Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 174
Del 174 af 200
Tilbudsportalen kan være en hjælp med hensyn til at finde plads i et egnet børne- og ungehjem, der
matcher den unges behov for støtte. Kontinuitet vedrører også den behandlingsmæssige indsats, derfor
er det vigtigt undervejs at føre dialog med både den unge, forældre, koordinator og personalet på de
pågældende børne- og ungehjem. Ligeledes kan det være værdifuldt for den unge, hvis der er mulighed
for, at personalet kan følge den unge gennem flere faser i forløbet, f.eks. fra den sikrede afdeling til
et åbent døgntilbud og evt. i det videre forløb. Dette kan være en mulighed på børne- og ungehjem,
som både omfatter lukkede og åbne afdelinger. Kommunen, herunder koordinatoren, bør også grundigt
forberede den unge på eventuelle skift, således at formålet med at yde en særlig indsats til stadighed står
klart for den unge.
Kommunen bør, fra tidspunktet, hvor et ungdomssanktionsforløb anses for en realistisk mulighed for den
pågældende unge, afklare mulighederne for et kontinuerligt forløb.
At den unge er idømt en ungdomssanktion betyder alene, at kommunen ikke kan ændre på varigheden
af den samlede indsats eller nedsætte varigheden af opholdene på børne- og ungehjem, hvis dommen
angiver faste rammer for disse. Normalt vil dommen dog give mulighed for, at varigheden af opholdene
på børne- og ungehjem kan forkortes eller forlænges alt efter den unges adfærd og udvikling.
Kommunen kan efter bemyndigelse i dommen lempe sanktionen ved at afkorte det indledende ophold på
en sikret afdeling eller lade den unge overgå til den ambulante periode tidligere end forventet, såfremt den
unges opførsel, udvikling og progression taler for det.
Kommunalbestyrelsen kan ligeledes efter bemyndigelsen i dommen træffe beslutning om, at den unge
skal tilbageføres til eller forblive på et børne- og ungehjem i form af en sikret afdeling, på en døgninstitu-
tion eller et opholdssted, også selv om det måtte indebære, at den unge kommer til at tilbringe mere tid i
det konkrete tilbud end oprindeligt forudsat i dommen. Dette følger af bekendtgørelse om voksenansvar
for anbragte børn og unge, § 7, stk. 7.
Forbliven på, overførsel eller tilbageførsel til en sikret afdeling kræver børne- og ungeudvalgets afgørelse
om anbringelse på en sikret afdeling.
VEJ nr 9480 af 27/06/202476
Kommunalbestyrelsens afgørelser om forbliven på, overførsel eller tilbageførsel til en sikret afdeling
kan eksempelvis ske, når der forekommer ny kriminalitet, i forbindelse med rømninger, eller når det må
anses for formålstjenligt for at forebygge yderligere lovovertrædelser, f.eks. i forbindelse med voldelig
optræden.
Børne- og ungeudvalgets eller kommunens afgørelser om, at en ung skal overføres, tilbageføres eller
forblive på et børne- og ungehjem, herunder i form af en sikret afdeling, en (delvis lukket) døgninstitu-
tion/afdeling eller et opholdssted, kan af den unge kræves indbragt for domstolene. Det samme gælder i
det omfang, kommunen med hjemmel i dommen træffer afgørelse om, at den unge skal forblive på børne-
og ungehjemmet, ud over det i dommen fastsatte tidsrum for opholdet. Sagens indbringelse for retten
har ikke opsættende virkning. Der er ikke klageadgang gennem det sociale ankesystem, når kommunens
afgørelse træffes med hjemmel i en bemyndigelse i dommen og ikke efter barnets lov, jf. straffelovens §
74 a, stk. 2 og stk. 3.