Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 98
Del 98 af 200
ungepålæg, skal kommunen, når det vurderes relevant, straks underrette politiet og anmode om bistand til
kommunens udøvelse af beføjelser efter § 139.
I alle tilfælde af overtrædelse af et børne- og ungepålæg skal kommunen vurdere, om det vil være
relevant at få bistand fra politiet til at hente og bringe barnet til stedet, hvor børne- og ungepålægget skal
opfyldes, jf. § 39, stk. 7. Det vil bero på en vurdering af den konkrete situation, om bistand fra politiet
VEJ nr 9480 af 27/06/202447
er relevant for at gennemføre børne- og ungepålægget. I vurderingen skal bl.a. indgå barnets ellers den
unges forhold, alder og modenhed samt eventuelle fysiske og eller psykiske nedsatte funktionsniveau
samt baggrunden for pålægget.
Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde foretage en vurdering af indgrebets proportionalitet, dvs. om
beslutningen om, at politiet skal bistå ved gennemførelsen af børne- og ungepålægget, står i rimeligt
forhold til overtrædelsen af den konkret pålagte handlepligt.
Politiets bistand er primært relevant i forbindelse med opfyldelse af enkeltstående handlepligter og består
som udgangspunkt i enkeltstående afhentning og aflevering på det sted, hvor børne- og ungepålægget skal
opfyldes.
Rammerne for politiets magtanvendelse i forbindelse med denne bistand fremgår navnlig af §§ 15-16 i
lov om politiets virksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29. november 2019 med senere ændringer
(politiloven). Heraf følger bl.a., at politiet i forbindelse med sin bistand til kommunerne kan anvende
magt, forudsat at magtanvendelse er nødvendigt og forsvarligt ved udøvelsen af bistanden. Dette indebæ-
rer bl.a., at magt kun må anvendes, hvis mindre indgribende midler ikke findes at være tilstrækkelige.
Lægelig undersøgelse og behandling uden samtykke