Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 14
Del 14 af 200
en ung selv søger rådgivning, og hvor henvendelsen giver anledning til at overveje, om der er behov for
en nærmere udredning, i form af en afdækning efter § 19 eller en børnefaglig undersøgelse efter § 20,
med henblik på iværksættelse af støttende indsatser eller anbringelse efter barnets lov, er der notatpligt
med hensyn til de faktiske oplysninger, som kommunen får.
I sådanne tilfælde skal kommunen være opmærksom på den særlige konflikt, som barnets eller den unges
oplysninger kan give anledning til i forhold til forældrene, og det deraf følgende behov for at beskytte
barnet eller den unge. En anmodning fra forældremyndighedsindehaverens side om aktindsigt skal derfor
altid føre til, at der foretages en konkret afvejning af, om helt særlige omstændigheder taler for, at
undtagelsesbestemmelserne fra aktindsigt efter forvaltningsloven kan anvendes.
Rådgivning til kommende forældre
18. § 29, stk. 1, i barnets lov, betyder endvidere, at kommunen skal sørge for, at kommende forældre kan
få gratis familieorienteret rådgivning, ligesom kommunen ved opsøgende arbejde aktivt skal tilbyde det
til de kommende forældre, som på grund af særlige forhold må antages at have behov for det. Det kan
bl.a. være kommende forældre i udsatte eller sårbare positioner, hvor det kan antages, at de kommende
forældre har behov for familieorienteret rådgivning, meget unge kommende forældre eller kommende
forældre, der selv tidligere har været anbragt uden for hjemmet og som mangler rollemodeller eller
netværk.
Bestemmelsen vedrører alene familieorienteret rådgivning, det vil sige rådgivning om forhold med betyd-
ning for et kommende barn og evt. ældre søskende, herunder håndtering af forældrerolle m.v. Anden
rådgivning til voksne skal tilbydes efter relevant anden lovgivning på eksempelvis social-, sundheds- og
beskæftigelsesområdet, herunder efter servicelovens § 10.