Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 143
Del 143 af 200
ind med umiddelbart mærkbare reaktioner over for unge lovovertrædere og samtidig at give en ramme og
et perspektiv for de unge. Det er derfor vigtigt, at de initiativer, som er fastsat i kontrakten, iværksættes
hurtigst muligt.
Kommunen har det overordnede ansvar for, at kontraktens sociale indsatser bliver iværksat, og for tilsynet
med, at den unge overholder forpligtelserne, som følger af kontrakten i forhold til indsatserne efter
barnets lov.
Udførelsen af opgaverne kan overlades til medarbejdere i nærmiljøet, som har en løbende personlig
kontakt med den unge, f.eks. klubmedarbejdere, pædagoger, lærere eller nære familiemedlemmer, bortset
fra forældre.
Efter § 9 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven har børn og unge som udgangspunkt samme handlekommu-
ne som forældremyndighedsindehaveren. Dette indebærer, at hvis den unge flytter og dermed skifter
handlekommune, ophører fraflytningskommunens forpligtelser i henhold til kontrakten. I disse tilfælde
forudsættes det, at fraflytningskommunen straks bør kontakte tilflytningskommunen med henblik på,
at denne kan vurdere spørgsmålet om den fortsatte opfyldelse af kontrakten. Fraflytningskommunen
bør samtidig underrette politiet om flytningen. Tilflytningskommunen giver politiet meddelelse om sin
stillingtagen.
Er den unge anbragt uden for hjemmet, bliver den anbringende kommune den unges handlekommune, jf.
retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 4. Den anbringende kommune vil således fortsat være handlekommune
for barnet eller den unge, selvom forældremyndighedsindehaveren flytter til en anden kommune. Der
henvises til vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Vilkårsovertrædelse