Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 12
Del 12 af 200
tilbud.
15. § 29, stk. 1, betyder, at kommunen skal sørge for, at der er adgang til familieorienteret rådgivning
for både enkeltmedlemmer og hele familien, også uden, at der i øvrigt er iværksat eller skal iværksættes
andre former for støtte. Viser det sig i forbindelse med rådgivningen, at barnet, den unge eller familien
har behov for anden form for støtte, finder særligt reglerne om tidligt forebyggende indsatser og støttende
indsatser efter barnets lov samt reglerne om anbringelse anvendelse, ligesom kommunen skal være
opmærksom på, om der er behov for hjælp efter andre bestemmelser i barnets lov eller efter anden
lovgivning.
Familien har krav på familieorienteret rådgivning uanset årsagen til behovet. Ved familieorienteret rådgiv-
ning forstås, at der kan rådgives om alle aspekter, der har betydning for børn, unge og deres familier. Der
er ingen begrænsninger med hensyn til, hvem der kan søge om rådgivning. Samtidig er der ingen
aldersgrænse for retten til rådgivning. Mange børn og unge kan have behov for at fortælle om deres
problemer til en voksen, der har tid til at lytte, og som kan give et godt råd. Dette behov afhænger mere af
barnets eller den unges udvikling og modenhed end af barnets eller den unges alder.
Rådgivningen skal ydes så tidligt som muligt med henblik på at få rettet op på en eventuelt skæv
udvikling i familien og få familien til at fungere bedre. Bestemmelsen har således et klart forebyggende
formål.
Kommunen skal ved opsøgende arbejde aktivt tilbyde denne rådgivning til enhver, som på grund af
særlige forhold må antages at have behov for det. Når det drejer sig om indsatsen for mennesker med
særlige behov, herunder rådgivning, har kommunerne en forpligtelse til selv at udføre en opsøgende
indsats for at nå ud til grupper, som ikke eller kun sjældent selv henvender sig. Dette gælder også i
forhold til børn og unge i en udsat position. Kommunen må derfor bl.a. rette sit opsøgende arbejde mod
særligt udsatte grupper af børn og unge.
Derudover gælder det også for unge, som har brug for rådgivning og støtte i forbindelse med æresre-
laterede konflikter i familien, såsom trusler om tvangsægteskab eller trusler om genopdragelsesrejse i
forældrenes oprindelsesland. Der kan i en sådan situation også være brug for et rådgivningstilbud til
familien. Kommunen bør dog overveje den unges sikkerhedsmæssige situation, før det i disse tilfælde
besluttes at inddrage familien og barnets eller den unges øvrige netværk.