Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 19
Del 19 af 200
til, og der kan ydes støtte over en længerevarende periode, hvis der er behov herfor.
Det er en forudsætning, at det vurderes, at konsulentbistanden kan imødekomme barnets eller den unges
behov for støtte. Konsulentbistand kan dermed tilbydes i de tilfælde, hvor det må antages, at bistanden
er relevant i forhold til at løse konkrete, afgrænsede problemstillinger, som giver sit udslag i et særligt
støttebehov hos barnet eller den unge og dermed kan medvirke til at sikre en positiv udvikling for barnet
eller den unge.
Konsulentbistand rækker ud over det, den almindelige familieorienterede rådgivning kan give. Konsulent-
bistand efter § 30, stk. 1, nr. 1, kan f.eks. omfatte et kortere, målrettet forløb hos en psykolog. Kommunen
kan endvidere tilbyde konsulentbistand i form af familierettede indsatser.
Et forebyggende forældreprogram efter denne bestemmelse kan omfatte tilbud om undervisningsforløb,
der har til formål at styrke forældrekompetence, tilknytning og positivt samspil mellem forældre og børn,
men hvor kommunen vurderer, at der ikke foreligger et behov for nærmere afdækning eller undersøgelse
af barnets eller den unges behov, jf. §§ 19 og 20.
Omvendt vil et forældreprogram, som f.eks. Multisystemisk Terapi (MST), der retter sig mod børn og
unge, som har så alvorlige adfærdsvanskeligheder, at de er i stor risiko for at skulle anbringes uden for
hjemmet, forudsætte en afdækning eller børnefaglig undersøgelse efter §§ 19 eller 20 og skal gives som
en støttende indsats efter § 32.
Hvorvidt der i et konkret tilfælde er behov for en familierettet indsats efter § 30, stk. 1, nr. 1, eller en
støttende indsats efter § 32, beror på en konkret vurdering, herunder af sagens kompleksitet og indsatsens
intensitet.
Netværks- og samtalegrupper efter § 30, stk. 1, nr. 2