Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 143

Del 143 af 200
ind med umiddelbart mærkbare reaktioner over for unge lovovertrædere og samtidig at give en ramme og et perspektiv for de unge. Det er derfor vigtigt, at de initiativer, som er fastsat i kontrakten, iværksættes hurtigst muligt. Kommunen har det overordnede ansvar for, at kontraktens sociale indsatser bliver iværksat, og for tilsynet med, at den unge overholder forpligtelserne, som følger af kontrakten i forhold til indsatserne efter barnets lov. Udførelsen af opgaverne kan overlades til medarbejdere i nærmiljøet, som har en løbende personlig kontakt med den unge, f.eks. klubmedarbejdere, pædagoger, lærere eller nære familiemedlemmer, bortset fra forældre. Efter § 9 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven har børn og unge som udgangspunkt samme handlekommu- ne som forældremyndighedsindehaveren. Dette indebærer, at hvis den unge flytter og dermed skifter handlekommune, ophører fraflytningskommunens forpligtelser i henhold til kontrakten. I disse tilfælde forudsættes det, at fraflytningskommunen straks bør kontakte tilflytningskommunen med henblik på, at denne kan vurdere spørgsmålet om den fortsatte opfyldelse af kontrakten. Fraflytningskommunen bør samtidig underrette politiet om flytningen. Tilflytningskommunen giver politiet meddelelse om sin stillingtagen. Er den unge anbragt uden for hjemmet, bliver den anbringende kommune den unges handlekommune, jf. retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 4. Den anbringende kommune vil således fortsat være handlekommune for barnet eller den unge, selvom forældremyndighedsindehaveren flytter til en anden kommune. Der henvises til vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område. Vilkårsovertrædelse