Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 106

Del 106 af 200
der er undergivet fælles forældremyndighed, tilbydes behandling af en psykolog, i offentligt eller privat regi, eller i regi af civilsamfundsorganisationer, som følge af, at de har oplevet fysisk eller psykisk vold i nære relationer. Bestemmelsen betyder, at i situationer, hvor begge forældremyndighedsindehavere adspørges, er det tilstrækkeligt, at den ene samtykker, og at den anden forældremyndighedsindehaver ikke kan modsætte sig behandlingen. Dette kan f.eks. gøre sig gældende i de sager, hvor der er tale om et barn eller ung, der er anbragt uden for hjemmet, og barnet eller den unge har henvendt sig til psykologen sammen med f.eks. en medarbejder fra anbringelsesstedet eller en fra barnets familie eller netværk. § 41. stk. 2, skal ses i tæt sammenhæng med bestemmelsen i § 2, stk. 2, i barnets lov, hvorefter hjælp og støtte efter loven skal ydes med afsæt i barnets perspektiv, ressourcer og behov med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste. Det vil i den forbindelse også være væsentligt i dialogen med barn eller ung og forældremyndighedsindehaver, at barnets eller den unges egne synspunkter høres og tillægges relevant vægt. Bestemmelsen gælder børn og unge, der har oplevet fysisk eller psykisk vold i nære relationer. Vold i nære relationer omfatter forskellige former for vold; psykisk vold herunder stalking, fysisk vold, seksuel vold, økonomisk vold, materiel vold, digital vold og æresrelateret vold. Volden kan bestå af én voldsform, men består også ofte af flere voldsformer samtidigt eller adskilt over tid. Volden kan komme til udtryk gennem verbale, nonverbale, digitale og fysiske handlinger. Trusler om vold er også at betragte som vold i nære relationer og vil således også fortsat være omfattet af bestemmelsen. En nær relation kan være en nuværende eller forhenværende tæt relation i relation til familie- eller samlivsforhold, og det kan være en relation, som ikke nødvendigvis opleves eller har været oplevet som en positiv relation. Vold, der udøves af en tredjepart på foranledning af en nær relation, er ligeledes at betragte som vold i nære relationer. Behandlingen kan ske i offentligt eller privat regi. Med offentligt regi menes eksempelvis i regi af en kommunal afgørelse, med privat regi menes eksempelvis en privat praktiserende psykolog. Med civilsamfundsorganisationer henvises der til samme afgrænsning af civilsamfundet som efter § 41, stk. 1. 141. § 41, stk. 3, i barnet lov, indebærer, at den enkelte civilsamfundsorganisation har ansvaret for at påse, sikre og kunne dokumentere, at de relevante faggrupper, psykologer og psykoterapeuter, der udfører behandling af børn og unge, der er fyldt 12 år, har de fornødne faglige kompetencer og uddannelse samt den fornødne indsigt til at varetage behandling af børn og unge på en forsvarlig måde. Der er ikke i barnets lov fastsat nærmere krav til karakteren af denne dokumentation. Civilsamfundsorganisationen vil være forpligtet til at indhente børneattester, jf. bekendtgørelse om indhentelse af børneattest ved VEJ nr 9480 af 27/06/202451 ansættelse og beskæftigelse af personer i visse tilbud efter lov om social service og barnets lov i frivillige sociale organisationer og foreninger. Den behandling, der ydes af civilsamfundsorganisationer efter § 41 i barnets lov, er ikke en kommunal indsats eller støtte, og kan ikke træde i stedet herfor. Såfremt kommunen vurderer, at et barn eller en ung har behov for en tidligt forebyggende indsats eller en støttende indsats, skal kommunen træffe afgørelse herom efter reglerne i §§ 30 eller 32. Kommunen vil kunne indgå aftale med private leverandører om levering af f.eks. støttende indsatser i form af behandling, herunder fra private leverandører. I sådanne tilfælde vil kommunen have ansvaret for den iværksatte indsats, opfølgning mv. efter reglerne herom i barnets lov.