrædelsen af den konkret pålagte handlepligt. Politiets bistand er primært relevant i forbindelse med opfyldelse af enkeltstående handlepligter og består som udgangspunkt i enkeltstående afhentning og aflevering på det sted, hvor børne- og ungepålægget skal opfyldes. Rammerne for politiets magtanvendelse i forbindelse med denne bistand fremgår navnlig af §§ 15-16 i lov om politiets virksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29. november 2019 med senere ændringer (politiloven). Heraf følger bl.a., at politiet i forbindelse med sin bistand til kommunerne kan anvende magt, forudsat at magtanvendelse er nødvendigt og forsvarligt ved udøvelsen af bistanden. Dette indebæ- rer bl.a., at magt kun må anvendes, hvis mindre indgribende midler ikke findes at være tilstrækkelige. Lægelig undersøgelse og behandling uden samtykke