Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 200
Del 200 af 200
barnets lov. Formålet er at sikre, at de nødvendige sagsbehandlingsskridt og praktiske forhold er på plads
så hurtigt som muligt, så den unge ikke står uden relevant støtte på tidspunktet for løsladelsen.
I nogle tilfælde vil det være vanskeligt at nå at etablere udslusningen inden løsladelsen, f.eks. i forbindel-
se med kortvarige varetægtsfængslinger eller kortvarige anbringelser i varetægtssurrogat. Det må dog for-
ventes, at det altid vil være muligt at etablere udslusningen før løsladelsen, når der er tale om løsladelse
fra afsoning, længerevarende varetægtsfængslinger eller længerevarende anbringelser i varetægtssurrogat.
Tilbuddet om udslusning bør indgå som led i barnets plan eller ungeplanen, idet kommunerne har pligt
til at tage stilling til, om en plan skal udarbejdes efter §§ 91 eller 108, for unge, der har begået volds-
kriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet, samt i de planer, som kommunerne skal koordinere med
kriminalforsorgen jf. bekendtgørelse om kommunernes pligt til at koordinere barnets plan, ungeplaner og
handleplaner med kriminalforsorgen for visse persongrupper.
§ 131, stk. 2, i barnets lov betyder, at tilbuddet om udslusning skal have en varighed på mindst seks
måneder efter løsladelsen og som minimum skal svare til en kontaktpersonordning. Formålet hermed
er, at sikre tilstrækkelig tid til at gennemføre en hensigtsmæssig udslusning, herunder at få den unge i
uddannelse eller beskæftigelse og sikre, at der kan ydes vejledning og støtte om den unges livssituation.
Forpligtelsen til at tilbyde udslusning erstatter ikke kommunens forpligtelse til at afdække eller undersøge
den unges støttebehov, jf. §§ 19 og 20, og vurdere, i samarbejde med den unge, om der skal udarbejdes
en ungeplan efter § 108, stk. 1, hvis det vurderes, at den unge har behov for støtte efter barnets lov. Der
vil efter de almindelige regler skulle iværksættes støttende indsatser efter § 32, hvis afdækningen eller
den børnefaglige undersøgelse og ungeplanen viser, at den unge har behov for støtte efter loven ud over
tilbuddet i forbindelse med udslusningen.
VEJ nr 9480 af 27/06/202487
I nogle tilfælde vil det være relevant at formidle et praktiktilbud efter § 32, stk. 1, nr. 4, for at styrke den
unges tilknytning til arbejdsmarkedet, mens det i andre tilfælde vil være relevant at iværksætte behandling
af den unges problemer efter § 32, stk. 1, nr. 5, med henblik på at sikre en vedvarende forandring i den
unges adfærd og handlemønstre. Det kan f.eks. være i form af psykologhjælp eller misbrugsbehandling.
Hvis et barn eller en ung, der løslades, har behov for mere omfattende støtte efter reglerne i barnets lov
og/eller støtte af en anden karakter, skal det iværksættes. Kommunen skal herunder være opmærksom på,
om barnet eller den unge har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der indebærer, at barnet eller
den unge har behov for handicapkompenserende ydelser m.v. efter kapitel 8 i barnets lov. Der henvises til
delvejledning 6 om hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelser og deres familier.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet, den 27. juni 2024
David René Tranekær Klemmensen
/ Astrid Leschly Holbøll
VEJ nr 9480 af 27/06/202488