Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 14

Del 14 af 200
en ung selv søger rådgivning, og hvor henvendelsen giver anledning til at overveje, om der er behov for en nærmere udredning, i form af en afdækning efter § 19 eller en børnefaglig undersøgelse efter § 20, med henblik på iværksættelse af støttende indsatser eller anbringelse efter barnets lov, er der notatpligt med hensyn til de faktiske oplysninger, som kommunen får. I sådanne tilfælde skal kommunen være opmærksom på den særlige konflikt, som barnets eller den unges oplysninger kan give anledning til i forhold til forældrene, og det deraf følgende behov for at beskytte barnet eller den unge. En anmodning fra forældremyndighedsindehaverens side om aktindsigt skal derfor altid føre til, at der foretages en konkret afvejning af, om helt særlige omstændigheder taler for, at undtagelsesbestemmelserne fra aktindsigt efter forvaltningsloven kan anvendes. Rådgivning til kommende forældre 18. § 29, stk. 1, i barnets lov, betyder endvidere, at kommunen skal sørge for, at kommende forældre kan få gratis familieorienteret rådgivning, ligesom kommunen ved opsøgende arbejde aktivt skal tilbyde det til de kommende forældre, som på grund af særlige forhold må antages at have behov for det. Det kan bl.a. være kommende forældre i udsatte eller sårbare positioner, hvor det kan antages, at de kommende forældre har behov for familieorienteret rådgivning, meget unge kommende forældre eller kommende forældre, der selv tidligere har været anbragt uden for hjemmet og som mangler rollemodeller eller netværk. Bestemmelsen vedrører alene familieorienteret rådgivning, det vil sige rådgivning om forhold med betyd- ning for et kommende barn og evt. ældre søskende, herunder håndtering af forældrerolle m.v. Anden rådgivning til voksne skal tilbydes efter relevant anden lovgivning på eksempelvis social-, sundheds- og beskæftigelsesområdet, herunder efter servicelovens § 10.