Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 160

Del 160 af 200
en koordinator udpeget, når kommunen indstiller en ung til en ungdomssanktion. Koordinatoren skal både fungere som kontaktperson eller personlig rådgiver for den unge, koordinere indsatsen i de tre faser i sanktionen og sikre, at den unge, forældrene og andre relevante parter inddrages i udformningen af og ansvarliggøres i forhold til de målsætninger, der er opstillet i barnets plan, ungeplanen eller den helhedsorienterede plan, jf. § 127, stk. 2. For nærmere beskrivelse af reglerne om barnets plan henvises til vejledningens punkt 143-161, og for nærmere beskrivelser af ungeplanen og den helhedsorienterede plan henvises til vejledning 5 om ungestøtte. For at sikre sammenhængen mellem de tre faser i sanktionen er det afgørende, at den unge har én gennemgående voksen i hele perioden. Dette vil samtidig betyde, at der er en voksen, som kender den unge og kan støtte den unge i den tredje fase, hvor den unge skal lære at klare sig selv. Inddragelsen af den unge, forældrene, børne- og ungerådgiver og andre relevante parter skal ske gennem afholdelse af gennemsnitligt fem netværksmøder i løbet af de to år, som sanktionen skal vare. Afholdelse af netværksmøder vil specielt være relevant i starten af sanktionen og i forbindelse med overgangen mel- lem faserne, hvor repræsentanter fra anbringelsesstederne får muligheder for at samle op på, hvor langt man er nået i forhold til målsætninger for indsatsen i barnets plan, ungeplanen eller den helhedsorientere- de plan og videregive relevante oplysninger fra den ene fase til den næste fase. Netværksmøderne kan bruges til at følge op på og give input i forhold til barnets plan, ungeplanen eller den helhedsorienterede plan. Det forudsættes, at den unge under opholdet på anbringelsesstedet i første og anden fase bliver støttet af personalet på anbringelsesstedet, hvorfor behovet for, at koordinatoren fungerer som kontaktperson i disse faser, er mindre end i den tredje fase, hvor den unge ikke længere er anbragt. Koordinatoren kan være en ansat fra et af anbringelsesstederne i fase 1 og 2, én den unge kender i forvejen f.eks. fra skole eller fritidsaktiviteter eller én, som kommunen udpeger. Der er udarbejdet en håndbog om ungdomssanktionen til brug for koordinatorerne og børn- og ungerådgi- verne. Håndbogen kan findes på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside: www.sbst.dk. Selvom den unge får tilknyttet en koordinator, som skal fastholde sammenhængen i de tre faser i sanktionen, er det fortsat kommunen, som har det overordnede ansvar for at sikre sammenhængen mellem de tre faser samt ansvaret for at træffe afgørelser i henhold til afviklingen af ungdomssanktionen og evt. yde støtte via barnets lov. Der bør derfor være en tæt kontakt og samarbejde mellem den unges børne- og ungerådgiver og koordinator. Udarbejdelse af en barnets plan eller en ungeplan for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a